Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies gevraagd: Lakbescherming of niet

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn opti-coat pro zit er nu 1,5 jaar op, na een (sporadische) wasbeurt komt hij iedere keer glimmend onder zijn vuile jas vandaan. Ben zeer tevreden. Het schijnt wel dat de lak verbeterd is op de nieuwere modellen.
Wat ik achteraf het liefst had gedaan was de basiskleur nemen en een wrap laten doen, want de beschikbare kleuren zijn nogal saaaaiiiiiii.
 
Helaas is het Car detailing draadje verwijderd door de moderators van het forum. Hier stonden veel ervaringen, tips en blijkbaar ook te veel reclame in. Destijds, 2013 was opticoat erg populair en heb ik deze coating aan laten brengen. Ben hier nog steeds tevreden over. Later heb ik een 2e auto met Modesta laten coaten. Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor Modesta omdat mijn detailer dat beter vindt maar ik ben over beide tevreden en zou het zo weer doen. Protech waarvan ik dacht dat die de beste bescherming gaven schijnt toch iets anders(minder duurzaam) te zijn als Opticoat en Modesta.
 
Is een coating vooral aan te raden bij de zwarte kleur? Heb begrepen dat zwart snel krasjes laat zien door het wassen. Het is geen metallic kleur en dus krasgevoeliger?
Klopt, door de strenge Californische milieuregelgeving is de verf wat minder sterk dan de Europese zeg maar. Metalic zijn altijd twee lagen en is daardoor automatisch wat sterker dan een enkele laag.
 
Helaas is het Car detailing draadje verwijderd door de moderators van het forum. Hier stonden veel ervaringen, tips en blijkbaar ook te veel reclame in. Destijds, 2013 was opticoat erg populair en heb ik deze coating aan laten brengen. Ben hier nog steeds tevreden over. Later heb ik een 2e auto met Modesta laten coaten. Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor Modesta omdat mijn detailer dat beter vindt maar ik ben over beide tevreden en zou het zo weer doen. Protech waarvan ik dacht dat die de beste bescherming gaven schijnt toch iets anders(minder duurzaam) te zijn als Opticoat en Modesta.

Hendrik, ik wist niet dat je hands-on ervaring hebt met zowel Opticoat Pro als Modesta. Dat is interessant. Als je uit jouw ervaring (niet die van je detailer) een verschil of de verschillen zou moeten geven, wat zouden die dan zijn? Ik twijfel namelijk nog steeds welke van de 2 te nemen...
 
Klopt, door de strenge Californische milieuregelgeving is de verf wat minder sterk dan de Europese zeg maar. Metalic zijn altijd twee lagen en is daardoor automatisch wat sterker dan een enkele laag.

Volgens Modesta Nederland is dat onzin dat de lak daarvan dan zwakker is door wetgeving etc. Europese lakken zijn juist strenger gereguleerd. Het hele probleem zit hem in de basis unilak als je nou een VW polo pakt met uni lak of een Tesla beide zijn beroerd.
 
Ik heb lang zitten zoeken naar info over die dingen.

wat ik eruit geleerd (en conclusies getrokken) heb is volgende; let op ; is mijn idee ervan he :

* de basis is dat je een vakman hebt die weet wat lak bewerken inhoudt; alle fouten uit de lak halen ; heb je geen fouten prijs u dan gelukkig.
* wat je erop smeert; is 10x te duur voor wat het is en naar mijn mening is er weinig van alle verschil tussen de dingen. Vraag aan 20 detailers en ze geven u allemaal een andere uitleg. (het steunt op .. ik verkoop u maar ik het meeste marge op heb)

voor mij is het simpel als de lak te veel fouten begint te vertonen (nu dus niet) gaat hij naar de detailer en dan smeren ze er maar iets op dat er een tijdje op blijf zitten. De detailer waar ik mijn spullen (was spullen) gehaald heb heeft me een vloeibare&spuitbare glasscoating meegegeven, er op spuiten, uitsmeren en opblinken. De lak voelt instant gladder aan, is waterafstotend én blikt als een spiegel.

