Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaring met Smart pre-conditioning

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmorgen om 8 uur mijn 1e ervaring opgedaan dat mijn Tesla zelfstandig de auto voorverwarmde. In mijn iPhone App stond de melding "Smart pre-conditioning active". Enige bijzondere was dat ik op vrijdag normaal nooit s'ochtends vroeg op pad ga en van maandag tm donderdag vertrek ik al om 6.15.
Ik vroeg me dus af hoe "smart" het is om deze "smart" pre-conditioning te gebruiken...
 
Het bevalt mij prima. Denk dat het beter werkt - uiteraard - als je een zeker ritme hebt..
Ik ga s'ochtends tussen 7:15 en 7:30 de deur uit .. Auto is sinds een week automatisch warm, batterij voorgewarmd, ijs zo nodig verwijderd.... en geen last van regenbeperking...
Kost me twee km typical range... auto is nog wel aangesloten op de laadkabel overigens.. Komisch was het e paenar dagen geleden. Realiseerde me toen ik de deur uitging dat ik de verwarming niet had aangezet... zag op de app dat de auto er wel aan had gedacht ! Moet er nog aan wennen -;)

IMG_7499.jpg
 
Ik warm de auto zelf ook s'ochtends (ma t/m do) alvast 30min van te voren op maar heb de pre-conditioning op die dagen nog niet gezien. Misschien start de pre-conditioning pas iets later. Ik meen ook gelezen te hebben dat pre-conditioning gaat werken als je de Home en Work gebruikt in de navigatie maar op vrijdag gebruik ik die nooit. Was vanmorgen dus aangenaam verrast dat de auto al was voorverwarmt.
 
"... dat pre-conditioning gaat werken als je de Home en Work gebruikt in de navigatie maar op vrijdag gebruik ik die nooit ...

V.z.v. mij bekend gaat het er alleen om of het systeem weet dat het op de Home of Office locatie staat, ongeacht je activiteit.

Mijn patroon is zo onduidelijk dat ik het zelf nog niet heb ontdekt, maar ik mag toch regelmatig in een warme auto stappen. Ook als er niet wordt geladen. Niet zoals het hoort, maar wel lekker :smile:
 
Ok. Pre-conditioning maar uitgeschakeld. Na 5 weken heeft mijn Tesla nog steeds niet door dat ik op zondagochtend niet zo vroeg weg hoef. Daarnaast is de hoeveelheid energie die (onnodig) wordt verbruikt best hoog.

Ik ga weer over op het "ouderwetse" handmatige voorverwarmen....

ImageUploadedByTapatalk1423984030.548851.jpg


1e blok is het reguliere laden. De drie piekjes erna zijn de pre-conditioning die 3(!) keer zijn ding doet. Tesla wil me kennelijk het huis uit of zo
 
Het is, wat mij betreft, vrij simpel. Zolang 'de mens' de software bouwt voor intelligente zichzelf slimmer makende software gaat het nimmer werken. Het gaat pas werken wanneer 'de machine' de software zelf bouwt pas dan ontstaat zichzelf intelligent makende programmatuur. Mooi artikel daarover in het FD afgelopen zaterdag over bionanotechnologie waarin de voorspelling is gedaan (ook een beetje eigenbelang van schrijver) dat in 2030 de machine slimmer zal zijn dan de mens. Ik heb het na een paar dagen weer uitgezet, geen geduld ook voor.
 
Ik heb het ook uitgezet. Ik kwam erachter dat er tussen de 30 en 40 km typical verdwenen waren. Op een zondagochtend hoefde ik niet van huis, vanwege een daags ervoor afgelaste voetbalwedstrijd. Dat gaat dan wel erg hard.
Het is al eerder gezegd, maar nogmaals: een functie om 's-ochtends de auto helemaal startklaar te hebben op een door jezelf ingegeven tijdstip, zou veel nuttiger zijn. Met startklaar bedoel ik dan: auto geladen tot de door jouw ingestelde grens, accu verwarmd (dus max regen), cabine verwarmd, autoruiten ontdooit, ook de achterruit zou wel prettig zijn.
 
Het gaat steeds beter. Leest de agenda lijkt het zelfs aardig. Maar..... Ga ik morgen 6 daagjes naar de USA, met locatie in de agenda, begint hij maandag met voor verwarmen of niet? Of spontaan op lokale tijd Las Vegas zodra ik daar mijn afspraken heb? Of zo het zou moeten, stopt het 6 dagen om daarna verder te gaan?
 
Het gaat steeds beter. Leest de agenda lijkt het zelfs aardig. Maar..... Ga ik morgen 6 daagjes naar de USA, met locatie in de agenda, begint hij maandag met voor verwarmen of niet? Of spontaan op lokale tijd Las Vegas zodra ik daar mijn afspraken heb? Of zo het zou moeten, stopt het 6 dagen om daarna verder te gaan?

Bij mij gaat het ook steeds beter, maar recent trof ik 'm op zaterdagavond aan met de voorverwarming aan. Totaal tegen iedere logica in. Voor een langere tijd parkeren zou ik 'm zeker uitzetten, je verliest toch al aardig wat. Ik zet 'm op de parking ook nog in energy save mode, dan verlies je zo'n 4-6 km/nacht.
 
Ik gebruik de smart preconditioning eigenlijk geheel niet. Ik zie er weinig voordeel in als je auto zich uit zichzelf begint voor te verwarmen op een moment dat je er niets aan hebt. Kost me teveel onnodige energie.

Ik zou liever zien dat ze in de app de mogelijkheid bieden om zelf de tijd in te stellen wanneer je de pre-conditioning wilt laten beginnen. En natuurlijk - zoals al meerdere keren opgemerkt - de mogelijkheid om ook de acterruit (i.c.m. spiegels) voor te verwarmen.
 
Ik zou liever zien dat ze in de app de mogelijkheid bieden om zelf de tijd in te stellen wanneer je de pre-conditioning wilt laten beginnen. En natuurlijk - zoals al meerdere keren opgemerkt - de mogelijkheid om ook de acterruit (i.c.m. spiegels) voor te verwarmen.

En de stoelen. Ik rij het liefste in frisse lucht (18C) met warme stoelen. De stoelverwarming is bij een koude start en lederen bekleding echt nodig, en in de praktijk heeft mijn k*nt het meeste werk al gedaan voordat de stoelverwarming mij wat warmte teruggeeft.
 
En de stoelen. Ik rij het liefste in frisse lucht (18C) met warme stoelen. De stoelverwarming is bij een koude start en lederen bekleding echt nodig, en in de praktijk heeft mijn k*nt het meeste werk al gedaan voordat de stoelverwarming mij wat warmte teruggeeft.

Mee eens, maar volgens mij doet de stoelverwarming het nu ook al niet als er niemand daadwerkelijk op de stoel zit. Dus dat kan lastiger worden. Zet je van afstand de stoelverwarming aan, maar zo lang er niemand op de stoel zit is het effect nihil.
 
Bij mij houdt de verwarming van de voorstoelen de stand bij uitstappen vast. Achterbank niet. Maar als ik iemand ga ophalen, kan ik de verwarming van alle stoelen alvast aanzetten terwijl ik rij, dus het kan zeker.

Ja, je kan ze alvast aanzetten tijdens het rijden, dat klopt. Ook onthoudt het systeem de laatst gebruikte stand. Maar volgens mij gaat het systeem pas echt werken als er iemand op de stoel gaat zitten. Ik heb overigens geen winterpakket, dus ook geen verwarming op de achterstoelen, maar neem aan dat het principe voor de voorstoelen hetzelfde blijft ongeacht winterpakket of niet.