Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Star Engines

This site may earn commission on affiliate links.
In het FD staat iedere zaterdag een artikel over een startende onderneming. Deze week staat Star Engines centraal. Hun businesscase: generatoren bouwen voor elektrische auto's. Want vanwege een gebrek aan range en laadpalen is het toch handig om een alternatief achter de hand te hebben. Een alternatief in de vorm van een generator die ongeveer 10kwh per uur aan stroom levert, 23 kilo weegt, er gelikt uitziet maar met een halve meter hoogte toch wel de nodige ruimte inneemt.

Nu heb ik altijd wel sympathie voor mensen met een idee die met dat idee een bedrijf starten - vrijwel alle mooie en handige spullen waarmee we ons vandaag de dag omringen hebben we mede te danken aan innovatieve ondernemers. Het kerkhof van mislukte plannen is echter groot en ook grotendeels onzichtbaar. Ik heb het vermoeden dat deze ondernemers het paard achter de wagen aan het spannen zijn.

In het artikel worden argumenten genoemd zoals het krappe bereik van accu's en het gebrek aan laadinfrastructuur. Beide argumenten raken door de werkelijkheid snel achterhaald - het aantal laadpalen neemt sterk toe en het is te verwachten dat het bereik van de accu's ook gaat groeien. Verder heb je natuurlijk een grote vloot hybride auto's die nog gewoon een verbrandingsmotor hebben.

De ondernemer put hoop uit het succes van de BMW i3 met range-extender (een klein hulpmotortje waarmee die het bereik verdubbelt naar 300km). De range-extender zorgt echter voor voldoende vermogen om direct door te rijden, wat een heel andere propositie is dan een generator met 10kwh vermogen per uur om een lege batterij op te laden. Zijn droom is dat de generator wordt ingebouwd in elektrische auto's. Volgens mij zet je dan de klok weer een aantal jaren terug en ga je naar het principe van de eerste priussen, die ook op dit principe waren gebaseerd.

In het algemeen is mijn inschatting dat de auto's met zowel elektrische als ICE- aandrijving of een batterij aangevuld met range-extender nodeloos duur en complex zijn, en ook voor veel mensen onpraktisch omdat de combinatie van meerdere systemen ergens ten koste gaat van gemak en laadruimte. Als accu's en laadinfrastructuur nog iets verder verbeteren, dan worden hybride modellen overbodig. Een elektrische auto kopen en daarnaast nog voor vele duizenden euro's een generator 'voor het geval dat' lijkt mij ook een zeer onpraktische vorm van jezelf zwaar oververzekeren.

In het artikel staat wel dat de ANWB regelmatig te maken krijgt met stilgevallen elektrische auto's waarvan het bereik kennelijk verkeerd is ingeschat. Ik zou me dan wel weer een heel ander product kunnen voorstellen: een compacte accu waarmee een ANWB-auto (of andere hulpauto) snel de lege accu met een paar KWH kan opladen, zodat deze op eigen kracht een volgende laadpaal kan bereiken in plaats van afgesleept te moeten worden.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar vooralsnog heb ik het gevoel dat we weinig meer over Star Engines gaan horen...

artikel.JPG
 
Even afgezien van dat ik dit een bijzonder slecht idee vind, is zoiets natuurlijk ook vrij oneerlijk in het Nederlandse belastingsysteem. Je betaalt 4% bijtelling (of 0% voor de 2013 Tesla'ers onder ons) omdat het een elektrische auto met 0 gr CO2 uitstoot betreft. Eigenlijk maakt dit concept het gewoon een hybride, je gaat nog steeds brandstof verstoken.

Verder is het in Nederland ook niet heel erg nodig denk ik. Op de meeste plekken heb je hier binnen 10 kilometer (en vaak veel dichterbij) wel een laadpaal, dus er is altijd de mogelijkheid om een beetje bij te laden. Ik weet niet wat de reden is van dat mensen de accu toch helemaal leeg rijden, zover dat ze helemaal stil komen te staan en dus alle waarschuwingen vanuit de auto genegeerd hebben. Maar dat lost zichzelf vast wel op; mensen leren vanzelf iets meer marge aan te houden, of om dan even tussendoor wat bij te laden.
 
