Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NIEUW: ruitenwissers en regensensor V2.0

This site may earn commission on affiliate links.
10 dagen geleden heb ik de standaard Tesla ruitenwissers vervangen door BOSCH AeroTwin ruitenwissers.
De afgelopen week heb ik fink wat kilometers in de regen gemaakt en heb nu een goed beeld van de kwaliteit van deze Bosch ruitenwissers.

Wat mij betreft een verschil van dag en nacht. Deze ruitenwissers geven een schonere ruit en laten geen strepen/waas achter.
Groot bijkomend voordeel is dat nu plotseling de regensensor goed blijkt te werken.

Tegelijkertijd blijkt nu dat Tesla zeer recentelijk (stilzwijgend) de standaard ruitenwissers heeft vervangen door BOSCH ruitenwissers.
Tesla levert echter niet de BOSCH AeroTwin maar de BOSCH Icon (ICON Wiper Blades | Bosch Auto Parts).

Hier kwam ik per ongeluk achter door afgelopen donderdag in het SeC naar de ruitenwissers van een splinternieuwe Tesla te kijken.
Ook bij het SeC signaleren ze recentelijk een schonere ruit en een beter werkende regensensor terwijl er geen upgrade van de regensensor bekend is.

Voor degenen die problemen met de wissers en/of de regensensor hebben, lijkt er dus nu een goede oplossing te zijn.
Je zelf een setje AeroTwin's kopen of aan het SeC vragen of ze de BOSCH Icon's voor je willen monteren.

1x BOSCH AeronTwin AM18U
1x BOSCH AeroTwin AM28U
Belangrijk: je moet beslist de multiclip uitvoering hebben, anders passen ze niet.

Schermafbeelding 2015-01-17 om 10.13.53.png
 
Ik heb er ook (nog) geen last van. Eigenlijk staan de wissers altijd in de traagste intervalstand en gaan op het juiste moment aan en uit.
Waarschijnlijk door de Opticoat behandeling van de ruiten door dt-td.
 
Toch ook even melden dat ik ook nog GEEN probleem heb ondervonden met de standaard ruitenwissers noch met de regensensor. Deze werkt voor mij perfect en staat slechts op stand 1.
Bij de minste druppeltjes schiet hij al eens in actie.
Ben er zeer tevreden over.
 
Ook bij mij geen enkele klacht over de ruitenwissers. In de ruim 40 k km toch wel wat regen gehad, van miezer tot wolkbreuk en ze deden wat ik ervan verlangde.

Mocht het bij echte smiezer (zo noemen ze dat in Brabant) iets te lang duren dan tik ik even op het knopje op het uiteinde van de handel.

Dus hier helemaal tevreden over.
 
Ook bij mij geen enkele klacht over de ruitenwissers. In de ruim 40 k km toch wel wat regen gehad, van miezer tot wolkbreuk en ze deden wat ik ervan verlangde.

Mocht het bij echte smiezer (zo noemen ze dat in Brabant) iets te lang duren dan tik ik even op het knopje op het uiteinde van de handel.

Dus hier helemaal tevreden over.
Bij mij komt ie meestal te laat in (zelfs op standje 2). Intussen aan de 3e set ruitenwissers (wegens gekraak of strepen), maar geen verschil qua regensensor. Ik heb nu sinds kort een nieuwe voorruit dus es kijken of ie nu anders reageert...
 
Interesting info. I've been having nothing but problems with my wipers for a month or two now. They're either too insensitive or too sensitive. Typically, as rain starts to fall the wipers don't start operating until I practically can't see out. Then they rapidly scale up and go into overdrive in just moderate rain conditions. This drives me crazy, as I end up constantly switching the wiper mode to compensate.

I've almost given up by now and when it starts to rain I just chuck the things in the lowest 'always on' mode. But I also notice that in this position, when the rain is light and cleared by the outgoing 'wipe', the wipers are very slow to return, as if the motor can't handle the increased friction of a dry screen.

