Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Energie Investeringsaftrek (EIA) Energielijst 2015 - RAMP voor zonnepanelen regeling

This site may earn commission on affiliate links.
Deze regering wil echt niet dat we duurzaam gaan. Zojuist is de Energie Investeringsaftrek (EIA) Energielijst 2015 vrijgegeven. In het kort, installaties tot 25kW = pech. Boven de 25kW voor dat deel mag je nog maar maximaal €1200 per kW EIA toepassen. (dus als rekenbedrag, hiervan is 41,5% aftrekbaar van de winst, dus NETTO afhankelijk van je situatie, vpb of eenmanszaak)
Dit besluit is genomen aangezien ze blijkbaar vinden dat ivm het onbeperkt salderen op aansluitingen tot 3x80a je al genoeg voordelen hebt. Het eigen elektriciteitsverbruik onbeperkt wegstrepen tegen
de eigen elektriciteitsopwekking is dit. Dus.... ze zien dat ze aardig wat inkomen mislopen doordat over de eerste 10.000kW er een hoge energiebelasting van bijna 12 cent per kWh betaald dient te worden. Met een max 25kW zal je dus mogelijk voldoende opwekken om zelfvoorzienend te zijn als je niet meer dan die 10.000kW gebruikt. Netto is dit dan qua belastingen maximaal €1200 per jaar wat ze mislopen.

25kW+ installaties hebben dus weinig rendement voor het gedeelte boven de 10.000kW, want stroom met een lagere energieheffing (4,3 cent) kost dan niet eens 10 cent totaal per kWh.

DE lijst: http://www.rvo.nl/sites/default/files/2014/12/Energie investeringsaftrek - Energielijst 2015.pdf

Ik zal deze Thread updaten, met wat advies om toch nog gebruik te kunnen maken van de oude regeling, maar je moet dan morgen wel in actie komen.


Om nog gebruik te kunnen maken van de veel gunstige regeling 2014, dien je de investering aan te gaan in 2014. Volgens de belastingdienst is het aangaan louter een bindende overeenkomst sluiten, dat kan ook mondeling.
Zie hier:
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...bijtelling/voorwaarden_investeringsregelingen

De volgende informatie moet je géén rechten aan ontlenen, echter zijn wel door mij uitgezocht en ik zal morgen trachten hier bevestiging op te krijgen.

Het is zaak dat je een overeenkomst aangaat met een partij welke je de panelen zal leveren, en een partij welke ze zal installeren. (kan ook één partij zijn) Je dient binnen 3 maanden na het aangaan hiervan de aanvraag EIA in te dienen (dus voor eind maart 2015). Dan zal je in 2015 nog onder het oude regiem van 2014 mogen aftrekken. Met name het “kort dag” gedoe zal het niet mogelijk zijn om de installatiekosten exact te kunnen bepalen. Een overeenkomst aangaande installatie zou uit een component “aangenomen werk” kunnen bestaan, en stelposten.

Als je al een gedeelte in 2014 wil aftrekken, moet je ook al een (deel)betaling doen op 31 december 2014. (morgen dus) Mogelijk zal de leverancier een aanbetaling eisen, maar dit is dus minder relevant.

Financiële feitjes
- Bij een vpb (winstbelasting tarief) van 25% levert de EIA je 10% NETTO voordeel op, op je investering. Bij een vpb van 20% zal het NETTO voordeel iets meer als 8% bedragen
- Als eenmanszaak (weet ik iets minder vanaf) kan het NETTO voordeel 21,5% bedragen. Een eenmanszaak zal waarschijnlijk nimmer voor een systeem gaan groter dan 25kW = Dus géén aftrek in zijn geheel meer in 2015.
- De maximale €1200 per kW is echt niet veel. Ik denk dat je ongeveer €2000-€2500 kwijt bent per kW capaciteit. Alle kosten met betrekking tot installatie vallen hier dus ook onder. Eventuele aanpassingen aan je dak, Electra, stuurkasten, groepenkast etc

Informatie EIA
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/energie_investeringsaftrek_eia
 
Last edited:
Ik ben ook bezig met panelen en zou er best morgen een klap op willen geven. Ik ben bezig met een offerte bij opdezon.nl Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoe is de prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb één vergelijkbare offerte en de offerte van opdezon.nl is een stuk duurder. Ik heb het gevoel dat ze er wel kennis van hebben, maar op dat dit het prijsverschil kan rechtvaardigd?
 
Bedankt PvH, dat is de wereld niet, 10%

Nou, noem het maar niet veel. en 25kW installatie kost al snel €50.000. €5000 netto is dan niet niks.

Wat wel mogelijk zal gaan gebeuren is.....Marktwerking... Nu word er door diverse aanbieders rekening gehouden met de subsidie, net zoals met de huizenprijzen en hypotheekrente aftrek zeg maar.... Aangezien kleine installaties minder interessant gaan worden om aan te schaffen, zal het wel resulteren in scherpere aanbiedingen voor kleine installaties.

Afijn, voor mij zijn de belangen te groot, aangezien ik voor een 220 panelen ga, en heb gecalculeerd dat alle kosten welke ik dan maak onder de EIA zouden vallen á 10% NETTO wat bijna €20.000 zou opleveren, en in de nieuwe situatie nog maar €5000.. Vandaag is het dus nog een drukke dag voor me, deal moet gemaakt worden!
 
