Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verminderde batterij capaciteit?

This site may earn commission on affiliate links.

gelden

Well-Known Member
Apr 21, 2013
5,568
1,758
Breda, Netherlands
Ik heb de laatste tijd het idee dat ik minder ver kom op een volle accu dan voorheen. Misschien sinds ik een nieuwe accu heb, maar dat weet ik niet zeker.
Sinds het batterij percentage wordt getoond is het wat eenvoudiger om na te gaan hoeveel kwh je uit een accu haalt. Ik heb dat gisteren eens bijgehouden.

Op enig moment gaf de trip energy meter aan dat er 72% capaciteit beschikbaar was. Ik had toen 'since last charge' (die ochtend, tot 90%) 43,5 km gereden en 12 kwh gebruikt.
Enkele uren later (op de terugweg van een afspraak, waarbij de auto zo'n 1,5 uur heeft stilgestaan. Geen smart preheating oid) was er nog 44% capaciteit beschikbaar, en had ik 111,8 km gereden since last charge en 30,3 kwh gebruikt.

In totaal was er dus 28% verdwenen en 18,3 kwh. Dat zou betekenen dat 100% overeen komt met 65 kwh.
Volgens de bekende tabel (zie onder) zou 100% overeen moeten komen met ongeveer 75 kwh.

Ik mis dus 10 kwh (13%). Nogal veel. Dat verklaart wel waarom ik (ondanks fors verbruik wegens hoge snelheden) slechts zo'n 200-250 km uit een accu haal.

Zou het echt zo zijn dat er minder capaciteit beschikbaar is? Kunnen jullie ook eens een soortgelijke meting uitvoeren, zodat we kunnen vergelijken?
Thx.

Maurice

tesla-accu.jpg
 
Het maxrange topic? Ik heb na 68.000km nog 371 typical over en haalde vorige week 71.5kWh uit een volle accu (100% => "Charge now"), dit was in 1 stuk achterelkaar zonder 1 keer te stoppen. Moet wel zeggen dat de typical nu erg stabiel is, afgelopen 9.000km geen enkele kilometer typical meer "verloren".
 
Maurice,

Ik wilde ook weten wat de relatie is tussen het percentage en het aantal kWh in de accu. Ik ben onlangs met 100% volle accu vertrokken voor een lange rit, voorverwarmd aan de paal en heb onderweg het volgende genoteerd:

Bij 80% 13,8kWh verbruikt
60% 28,1kWh
49% 36kWh bij aankomst

1% batterij komt overeen met 0,70kWh. Het lijkt er op dat bij 15kWh de accu op 0% wordt weergegeven. Dat komt overeen met Rprp als ik het goed lees. Was na 71,5kWh de accu op 0% ?
 
Laten we dit inderdaad proberen hier te voeren: MaxRange
Het is gerelateerd, maar volgens mij toch een ander issue.
Maxrange is bij mij niet veel anders dan bij anderen. Dat deze terugloopt lijkt ook een indicatie dat de accu wat minder capaciteit levert, maar mijn punt is dat het aantal kwh dat in de accu zit (of eruit komt) minder lijkt te zijn dan hoort. Dat lijkt dus los te staan van de aangegeven maxrange (want die is normaal).

- - - Updated - - -

Maurice,

Ik wilde ook weten wat de relatie is tussen het percentage en het aantal kWh in de accu. Ik ben onlangs met 100% volle accu vertrokken voor een lange rit, voorverwarmd aan de paal en heb onderweg het volgende genoteerd:

Bij 80% 13,8kWh verbruikt
60% 28,1kWh
49% 36kWh bij aankomst

1% batterij komt overeen met 0,70kWh. Het lijkt er op dat bij 15kWh de accu op 0% wordt weergegeven. Dat komt overeen met Rprp als ik het goed lees. Was na 71,5kWh de accu op 0% ?
Bedankt voor de info. Dan zou ik dus zo'n 5 kwh missen tov een vergelijkbare auto (niet nieuw).
Ik al de komende tijd nog wat metingen doen, waarbij ik ook vooraf de accu zal verwarmen (middels opladen). Misschien maak dat nog veel verschil (al staat de auto in een warme garage, dus veel regen beperking heb ik niet).
 
