Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aankoop Model S P85D

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden,

Dit is niet mijn eerste post op he forum maar ik zal me toch even voorstellen.

Ik rijd momenteel met een BMW 330d en doe regelmatig een 200 km per dag en soms tot 400 km. De Model S sprak mij al aan van in het begin maar de aankoop heb ik altijd uitgesteld wegens geen superchargers in Belgie. Nu is dat van de baan en staat er een in Antwerpen en Gent, handig dus ;)

Nu zit ik al een tijdje op het forum te lezen om nog wat meer informatie te bekomen van mensen die al enige tijd met een model S rondrijden alvorens effectief tot aanschaf over te gaan. het gaat tenslotte toch over 120k euro.

In het maxrange topic stel ik vast dat een typical range tussen de 370-400 varieert.

Als ik het goed heb begrepen is rypical range berekend aan 186 Wh/km. Dit komt ongeveer overeen met een constante snelheid van ongeveer 110km/u ?

Aan deze snelheid kan je dan effectief 400 km rijden? Of is dit te positief?

Ik had graag geweten - bij voorkeur van mensen die al minstens 30.000 km gereden hebben - hoeveel km ze met een 80% batterij kunnen afleggen als 90% van de afstand bestaat uit autostrade aan 130km/u?

Is het realistisch om op deze manier nog 300 km range te halen? Dus niet met een range charge, maar slechts 80%

zijn er tot slot mensen op het forum die zich de aankoop van de model s beklagen?
 
Dag Germinal. Ik rij de S pas 2 maanden. Rij veel op de A2 en dan tussen de 110 en 130 km/u. 300km is voor mij haalbaar met deze snelheden in deze zachte wintermaanden (met een 90% acculading op 80% zou ik t niet halen). In de zomer zou ik nog wat verder moeten komen, temperatuur heeft flink wat invloed op de range.
Veel op cruise control rijden doet wonderen. 10 km/u zachter of juist harder rijden maakt ook veel uit trouwens.
 
Beste forumleden,

Dit is niet mijn eerste post op he forum maar ik zal me toch even voorstellen.

Ik rijd momenteel met een BMW 330d en doe regelmatig een 200 km per dag en soms tot 400 km. De Model S sprak mij al aan van in het begin maar de aankoop heb ik altijd uitgesteld wegens geen superchargers in Belgie. Nu is dat van de baan en staat er een in Antwerpen en Gent, handig dus ;)

Nu zit ik al een tijdje op het forum te lezen om nog wat meer informatie te bekomen van mensen die al enige tijd met een model S rondrijden alvorens effectief tot aanschaf over te gaan. het gaat tenslotte toch over 120k euro.

In het maxrange topic stel ik vast dat een typical range tussen de 370-400 varieert.

Als ik het goed heb begrepen is rypical range berekend aan 186 Wh/km. Dit komt ongeveer overeen met een constante snelheid van ongeveer 110km/u ?

Aan deze snelheid kan je dan effectief 400 km rijden? Of is dit te positief?

Ik had graag geweten - bij voorkeur van mensen die al minstens 30.000 km gereden hebben - hoeveel km ze met een 80% batterij kunnen afleggen als 90% van de afstand bestaat uit autostrade aan 130km/u?

Is het realistisch om op deze manier nog 300 km range te halen? Dus niet met een range charge, maar slechts 80%

zijn er tot slot mensen op het forum die zich de aankoop van de model s beklagen?

Beste,

Ga voor 19" en de de "gewone" 85, met of zonder D om de grootste afstand op één lading te geraken.... Of koop gewoon de dikste, en zorg dat u kunt laden op locatie indien er 300+ gereden dient te worden in de winter
 
Ben verslaafd aan acceleratie ;) dat is ook een reden voor de P85D, maar inderdaad de beste mileage lijk je met de 'gewone' 85 te halen..

Ik heb reeds een testrit gedaan met de 85 en dan de P85+ en waar de eerste mij niet kon overtuigen de tweede des te meer.. Dus de P85D ongetwijfeld nog een stuk meer ;)

Zoveel range verschil zit er toch niet op (EPA) ?
 
Ben verslaafd aan acceleratie ;) dat is ook een reden voor de P85D, maar inderdaad de beste mileage lijk je met de 'gewone' 85 te halen..

Ik heb reeds een testrit gedaan met de 85 en dan de P85+ en waar de eerste mij niet kon overtuigen de tweede des te meer.. Dus de P85D ongetwijfeld nog een stuk meer ;)

Zoveel range verschil zit er toch niet op (EPA) ?

Gewoon de P85D nemen... Anders krijgt u spijt.... Zult zien dat je best alles gaat halen en anders je dag anders in gaat delen. Mag aannemen dat je niet 400km aan een stuk rijdt. Overigens noemde je 2 locaties in België, het zijn er al 3. Nijvel/Nivelles/Nivele is er ook nog....
 
Gewoon de P85D nemen... Anders krijgt u spijt.... Zult zien dat je best alles gaat halen en anders je dag anders in gaat delen. Mag aannemen dat je niet 400km aan een stuk rijdt. Overigens noemde je 2 locaties in België, het zijn er al 3. Nijvel/Nivelles/Nivele is er ook nog....

