Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

UMC plaatsen (doorvoer door muur)

This site may earn commission on affiliate links.

Herbie65

eigenaar TESLAND.COM en AlloyGator.nl
Dec 2, 2014
917
891
Netherlands
Ik krijg mijn auto over een paar weken, en wil de UMC in mijn garage plaatsen, maar deze doorvoeren door de muur, zodat ik voor de garage kan laden.
Vandaar even een paar vragen:
- Is de UMC te openen, zodat ik de kabel los kan halen dan door de muur doorvoeren en weer opnieuw in de UMC aansluiten?
- Wat is de kabeldikte van de kabel vanaf de UMC naar de auto? en is deze erg flexibel? (ivm katrol voor oprolmechanisme)
- Als hij niet te demonteren valt, wat is de dikte van de complete plug die in de auto gaat? (anders moet ik zo'n groot gat door de muur boren)
Alvast bedankt.
 
Ik krijg mijn auto over een paar weken, en wil de UMC in mijn garage plaatsen, maar deze doorvoeren door de muur, zodat ik voor de garage kan laden.
Vandaar even een paar vragen:
- Is de UMC te openen, zodat ik de kabel los kan halen dan door de muur doorvoeren en weer opnieuw in de UMC aansluiten?
- Wat is de kabeldikte van de kabel vanaf de UMC naar de auto? en is deze erg flexibel? (ivm katrol voor oprolmechanisme)
- Als hij niet te demonteren valt, wat is de dikte van de complete plug die in de auto gaat? (anders moet ik zo'n groot gat door de muur boren)
Alvast bedankt.

het lijkt met toch beter om een waterdicht vast stopcontact of rode stekker aan de buitenkant te plaatsen zodat je de UMC nog kan mee nemen indien nodig.
 
het lijkt met toch beter om een waterdicht vast stopcontact of rode stekker aan de buitenkant te plaatsen zodat je de UMC nog kan mee nemen indien nodig.

+1. Mee eens. Hoewel ik de UMC onderweg niet veel gebruik is hij toch een keer handig geweest met laden via Schuko (stopcontact) bij een vakantiehuisje. Ik zou de UMC altijd in de auto meenemen evenals een Type 2 kabel natuurlijk :smile:.
 
Ik zou je toch ten strengste een laadstation al dan niet met vaste kabel aanraden.

Leg de UMC achter in de auto en gebruik deze alleen in noodgevallen. The New Motion levert bijvoorbeeld nu ook een 22kW Lolo (kan ook op 11kW) en kan standaard al aan een slimme meter gekoppeld worden.

Kost inderdaad meer dan een UMC, maar is wel veel betrouwbaarder, veiliger en toekomst gerichter.

Bespaar vooral niet op de veiligheid bij het laden van je auto.
 
Ik zou je toch ten strengste een laadstation al dan niet met vaste kabel aanraden.

Leg de UMC achter in de auto en gebruik deze alleen in noodgevallen. The New Motion levert bijvoorbeeld nu ook een 22kW Lolo (kan ook op 11kW) en kan standaard al aan een slimme meter gekoppeld worden.

Kost inderdaad meer dan een UMC, maar is wel veel betrouwbaarder, veiliger en toekomst gerichter.

Bespaar vooral niet op de veiligheid bij het laden van je auto.
Widoh,

je bent vergeten de url link door te geven met je uitleg waarom de rode stekker (van de UMC) een minder betrouwbaar alternatief is dan de Mennekes stekker.
Vergeet niet dat als je een Mennekes oplossing à la Lolo of andere installeert je een extra laadkabel nodig hebt.
Deze heb je trouwens sowieso nodig om de laden aan publieke laadpalen...
 
gewone laadkabel heb ik al besteld, maar die wil ik (schoon) in de auto laten.
De UMC wil ik alleen thuis gebruiken. UMC binnen, en alleen de kabel buiten.
Deze krijg ik gratis, waarom €1000+ uitgeven aan een lolo met vaste kabel?
De rode stekker etc zitten veilig binnen.
 
gewone laadkabel heb ik al besteld, maar die wil ik (schoon) in de auto laten.
De UMC wil ik alleen thuis gebruiken. UMC binnen, en alleen de kabel buiten.
Deze krijg ik gratis, waarom €1000+ uitgeven aan een lolo met vaste kabel?
De rode stekker etc zitten veilig binnen.

Uiteraard moet iedereen het zelf weten, maar als je € 100k voor een auto uitgeeft zou ik ook niet besparen op de veiligheid en het gemak van een vast laadstation (Lolo, Keba, EVBox, Mennekes, etc.).

Misschien hier even naar kijken: http://blog.widodh.nl/2013/11/waarom-een-type-2-laadstation-en-geen-rode-cee-voor-een-model-s/
 
gewone laadkabel heb ik al besteld, maar die wil ik (schoon) in de auto laten.
De UMC wil ik alleen thuis gebruiken. UMC binnen, en alleen de kabel buiten.
Deze krijg ik gratis, waarom €1000+ uitgeven aan een lolo met vaste kabel?
De rode stekker etc zitten veilig binnen.
Je kunt er ook voor kiezen een iets groter gat met afdekplaatje en uitsparing voor de kabel te maken. Dan kun je laden volgens je gewenste opstelling en indien nodig de UMC ook nog eens meenemen. Ik heb ervoor gekozen buiten een kast te monteren met CE-stekker, groot genoeg om de UMC ook in op te bergen. Ik laad sporadisch thuis.
 