Further, in the highest setting, the wipers make a nasty 'clunk' sound. The SeC says that this is a failed glue joint on the wiper motor installation and so my S is going in for a couple of days in Feb to get the joint fixed and - hopefully - sort out the deviant rain sensor.
 
10 dagen geleden heb ik de standaard Tesla ruitenwissers vervangen door BOSCH AeroTwin ruitenwissers.
De afgelopen week heb ik fink wat kilometers in de regen gemaakt en heb nu een goed beeld van de kwaliteit van deze Bosch ruitenwissers.

Wat mij betreft een verschil van dag en nacht. Deze ruitenwissers geven een schonere ruit en laten geen strepen/waas achter.
Groot bijkomend voordeel is dat nu plotseling de regensensor goed blijkt te werken.

Tegelijkertijd blijkt nu dat Tesla zeer recentelijk (stilzwijgend) de standaard ruitenwissers heeft vervangen door BOSCH ruitenwissers.
Tesla levert echter niet de BOSCH AeroTwin maar de BOSCH Icon (ICON Wiper Blades | Bosch Auto Parts).

Hier kwam ik per ongeluk achter door afgelopen donderdag in het SeC naar de ruitenwissers van een splinternieuwe Tesla te kijken.
Ook bij het SeC signaleren ze recentelijk een schonere ruit en een beter werkende regensensor terwijl er geen upgrade van de regensensor bekend is.

Voor degenen die problemen met de wissers en/of de regensensor hebben, lijkt er dus nu een goede oplossing te zijn.
Je zelf een setje AeroTwin's kopen of aan het SeC vragen of ze de BOSCH Icon's voor je willen monteren.

1x BOSCH AeronTwin AM18U
1x BOSCH AeroTwin AM28U
Belangrijk: je moet beslist de multiclip uitvoering hebben, anders passen ze niet.

View attachment 69534

Ik wil graag geloven in deze oplossing, want ik ondervind ook alleen maar problemen. Echter zie ik nog niet in hoe een andere wisser de sensor beter/sneller kan laten reageren op druppels?
 
Ook bij mij nog steeds strepen. Heb al nieuw wissers laten opsturen. Daarna nog een keer terug geweest naar Arnhem. Nog steeds niet goed. Wat ook blijft irriteren is het geluid bij het omslaan van de richting van de ruitenwisser. Is ook al naar gekeken in Arnhem, maar nog steeds niet weg. Helpen de Bosch wissers ook tegen het omklapgeluid.? Dan ga ik ze gelijk kopen.
 
Ik wil graag geloven in deze oplossing, want ik ondervind ook alleen maar problemen. Echter zie ik nog niet in hoe een andere wisser de sensor beter/sneller kan laten reageren op druppels?

Dat heb ik me ook afgevraagd. Om een antwoord te kunnen bedenken moet je eerst weten hoe een regensensor werkt.


De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.

De werking van een regensensor is gebaseerd op het principe van totale interne reflectie. Deze fysische wet zegt dat wanneer een lichtstraal een grens passeert tussen materialen met verschillende refractie- of afbuigingseigenschappen (zoals glas en lucht), ze deels afgebogen zal worden en deels gereflecteerd. Die afbuiging is bijvoorbeeld de reden waarom dingen onder water dichterbij kunnen lijken dan ze werkelijk zijn. Wanneer het licht echter vanuit een grote (schuine) hoek invalt, dan zal de afgebogen straal de grens tussen beide materialen niet meer overschrijden en er dus alleen nog totale interne reflectie optreden.
Nu valt het voor elk materiaal, en dus ook voor een autoruit, te achterhalen in welke mate een lichtstraal gereflecteerd wordt vanuit een bepaalde invalshoek. De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.

Nu kan ik 2 oorzaken bedenken die leiden tot een verstoorde werking van de regensensoren a) een coating op de voorruit b) ruitenwissers die strepen / een waas / een dun laagje water achterlaten.
Van de standaard Tesla ruitenwissers is bekend dat ze niet zo goed aanliggen aan de uiteinden. Juist de uiteinden wissen het gedeelte va de ruit bij de sensor.