Ik ontken NIET dat er véél werk in het bewerken van de lak zit, en er is ZEKER kwaliteitsverschil, zoek daarom een echte vakman, maar ik denk eerder dat ze ons bij de neus nemen (niet de detailer, maar de product) op het vlak van coatings.
 
ik had het indertijd laten aanbrengen door volgende argumenten (lees leugens):
- zet de lans tegen uw auto en het vuil druipt er van af
- steenslag bescherming
Nu, 9 maand later vind ik het toch wel een grote kost geweest (1500€) voor wat het maar is, de auto wassen duurt nog altijd even lang en de motorkap heeft ondertussen ook al een paar putjes zitten
 
Ik heb lang zitten zoeken naar info over die dingen.

wat ik eruit geleerd (en conclusies getrokken) heb is volgende; let op ; is mijn idee ervan he :

* de basis is dat je een vakman hebt die weet wat lak bewerken inhoudt; alle fouten uit de lak halen ; heb je geen fouten prijs u dan gelukkig.
* wat je erop smeert; is 10x te duur voor wat het is en naar mijn mening is er weinig van alle verschil tussen de dingen. Vraag aan 20 detailers en ze geven u allemaal een andere uitleg. (het steunt op .. ik verkoop u maar ik het meeste marge op heb)

voor mij is het simpel als de lak te veel fouten begint te vertonen (nu dus niet) gaat hij naar de detailer en dan smeren ze er maar iets op dat er een tijdje op blijf zitten. De detailer waar ik mijn spullen (was spullen) gehaald heb heeft me een vloeibare&spuitbare glasscoating meegegeven, er op spuiten, uitsmeren en opblinken. De lak voelt instant gladder aan, is waterafstotend én blikt als een spiegel.

Ik ontken NIET dat er véél werk in het bewerken van de lak zit, en er is ZEKER kwaliteitsverschil, zoek daarom een echte vakman, maar ik denk eerder dat ze ons bij de neus nemen (niet de detailer, maar de product) op het vlak van coatings.

Aanvullend daarop;

heb ik bij de groothandel van opti coat advies ingewonnen maand of 3 geleden en kreeg toen volgende te horen;
Met metallic lak kun je prima zonder coating rondrijden. Als de na aantal jaar behoefte krijgt aan wegwerken van swirls etc dan kan dat nog prima omdat je genoeg lakdikte hebt.
In n coating krijg je ook swirls, krasjes etc. Maar net wat minder snel zichtbaar. Daarnaast hecht vuil minder aan n coating waardoor wassen gemakkelijker is.

Ik was niet met de hand. Ben ik veel te lui voor. Coatings verliezen hun garantie als je er mee door de wasstraat gaat. Ik heb derhalve geen coating en ga naar de detailer als ik t echt niet meer aan kan zien.
 
Hendrik, ik wist niet dat je hands-on ervaring hebt met zowel Opticoat Pro als Modesta. Dat is interessant. Als je uit jouw ervaring (niet die van je detailer) een verschil of de verschillen zou moeten geven, wat zouden die dan zijn? Ik twijfel namelijk nog steeds welke van de 2 te nemen...
Persoonlijk zie ik nauwelijks verschil tussen de 2. Het is meer het oordeel vd detailer wat ik volg. Ik heb overigens geen €1500,- betaald zoals TisLams, eerder de helft voor een volledige behandeling incl ramen, velgen en interieur. Het is een genot om beiden te wassen, ongelofelijk hoe mooi ze daarna zijn.
 
Persoonlijk zie ik nauwelijks verschil tussen de 2. Het is meer het oordeel vd detailer wat ik volg. Ik heb overigens geen €1500,- betaald zoals TisLams, eerder de helft voor een volledige behandeling incl ramen, velgen en interieur. Het is een genot om beiden te wassen, ongelofelijk hoe mooi ze daarna zijn.

