Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Van 12km naar Shut down in 300 meter

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de vakantiegangers, naar koude gebieden opletten!

Op de terugweg uit oostenrijk, met nog 12km typical en 11km op het energie overzicht (50 km gemiddeld).

10 km voor Wilnsdorf, dat ga ik makkelijk halen dacht ik. In NL heb ik wel eens -20km voorbij de nul gereden.

Helaas stond ik binnen 300 meter geheel stil. Drie snelle waarschuwingen binnen een minuut en toen een complete shut down. Het was helling op en min 6. Maar ik reed 90 en dan verdwijnen ineens 12km.

Naar verhaal, als je niet weet hoeveer je nog komt. Dat je niet voorbij de 'nul' kunt is een ding maar dat je laatste 10 km (of 12) zo maar kunnen verdampen is wel een shocker.

3 uur verder, afgesleept naar de SC, bleek ik de tweede model s die avond, een ander miste 7km tot de SC.

Dus opletten in de kou, hou 20km reserve!

Na het bovenstaande had ik nog een andere issue. Acceleren kon niet boven de 20 kw. Maximaal 60 op de snelweg na een lange aanloop. Via de eerste afrit weer terug naar de SC. Na nieuw contact met helpdesk, gaven ze aan dat het zou kunnen liggen aan ingesneeuwde remklauwen, waardoor een snelheidssensoor niet zou werken. Op de parkeerplaats een paar keer voor en achteruit gereden en toen had ik weer power.
 
Dan heb ik veel geluk gehad. Ik had de afslag gemist in Jettingen met nog 26 km op de teller maar moest 23 km rond rijden. Bij aankomst nog 1km op de teller, en een vrouw die zéér "kalm" is gebleven (naar eigen zeggen).

Ik heb je zien staan net vóór Wilnsdorf maar kon niet stoppen omdat het te gevaarlijk was. Ik had ook niet veel kunnen doen vrees ik.

Hopelijk geen blijvende schade aan de wagen.
 
Helaas stond ik binnen 300 meter geheel stil. Drie snelle waarschuwingen binnen een minuut en toen een complete shut down. Het was helling op en min 6. Maar ik reed 90 en dan verdwijnen ineens 12km.


3 uur verder, afgesleept naar de SC, bleek ik de tweede model s die avond, een ander miste 7km tot de SC.

lijkt mij niet normaal; dit hebben we nergens eerder gelezen. dit moet een probleem met jouw wagen zijn. calibratie van de batterij ?
benieuwd wat de verklaring van Tesla is.


had de tweede M-S ook het plotse range-verlies ? of was deze 'gewoon' leeggereden ?
 
Voor de vakantiegangers, naar koude gebieden opletten!

Wij zaten in het restaurant bij Wilnsdorf te kijken en zagen de Tesla op de vrachtwagen komen aanrijden.... Volgens mij zaten jullie nog gewoon in de auto op de vrachtwagen. Het was ook bar en boos. Maar inderdaad wel vreemd, omdat ik op de heenweg nog 16km door kon rijden nadat ik op 0 stond, het was natuurlijk toen niet zo koud, maar volgens mij zou dit toch niet moeten gebeuren.... Ben inderdaad benieuwd wat Tesla hierover zal zeggen...
 
Om een uur of tien passeerden wij jullie. Hetzelfde schoot mij door het hoofd als PatrickL: we kunnen hier niets voor hen doen.

Vlak voor ons vertrek uit Wilnsdorf een uurtje later zagen wij jullie gelukkig op een flatbed arriveren. Dat zag er verder soepel uit.

Maar zoveel kilometers in één keer aan range verliezen is heel vervelend en kan ook gevaarlijk zijn. Waar jullie stonden was het dat zeker.

Het verbruik op dat traject en trouwens eigenlijk de hele terugreis uit de Alpen was absurd hoog. Dankzij de sneeuw op de weg kon je niet harder dan 80-90 km/h rijden. Maar door de tegenwind en de sneeuw was het verbruik toch 270 Wh/km.

Maar laat weten wat Tesla erover zegt en of het aan jouw eigen S ligt. Niemand zit te wachten op onzekerheid over de range die op het scherm staat.
 