Neen inderdaad geen 400 km aan een stuk, meestal 50 a 100 en dan terug, maar doe wel 2 keer per maand 700 km in een stuk.. Dat zou moeten lukken met 2 keer aan de supercharger te hangen denk ik.

Ik vermoed dat U een tevreden tesla rijder bent?
 
ik rij nu meer dan een jaar met een P85 en heb +35k aan kilometers gereden en dit zonder één enkel probleem.
Regelmatig de afstand Antwerpen - Spa, retour is dit 320 à 350km en dit op één charge, welliswaar 100 % dan gezien er geen SuC's beschikbaar waren in België.
Heen rijd ik meestal tegen 110 km/h, terug komen meestal tegen +130 km/h gezien ik dan goed zie of ik het ga halen of niet :)
Sinds de SuC's er zijn kijk ik zelfs niet meer naar het opladen, kan vlot opladen in Nijvel Gent en A'pen en doe dit meestal niet langer dan een half uurtje.
Dikwijls in Gent, even toiletbezoekje, soms een koffietje en ik heb al weer +200km aan range, méér dan voldoende, en we zij weer weg.
Niet twijfelen zou ik zeggen, gewoon doen, naar de toekomst toe gaan er wellicht steeds meer en meer SuC's komen.
 
;)

Het enige waar ik mij nog een beetje zorgen overmaak is het verlies van range naarmate de km's die je doet... Een gsm/laptop verliest namelijk snel van zijn batterijcapaciteit.

De tesla verkoper drukte mij op het hart dat dit anders is bij een model S, dat het niet te vergelijken is met een laptop/gsm..

Nu ja, Enkel de toekomst zal daar uitsluitsel over kunnen geven vrees ik?
 
;)

Het enige waar ik mij nog een beetje zorgen overmaak is het verlies van range naarmate de km's die je doet... Een gsm/laptop verliest namelijk snel van zijn batterijcapaciteit.

De tesla verkoper drukte mij op het hart dat dit anders is bij een model S, dat het niet te vergelijken is met een laptop/gsm..

Nu ja, Enkel de toekomst zal daar uitsluitsel over kunnen geven vrees ik?

Misschien heb je dan iets aan het feit dat er op de batterij acht jaar garantie wordt gegeven. Net als op de drivetrain trouwens.
 
In het maxrange topic stel ik vast dat een typical range tussen de 370-400 varieert.

Op dit moment is de range van een P85D 18% lager dan die van een P85.
De Amerikaanse forum gebruiker wk057 heeft zowel een P85D als een P85 ter beschikking en heeft dit heel nauwgezet getest.
Tegen het einde van de maand zou een software upgrade beschikbaar gemaakt worden die 10% verbetering brengt door de motor achteraan in "torque sleep" mode te zetten wanneer de voorste motor alleen voldoende vermogen kan geven. Je kan hierover meer lezen in de blog post van JB Straubel:
Driving Range for the Model S Family | Tesla Motors

Als range echt heel belangrijk is, ben je beter af met een S85D op 19" wielen.
Als je het plezier wil van een Aventador in schapekleren, mits een lagere range als trade-off, niet twijfelen en voor een P85D gaan.
 
Op dit moment is de range van een P85D 18% lager dan die van een P85.
De Amerikaanse forum gebruiker wk057 heeft zowel een P85D als een P85 ter beschikking en heeft dit heel nauwgezet getest.
Tegen het einde van de maand zou een software upgrade beschikbaar gemaakt worden die 10% verbetering brengt door de motor achteraan in "torque sleep" mode te zetten wanneer de voorste motor alleen voldoende vermogen kan geven. Je kan hierover meer lezen in de blog post van JB Straubel:
Driving Range for the Model S Family | Tesla Motors

Als range echt heel belangrijk is, ben je beter af met een S85D op 19" wielen.
Als je het plezier wil van een Aventador in schapekleren, mits een lagere range als trade-off, niet twijfelen en voor een P85D gaan.
Gok dat je met de Aventador niet veel verder komt op een volle tank.
 
;)

Het enige waar ik mij nog een beetje zorgen overmaak is het verlies van range naarmate de km's die je doet... Een gsm/laptop verliest namelijk snel van zijn batterijcapaciteit.

De tesla verkoper drukte mij op het hart dat dit anders is bij een model S, dat het niet te vergelijken is met een laptop/gsm..

Nu ja, Enkel de toekomst zal daar uitsluitsel over kunnen geven vrees ik?

Op het Amerikaanse deel van het Forum is een filmpje van een batterijprofessor terug te vinden die tot in zeer veel detail ingaat op de huidige batterij technologie. Het komt er op neer dat je in het begin inderdaad capaciteit verliest, maar daar blijft het dan ook zo'n beetje bij. Ik rij nu net in een nieuwe loaner, die haalt 403 op 100%. Mijn eigen (nieuwe) batterij van 30k haalt nog plm 390. Op dit 10 km komt het niet aan. Je eigen rechtervoet is een belangrijker onderdeel van de range dan een eventueel verlies van de accu.