Mogelijk registreert de sensor een verschilwaarde tussen een schone/droge ruit en een natte ruit. Als de ruit dus niet schoon/droog is moet er meer water op komen voordat de verschilwaarde wordt gemeten.
Maar goed, dat is natuurlijk giswerk.

Volgens het SeC is het niet mogelijk om de reactiesnelheid van de regensensoren softwarematig in te stellen. Ook is er voor zover bekend geen nieuwe beter werkende sensor beschikbaar.

- - - Updated - - -

Ook bij mij nog steeds strepen. Heb al nieuw wissers laten opsturen. Daarna nog een keer terug geweest naar Arnhem. Nog steeds niet goed. Wat ook blijft irriteren is het geluid bij het omslaan van de richting van de ruitenwisser. Is ook al naar gekeken in Arnhem, maar nog steeds niet weg. Helpen de Bosch wissers ook tegen het omklapgeluid.? Dan ga ik ze gelijk kopen.


Deze Bosch AeroTwin komen altijd als de beste naar voren in ruitenwissertesten, dus ik zou zeker een setje uitproberen.
Kijk ook even of er het merk BOSCH staat op de uiteinden van de wissers die je nu hebt. Mogelijk heb je al de nieuwe wissers toegestuurd gekregen.
Of er een verschil in kwaliteit is tussen de BOSCH Icon (die Tesla nu levert) en de BOSCH AeroTwin weet ik niet.


Schermafbeelding 2015-01-18 om 10.10.41.png
 
Last edited:
Een week of wat geleden heb ik ook nieuwe ruitenwissers gekocht bij de locale automaterialen boer.
Heb net even gechecked en het zijn inderdaad dezelfde als hierboven vermeld. Ze werken inderdaad perfect, geen strepen meer. Of de sensor ook beter werkt durf ik niet te zeggen....
 
Een week of wat geleden heb ik ook nieuwe ruitenwissers gekocht bij de locale automaterialen boer.
Heb net even gechecked en het zijn inderdaad dezelfde als hierboven vermeld. Ze werken inderdaad perfect, geen strepen meer. Of de sensor ook beter werkt durf ik niet te zeggen....

Zijn ze ook stiller? Die van mij (originele Tesla) maken een klap geluid bij het veranderen van de richting. SeC Arnhem heeft dat niet op kunnen lossen.
 
Deze tip ga ik ook eens proberen (is wel een leaseauto maar daar mag je af en toe zelf ook wel wat aan uitgeven vind ik) - zowel prestaties van de standaard wissers als van de regensensor zelf vallen mij tegen. De sensor is mij veel te zenuwachtig: gaat te snel aan en schakelt zodra het een beetje regent direct naar de hoogte versnelling, wat niet nodig is en ook irritant. Wellicht dat betere wissers minder waren op de ruit laten, waardoor de sensor het minder snel nodig vindt om naar de turbo-modus te gaan.
 
Zijn ze ook stiller? Die van mij (originele Tesla) maken een klap geluid bij het veranderen van de richting. SeC Arnhem heeft dat niet op kunnen lossen.

Ik heb twee keer te maken gehad met klapgeluid aan het begin van de slag. Dit is beide keren hersteld door tesla Amsterdam. Volgens mij zijn het de wissers die soms tegen elkaar aan komen bij het begin van de slag.
 
Die Bosch Aerotwins kosten maar 2 tientjes, ipv naar SeC te rijden welke het al druk zat hebben kan je hiervoor toch ook zelf deze kopen? Of heb je een ander issue met je whipers?

Ik had vanmiddag de 18u en de 28U Aerotwins gekocht, maar ze passen helemaal niet, dat blokje wat er inschuift is veel te smal en geeft dus heel veel speling? Deed ik iets fout?

156e11ee69617768d2fbb08bce9353cd.jpg

722cb4153b808e37f907e6fd91148245.jpg