Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanhanger / paardentrailer achter Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Ik ben Roald, de 40 gepasseerd en rij nu een Volvo V60 Plugin-Hybrid.
Is het (al) mogelijk om een aanhanger te trekken met de MS?
In 2013 heeft de MS op de shortlist voor aanschaf gestaan. Alleen de beperkte laadmogelijkheden op dat moment in Frankrijk en Spanje (waar we familie hebben) gaven te veel complicaties om de MS in te zetten als enige gezinsauto.
Vanaf 2015/6 lijkt dat ook opgelost te zijn, vandaar dat ik 3 weken geleden voor het eerste met de 85 facelift heb gereden. Ik hoor graag jullie reacties.
 
Hallo allemaal,

Ik ben Roald, de 40 gepasseerd en rij nu een Volvo V60 Plugin-Hybrid.
Is het (al) mogelijk om een aanhanger te trekken met de MS?
In 2013 heeft de MS op de shortlist voor aanschaf gestaan. Alleen de beperkte laadmogelijkheden op dat moment in Frankrijk en Spanje (waar we familie hebben) gaven te veel complicaties om de MS in te zetten als enige gezinsauto.
Vanaf 2015/6 lijkt dat ook opgelost te zijn, vandaar dat ik 3 weken geleden voor het eerste met de 85 facelift heb gereden. Ik hoor graag jullie reacties.

Wat ik een paar maanden geleden informeel heb gehoord is dat het wachten is op een homologatie hiervoor. Dit zou blijkbaar niet zo eenvoudig zijn bij een puur elektrische wagen. Ik weet niet waarom. Misschien moet je de vraag eens "formeel" voorleggen aan Tesla?
 
Wat ik een paar maanden geleden informeel heb gehoord is dat het wachten is op een homologatie hiervoor. Dit zou blijkbaar niet zo eenvoudig zijn bij een puur elektrische wagen. Ik weet niet waarom. Misschien moet je de vraag eens "formeel" voorleggen aan Tesla?
Ik had de vraag al uitstaan bij het SeC. Ik weet we dat bij auto's als de Leaf / Prius Plugin er mogelijk oververhitting kon ontstaan aan de elektromotor. Misschien is dat bij de MS ook zo?
 
Wat ik weet is dat er een trekhaak is maar deze niet van tesla is. Tevens ben je niet verzekerd als je hem gebruikt daar de remkracht niet berekend om een aanhanger. De model x krijgt wel officeel een trekhaak.
Misschien is dat een trekhaak voor de fietsendrager? Je krijgt zeker problemen met de verzekering bij een ongeval (of een afwijzing bij een garantieclaim) zonder officiële goedkeuring. Dat was ook een reden om de V60 te kopen.

- - - Updated - - -

Dus je wil een paardentrailer trekken met een P85D? Mmmm, het begint me duidelijk te worden waarom die homologatie niet zo vlot. :scared:
Zou toch moeten lukken met die 700pk? :biggrin:
 
En dan na elk ritje die paarden van de achterwand van je trailer krabben :biggrin:
:biggrin:

Ja, ik weet het niet hoor... een paaardentrailer achter een Tesla. Moet dan denken aan die staatsloterij-commercial van die boer met die rode ferrari :wink:
Als het niet mogelijk is staan er misschien wel 3 auto's voor de deur. Ik dacht niet dat dat de oplossing zou zijn.
 
Ik tel af tot we hier op de eerste Nederlander botsen, die met een caravan achter zijn Model S aan zeult... :wink:

Botsen hmmm... Kan je de zaak meteen aan de verzekering voorleggen ;-)

In de US heeft al iemand aangetoond dat het mogelijk is: https://www.youtube.com/watch?v=TQETOBEeIzA en https://www.youtube.com/watch?v=7QM1o_0nyqQ. Of het aangeraden/veilig is, is een andere kwestie.

En nu even ernstig: in Belgie moet trouwens elke trekhaak gekeurd worden. Ook trekhaken die "van de fabriek" op de auto gemonteerd zijn. M.a.w. ook met een nieuwe wagen die een trekhaak heeft moet je in principe naar de keuring (enkel om de trekhaak te keuren). Geen kat die dit weet natuurlijk, laat staan dat iemand dit doet. Zoiets kom je pas te weten als je bij een routinecontrole tegengehouden wordt. Vraag me niet hoe ik dat weet :biggrin:
Zolang een trekhaak voor Model S niet gehomologeerd is kan je een aanhangwagen of fietsen op de trekhaak vergeten. Technisch ben je niet in orde en wellicht voor de verzekering al helemaal niet.

Een afneembare trekhaak lijkt me trouwens best wel handig. Al is het maar om enkele fietsen mee te nemen of eventjes met de aanhanwagen naar het containerpark te rijden.
Het esthetische aspect is een ander paar mouwen: een gestroomlijnde Model S met daarachter een hoekige aanhangwagen.. :confused: Maar stel dat Tesla een aanhangwagen ontwerpt, hoe zou die er dan uit zien? :cool::cool:
 
Als ik het mij goed herinner heeft Jerome Guillen op 9/01 gezegd dat hij erg betrokken was bij het ontwerpen van de achterbumper en dat die volledig deel uitmaakt van de veiligheidskooi, die er voor zorgt dat Model S als 1 van de veiligste wagens is. Het doorbreken van die kooi o.m. door aanhechten van trekhaak zou de rigiditeit/stevigheid aantasten en zal daarom nooit de goedkeuring van Tesla zelf krijgen.
Ik ben geen fysica-expert, dus dit is alleen wat ik er van onthouden/gemaakt heb.
 
uit de officiële Tesla handleiding:
Knipsel.GIF