Heb je de wagen ooit voorheen met iets behandeld ; of gewassen met zelfde shampoo ? Ik gebruik hier Mr Pink in mijn foam lans, (wat een plezier, dikke schuimparty) en daarna nog eens met de handschoen de auto (2 emmertjes) poetsen. De auto is voorheen ingespoten met silica spray van carpro ; hier zit dezelfde stof in als de coatings maar ipv dat hij X aantal jaar houdt is deze "durable up to 6 months"; laten we nog zeggen dat het er 3 maanden zijn (voor 28 EUR per 500ml) ; en het is gewoon spray; inwrijven en daarna opboenen. (ps: werkt ook prima op glas in de badkamer ;) )
 
Heb je de wagen ooit voorheen met iets behandeld ; of gewassen met zelfde shampoo ? Ik gebruik hier Mr Pink in mijn foam lans, (wat een plezier, dikke schuimparty) en daarna nog eens met de handschoen de auto (2 emmertjes) poetsen. De auto is voorheen ingespoten met silica spray van carpro ; hier zit dezelfde stof in als de coatings maar ipv dat hij X aantal jaar houdt is deze "durable up to 6 months"; laten we nog zeggen dat het er 3 maanden zijn (voor 28 EUR per 500ml) ; en het is gewoon spray; inwrijven en daarna opboenen. (ps: werkt ook prima op glas in de badkamer ;) )
Heb de Tesla in Tilburg opgehaald en ben toen direct naar de detailer gereden. 150km genieten en meteen de auto weer voor een paar dagen afstaan. Viel niet mee. Maar toen ik m terug kreeg:love:
image.jpg

image.jpg
 
Volgende week vrijdag ontvang ik mijte enn Tesla. Ik twijfel nog erg of ik gebruik zal maken van lakbescherming of niet en indien wel, welke.
Ik zie verschillende oplossingen zoals opti-coat pro, modesta en Protech (moergestel).

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Nu , Met de opticoat uit Zevenbergen, zeer tevreden, hogedrukspuit is niet voldoende maar in de was unit bij de garage even met de zeep spuitende zachte borstel erover en naspuiten en klaar.

Toen ik de auto 2 maanden had zaten er swirls in de lak bij de aflevering eringepoetst?
Deze waren na behandeling weg.
Ruiten.
Ook de ruiten heb ik laten doen, scheelt enorm in de regen , de ruitenwissers bijna niet nodig, en bij stort regen kunnen ze het bijhouden.


Na ruim 1 jaar lijkt het van de voorruit iets af te slijten. Ga nog een nieuwe laag extra over de ruiten laten zetten.

Wrap.
Over de opticoat kun je nog steeds laten wrappen.ook deels.
Zelf kocht ik statische "stickers" die je ook eenvoudig erop "kleven"en er zo weer af kunnen, bv in weekend en vakantie.

 
Ik heb lang zitten zoeken naar info over die dingen.

wat ik eruit geleerd (en conclusies getrokken) heb is volgende; let op ; is mijn idee ervan he :

* de basis is dat je een vakman hebt die weet wat lak bewerken inhoudt; alle fouten uit de lak halen ; heb je geen fouten prijs u dan gelukkig.
* wat je erop smeert; is 10x te duur voor wat het is en naar mijn mening is er weinig van alle verschil tussen de dingen. Vraag aan 20 detailers en ze geven u allemaal een andere uitleg. (het steunt op .. ik verkoop u maar ik het meeste marge op heb)

voor mij is het simpel als de lak te veel fouten begint te vertonen (nu dus niet) gaat hij naar de detailer en dan smeren ze er maar iets op dat er een tijdje op blijf zitten. De detailer waar ik mijn spullen (was spullen) gehaald heb heeft me een vloeibare&spuitbare glasscoating meegegeven, er op spuiten, uitsmeren en opblinken. De lak voelt instant gladder aan, is waterafstotend én blikt als een spiegel.

