Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Amsterdam - Taxi Hangout

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla vrienden,

De Amsterdamse superchargers zijn een ware taxi hangout geworden. Vandaag was ik er voor de tweede keer en had ik wederom 6 wachtende Tesla taxi's voor mij. Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest.... weg premium propositie.....weg premium merk en uitstraling....wat vinden jullie?
 
"Tesla Superchargers zijn gratis oplaadstations die Model S opladen in een aantal minuten in plaats van uren. De stations zijn strategisch geplaatst om het aantal stops tijdens reizen over lange afstanden te minimaliseren en ze zijn geplaatst in de buurt van restaurants, winkelcentra, en WiFi hotspots. Elk station bevat meerdere Superchargers zodat u snel weer op weg kunt."

Wat valt er verder nog over te zeggen? Tesla is het haar klanten verschuldigd te borgen dat de SuC's kunnen worden gebruikt door de klanten voor wie en het gebruik waarvoor ze zijn bedoeld. Punt.

Edit:

Ehm... Puntkomma dus, even doorlezen (nieuw voor mij):

"We plaatsen Superchargers strategisch langs druk bereden snelwegen en in drukke stadscentra."
 
Last edited:
Laat ik dit topic eens verfraaien met een passende foto.
Als een taxi geen rit heeft wacht hij op de volgende rit, en wat is er dan meer voor de hand liggend dat (gratis) accu-ladend te doen ..
Misschien moet Tesla gewoon met de taxibedrijven afspreken dat ze 6 dedicated laders krijgen op andere locatie in ruil voor het wegblijven bij het SeC-SuC.

IMG_8211.jpg
 
Dit is een netelig probleem. Als Tesla de taxi's toegang tot het SuC netwerk heeft gegeven, hebben de taxi's ook voor SuC-laden betaald. Aan Tesla om het beschikbaar aantal stalls te schalen als de vraag het aanbod overtreft. Tesla zou best met de taxi gemeenschap rond de tafel gaan zitten om een oplossing rond "fair use" uit te werken. De situatie aanklagen bij Tesla zal dit proces meer dan waarschijnlijk versnellen.

Een afspraak zou kunnen zijn dat ze meteen plaats ruimen indien er een non-taxi wil komen laden.
 
De blauwe taxi's zijn van de Bios groep. Hun chauffeurs zijn in loondienst. Ze hebben een eigen terrein op Schiphol Rijk met 60 laadpunten van 22kW.
Chauffeurs kunnen hier een taxi met volle accu ophalen. Je zult deze blauwe taxi's waarschijnlijk niet bij de SuC tegenkomen.

De witte taxi's behoren tot BBF-Schipholtaxi. Dit is een collectief van zelfstandige rijders. De rijders moeten zelf regelen dat ze ergens hun auto opladen.
Er zijn 24 laadplekken bij het kantoor van Schipholtaxi in Amsterdam-West. Maar het is voor deze rijders natuurlijk veel handiger/sneller om bij de SuC te laden.
Ook zullen deze rijders in de buurt van hun eigen woning laden.
 
Ik dacht dat de Taxi's uitgesloten waren van het supercharger netwerk. Dit gaat natuurlijk helemaal fout op deze manier, tijdens de winter Tour waren er al Nederlandse tesla medewerkers die daar over liepen te klagen waarop ik antwoorde tja ze zeggen nou eenmaal onbeperkt gratis voor model s eigenaren. Maargoed hier moet wel wat aan gebeuren want wij als normale klanten die geen vette korting hebben genoten voor de publiciteit deal hebben er nu last van.
 
Gratis is goed. Lekker laden en dan naar huis, voor de deur parkeren ipv laden aan de laadpaal zoals in Amsterdam vaak de enige mogelijkheid is en dan een stukkie lopen. Of gewoon nooit meer thuisladen omdat je dit in pauze aan de SuC kan doen (iets met maximale rijtijden).Zou het ook doen als ik een Tesla taxi zou rijden. Mooie besparing op je bedrijfskosten toch? Daar heeft Tesla waarschijnlijk geen rekening mee gehouden in de dealconstructie. Je zou zeggen dat je voor taxigebruik andere voorwaarden hanteert mbt gebruik en garantie (die houdt in elk geval op na 80.000km:).

Je geeft stroom weg waar de eigenaar direct geld op verdient, gratis geld kan niet de bedoeling zijn geweest.
 
Tsja, ik begrijp de irritatie. Maar als ik taxi-chauffeur was met SuC-rechten zou ik het ook doen. Je bespaart tov 22 kW laden kostbare tijd waarin je omzet kan draaien. En laten we wel wezen, mij komt voor dat veel Tesla berijders een SuC ook weleens gebruiken als ze niet op doorreis zijn. Mijn conclusie is dat de MS-dichtheid in die regio zo groot is dat er meer SuC's bij moeten.
 
Teslarati had hier begin van deze maand iets gelijkaardigs over geschreven, lees het hier

Ik vond volgende conclusie zeer passend (al zijn conclusies eigenlijk) ; laat me wel wezen ; als ik aan een suc sta en er staat iemand te wachten, dan probeer ik zo snel mogelijk los te koppelen. Als de man/vrouw in kwestie onder hogere tijdsdruk staat dan ik op dat moment krijgt hij zelfs nog voorrang ook. De kost van de koffie/thee is wel voor hem dan :p


Superchargers are not just for road trips – they’re for whenever you need them and you paid for the right.

