Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Te mooi om waar te zijn?

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds een jaar ben ik "loonslaaf-af" en werkzaam als freelance IT consultant / Programmeur. Hierdoor gaat er een wereld open aan fiscale mogelijkheden. Tot voor kort heb ik me zitten verkneukelen op de binnenkort komende VW Passat GTE, maar nu ik Excel er op los laat ontstaat een voor mij compleet onverwacht plaatje:

voorbeeld.png


We hebben ons al eens laten verleiden tot een proefrit en zijn daardoor natuurlijk voor alle fossiele-brandstof-auto's compleet verpest maar kloppen mijn bruto-netto berekeningen en is de TCO van een Model S in mijn geval lager dan die van een Passat GTE? Ter vergelijk: de Laguna in dit voorbeeld is mijn huidige auto 6 jaar oude diesel met meer dan 2 ton op de teller die netto niet eens heel veel "goedkoper" is.

Tegen het bruto bedrag zit ik nog wel aan te hikken. Bijna een ton voor een auto. Nooit gedacht dat ik dit ooit zou mogen/kunnen overwegen.
 
Sinds een jaar ben ik "loonslaaf-af" en werkzaam als freelance IT consultant / Programmeur. Hierdoor gaat er een wereld open aan fiscale mogelijkheden. Tot voor kort heb ik me zitten verkneukelen op de binnenkort komende VW Passat GTE, maar nu ik Excel er op los laat ontstaat een voor mij compleet onverwacht plaatje:

View attachment 72601

We hebben ons al eens laten verleiden tot een proefrit en zijn daardoor natuurlijk voor alle fossiele-brandstof-auto's compleet verpest maar kloppen mijn bruto-netto berekeningen en is de TCO van een Model S in mijn geval lager dan die van een Passat GTE? Ter vergelijk: de Laguna in dit voorbeeld is mijn huidige auto 6 jaar oude diesel met meer dan 2 ton op de teller die netto niet eens heel veel "goedkoper" is.

Tegen het bruto bedrag zit ik nog wel aan te hikken. Bijna een ton voor een auto. Nooit gedacht dat ik dit ooit zou mogen/kunnen overwegen.

Even een eerste reactie. Kijk er nog wel verder naar maar ga zo naar een afspraak (met de Tesla natuurlijk).
In grote lijnen klopt het wel. Ik weet niet waar je woont en wat de gebruikelijke routes zijn. Zeker met wat verdere uitbreiding zul je best wel eens bij een Supercharger langs komen. Met 55.000 km per jaar lijkt me dat zelfs heel waarschijnlijk. Daarbij vakantieritten e.d. Ik denk dat je met de energiekosten in de praktijk nog wel lager zult zitten. Bij thuis laden kun je weer snel boven de 10.000 kWh komen en dan gaat je stroomtarief ook flink omlaag.

Verder heb je per maand 174 aan reparatie en onderhoud staan. Mijn Model S is 29 maart jarig en heeft dan ook zo rond de 50 - 55 k kilometers en mijn echte onderhoud en reparatiekosten zijn, geloof het of niet, nog steeds nul.
Uiteraard wel een aantal keren teruggeweest maar alles wat gedaan moest worden was garantie of courtesy.

Natuurlijk slijten de banden maar de 21 inch die er standaard opzaten liggen nu hier in de kelder en kunnen straks nog wel een poosje mee. De winterbanden zijn nog nauwelijks afgesloten en daar doe ik wel een paar jaar mee. ik denk dat ik ergens in de tweede helft van het jaar wel wat bandenkosten ga krijgen. Maar met een (grotendeels:) rustige rijstijl gaan de banden best lang mee.

Mijn enige uitgaven waren een zonnescherm (2 kinderen op derde zitrij) en natuurlijk winterbanden.

Dus al met al zal het je best gaan meevallen.
 
Last edited:
Dank voor de reactie. Het gaat me vooral om de indicatie. De onderhoudsprijzen en verzekeringsprijzen zijn ruwe inschattingen gebaseerd op de waarde van de auto.

Dat van die energieprijzen boven de 10.000kwh is een goede. Dat wist ik niet.