Ik ontken NIET dat er véél werk in het bewerken van de lak zit, en er is ZEKER kwaliteitsverschil, zoek daarom een echte vakman, maar ik denk eerder dat ze ons bij de neus nemen (niet de detailer, maar de product) op het vlak van coatings.

een vloeibare spuitbare glascoating ik ben benieuwd wat je dan gekregen hebt. Een glascoating is vloeibaar maar zeker niet spuitbaar!!
 
een vloeibare spuitbare glascoating ik ben benieuwd wat je dan gekregen hebt. Een glascoating is vloeibaar maar zeker niet spuitbaar!!

CanCoat van Gyeon wellicht? (spuitbus, maar beter eerst op het doekje spuiten en dan opsmeren). Werkt geweldig maar blijft minder lang zitten dan een 'echte' glascoating.

Wat de kosten van coatings betreft. Natuurlijk is dat spul te duur voor wat het is. Weleens parfum voor je vrouw gekocht?
Maar het grootste deel van de kosten zijn arbeid. Dus het effect van de prijs voor de coating flesjes valt wel mee.

Mijn mening: coating altijd doen. Is een fractie van wat de auto gekost heeft. Auto wordt er zeker mooier van (maakt niet uit welke kleur en/of metallic). Al was het maar omdat de vakidioten/detailers er echt eerst elk krasje uitpolijsten voordat de coating er op gaat. Wassen gaat makkelijker (maar kost nog steeds bijna even veel tijd; voor velen zelfs meer omdat ze er nu meer aandacht aan besteden).

Verder: hoe dikker de transparante laag (lak+coating) des te meer marge heb je om er krassen uit te schuren/polijsten.
 
Wat zou het eigenlijk kosten om een spuiter de auto af te laten plakken en een extra laag harde blanke lak op te zetten? (En deze vervolgens te polijsten)? Zal denk ik niet veel duurder zijn dan een coating.
Ik heb er zelf voor gekozen geen coating aan te brengen, simpelweg omdat je er niet aan ontkomt om schades te krijgen (coating of geen coating). Steenslag, zand op de auto, portieren van anderen, ingebrande poep of vieze vingers, vorige week een harde voetbal van kinderen die via een hoop betonkiezel/zand op de motorkap belandde met alle zand en kiezels erbij (en ja nu ook krassen in de net nieuw geplaatste voorruit want mijn vrouw dacht het zand even met de ruitenwissers eraf te wissen...). Als je dan ook nog 1500 aan coating hebt uitgegeven dan is het extra zuur.
 
Wat zou het eigenlijk kosten om een spuiter de auto af te laten plakken en een extra laag harde blanke lak op te zetten? (En deze vervolgens te polijsten)? Zal denk ik niet veel duurder zijn dan een coating.
Ik heb er zelf voor gekozen geen coating aan te brengen, simpelweg omdat je er niet aan ontkomt om schades te krijgen (coating of geen coating). Steenslag, zand op de auto, portieren van anderen, ingebrande poep of vieze vingers, vorige week een harde voetbal van kinderen die via een hoop betonkiezel/zand op de motorkap belandde met alle zand en kiezels erbij (en ja nu ook krassen in de net nieuw geplaatste voorruit want mijn vrouw dacht het zand even met de ruitenwissers eraf te wissen...). Als je dan ook nog 1500 aan coating hebt uitgegeven dan is het extra zuur.

Dat laatste is waar. Maar als je lichte krassen hebt die er (vanwege de coating) nog weer uit te schuren/polijsten zijn, bespaar je weer aardig wat centen of opnieuw spuiten.

Dikkere blanke lak gaat helpen voor lichte krassen. Geen idee hoe kosten zich verhouden. Maar ik gok dat de coating betere (hydrofobe) oppervlakte eigenschappen geeft.