Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Window tinting

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft er iemand ervaring met aftermarket window tinting? Aangezien het geen optie is bij de bestelling ben ik stilaan aan het uitkijken naar kwalitatieve alternatieven. Ik vind dat het er best goed uit ziet (35%).

Er bestaat reeds een topic maar graag zou ik nog wat meer "lokale" informatie vergaren. :wink:

photo1.jpg
 

Wetgeving

In Nederland is het niet toegestaan om de voorste autoruiten te voorzien van folies of coatings die de lichtdoorlatendheid beperken. De Europese richtlijn 92/22/EEG is helder over de norm waaraan autoruiten moeten voldoen. De lichtdoorlatendheid van de voorruit moet bij toelating van het voertuig minimaal 75% zijn en de lichtdoorlatendheid van de zijruiten aan de voorkant moet minimaal 70% zijn. De achterruit en achterzijruiten (vanaf de B-stijl) mogen wel zijn voorzien van een folie of coating, mits het voertuig beschikt over een rechterbuitenspiegel. Voor alle duidelijkheid: 100% is volledige lichtdoorlatendheid.
 
Volgens mij is het nog soepeler dan dat. De voorste deurruiten moeten wettelijk 70% transparant zijn, maar bij controle volstaat 55% met een foutcorrectie van 5 procentpunten.
Effectief mag 50% dus nog net. Met de reeds af fabriek aanwezige transparantie van 70% in die ruiten kan er dus nog net (niet) een folie met 70% transparantie op (70% x 70% = 49%).
 
Ik heb mij achterste zijruiten en de achterruit laten tinten in dezelfde tint als het glazen dak en dat valt heel goed mee.
Het is gedaan bij HemiXcarr te Hemiksem, vlak bij het SeC van Aartselaar. Zij hebben ook de herstelling van mijn schade aan de voorvleugel perfect uitgevoerd.
Echt aan te bevelen.

Getinte ramen 2.jpg
Getinte ramen.jpg
 
Ik lees elders speculatie dat er een permanent gesloten panoramadak komt op de Model S.
Dus wel de extra hoofdruimte en montagemogelijkheid van dakdragers, maar niet de ventilatiemogelijkheid en het authentieke kraken en lekken.
 
Ik lees elders speculatie dat er een permanent gesloten panoramadak komt op de Model S.
Dus wel de extra hoofdruimte en montagemogelijkheid van dakdragers, maar niet de ventilatiemogelijkheid en het authentieke kraken en lekken.

Dat zou een mooie optie zijn... Hebben we ook op de Auris. Raken we nog meer in verwarring als we instappen.:wink:
Overigens valt de hoofdruimte me in de gesloten versie enorm mee. Misschien eens vergelijken met een "classic" maar ik heb het idee dat ze meer ruimte hebben gemaakt (door delen van het plafond "hoger" af te werken)
 
Ja, het is glas met een speciale coating om maximaal warmte buiten te houden. Goed om weten is dat dit glas in België wordt gemaakt.

Je zou toch verwachten dat met de kennis van het locale wegennet een producent toch zou zoeken naar een dak dat niet kraakt / klappert? :rolleyes::wink:

De vaste variant zou dat natuurlijk oplossen.... Indien deze ook in België gemaakt wordt, zou dat aftermarket mogelijkheden bieden?????