Op dit moment rij ik zo'n 55.000km per jaar, waarvan dus ongeveer 45000 zakelijk. Die zakelijke kilometers zijn vooral snelwegkilometers, veel beperkt tot 100km/u. Tja, die vakanties dat is nog wel een dingetje. In de zomer naar Frankrijk/Italië en in de winter naar Oostenrijk. Ben het forum al aan het naspeuren op dakkoffer, wintersport, vakantie etc. :smile:
 
Paar kleinigheden: je gaat uit van een belastingdruk van 52%, dat is niet helemaal correct omdat je de zelfstandigenaftrek moet verwerken voordat je de investeringsaftrekken meeneemt. Dus in werkelijkheid is de belastingdruk wat lager.
Verder moet je nog een stukje BTW over het privé gebruik meenemen (2,7% van de cataloguswaarde, tenzij je met een rittenadministratie anders kan aantonen).
Qua rentederving, wijs eens aan waar jij risicoloos 5,5% over je spaargeld krijgt? Mijn zakelijke spaarrekening levert 0,60% per jaar rente op... Ow en dat is winst dus daar betaal je IB over (of privé in box 3 vermogensbelasting).
 
Tot voor kort heb ik me zitten verkneukelen op de binnenkort komende VW Passat GTE, maar nu ik Excel er op los laat ontstaat een voor mij compleet onverwacht plaatje:

(...)

maar kloppen mijn bruto-netto berekeningen (...)?

Onderhoud kun je afkopen á raison de 2.200 euro voor vier jaar. Op het forum veel over te doen geweest: nuttig of niet? In elk geval hoef je niet met méér te rekenen, behalve banden dan. Hoe Hans dat doet weet ik niet, ik had van mijn eerste setje 21" na 15k de achterbanden versleten, maar heb nu heb ik 19" en daar ga ik laaaang mee doen.
Verzekering kan goedkoper?
Eenmalige kosten laadpaal (weet niet wat die dingen tegenwoordig kosten, dus of je moet activeren en afschrijven of rechtstreeks in de kosten..?) en laadpaaladministratie?

Ik zie dat Bas mij nu voor is v.w.b. de BTW privé-gebruik.

Of je zomaar 52% kunt toepassen hangt natuurlijk af van je verdere fiscale plaatje. Verdien je zoveel dat de volledige kosten jaarlijks door die hoogste schijf worden geabsorbeerd, ook als je eerst een eventueel reeds bestaande HRA-aftrek hebt benut, en zie ook de opmerking van Bas over de zelfstandigenaftrek, en vergeet niet de startersaftrek. (Ga je bij een hoog inkomen niet liever in de B.V.?).
 
Last edited:
Er zitten helaas wat foutjes in de excel sheet.

Belangrijkste is de MIA, deze is gemaximeerd op 50.000 euro waardoor het maandbedrag hiervoor -135 is ipv -243 waardoor de Tesla opeens toch duurder is :(
Belastingdruk is als ondernemer geen 52% maar ongeveer 45% ivm zelfstandigenaftrek waardoor het plaatje iets anders is.

Verder wordt de BTW niet goed berekend maar dat maakt verder niet zo heel veel uit in de berekening.

Mocht je geen schades hebben gehad de afgelopen jaren dan kun je voor 95 euro per maand een verzekering afsluiten.


Knipsel.JPG


Maar......


Uiteindelijk gaat het om een paar tientjes per maand verschil (plus of min)
Dus kies voor de auto die je zou willen en geniet elke dag van een fantastische auto
 
Last edited:
Als je compleet wilt zijn heb je nog je eigen tankstation nodig - als je thuis wilt (kan) laden en dit veilig wilt doen. Reken eenmalig 1.000 incl tussenmeter. Dan profiteer je dus ook van de lagere energiebelasting boven 10.000 kwh (9 cent lager geloof ik). Moet je bij een reguliere laadpaal gaan laden dan heb je dat voordeel niet en ligt de gemiddelde kWh prijs rond de 0,35 cent.
Vakanties ? Geen probleem. Heb 70K gereden, de auto sinds Sep 2013. Davos, midden Italie, Parijs.. geen issue. En toen waren er nog geen SuC's. -;)
 
(...) Mijn zakelijke spaarrekening levert 0,60% per jaar rente op (...).

Das wel erg weinig Bas...

- - - Updated - - -

Belastingdruk is als ondernemer geen 52% maar ongeveer 45% ivm zelfstandigenaftrek waardoor het plaatje iets anders is.
Zie ook mijn voorgaande post in dit draadje. Je moet natuurlijk kijken welk stuk marginale 52% druk nog kan worden gebruikt voor de kosten van de Tesla. Dat is voor ieder weer anders.

- - - Updated - - -

Verder wordt de BTW niet goed berekend maar dat maakt verder niet zo heel veel uit in de berekening.
Ik zie geen fout?
 
Das wel erg weinig Bas...