Ergens gelezen dat dat ding met 6,6 kW laadt. En je hebt 5 liter diesel nodig om 10 kWh te maken. Bij een verbruik van 200Wh/km kom je dus 50 km ver op 5 liter diesel. Dat is een ouderwetse 1 op 10. Moet je wel heel rustig rijden. Om dat erbij te krijgen in je accu moet je wel eerst anderhalf uur langs de kant van de weg wachten voordat je 5 liter is opgestookt tot 10 kWh. Ik zoek wel een reguliere laadpaal op dan...
 
Star engines heeft naast de gen.e, waar hier sprake van is ook de jerr.e die laatst al elders op het forum voorbij kwam.
Indien je moet wachten tijdens het laden, lijkt die me veel praktischer....
En indien een batterij ook rijdend bijgeladen kan worden zoals we laatst me een Zoe met aanhanger zagen, dan lijkt me de jerr.e voor een stukje extra ook praktischer.
De enige situatie waarin je een gen.e praktischer kan gebruiken is als je m blijft bijvullen..... en dan is er idd niets meer over van het range extender verhaal en heb je gewoon een diesel => stroom auto.....

Doe mij maar een jerr.e ....

Zou een mooi veiling item zijn voor de e-rally heren!:wink:
 
Zoals al reeds eerder door mij aangehaald (en en beetje neergesabeld door "Hans") is dit een noodoplossing welke ik wel zie zitten. Oja, er werd een vraag gesteld of ik ook in mijn ICE altijd een Jerrycan bij had....

Ik weet niet of ik die "Hans" ben, maar zo niet dan zou ik hem gerust kunnen zijn :) Ik vind dit namelijk zo "niet kunnen". Zou het gaat om een extra voorziening voor bijvoorbeeld de Leaf of een vergelijkbare dan zou ik nog denken o.k. want die range is werkelijk erg klein.

Maar voor een Tesla?

Hoe groot is nu de kans dat je in zo'n noodgeval terecht zal komen? Dan heb je dat toch zelf in de hand gewerkt. Er zijn zo ontzettend veel plaatsen waar je kunt laden, in en buiten Nederland, dat ik met de ICE eerder bang zou zijn te stranden, ook omdat de restindicatie daar je niet veel houvast geeft. Elk stopcontact kan je nu helpen.

En ik vind het ook een beetje sneu richting Tesla. Hebben ze niet in nauwelijks een jaar ervoor gezorgd dat we zonder zorgen over bereik de meeste "corridors" in Europa kunnen rijden? En dat dat verder uitgediept wordt met bijvoorbeeld de SuC Amsterdam en wellicht nog wel wat in Nederland? (in ieder geval is 50% uitbreiding van het totaal aangekondigd voor 2015)

Hebben ze ook niet kort geleden aangekondigd om het "destination charging" netwerk te gaan uitrollen in Europa nadat het in de US en China al een succes blijkt? Als dat op gang komt en de "uitbaters" krijgen door waar het om gaat, namelijk het aantrekken van de huidige Teslarijders als cliënt en straks, als over een paar jaar de huidige PHEV's en short range EV ineens outdated zijn omdat de nieuwere versies een vergelijkbaar bereik als de Tesla's gaan hebben en, let op mijn woorden, bij de SuC en het nieuwe netwerk kunnen laden, dan gaat het hard. (In feite wat Widodh bedoelt)
Wat een luxe wordt dat. Even vooruitdenken nu.
Je wilt onderweg even lekker lunchen, kijkt op de kaart naar een restaurant in de buurt met een Tesla charger, klikt er op en belt dan vanuit die popup en reserveert de lader. Dan lekker lunchen terwijl de Tesla met 22 kW, met stroom die de uitbater voor zijn rekening neemt, wordt bijgeladen. Ik zie dat wel zitten en zal dan meer restaurants bezoeken dan nu. Zelfde bij schouwburg, golfbaan etc. maar ik dwaal af. In ieder geval geeft het ook de SuC de kans om te zijn waar hij voor gemaakt is, namelijk de (door)reis.

En dan natuurlijk nog het Fastned netwerk dat gestaag groeit.
 
Nee, was geen Hans, maar iemand die ik in het begin continu Hans noemde en geen Hans heet. :)

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb het over de Jer.e
Ik zou hem alleen voor uiterste nood willen hebben echter zoals al eens eerder aangegeven is het voor mij voornamelijk zodat het mij meer rust zou geven als ik lange ritten aan het maken ben en dan niet continu door mijn vrouw op boze toon word aangesproken of we het wel halen en alvast waarschuwt dat ze heel erg boos zal zijn als we stil komen te staan.....Ik denk dat veel anderen ook dan een stuk relaxter rijden met de geruststelling dat ze een "back-up" bij hebben. In de praktijk zal je hem nimmer nodig hebben, of in België moet het echt mis gaan met die centrales. ;)

Hans, je denkt toch echt niet dat ik het als alternatief zou zien voor gewoon laden? 6,6 kW en dan ook nog op diesel. Ik heb niet voor niets straks 300+ zonnepanelen op mijn dak liggen.
 