Ik "verlies" de laatste tijd ook meer dan normaal. Ik heb sterk het idee dat die enkel wordt veroorzaakt door de kou in de nacht.

Mijn verbruik is redelijk normaal maar als ik de afgelegde afstand optel bij the range dan kom ik uiteindelijk niet meer boven de 300 KM. dat was in de zomer ( excl. kachel, weer en winterbanden ) toch echt een stuk meer.
 
Ik verdenk ook de kou. Lijkt nog het meest op een excessieve 'vampire drain'.

Maar dat zou betekenen dat de kilometers / SOC tijdens het gebruik weer terug komen, omdat het accupakket dan op temperatuur komt.

En dat is - als ik de gegevens van Maurice correct interpreteer - niet het geval.

Mijn eigen steekproef is onbetrouwbaar door veel korte stukjes i.c.m. luiheid bij het loggen van gegevens. (VisibleTesla doet het ook niet altijd zo goed meer.)
 
Ik heb nog eens wat metingen gedaan:

Net voor vertrek geladen tot 99%, dus accu was warm:
Aankomst 62%, 25,6 kWh verbruikt (op 103,6 km). Dan is 100% dus 69,2 kWh.
Terugweg (wel bijgeladen, maar niet in laatste uur):
Van 99% terug naar 59%, 101,6 km en 28,7 kWh verbruikt. Dan is 100% dus 71,75 kWh.

Die waardes liggen beiden rond 70 kWh voor 100%. Lijkt dus in lijn met anderen (al had ik 75 kWh verwacht, maar dat is misschien het verlies na 40.000 km).

Het lijkt er op dat de verminderde capaciteit toch met accuverwarming te maken heeft. Die wordt blijkbaar niet meegenomen in het getoonde kWh verbruik, en tikt best aan in de winter.
 
Ik heb nog eens wat metingen gedaan:

Net voor vertrek geladen tot 99%, dus accu was warm:
Aankomst 62%, 25,6 kWh verbruikt (op 103,6 km). Dan is 100% dus 69,2 kWh.
Terugweg (wel bijgeladen, maar niet in laatste uur):
Van 99% terug naar 59%, 101,6 km en 28,7 kWh verbruikt. Dan is 100% dus 71,75 kWh.

Die waardes liggen beiden rond 70 kWh voor 100%. Lijkt dus in lijn met anderen (al had ik 75 kWh verwacht, maar dat is misschien het verlies na 40.000 km).

Het lijkt er op dat de verminderde capaciteit toch met accuverwarming te maken heeft. Die wordt blijkbaar niet meegenomen in het getoonde kWh verbruik, en tikt best aan in de winter.

Ergens in een post heb ik de veronderstelling gelezen dat via de software wordt geregeld welk gedeelte van de batterij buiten de tellingen blijft en dus als onzichtbare reserve wordt achtergehouden.
Dat zou kunnen betekenen dat in de wintermaanden er een extra buffetje is weggeschreven dat wellicht bij een update voorafgaand aan de zomer weer terug komt.

Dat zou mooi zijn maar kan evenzogoed wishful thinking zijn. Aan de andere kant zou het mij ook weer niet verbazen.
 
Jammer voor Tesla's op het zuidelijk halfrond, als er naar het seizoen van de maand gekeken wordt. Dan zou de gemiddelde temperatuur beter zijn.

Kwestie van parameters ;) Zou zelfs koppeling aan lokatie van auto kunnen zijn en weersomstandigheden. Dus als je naar Zuid Italië rijdt zou dat een andere dynamiek te zien kunnen geven. Maar ik houd er zelf op dat ik te hard loop :)