Zakelijke rekening + spaarrekening bij de ING, rente is op het ogenblik echt maar 0,6% op die spaarrekening (zal elders vast wel beter te vinden zijn), rente levert eigenlijk net genoeg op om de kosten van de bankrekening plus een beetje te dekken :)

Maar inderdaad net wat Erik-S85 hierboven zegt: het rijplezier, het futuristische pioniersgevoel, de wetenschap dat je minder CO2-uitstoot op je geweten hebt, de Tesla service en de community hebben een enorme toegevoegde waarde, daar mag best wat van terugkomen in de maandelijkse kosten.

Dus nee, niet te mooi om waar te zijn, want uiteindelijk toch ietsje duurder dan een Passat, maar als ik moet kiezen waar ik 700 uur per jaar in door moet brengen, dan doe mij maar een Tesla :-D
 
Zakelijke rekening + spaarrekening bij de ING, rente is op het ogenblik echt maar 0,6% op die spaarrekening (zal elders vast wel beter te vinden zijn)

Dat bedoel ik, mag geen reclame maken, maar je moet gemakkelijk 2,5 keer dat percentage kunnen krijgen... Als het gaat over 25k van de bank halen of 92k van de bank halen, maakt het verschil toch wel wat uit! Maar nooit in het voordeel van de Tesla-berekening, dus niet thuis laten zien natuurlijk :wink:

- - - Updated - - -

Zie de eerste lichtgroene regel. Daar wordt te weinig BTW berekend. De cel wordt echter niet gebruikt in andere berekeningen dus maakt verder niet uit.

BTW is ook berekend over extra's 2.500 incl.
 
Dank voor de input. Paar aanvullingen:
- "Rentederving" betekent in mijn geval gewoon rente bij financial lease. Heb het financial leasetarief bij de Tesla online configurator laten berekenen en die komt op ongeveer hetzelfde uit.
- De zelfstandigenaftrek (en in mijn geval ook startersaftrek) heb ik inderdaad nog niet meegenomen.
- Kosten laadpaal had ik zo ongeveer in die 2500 euro extra's versleuteld, maar ik begrijp dat zelfs daar MIA aftrek voor mogelijk is.
- Ah de BTW correctie privé-gebruik zal ik nog eens aan sleutelen.

Volgens mij mag ik in ieder geval concluderen is dat ik voor een beperkte meerprijs een "fantastische wagen" kan rijden in plaats van een "leuke auto".

Blijft over een imagodingetje, is zo'n auto niet te veel van het goede voor een IT ZZP-er? Is het niet "boven mijn stand"? Collega's met vergelijkbare functies (maar dan in loondienst of via detachering) rijden als leaseauto veelal C-klasse auto's. Golf, Focus, Megane, Scenic etc. Ze zien me al aankomen (niet horen) zoeven.
 
Blijft over een imagodingetje, is zo'n auto niet te veel van het goede voor een IT ZZP-er? Is het niet "boven mijn stand"? Collega's met vergelijkbare functies (maar dan in loondienst of via detachering) rijden als leaseauto veelal C-klasse auto's. Golf, Focus, Megane, Scenic etc. Ze zien me al aankomen (niet horen) zoeven.
Ik heb mede om die reden de donkergrijze 21" laten demonteren :rolleyes:

Je zou kunnen denken aan een vouwfiets voor de in frunk, is ook vast een fiscale regeling voor, en dan parkeer je een straat verderop.
 
Kijk ook even naar het verbruik van de GTE, effectief zal je bij 55000 km per jaar procentueel minder op de accu rijden; Met 10 kWh o.i.d. is dat slechts 40 km per lading. Het effect hiervan hangt natuurlijk sterk af van wel of niet laden als je ergens bent en de afstanden welke je gaat rijden. Meer laden (soms zelf gratis) geeft immers minder benzinekosten. Wel weer voordeel voor de S... :)
 
Imago ? Wat dacht je van "entrepreneur", early adaptor, "52 CPU's op wielen".. rijden in het vervoermiddel van de toekomst... niet vervuilend..
Kom zeg .. "boven je stand" is iets van de vorige eeuw.. ik zou daar gewoon boven staan. Miesmuizers heb je altijd en overal. so what !


Dank voor de input. Paar aanvullingen:
- "Rentederving" betekent in mijn geval gewoon rente bij financial lease. Heb het financial leasetarief bij de Tesla online configurator laten berekenen en die komt op ongeveer hetzelfde uit.
- De zelfstandigenaftrek (en in mijn geval ook startersaftrek) heb ik inderdaad nog niet meegenomen.
- Kosten laadpaal had ik zo ongeveer in die 2500 euro extra's versleuteld, maar ik begrijp dat zelfs daar MIA aftrek voor mogelijk is.
- Ah de BTW correctie privé-gebruik zal ik nog eens aan sleutelen.