Wij zijn gisteren aangekomen in SuC in Nivelles met 4km over. Waren vertrokken in de Ardennen bij -10 graden, wagen had gans de nacht buitengestaan. Bij vertrek had ik ongeveer 100km typical over, maar bij aankomst dus bijna niks meer. totale afstand was 180 km.
Bij aankomst in Nivelles bleek dan ook nog 1 van de SuC defect te zijn, gelukkig waren ze reeds begonnen aan het herstellen. (Iemand van Tesla UK trouwens).
Trouwens iemand een idee wanneer de stal met 8 opengaat in Nivelles ?
 
Laat ik vooropstellen dat het opeens terug gaan naar 0 kilometers (met alle gevolgen van dien) zoals is beschreven niet moet kunnen. Inderdaad even navragen. Er kan iets mis zijn natuurlijk.

Aan de andere kant een waarschuwing. Spot niet met Wilnsdorf. Laat het er niet op aankomen want vanuit beide richtingen heb je op het eind nog een behoorlijke klim die veel energie vreet. Dat kan, als het toch al spannend is, je wel eens opbreken. Een combinatie met winters weer maakt het dan nog wat erger.

Ik raad iedereen aan om toch te proberen voldoende reserve daar te hebben.

En dan lees ik dat er slechts 90 gereden werd. In zo'n geval zou ik al snel terugvallen naar 80 of 70. Dat kan op die weg wel en het kan het verschil maken.

Ik schrijf dit niet om het beter te weten maar in dit jaargetijde kun je maar beter op safe rijden.

Doet dus niets af aan het feit dat het vreemd blijft dat het op deze manier was gegaan.
 
Dat Wilnsdorf op een verraderlijke plek ligt, kwam ik een jaar geleden ook achter (ging toen net goed): Met de Tesla op vakantie in Europa - Page 16
Het was voor mij de aanleiding om de hoogtepagina te maken. :)

Het verbruik in kou en sneeuw viel me afgelopen dagen juist mee. Net teruggekomen van een tweedaagse trip uit de Elzas (Bergheim). Ondanks veel sneeuw op de weg en temperaturen van 0 tot -7 was het verbruik over 900 km maar 237 Wh/km. En ik heb nergens langzamer gereden vanwege de range, alleen waar nodig vanwege de weersomstandigheden.

- - - Updated - - -

Overigens was ik aangenaam verrast over het rijgedrag van de Tesla met de standaard 19' banden op de besneeuwde bergweggetjes!
 
Dat Wilnsdorf op een verraderlijke plek ligt, kwam ik een jaar geleden ook achter (ging toen net goed): Met de Tesla op vakantie in Europa - Page 16
Het was voor mij de aanleiding om de hoogtepagina te maken. :)

Het verbruik in kou en sneeuw viel me afgelopen dagen juist mee. Net teruggekomen van een tweedaagse trip uit de Elzas (Bergheim). Ondanks veel sneeuw op de weg en temperaturen van 0 tot -7 was het verbruik over 900 km maar 237 Wh/km. En ik heb nergens langzamer gereden vanwege de range, alleen waar nodig vanwege de weersomstandigheden.

- - - Updated - - -

Overigens was ik aangenaam verrast over het rijgedrag van de Tesla met de standaard 19' banden in de besneeuwde bergweggetjes!

Hoi Merijn,

Nog eens nagelezen wat je toen schreef. Allemaal leermomenten die we met elkaar kunnen delen.

Ook jij dus nog laat op het forum.

Ik heb vandaag de 40.000 km bereikt in mijn Model S. Gaat hard zo, vanaf 29 maart. Wel vijf reizen gemaakt, drie maal Hongarije en twee maal Oostenrijk (Vorarlberg).
Nog steeds erg tevreden.
Verheug mij op kraambezoek. Mijn zoon woont in Oostenrijk en zijn vrouw bevalt in februari :)
 
Dat Wilnsdorf op een verraderlijke plek ligt, kwam ik een jaar geleden ook achter (ging toen net goed): Met de Tesla op vakantie in Europa - Page 16
Het was voor mij de aanleiding om de hoogtepagina te maken. :)

Het verbruik in kou en sneeuw viel me afgelopen dagen juist mee. Net teruggekomen van een tweedaagse trip uit de Elzas (Bergheim). Ondanks veel sneeuw op de weg en temperaturen van 0 tot -7 was het verbruik over 900 km maar 237 Wh/km. En ik heb nergens langzamer gereden vanwege de range, alleen waar nodig vanwege de weersomstandigheden.