Nee, was geen Hans, maar iemand die ik in het begin continu Hans noemde en geen Hans heet. :)

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb het over de Jer.e
Ik zou hem alleen voor uiterste nood willen hebben echter zoals al eens eerder aangegeven is het voor mij voornamelijk zodat het mij meer rust zou geven als ik lange ritten aan het maken ben en dan niet continu door mijn vrouw op boze toon word aangesproken of we het wel halen en alvast waarschuwt dat ze heel erg boos zal zijn als we stil komen te staan.....Ik denk dat veel anderen ook dan een stuk relaxter rijden met de geruststelling dat ze een "back-up" bij hebben. In de praktijk zal je hem nimmer nodig hebben, of in België moet het echt mis gaan met die centrales. ;)

Hans, je denkt toch echt niet dat ik het als alternatief zou zien voor gewoon laden? 6,6 kW en dan ook nog op diesel. Ik heb niet voor niets straks 300+ zonnepanelen op mijn dak liggen.
It was me:rolleyes:
 
Nee, was geen Hans, maar iemand die ik in het begin continu Hans noemde en geen Hans heet. :)

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb het over de Jer.e
Ik zou hem alleen voor uiterste nood willen hebben echter zoals al eens eerder aangegeven is het voor mij voornamelijk zodat het mij meer rust zou geven als ik lange ritten aan het maken ben en dan niet continu door mijn vrouw op boze toon word aangesproken of we het wel halen en alvast waarschuwt dat ze heel erg boos zal zijn als we stil komen te staan.....Ik denk dat veel anderen ook dan een stuk relaxter rijden met de geruststelling dat ze een "back-up" bij hebben. In de praktijk zal je hem nimmer nodig hebben, of in België moet het echt mis gaan met die centrales. ;)

Hans, je denkt toch echt niet dat ik het als alternatief zou zien voor gewoon laden? 6,6 kW en dan ook nog op diesel. Ik heb niet voor niets straks 300+ zonnepanelen op mijn dak liggen.

Akkoord, we zijn er dan uit. Beetje vergelijkbaar met mij want ik heb honderdduizenden kilometers gereden met een zwart kannetje met 10 liter benzine die in de Chrysler mooi in één van de bodemvakken kon liggen met startkabel, sleepkabel en zelfs sneeuwkettingen en ik heb deze nooit of te nimmer nodig gehad (behalve startkabels een paar keer om anderen te helpen). Reden was dan stukje zekerheid (tussen de oren) en feit dat het gewoon verplicht is in sommige landen.

Nou ben ik wel, al zeg ik het zelf, een soort goochelaar wat range betreft want mijn vrouw heeft nog nooit in angst gezeten. Steeds met aanpassen rijstijl keurig bestemming gehaald (zelfs bijna 400 km Regensburg - Wenen wat best wel ver was maar achter touringcar gehangen een uurtje en dat scheelde enorm. Mijn vrouw sliep toen en werd wakker toen we Wenen binnen kachelden.)
Een keer heb ik de overtuiging gehad dat het niets zou worden, oktober met de storm op de kop, dat ik tussentijds in Budapest een 22 kW heb aangeschoten voor extra 100 km waardoor het toch uiteindelijk gemakkelijk lukte om Wenen te halen.

Goede reis morgen trouwens!
 
De ANWB krijgt ook regelmatig te maken met ICE's met een lege tank. Daarom hebben ze van iedere smaak brandstof een jerrycan van 5l achterin de auto staan. (ervaringsdeskundige) Dus wellicht moet de beste man eens met de ANWB gaan praten om die hiermee uit te rusten. Top zakenman als hij dat voor elkaar krijgt, maar dan heeft hij zijn maximale omzet in NL wel binnen gok ik.

Is overigens maar de vraag of dat kans maakt want die ANWB mannen woekeren met ruimte en gewicht in die auto's. Er zijn waarschijnlijk legio spullen die ze liever meenemen (voor een grotere populatie auto's) dan een generator voor die paar batterij-autotje-rijders.
 