Volgens mij mag ik in ieder geval concluderen is dat ik voor een beperkte meerprijs een "fantastische wagen" kan rijden in plaats van een "leuke auto".

Blijft over een imagodingetje, is zo'n auto niet te veel van het goede voor een IT ZZP-er? Is het niet "boven mijn stand"? Collega's met vergelijkbare functies (maar dan in loondienst of via detachering) rijden als leaseauto veelal C-klasse auto's. Golf, Focus, Megane, Scenic etc. Ze zien me al aankomen (niet horen) zoeven.
 
Dank voor de input. Paar aanvullingen:
- "Rentederving" betekent in mijn geval gewoon rente bij financial lease. Heb het financial leasetarief bij de Tesla online configurator laten berekenen en die komt op ongeveer hetzelfde uit.
- De zelfstandigenaftrek (en in mijn geval ook startersaftrek) heb ik inderdaad nog niet meegenomen.
- Kosten laadpaal had ik zo ongeveer in die 2500 euro extra's versleuteld, maar ik begrijp dat zelfs daar MIA aftrek voor mogelijk is.
- Ah de BTW correctie privé-gebruik zal ik nog eens aan sleutelen.

Volgens mij mag ik in ieder geval concluderen is dat ik voor een beperkte meerprijs een "fantastische wagen" kan rijden in plaats van een "leuke auto".

Blijft over een imagodingetje, is zo'n auto niet te veel van het goede voor een IT ZZP-er? Is het niet "boven mijn stand"? Collega's met vergelijkbare functies (maar dan in loondienst of via detachering) rijden als leaseauto veelal C-klasse auto's. Golf, Focus, Megane, Scenic etc. Ze zien me al aankomen (niet horen) zoeven.
Ah ja rente derving op die manier, daar had ik niet aan gedacht, klopt helemaal.

Qua imago (ik ben ook zelfstandig software ingenieur): mijn ervaring is dat mijn klanten me het van harte gunnen ("je werkt er hard genoeg voor"), sterker nog ik heb meer werk (lees: een langere wachtlijst) sinds ik Tesla rij :).
Het zorgt er in feite voor dat je als succesvol wordt gezien, en daarmee gaat je credibility juist omhoog, en daarmee weer de perceptie dat je je uurtarief echt wel waard bent.

Ik heb intussen een aantal mensen waar ik mee samenwerkte die in loondienst waren (bij een opdrachtgever bijvoorbeeld) ook zelfstandige zien worden, dus als er al afgunst is dan lossen ze dat zelf op. Maar ik heb zelf in ieder geval geen enkel geval van negativisme of afgunst in mijn directe omgeving gehad tot nu toe. (ik zie dat soort gedrag eigenlijk alleen maar op nujij of telegraaf.nl)
 
Blijft over een imagodingetje, is zo'n auto niet te veel van het goede voor een IT ZZP-er? Is het niet "boven mijn stand"? Collega's met vergelijkbare functies (maar dan in loondienst of via detachering) rijden als leaseauto veelal C-klasse auto's. Golf, Focus, Megane, Scenic etc. Ze zien me al aankomen (niet horen) zoeven.

Ik zit ook in die situatie. Mijn ervaring is dat de auto (bijna) altijd aanleiding is voor een gesprek met de "ander" en soms neem je de ander even mee voor een ritje.
Mij is het nog niet overkomen dat men er negatief op reageert. Iedereen vindt het gewoon een erg mooie auto en we zitten nu ook net in die branche waar innovatie dagelijkse kost is. Daarin kan het toch eigenlijk niet anders zijn dan dat je met een auto voor rijdt die je instelling onderschrijft? En als de prijs ter sprake komt kun je leuke rekensommetjes maken.

Mijn advies: gewoon doen! Elke kilometer zul je ervan genieten en ga gerust op vakantie met de Tesla. Ik ben sinds ik hem heb al zes keer "ver" weg geweest, 3 x Hongarije en 3 x Oostenrijk en natuurlijk een aantal keren midden Duitsland en dat is met de Tesla geen probleem. Sterker nog, met mijn laatste benzineauto (Grand Voyager) was ik voor een retourtje Hongarije op het eind tussen de 500 en 600 euro kwijt. Nu rijden we voor 'nop' naar de familie daar, behalve een tientje daar voor mijn schoonvader om ter plaatse 13A bij te laden.

De Superchargers komen er nog steeds in rap tempo bij. Wat verdichting in het bestaande netwerk en nu vooral verlegging van de grenzen (bijna letterlijk).