Deze kopt hij ook nog effe binnen

Owners are not taking advantage of Tesla; they’re just getting more value for their money than others may be.



Genoeg geciteerd, ga nu maar even het artikel lezen, het is de moeite!

+1 voor Teslarati
 
De blauwe taxi's zijn van de Bios groep. Hun chauffeurs zijn in loondienst. Ze hebben een eigen terrein op Schiphol Rijk met 60 laadpunten van 22kW.
Chauffeurs kunnen hier een taxi met volle accu ophalen. Je zult deze blauwe taxi's waarschijnlijk niet bij de SuC tegenkomen.

De witte taxi's behoren tot BBF-Schipholtaxi. Dit is een collectief van zelfstandige rijders. De rijders moeten zelf regelen dat ze ergens hun auto opladen.
Er zijn 24 laadplekken bij het kantoor van Schipholtaxi in Amsterdam-West. Maar het is voor deze rijders natuurlijk veel handiger/sneller om bij de SuC te laden.
Ook zullen deze rijders in de buurt van hun eigen woning laden.

Even correctie:
Niet alle witte Taxi's zijn van BBF Schiphol Taxi. Zoals op de foto te zien is staat daar ook een Taxi van Taxi Electric. Daarnaast heeft Schiphol Taxi in Adam West (los vd 24 laadplekken) ook 2 SuC's staan (die uitgebreid worden/zijn naar 4)! Er is sprake geweest dat ze ook in de buurt van Schiphol zelf een SuC gingen openen. Er zullen overigens weinig rijders thuis laden, de meeste hebben de taxi met 3 personen gekocht (uitzonderingen daar gelaten) dus de Taxi moet rijden zo vaak als mogelijk.
Ik denk dat dit niet het issue is van de Taxi's maar van Tesla! Iedereen heeft hier recht op gebruik van de SuC's. Alleen omdat het taxies zijn hebben we er een minder gevoel bij. Dit zijn net zoals de meeste van ons, gewoon zelfstandige ondernemers die een zeer slimme investering hebben gedaan in hun wagen(park).
 
Ik denk dat we moeten oppassen de schuld al te veel bij de taxi chauffeurs neer te leggen.
Deze chauffeurs zijn Tesla gaan rijden om een baan te krijgen of hun baan te behouden.
Ze zijn in het voortraject slecht geïnformeerd over de auto en de laadmogelijkheden (ik heb meerdere chauffeurs hierover gesproken).

Er zijn taxichauffeurs die bij of in de buurt van hun thuisadres (nog steeds) niet beschikken over een laadmogelijkheid,
bijvoorbeeld omdat de gemeente waar zij wonen geen toestemming geeft en/of plaatsing enorm veel tijd vergt.
Eerder nog dan een paar centjes besparen, denk ik dat het laden bij de SuC voor hun pure noodzaak is.
Er zijn voor een aantal van hun simpelweg geen alternatieven beschikbaar.

Omdat het hier om een hele specifieke groep gaat, die zeker ook voor Tesla als klant zeer interessant is (Model X wordt de nieuwe super-taxi) ,
denk ik dat Tesla i.s.m. de taxicentrales met een specifieke oplossing moet komen.

De ongemakken die we nu ervaren moeten we maar even voor lief nemen.
Tesla kennende zal er achter de schermen beslist aan een oplossing worden gewerkt, maar het zal even wat tijd nodig hebben.


@PaulW5 +1
Klopt inderdaad dat meerdere chauffeurs een taxi delen waardoor het laadprobleem nog nijpender is.
Het is daardoor echt geen groot feest voor die chauffeurs om Tesla te rijden.
 
Last edited:
Ik blijf sommige reacties erg bijzonder vinden, en er blijven mensen oogkleppen ophouden en/of over feiten heenstappen alsof ze er gewoon niet zijn.
"ze hebben er voor betaald dus.. Dat is ook niet de issue. Als ze iemand naar Groningen moeten brengen kunnen ze in Zwolle laden. Als ze naar Zeeland of Brabant moeten kunnen ze even in België en/of Oosterhout laden, etc etc etc. Net zoals iedereen dus...
Als de gemeente niet meewerkt, moet je de gemeente inseinen. Nu ga je de problemen verplaatsen, en is er géén noodzaak meer om bij de gemeente te gaan klagen.

Tesla heeft alleen idd een issue. Taxi's zijn goede klanten, en toekomstige groei is daar te verwachten. Dus ze zullen het mogelijk commercieel moeten gaan oplossen.. Maar daar mogen wij (lees de overige rijders) niet de dupe van gaan worden.
 
@PaulW5: volgens mij zijn het geen superchargers maar snelladers die de taxibedrijven zelf hebben (ongeveer de helft van de snelheid).

Laten we niet vergeten dat er tot voor kort geen SuC in de regio Amsterdam was. Nu wel, en helaas veel bezet door Taxi's. Maar dan nog mogen we toch blij zijn dat deze supercharger er is gekomen. Ondanks de beperkingen is het toch echt een verbetering tov voorheen. Niet teveel klagen dus...
(en laten we hopen dat het niet bij deze ene blijft. De Tesla dichtheid in die regio rechtvaardigt tenminste een tweede SuC locatie daar).