Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trip Energy Prediction in de praktijk

This site may earn commission on affiliate links.
Deze nieuwe functie is een belangrijke en veelbelovende en verdient een eigen draadje.

In mijn post van gisteravond heb ik wat eerste ervaringen gedeeld en daar de conclusie aan verbonden dat het allemaal erg strak staat en dat je het in de praktijk eigenlijk nooit zal halen.

Daarna heb ik wat zitten lezen op o.a. het Amerikaanse forum en daar kwam ik wat opmerkingen tegen die wijzen op een soort van opslaan van de rijstijl zodat dat in de verdere voorspellingen kan worden verwerkt. Maar echte zekerheid is er daar niet.

Willen jullie ook opletten hoe hij het doet? Ik zal straks, als de files weg zijn, een traject rijden met normale snelheid (110 - 120) en dan kijken wat hij voorspelt als ik diezelfde route daarna nog eens intik.

=========================

Hieronder mijn eerdere post:

Bij mij is de update gelukt.

Daarnet even een testje gedaan met de tripvoorspeller.

Op zich een heel leuke feature.

Alleen, hij staat veel te strak. Ik heb een route gekozen van ongeveer 55 km en heen en terug gereden.

De route was ongeveer 20 km 80 km weg, dan een stuk 100 km snelweg en het laatste stuk, iets van 15 km, 130 toegelaten.

De "heenweg", waarbij ik me aan de snelheid heb gehouden en op het 130 stuk niet harder dan 100 heb gereden, lukte het niet om op de voorspelling te blijven. Ook de laatste vijf kilometer 80 rijden (op een 130 km weg!) hielp ook niet. Een forse lijn onder de oorspronkelijke lijn. Niet erg opbeurend.
Het was wel 0 graden en het eerste stuk moest er nog worden opgewarmd, maar dan nog.

De terugweg ging iets beter, maar het lukte mij, met mijn fluwelen voet, niet om de voorspelling waar te maken.

Onderstaande foto's spreken boekdelen. Dit was de terugweg en alles was warm. Zelfs met een verbruik van 169 wH/km lukte het niet om helemaal op de lijn te blijven.
Jammer dat je geen instellingen hebt. Dit betekent nu dat je er al vóór vertrek van moet uitgaan dat als hij rest 40% aangeeft dat eerder 30% of minder zal zijn.
Het zou zo moeten zijn dat de voorspelling bij de gemiddelde rijstijl (en dat is geen 169 wH/km) haalbaar moet zijn.

Hopelijk stelt men dat nog bij of krijgen we een keuze uit bijv. 3 rijstijlen. Of bijvoorbeeld aangeven welk percentage je bij aankomst nog wilt hebben.

Wanneer ik nu binnenkort naar de eerste SuC in Duitsland rijd (hopelijk dan Mogendorf) dan moet ik zelf nog veel bijrekenen en het lijkt me wat frustrerend zo.




attachment.php?attachmentid=69887&d=1421874794.jpg


attachment.php?attachmentid=69888&d=1421874817.jpg


- - - Updated - - -
 
Last edited:
Ik heb 6.1 nu al een aantal dagen en min of meer onbewust ook de voorspeller gebruikt - die werkt nl. bij ieder gebruik van de navigatie.
Kan niet zeggen dat ik er enthousiast over ben. In meer dan de helft van de ritten is de functie volgens mij compleet "de weg kwijt" want al heb je nog zoveel energie in de accu zitten, op een bepaald moment komt zomaar de melding in rood blokje dat je extra moet laden om de bestemming te bereiken. Was zelfs al een keer met nog 25% in de accu en een paar kilometer voor de bestemming... :tongue:.
Wel meld ik er even bij dat ik veelal langere ritten rijd, daarmee bedoel ik ritten langer dan 100km.
 
Last edited:
Iemand al opgevallen dat als je je navi start dan verschijnt er kort de prediction hoeveel accu je hebt bij aankomst. Als je daarna op onderste gedeelte van navi klikt waar KM / aankomst etc staat. Dan verschijnt wederom je eind accustand maar OOK je accustand als je dus ook terug gaat naar je startpunt. Zal er even een foto van maken.
 
