Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eneco SlimLaden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik doe sinds twee dagen mee met de pilot van Eneco SlimLaden app. Zijn er hier meer mensen die hier aan mee doen?

Je stelt in de app (webpagina) de volgende zaken in:
- Type laadpaal (kW) (Bij mij 11 kWh)
- Welk tijdstip je wilt vertrekken (Bij mij 6u30)
- Welk percentage je sowieso minimaal geladen wilt hebben (Tussen 0% en 100% in te stellen) (Bij mij 0%)
- GPS coordinaten van je huis locatie (Kwestie van GPS knop indrukken als je Tesla thuis staat)
- En uiteraard je Tesla login gegevens


De app communiceert direct met de auto en je krijgt blokken van een kwartier toegewezen waarin hij tegen gereduceerd tarief gaat laden. Mocht hij te weinig blokken hebben gedurende de nacht dan zal hij gewoon gaan laden tegen het normale tarief en zorgen dat hij (in mijn geval) 6u30 klaar staan op bv 90% (Die instelling pakt die uiteraard van de Tesla). Stel hij is om 4u30 nog maar op 80% en de Tesla staat op 90% ingesteld, dan weet hij dat aan de hand van je opgegeven laadpaal snelheid sowieso om een bepaalde tijd moet gaan laden.

Gisteren kwam ik om 22:15 thuis (Tesla staat ingesteld om te laden vanaf 23u00) met 72% accu lading. Hij begon na het aansluiten binnen een minuut meteen te laden (hij overruled dus de Tesla schedule). Kreeg een bericht van de Tesla app dat hij om 1u15 klaar was met laden (90%). In de SlimLaden app kun je dan zien welke blokken van een kwartier hij heeft geladen en wat je hebt bespaart. In mijn geval dus: €0,39ct! Van dit bedrag krijg je dus per maand een creditnota en dus zie je meteen wat je hebt bespaart.

Besparing is erg leuk natuurlijk, maar wat mij het meest verbaasd:
Hoe Eneco zo met de auto kan communiceren? Dit lijkt me afgesproken met Tesla, want lijkt me niet dat ze de route bewandelen zoals bv. VisibleTesla.
 
Ze loggen gewoon in via de Tesla API. Ze hebben hiervoor niets speciaals gedaan.

Wees je dus wel bewust, met die gegevens kan Eneco in theorie je auto stelen door hem op afstand te starten. Nogmaals, theorie, maar pas zeker goed op met je Tesla gegevens.
 
Ik doe sinds twee dagen mee met de pilot van Eneco SlimLaden app. Zijn er hier meer mensen die hier aan mee doen?

Je stelt in de app (webpagina) de volgende zaken in:
- Type laadpaal (kW) (Bij mij 11 kWh)
- Welk tijdstip je wilt vertrekken (Bij mij 6u30)
- Welk percentage je sowieso minimaal geladen wilt hebben (Tussen 0% en 100% in te stellen) (Bij mij 0%)
- GPS coordinaten van je huis locatie (Kwestie van GPS knop indrukken als je Tesla thuis staat)
- En uiteraard je Tesla login gegevens


De app communiceert direct met de auto en je krijgt blokken van een kwartier toegewezen waarin hij tegen gereduceerd tarief gaat laden. Mocht hij te weinig blokken hebben gedurende de nacht dan zal hij gewoon gaan laden tegen het normale tarief en zorgen dat hij (in mijn geval) 6u30 klaar staan op bv 90% (Die instelling pakt die uiteraard van de Tesla). Stel hij is om 4u30 nog maar op 80% en de Tesla staat op 90% ingesteld, dan weet hij dat aan de hand van je opgegeven laadpaal snelheid sowieso om een bepaalde tijd moet gaan laden.

Gisteren kwam ik om 22:15 thuis (Tesla staat ingesteld om te laden vanaf 23u00) met 72% accu lading. Hij begon na het aansluiten binnen een minuut meteen te laden (hij overruled dus de Tesla schedule). Kreeg een bericht van de Tesla app dat hij om 1u15 klaar was met laden (90%). In de SlimLaden app kun je dan zien welke blokken van een kwartier hij heeft geladen en wat je hebt bespaart. In mijn geval dus: €0,39ct! Van dit bedrag krijg je dus per maand een creditnota en dus zie je meteen wat je hebt bespaart.

Besparing is erg leuk natuurlijk, maar wat mij het meest verbaasd:
Hoe Eneco zo met de auto kan communiceren? Dit lijkt me afgesproken met Tesla, want lijkt me niet dat ze de route bewandelen zoals bv. VisibleTesla.

Dit is natuurlijk wel leuk, maar ik zou toch niet willen dat mijn S vóór 23.00 uur begint te laden. Voor 23.00 uur doet ie dat tegen een hoger tarief dan na 23.00 uur.
 