Probeer mijn leverancier nu te bellen om de factuur op vandaag te zetten, installatie vind in Januari plaats. Pffff nog snel even voor de oliebollen

Let op, factuur is niet belangrijk. Als je nog in 2014 wil aftrekken moet je dus ook de betaling vandaag doen. Je moet een overeenkomst hebben uiterlijk vandaag. Een factuur is géén overeenkomst! Dus zorg dat je die wel krijgt. Zaak is dat je binnen 3 maanden de overeenkomst aanmeldt na ingaan vd overeenkomst, en binnen een jaar de oplevering hebt.
 
Iedereen even opletten dat als je voor zonnepanelen gaat dat ze paralel staan en niet in serie. Er zijn teveel aanbieders die ze in serie zetten omdat het goedkoper is maar je hebt dan ook gelijk alle nadelen.
Dat is wel heel ongenuanceerd. Bij grotere installaties is het altijd een mengsel, meerdere strengen komen parallel te staan bij >95% van de installaties. En in situaties zonder schaduwproblemen zie ik ook niet wat het nadeel is van serieschakeling. Als je met parallel bedoelt om micro-omvormers toe te passen is dat in een aantal gevallen technisch een mooie en goede oplossing, maar in veel gevallen overbodig en veel te duur. Niet slim dan dus...
 
Dat is wel heel ongenuanceerd. Bij grotere installaties is het altijd een mengsel, meerdere strengen komen parallel te staan bij >95% van de installaties. En in situaties zonder schaduwproblemen zie ik ook niet wat het nadeel is van serieschakeling. Als je met parallel bedoelt om micro-omvormers toe te passen is dat in een aantal gevallen technisch een mooie en goede oplossing, maar in veel gevallen overbodig en veel te duur. Niet slim dan dus...

Meningen verschillen hierin, als alle panelen af fabriek dezelfde waarde zouden leveren is er wat voor serie te zeggen maar de nadelen die je bij een standaard serie schakeling hebt wegen bij mij niet op tegen de voordelen.

1. Paneel met laagste rendement is leidend aan je opbrengst.
2. Een paneel kapot niets werkt meer
 
Meningen verschillen hierin, als alle panelen af fabriek dezelfde waarde zouden leveren is er wat voor serie te zeggen maar de nadelen die je bij een standaard serie schakeling hebt wegen bij mij niet op tegen de voordelen.

1. Paneel met laagste rendement is leidend aan je opbrengst.
2. Een paneel kapot niets werkt meer
Dat zijn inderdaad wel voordelen, maar een belangrijk nadeel is natuurlijk de meerprijs.
Verwacht je dan die meerprijs gedurende de levensduur van de installatie terug te verdienen aan meeropbrengst?
En doel je dan op een systeem met micro-omvormers of met SolarEdge? Met SolarEdge is de meerprijs nog te overwegen.
Mijn stelling is: door minimaal 2maandelijks de opbrengst te controleren kan het bij een installatie (met minimaal 16 panelen) zonder schaduwproblemen niet uit om SolarEdge te kiezen, en micro-converters dus al helemaal niet.
Gelijke panelen - volgens specificaties - verschillen onderling in de praktijk maximaal 3% in opbrengst, bij serieschakeling betekent dat gemiddeld 1,5% minder opbrengst voor de hele installatie. Verwaarloosbaar dus.
Een kapot paneel is erg zeldzaam, en bij regelmatige opbrengstcheck komt die er vrij vlot uit. Voor uitval van de betreffende streng door kapot paneel moet die dan wel onderbroken zijn, bij diode met kortsluiting werkt alleen het ene paneel niet meer. De meerkosten van SolarEdge van 15 - 20% voor de hele installatie zijn daarom bij installaties zonder schaduwproblemen te hoog om interessant te zijn.
 
Last edited:
Dat zijn inderdaad wel voordelen, maar een belangrijk nadeel is natuurlijk de meerprijs.
Verwacht je dan die meerprijs gedurende de levensduur van de installatie terug te verdienen aan meeropbrengst?
En doel je dan op een systeem met micro-omvormers of met SolarEdge? Met SolarEdge is de meerprijs nog te overwegen.
Mijn stelling is: door minimaal 2maandelijks de opbrengst te controleren kan het bij een installatie (met minimaal 16 panelen) zonder schaduwproblemen niet uit om SolarEdge te kiezen, en micro-converters dus al helemaal niet.
Gelijke panelen - volgens specificaties - verschillen onderling in de praktijk maximaal 3% in opbrengst, bij serieschakeling betekent dat gemiddeld 1,5% minder opbrengst voor de hele installatie. Verwaarloosbaar dus.
Een kapot paneel is erg zeldzaam, en bij regelmatige opbrengstcheck komt die er vrij vlot uit. Voor uitval van de betreffende streng door kapot paneel moet die dan wel onderbroken zijn, bij diode met kortsluiting werkt alleen het ene paneel niet meer. De meerkosten van SolarEdge van 15 - 20% voor de hele installatie zijn daarom bij installaties zonder schaduwproblemen te hoog om interessant te zijn.


Maarrrrrrrrrr....... Zit er een verschil tussen beide wat effect heeft op de EIA 2015?