Ik heb 6.1 nu al een aantal dagen en min of meer onbewust ook de voorspeller gebruikt - die werkt nl. bij ieder gebruik van de navigatie.
Kan niet zeggen dat ik er enthousiast over ben. In meer dan de helft van de ritten is de functie volgens mij compleet "de weg kwijt" want al heb je nog zoveel energie in de accu zitten, op een bepaald moment komt zomaar de melding in rood blokje dat je extra moet laden om de bestemming te bereiken. Was zelfs al een keer met nog 25% in de accu en een paar kilometer voor de bestemming... :tongue:.
Wel meld ik er even bij dat ik veelal langere ritten rijd, daarmee bedoel ik ritten langer dan 100km.

Welke versie heb je? 2.2.92 of nieuwer?
En heb je TIJDENS de rit ergens opgeladen?
 
Iemand al opgevallen dat als je je navi start dan verschijnt er kort de prediction hoeveel accu je hebt bij aankomst. Als je daarna op onderste gedeelte van navi klikt waar KM / aankomst etc staat. Dan verschijnt wederom je eind accustand maar OOK je accustand als je dus ook terug gaat naar je startpunt. Zal er even een foto van maken.

WP_20150122_12_33_28_Pro.jpg
WP_20150122_12_33_37_Pro.jpg

hierbij de foto's. Voorbeeld is van korte route
 
Vanochtend heb ik nog een testje gedaan.

Met 89% lading heb ik als bestemming SuC Urmond ingetoetst. Bij vertrek gaf hij aan dat ik met 59 % zou aankomen. Ik heb mij de hele rit aan de snelheid gehouden en deze ook daadwerkelijk gereden. Zodra ik op de snelweg was en 120 reed begon de lijn zich al snel te verplaatsen naar 56% en die lijn werd toen een flinke tijd vastgehouden terwijl ik 120 bleef rijden. Verderop mag je 130 en dat heb ik ook vastgehouden voor zover dat kon en dat gaf een verschuiving te zien naar 54% en dat bleef hij vasthouden en met dat percentage ben ik ook aangekomen.

Het blijft zo dat de prognose bij vertrek optimistisch is maar hij past zich snel aan en dan blijkt het best betrouwbaar te zijn.

In mijn post van gisteren had ik nog wat twijfels maar die zijn weggenomen.

Aangekomen in Urmond heb ik voor de grap SuC Wilnsdorf ingetoetst. Na een tijdje rekenen gaf hij aan dat ik dat niet zou halen, -7%.

Ik ben toen gaan laden en dan zie je in real time dat de lijn weer verschuift. Na enige tijd wordt de waarschuwing veranderd en krijg je het advies om slow te rijden om het te halen en weer wat later verdwijnt ook die melding. In feite kun je wachten totdat hij zegt dat het genoeg is.


Ik heb wat foto's gemaakt.

image1.JPG

Aankomst in Urmond. verschil met eerste prognose 5%. Vanaf een derde van de rit al redelijk duidelijk hoe het zou gaan. En daar gaat het natuurlijk om.

image2.JPG

Wilnsdorf is met lading waarmee ik aankwam niet te halen. Toen de SuC aangekoppeld.

image4.JPG

Je ziet de lijn omhoog gaan. Hier is het al haalbaar.

image3.JPG

Maar wel met de waarschuwing om het rustig aan te doen.

image5.JPG

Hier is er geen vuiltje meer aan de lucht

image6.JPG

De rit terug. Verschil nu nog maar 3% met prognose.