Tesla doet heel erg bijzondere dingen op het gebied van batterymanagement. Daar zijn ook heel veel van de patenten voor gegeven. Uit het filmpje blijkt ook dat dit HET onderscheidede element is, laadstroom, temperatuur, etc. En Tesla is zeer voorzichtig met zijn batterijen om ze niet te veel te belasten.

Sterkte met je keuze. Ik zou het meteen weer doen. Elders zijn cijfers te vinden dat Tesla de hoogste NPS (Net Promotor Score) heeft van alle autofabrikanten. 96,6%. Ik vrees dan je die ontbrekende 3,4% niet hier op het Forum zult vinden :) Artikel: Automakers Take Notice - Data Points to Love Affair with Electric Cars

En hier kun je nog alle andere merken bekijken: Tesla Motors - NPS Benchmarks by CustomerGauge
 
Gok dat je met de Aventador niet veel verder komt op een volle tank.

De Aventador heeft een theoretische range tussen de 328 en 796 Km (gemiddeld 522).
Maar dan ga je er volgens mij wel niet als een stier mee moeten rijden, net zoals bij de P85D.

Ik reken in de praktijk voor de P85D op een range van 300 Km. Range is geen echt probleem voor mij. Alleen jammer dat er (nog) geen SuC is op de E411 richting Luxemburg. Daar moet ik namelijk regelmatig heen en dat zal lastig worden gezien ik ter plaatse niet kan laden.

Binnen een paar weken zal ik jullie laten weten hoe ver ik er mee geraak. Morgen is hij hopelijk uit productie...
 
"die 10% verbetering brengt door de motor achteraan in "torque sleep" mode te zetten"

10% tov wat ? tov wat de D nu doet of tov de P85 ?
Ik had bij de introductie begrepen dat de D uiteindelijk zuiniger zou moeten zijn dan de niet-D versies..


Op dit moment is de range van een P85D 18% lager dan die van een P85.
De Amerikaanse forum gebruiker wk057 heeft zowel een P85D als een P85 ter beschikking en heeft dit heel nauwgezet getest.
Tegen het einde van de maand zou een software upgrade beschikbaar gemaakt worden die 10% verbetering brengt door de motor achteraan in "torque sleep" mode te zetten wanneer de voorste motor alleen voldoende vermogen kan geven. Je kan hierover meer lezen in de blog post van JB Straubel:
Driving Range for the Model S Family | Tesla Motors

Als range echt heel belangrijk is, ben je beter af met een S85D op 19" wielen.
Als je het plezier wil van een Aventador in schapekleren, mits een lagere range als trade-off, niet twijfelen en voor een P85D gaan.
 
;)

Het enige waar ik mij nog een beetje zorgen overmaak is het verlies van range naarmate de km's die je doet... Een gsm/laptop verliest namelijk snel van zijn batterijcapaciteit.

De tesla verkoper drukte mij op het hart dat dit anders is bij een model S, dat het niet te vergelijken is met een laptop/gsm..

Nu ja, Enkel de toekomst zal daar uitsluitsel over kunnen geven vrees ik?

Na ruim 50.000 km nog geen noemenswaardige degradatie van de accu. In z'n eerste paar laadcycli verloor hij een paar km range. Daarna constant.
 
"die 10% verbetering brengt door de motor achteraan in "torque sleep" mode te zetten"

10% tov wat ? tov wat de D nu doet of tov de P85 ?
Ik had bij de introductie begrepen dat de D uiteindelijk zuiniger zou moeten zijn dan de niet-D versies..

10% beter dan wat de P85D nu presteert. wk057 zal opnieuw zijn testen doen wanneer de torque sleep update beschikbaar is.
In principe zou de P85D dan nog steeds 8% meer verbruiken dan een P85. Maar wk057 had de P85D nog niet zo lang toen hij de initiële testen heeft gedaan.
Het zou kunnen dat de banden van de P85D nog niet voldoende ingereden waren.

Er is op het Amerikaanse forum al heel wat heisa rond geweest. Waarom denk je dat JB die blogpost heeft geschreven? :wink: Er waren er al die Tesla een proces wilden aan doen.

De nieuwe (kleinere) motor vooraan is efficiënter dan de oude (grotere) motor achteraan. Enkel wanneer vooral de motor vooraan wordt gebruikt kan het verbruik dalen. Vandaar dat die torque sleep op de achterste motor essentieel is.

De S85D heeft 2 zo'n nieuwe, efficiëntere motoren. Vandaar dat die de beste resultaten moet neerzetten van de vloot. Dus het dual motor concept is wel efficiënter maar niet in alle omstandigheden. Je kan moeilijk bij harde acceleratie van een P85D verwachten dat die minder gaat verbruiken dan een P85. Het verbruik van een P85D zou beter moeten zijn in vergelijking met een P85 in zeer specifieke omstandigheden = constante snelheid op een autosnelweg met torque sleep actief op de achterste motor.