- - - Updated - - -

Overigens was ik aangenaam verrast over het rijgedrag van de Tesla met de standaard 19' banden op de besneeuwde bergweggetjes!

Ik merk dat met de nieuwe software (2.0.77) er veel meer verbruik geregistreerd wordt. De typical range is er dan gelukkig ook wat op vooruit gegaan. Maar ik zit nu op een verbruik van 270-290 Wh/km terwijl ik het vroeger makkelijk tot 250 Wh/km in de winter kon beperken.
 
En dan lees ik dat er slechts 90 gereden werd. In zo'n geval zou ik al snel terugvallen naar 80 of 70. Dat kan op die weg wel en het kan het verschil maken.

Hoi Hans,
ik had desnoods zachter kunnen rijden, maar ik had volgens de beide tellers nog voldoende km om de SC te halen voordat ik op 0 zou komen. Daarnaast dacht ik ook dat het niet zo nauw zou komen, ik ging ervan uit ( zonder dat ik dacht het nodiig te hebben) dat ik ook na de nul nog een stuk verder zou kunnen.
Helaas bleek beiden niet de realtiteit, de 11/12km op de tellers waren binnen de minuut weg en de "0" was echt direct een stop.

Uiteindelijk ben ik netjes geholpen en waren we rond 5 uur thuis en heb ik er 19 uur over gedaan. Heenweg zonder problemen 13 uur dat was ook geen snelheidsrecord. Ice 8-9, maar de volgende keer gaan we weer met de "S" en rekenen met 20 km reserve.

Mogelijk had de batterij een issue, ik heb een nieuwe charger gekregen toen bleek achteraf dat de koelvloeistof niet goed nagevuld was. Volgens de helpdesk was het geen probleem, ik heb er toen bijna een week mee rondgereden, voordat ze toch maar iemand langstuurden om het bij te vullen. Het koelvat bleek geheel leeg. Mogelijk heeft dat gevolgen voor voor als de batterij bijna leeg is?

ik heb binnenkort het jaar onderhoud en zal het even bespreken.
 
Hoi Hans,
ik had desnoods zachter kunnen rijden, maar ik had volgens de beide tellers nog voldoende km om de SC te halen voordat ik op 0 zou komen. Daarnaast dacht ik ook dat het niet zo nauw zou komen, ik ging ervan uit ( zonder dat ik dacht het nodiig te hebben) dat ik ook na de nul nog een stuk verder zou kunnen.
Helaas bleek beiden niet de realtiteit, de 11/12km op de tellers waren binnen de minuut weg en de "0" was echt direct een stop.

Uiteindelijk ben ik netjes geholpen en waren we rond 5 uur thuis en heb ik er 19 uur over gedaan. Heenweg zonder problemen 13 uur dat was ook geen snelheidsrecord. Ice 8-9, maar de volgende keer gaan we weer met de "S" en rekenen met 20 km reserve.

Mogelijk had de batterij een issue, ik heb een nieuwe charger gekregen toen bleek achteraf dat de koelvloeistof niet goed nagevuld was. Volgens de helpdesk was het geen probleem, ik heb er toen bijna een week mee rondgereden, voordat ze toch maar iemand langstuurden om het bij te vullen. Het koelvat bleek geheel leeg. Mogelijk heeft dat gevolgen voor voor als de batterij bijna leeg is?

ik heb binnenkort het jaar onderhoud en zal het even bespreken.

Ja, ik zou het zeker bespreken. Waarschijnlijk ben ik erg "van de voorzichtige". Voor de Model S reed ik een tijdje in een Leaf en daar heb ik geleerd om alle risico's maar te vermijden nadat het één keer (bijna) fout was gegaan. De Leaf is er nog, naast de Model S, en doet prima dienst op de, zeg maar, lokale diensten.
Het was ook niet belerend bedoeld maar ik zou mij zelf niet prettig voelen met die marge, ook al is er niets aan de hand. (On?)bewust houd ik rekening met net een omleiding op het laatste moment o.i.d.