Conclusie

Er ontstaat een nieuwe manier om de trip te rijden. In tegenstelling tot het volgen van 1) de typical range in combinatie met 2) de nog te rijden kilometers uit de nav en 3) het verbruik uit Energy hoef je nu nog maar één eenvoudige lijn in de gaten te houden. In feite verander je het denken van kilometers naar procenten en let je helemaal niet meer op het verloop in typical, eigenlijk interesseren je de kilometers niet.
Bij korte vertrouwde ritten maakt het natuurlijk niet zoveel uit, maar zeker wanneer je gaat twijfelen en bij de echte roadtrips is het een enorm goede functie, ook omdat hoogteverschillen worden meegerekend.
 
Last edited:
Vanochtend heb ik nog een testje gedaan.

Met 89% lading heb ik als bestemming SuC Urmond ingetoetst. Bij vertrek gaf hij aan dat ik met 59 % zou aankomen. Ik heb mij de hele rit aan de snelheid gehouden en deze ook daadwerkelijk gereden. Zodra ik op de snelweg was en 120 reed begon de lijn zich al snel te verplaatsen naar 56% en die lijn werd toen een flinke tijd vastgehouden terwijl ik 120 bleef rijden. Verderop mag je 130 en dat heb ik ook vastgehouden voor zover dat kon en dat gaf een verschuiving te zien naar 54% en dat bleef hij vasthouden en met dat percentage ben ik ook aangekomen.

Het blijft zo dat de prognose bij vertrek optimistisch is maar hij past zich snel aan en dan blijkt het best betrouwbaar te zijn.

In mijn post van gisteren had ik nog wat twijfels maar die zijn weggenomen.

Aangekomen in Urmond heb ik voor de grap SuC Wilnsdorf ingetoetst. Na een tijdje rekenen gaf hij aan dat ik dat niet zou halen, -7%.

Ik ben toen gaan laden en dan zie je in real time dat de lijn weer verschuift. Na enige tijd wordt de waarschuwing veranderd en krijg je het advies om slow te rijden om het te halen en weer wat later verdwijnt ook die melding. In feite kun je wachten totdat hij zegt dat het genoeg is.

---------8<-------------
Ik heb wat foto's gemaakt
---------8<-------------

Conclusie

Er ontstaat een nieuwe manier om de trip te rijden. In tegenstelling tot het volgen van 1)de typical range in combinatie met 2) de nog te rijden kilometers uit de nav en 3) het verbruik uit Energy hoef je nu nog maar één eenvoudige lijn in de gaten te houden. In feite verander je het denken van kilometers naar procenten en let je helemaal niet meer op het verloop in typical, eigenlijk interesseren je de kilometers niet.
Bij korte vertrouwde ritten maakt het natuurlijk niet zoveel uit, maar zeker wanneer je gaat twijfelen en bij de echter roadtrips is het een enorm goede functie, ook omdat hoogteverschillen worden meegerekend.

Aha, dit is inderdaad heel erg bruikbaar, bedankt voor de uitleg! Nu nog een terugmelding naar je telefoon en dan weet je wanneer je terug moet lopen om je auto te verzetten of om gewoon te gaan rijden.
Erg mooi gemaakt zo in ieder geval!
 
Vanochtend heb ik nog een testje gedaan.

Met 89% lading heb ik als bestemming SuC Urmond ingetoetst. Bij vertrek gaf hij aan dat ik met 59 % zou aankomen. Ik heb mij de hele rit aan de snelheid gehouden en deze ook daadwerkelijk gereden. Zodra ik op de snelweg was en 120 reed begon de lijn zich al snel te verplaatsen naar 56% en die lijn werd toen een flinke tijd vastgehouden terwijl ik 120 bleef rijden. Verderop mag je 130 en dat heb ik ook vastgehouden voor zover dat kon en dat gaf een verschuiving te zien naar 54% en dat bleef hij vasthouden en met dat percentage ben ik ook aangekomen.

Het blijft zo dat de prognose bij vertrek optimistisch is maar hij past zich snel aan en dan blijkt het best betrouwbaar te zijn.

In mijn post van gisteren had ik nog wat twijfels maar die zijn weggenomen.

Aangekomen in Urmond heb ik voor de grap SuC Wilnsdorf ingetoetst. Na een tijdje rekenen gaf hij aan dat ik dat niet zou halen, -7%.