Paul/Hans we delen in iedergeval één grote liefde, de Tesla maar verder...? Ik geef toe, het waren ook mijn ouders die een auto met draaiende motor op langparkeerden bij Schiphol achterlieten:redface: maar zeulen jullie dan ook allebei nog een reservewiel mee?
 
Vind 2500€ ook best een hoop geld voor een jerrycan

Je hoeft dan niet uit nood bij fastned langs, en dan spaar je wel heel veel uit :wink:.
Maar idd 2500€ is m.I. ook te veel. Wellicht op zijn best net als een chademo adapter / type 3 kabel een "time-share" artikel, maar niet alleen voor eigen gebruik.
Ik ben wel benieuwd wat schaalvoordelen met de prijs zouden doen. I
ndien het mogelijk zou zijn om deze in een "light" uitvoering met bijv maar 5-8 Kwh capaciteit (dus echt alleen voor het extra stukje, vergelijkbaar met de 5 liter uit de tijd dat we de 1 op 10 nog niet haalden met de Ford Sierras van deze wereld) voor een paar honderd (500?) Euro uit te brengen, dan zou ik het wel overwegen om daar bij de veiling van de e-rally op te gaan bieden :rolleyes:.
 
Het is technisch een fraai product, maar de daadwerkelijke behoefte van de markt zal inderdaad niet groot zijn.
Iets verder in de toekomst zie ik Tesla er niet aan ontkomen dat ze Vehicle-2-Grid functionaliteit gaan leveren (al dan niet als betaalde optie). Dan is een BuddyLoader (c) van de ene, volle, naar de andere, lege, Tesla de oplossing voor het geschetste 'probleem'.
 
Paul/Hans we delen in iedergeval één grote liefde, de Tesla maar verder...? Ik geef toe, het waren ook mijn ouders die een auto met draaiende motor op langparkeerden bij Schiphol achterlieten:redface: maar zeulen jullie dan ook allebei nog een reservewiel mee?

Voor zover het niet helemaal duidelijk is, bij mij komt er geen fossiele brandstof meer in de auto, dus ook geen generator. Verder heb ik ook geen reservewiel, wel zo'n klein pakketje waarmee je, wellicht, geholpen kan zijn bij een lekke band.

Inhakend op Frankrijk. Het is altijd een verstandig idee geweest om bij een verre reis een deken of slaapzak, water en wat te eten mee te nemen. Dat deden wij vroeger al met de ritten naar Roemenië in de tijd van de hulptransporten. Want je wist maar nooit of je zou stranden of zoals toen 12 uur bij de grens moest wachten. Die keren dat het gebeurde hebben we de motor niet laten draaien om de auto warm, of koel, te houden maar namen we een deken. Dat moet met een elektrische auto eigenlijk niet anders zijn. Stroomverbruik kun je bij stilstand bijna tot nul terugbrengen.

Ik zie mezelf eerlijk gezegd dan niet zo'n apparaat, dat natuurlijk geluid/herrie maakt en uitlaatgassen uitspuugt, naast de auto in de sneeuw of zo te zetten.

Maar, begrijp me goed, het is persoonlijk en ieder kan gewoon doen wat hij wil. Zo zal ik ook geen Chademo adapter nemen.
 
Last edited:
Ik heb al heel lang een waxine lichtje (8 branduren) in mijn auto liggen en lucifers. Een zo'n kaarsje is in staat om de temperatuur 8 uur lang aangenaam te houden. Ook altijd een oud zeil jack (wind en waterdicht) en een fleecedeken. Gelukkig nog nooit nodig gehad. Liefst zou ik ook altijd mijn vrouw meenemen. Helaas laten onze agenda's dat niet toe.
 
Paul/Hans we delen in iedergeval één grote liefde, de Tesla maar verder...? Ik geef toe, het waren ook mijn ouders die een auto met draaiende motor op langparkeerden bij Schiphol achterlieten:redface: maar zeulen jullie dan ook allebei nog een reservewiel mee?

Nee. Maar ik had wel in m'n tweede week Tes n lekke band. Vorige auto was ik in 20 minuten weer op pad geweest. Nu 1,5 uur wachten... Heb serieus zitten nadenken over reservewiel in frunk....

Vind 2500€ ook best een hoop geld voor een jerrycan

Eh ja kun je wel zeggen! Ergens aanbellen uurtje aan de chuko zodat eerste laadpaal weer bereikbaar is en doe eens gek 50 euro achterlaten lijkt mij ern prima noodplan.