Dit is natuurlijk wel leuk, maar ik zou toch niet willen dat mijn S vóór 23.00 uur begint te laden. Voor 23.00 uur doet ie dat tegen een hoger tarief dan na 23.00 uur.
Dat is incorrect want dan zou je niks besparen en in dat geval gaat de auto/app dus niet laden. Het is onafhankelijk van dag/nachtstroom, vandaar dat het dus niet meer uitmaakt wanneer je hem inplugt.
Stel je hebt 24ct dagstroom en 21ct nachtstroom, dan zal de app pas gaan laden als hij een blok van 15 minuten heeft die lager is dan 21ct.

- - - Updated - - -

Klinkt goed, heb me net aangemeld.
Heb je hier ook een eneco laadpas voor nodig of werkt dit me de laadpaal/pas van the new motion?
Het maakt niet uit wat voor (merk) laadpaal je hebt. Die gegevens (kW) wordt alleen gebruikt om te bepalen hoe lang de auto nodig heeft om vol te raken. De app zegt tegen de Tesla wanneer hij moet starten en wanneer hij moet stoppen en dus onafhankelijk van je laadpaal. Je kunt zelfs een gewoon stopcontact selecteren als 'laadpaal'.
 
Zojuist een login gekregen en aangemeld. Ik heb maar een 3.7kwh laadpunt thuis dus verwacht niet al te veel besparing tov de 20ct/kWh die ik nu betaal maar we zullen zien.
Het geven van je login is natuurlijk wel een risico, niet dat ik verwacht dat Eneco er met mijn auto vandoor gaat maar wel dat ze gehackt worden
 
Ik heb ook al de hele week problemen met de app, maar alleen als de auto op wifi werkt. Wifi verbinding zelf werkt overigens prima ook vanuit de auto. Als ik in de Tesla de wifiverbinding uitzet of weggooi kan ik wel weer inloggen met de app.
 
Na 1 nacht met slechts 11kWh die geladen hoefde te worden krijg ik volgens de slimladen webpage toch 0,37€ terug van Eneco. Het bedrag dat je terugkrijgt lijkt onafhankelijk van het tarief dat je betaalt.

Ik begrijp dat Eneco de besparing aan het eind van de maand op je rekening stort en ofhankelijk is van het tarief dat je betaalt.

je ziet aan de notifications op je iphone dat de auto een aantal keren is gestart en gestopt met laden, aangestuurd door de eneco servers.Je kunt deze tijdsloten vooraf zien op de webpagina.

Al met al een leuk idee wat op termijn energie bedrijven kan helpen de netwerkbelasting te sturen en eindgebruikers in ruil daarvoor kleine korting geeft.
 
Ik betwijfel of het wel zo verstandig is om je Tesla login/password aan een derde partij te verstrekken. Niet dat Eneco je auto gaat stelen, maar je privacy ben je in elk geval wel meteen kwijt.

Daarnaast weet je niet wie er bij Eneco allemaal toegang hebben tot die database met logins, passwords en adressen(!). En hoe goed dat allemaal beveiligd is tegen kwaadwillenden in de buitenwereld.

Je verzekeringsmaatschappij heeft hier vast ook een mening over; Ik zou daar toch eens naar vragen, voordat je je login gegevens aan derden verstrekt.
 
Ik betwijfel of het wel zo verstandig is om je Tesla login/password aan een derde partij te verstrekken. Niet dat Eneco je auto gaat stelen, maar je privacy ben je in elk geval wel meteen kwijt.

Daarnaast weet je niet wie er bij Eneco allemaal toegang hebben tot die database met logins, passwords en adressen(!). En hoe goed dat allemaal beveiligd is tegen kwaadwillenden in de buitenwereld.

Je verzekeringsmaatschappij heeft hier vast ook een mening over; Ik zou daar toch eens naar vragen, voordat je je login gegevens aan derden verstrekt.

Goed punt. Helemaa mee eens. Ik zou er nooit aan mee doen.

Verder een mooie pilot, maar dit geeft eigenlijk aan hoe hard het laadprotocol tussen auto en paal te kort schiet.

De laadpaal hoort dit te sturen, niet de auto
 
Goed punt. Helemaa mee eens. Ik zou er nooit aan mee doen.

Verder een mooie pilot, maar dit geeft eigenlijk aan hoe hard het laadprotocol tussen auto en paal te kort schiet.

De laadpaal hoort dit te sturen, niet de auto
Mee eens. Denk trouwens niet dat het laadprotocol een probleem is, daarin is voorzien dat je de auto kunt vertellen of en hoeveel stroom hij mag opnemen. Laadpaal moet dat natuurlijk wel kunnen aansturen, dat zal het probleem wel zijn.
Makkelijker om voor zo'n pilot even een programmaatje te scripten dat met het Tesla protocol werkt dan om alle palen van nieuwe software te voorzien... Dat laatste zullen ze ws. doen als de pilot een succes blijkt.