Ik ben toen gaan laden en dan zie je in real time dat de lijn weer verschuift. Na enige tijd wordt de waarschuwing veranderd en krijg je het advies om slow te rijden om het te halen en weer wat later verdwijnt ook die melding. In feite kun je wachten totdat hij zegt dat het genoeg is.


Ik heb wat foto's gemaakt.

View attachment 69936
Aankomst in Urmond. verschil met eerste prognose 5%. Vanaf een derde van de rit al redelijk duidelijk hoe het zou gaan. En daar gaat het natuurlijk om.

View attachment 69937
Wilnsdorf is met lading waarmee ik aankwam niet te halen. Toen de SuC aangekoppeld.

View attachment 69938
Je ziet de lijn omhoog gaan. Hier is het al haalbaar.

View attachment 69939
Maar wel met de waarschuwing om het rustig aan te doen.

View attachment 69940
Hier is er geen vuiltje meer aan de lucht

View attachment 69941
De rit terug. Verschil nu nog maar 3% met prognose.

Conclusie

Er ontstaat een nieuwe manier om de trip te rijden. In tegenstelling tot het volgen van 1) de typical range in combinatie met 2) de nog te rijden kilometers uit de nav en 3) het verbruik uit Energy hoef je nu nog maar één eenvoudige lijn in de gaten te houden. In feite verander je het denken van kilometers naar procenten en let je helemaal niet meer op het verloop in typical, eigenlijk interesseren je de kilometers niet.
Bij korte vertrouwde ritten maakt het natuurlijk niet zoveel uit, maar zeker wanneer je gaat twijfelen en bij de echte roadtrips is het een enorm goede functie, ook omdat hoogteverschillen worden meegerekend.
Jammer dat je Wilnsdorf niet even getest hebt wat daadwerkelijke verbruik zal zijn ;-)
maar super gaaf om te zien dat we (eindelijk) functionaliteiten krijgen waar je echt wat aan hebt. Ik zit ook te twijfelen om range/accu voortaan in % weer te geven ipv de typical waar ik toch niks aan heb.
Hopelijk bij volgende update de mogelijkheid om in je scherm in te stellen dat je deze prognose kan zien.
 
Update:

291 typical geladen. Is meer dan nodig maar prediction geeft aan dat ik nog 40 km tekort kom. Lijkt me realistisch gezien laatste stuk met klim.

268 typical geladen maar prediction geeft aan dat ik daar maar rond 230 km ver mee kom op de route naar Wilnsdorf.
Hoogteverschillen gaan kennelijk ook fors meetellen.


Even aanvulling.

Nu thuis staat hij te laden. Ik heb weer Wilnsdorf geselecteerd en uiteraard is dat niet haalbaar met de huidige lading (208 km typical).

Wat opvalt is dat de voorspeller laat zien dat de nul % wordt bereikt ergens rond 180 km terwijl typical bijna 30 km hoger zit.

Dat is een indicatie dat dit behoorlijk wat preciezer is dan voorheen. En realistischer. Benieuwd wanneer hij "groen licht" geeft voor die trip van 280 km.

FullSizeRender-1.jpg
image1-1.JPG
 
Last edited:
IMAG0434.jpg


eerste ritje met V6.1
super feature.

maar de voorspelling was wel heel optimistisch.
Van 56% naar 36% = 20% voor 85km.
In de praktijk werd het van 56% naar 28% = 28%; of 40% meer.

waarschijnlijk was de vorige 215km meegerekend in het gemiddelde verbruik.:wink:
 
Dat was ook mijn eerste ervaring gisteravond. Maar vandaag veel realistischer beeld.

ik heb er goede hoop op !

toen ik pas vertrok, was de voorspelling -10% voor (+/-)78km !
ik nam evenweg -koppig als altijd- een andere, snellere route, die -voor het eerst- overigens verbluffend snel door de gps werd opgepikt (nooit gezien vroeger, ook niet bij andere GPS-toestellen).

meteen werd de voorspelling ook aangepast, naar -20% voor 84km.
nog niet echt realistisch, maar na amper 5 km, al een flinke stap in de juiste richting.
 
Dan nu de afsluiting van mij testjes van vandaag.

Zojuist heb ik "groen licht" gekregen voor de trip naar Wilnsdorf (ik blijf lekker thuis hoor!).

De afstand van hier naar de SuC is 284 km.

Er is geladen tot een typical van 341 km

Volgens de voorspeller heb ik nu bij aankomst 1% over en krijg het advies om rustig te rijden om het te halen.

De moraal van het verhaal: Typical is te optimistisch en geen leidraad voor een trip als dit. Volgens de voorspeller is er 57 km meer nodig, al is het denk ik beter om de kilometers in gedachtenlos te laten en te werken met de percentages.

Met deze tool is er een veel realistischer beeld ontstaan. In het verleden reed ik vol weg, 390 km de laatste keer, en had dan bij aankomst tussen 30 en 60 km over. Dus tussen 330 en 360 typical verbruikt, net zoals nu dus wordt voorspeld!

Ook dan natuurlijk nog opletten want 1% is niet veel maar hij kan nog 11% bijladen voordat hij aan de honderd zit. Dan dus vertrekken met voorspelling dat er bij aankomst 12% over is. Over een week of twee word ik (weer) Opa. Mijn zoon woont in Oostenrijk dus dan snel even die kant op. Dan gelijk uitproberen, al is het dan wellicht (en hopelijk) Mogendorf. Ik zal eens kijken straks hoeveel procent verbruikt wordt naar Autohof Mogendorf.

image1-2.JPG
image2-1.JPG
image3-1.JPG
 
Last edited:
Op het risico af dat het vervelend wordt hierbij toch nog wat opmerkelijks.

Na 6.1 is 90% 345 km, een kilometertje meer dan daarvoor, maar dat is het niet.

We wachten allemaal op Maxi Autohof Mogendorf voor de trips naar het zuiden. Men is hard aan het bouwen (waarschijnlijk nu ook bij Waldlaubersheim volgens de Duitse collega's maar daar gaat men morgen kijken).

Ik heb Mogendorf ook eens opgezocht en in de nav gezet.

Hierbij de verschillen.

Wilnsdorf 283 km en benodigd 88% van de batterijlading

Mogendorf 276 km en benodigd 79% van de batterijlading

Vol vertrekkend vanaf hier naar Mogendorf (gelijk gerichter op de A3) betekent daar aankomen met 21% rest i.p.v. 12 % Wilnsdorf. Ofwel, er kan behoorlijk vlotter gereden worden! De foto's geven de situatie weer vanaf een lading van 90%, vandaar 10% lager dan de genoemde 21%.

Toch leuk wat je nu zoal kunt ontdekken.

image1-3.JPG
image2-2.JPG
 
Ben net terug van een retourtje Berlijn wo-vr. Vind prediction functie super. Ook de afstanden tussen de SuC's zijn heerlijk. Lekker als vanouds lekker meeknallen over de autobahn. Alles makkelijk te halen en na anderhalf uur lekker een bakkie doen. Ik lekker sturen, compagnon met laptop op schoot. Konden we eindelijk 2 dagen ongestoord werken/vergaderen:biggrin:.
 
Welke versie heb je? 2.2.92 of nieuwer?
En heb je TIJDENS de rit ergens opgeladen?
Ik heb inderdaad versie 2.2.92. Tijdens rit opladen, daarmee bedoel je dat NA instellen van Navigator ergens gaat laden? Dat doe ik eigenlijk nooit nee.
Bijgaand plaatje rit van gisteren, kreeg ik weer totaal verkeerde conclusie, nl. dat ik moest laden om de bestemming te bereiken. De foto bewijst dat het tegendeel het geval is (nog te rijden km's veel lager dan het bereik volgens energiemeter). Dus leuk te lezen dat andere forummers er blij mee zijn, bij mij klopt er geen hout van.
foute-voorspelling-23jan15.PNG