Het is echt onzin om te stellen dat je UMC aan de rode stekker en mindere oplossing zou zijn dan een laadstation met een Mennekes type 2, mode 3 aansluiting. De EV Boxen hier op de zaak zitten met een rode aansluiting in de meterkast aangesloten. Via het Shuko contact geef ik de mensen gelijk, echter de UMC is gewoon qua techniek niets anders dan een laadstation. (zijn in feite gewoon slimme "stopcontacten" de laders zitten in de auto)

Wel klopt het dat je de UMC beter niet buiten kan laten liggen, en eigenlijk alleen de mennekes aansluiting buiten kan laten. Voor onderweg laden idd juist een type2 kabel meenemen.
 
Het is echt onzin om te stellen dat je UMC aan de rode stekker en mindere oplossing zou zijn dan een laadstation met een Mennekes type 2, mode 3 aansluiting. De EV Boxen hier op de zaak zitten met een rode aansluiting in de meterkast aangesloten. Via het Shuko contact geef ik de mensen gelijk, echter de UMC is gewoon qua techniek niets anders dan een laadstation. (zijn in feite gewoon slimme "stopcontacten" de laders zitten in de auto)

Wel klopt het dat je de UMC beter niet buiten kan laten liggen, en eigenlijk alleen de mennekes aansluiting buiten kan laten. Voor onderweg laden idd juist een type2 kabel meenemen.
Mee eens, de UMC heeft meer beveiligingen dan sommige laadstations (test aanwezigheid juiste spanningen, neutraal en kwaliteit van de aarde). Maar, waar Widodh wel gelijk in heeft, is dat als je die rode stekker elke dag los en vast doet, en ook nog makkelijk te bereiken is (voor kinderen bijvoorbeeld) dit een veel gevaarlijkere aansluiting is dan een type 2 stekker, want die is spanningsloos zolang als er geen kabel in zit, en is ontworpen voor veelvuldig aankoppelen.
Als die rode stekker buiten bereik zit en bijna nooit los gaat, dan heb ik persoonlijk liever de UMC (tenzij je meer dan 11kW wil laden).
 
Dank allemaal voor de reacties, maar ik heb nog steeds geen antwoord.
Hoe groot moet het gat in de muur worden, zodat de stekker die in de auto gaat van de UMC zijn, er doorheen past?

Als je het toch wil doen, kom je toch uit op 120mm denk ik. Ik kan het zo niet meten, maar hij is iets dikker dan een rode stekker.

De tips zijn hier boven al gegeven. Ik raad het je niet aan, maar dat moet uiteindelijk iedereen voor zichzelf weten.

Een EV installatie hoort permanent te zijn en niet met rode stekkers aan elkaar te hangen. Dat is volgens de regels ook verplicht bij 11kW laden.
 
Als je het toch wil doen, kom je toch uit op 120mm denk ik. Ik kan het zo niet meten, maar hij is iets dikker dan een rode stekker.

De tips zijn hier boven al gegeven. Ik raad het je niet aan, maar dat moet uiteindelijk iedereen voor zichzelf weten.

Een EV installatie hoort permanent te zijn en niet met rode stekkers aan elkaar te hangen. Dat is volgens de regels ook verplicht bij 11kW laden.

Aan elkaar te hangen valt wel mee hoor. Zijn gewoon rode aansluitingen in een meterkast gemonteerd. Je hebt zelfs 3x63a rode aansluitingen, dan zal een 3x16a géén enkel probleem zijn hoor. En Waar in de NEN voorwaarden kan je dit vinden?
 
gewone laadkabel heb ik al besteld...
De plug aan de autozijde van deze kabel is gelijk aan die van de UMC. Daar kun je dus prima de afmeting van het breekwerk mee bepalen.
Gedoe met een katrol voor de kabel lijkt me niet handig. Eerder een wat groter kastje aan de buitenzijde van de muur met een paar Gamma ophanghaken erin.
 
Aan elkaar te hangen valt wel mee hoor. Zijn gewoon rode aansluitingen in een meterkast gemonteerd. Je hebt zelfs 3x63a rode aansluitingen, dan zal een 3x16a géén enkel probleem zijn hoor. En Waar in de NEN voorwaarden kan je dit vinden?

In de NEN kan ik die zo niet vinden. Dit gaat op voor EV installaties beschreven in IEC 62196. De bron kan ik nu niet meer vinden, maar daar in staat dat Mode 3 laden hoort te geschieden met een vaste installatie. De enige stekker daar mag de Type 2 stekker zijn.
 
In de NEN kan ik die zo niet vinden. Dit gaat op voor EV installaties beschreven in IEC 62196. De bron kan ik nu niet meer vinden, maar daar in staat dat Mode 3 laden hoort te geschieden met een vaste installatie. De enige stekker daar mag de Type 2 stekker zijn.

Niet zaken door elkaar halen..... Je hebt een elektrische installatie VOOR het laadstation, hierin gelden de regels zoals omschreven in het land waar de installatie zich bevindt, en kan er worden verwezen naar een NEN. IEC62196 heeft betrekking op EV charging modes, dus dit is het traject vanuit en NA het laadstation. De rode aansluiting heeft dus betrekking op dacht ik NEN 1010 / NEN 3140 welke zich VOOR het laadstation zich bevindt.

In dit geval lijkt het er op dat er voor een soort permanente oplossing met de UMC gerealiseerd gaat worden, en mogelijk sporadisch bij een buitenland trip hij als extra zekerheid meegenomen zal worden. Voor laden elders, is er een laadbabel aangeschaft om te laden bij openbare laadpunten. Dus de UMC aansluiten op met een rode stekker binnen in een afgesloten ruimte en de Type2 aansluiting buiten is dus ook een prima oplossing, en doet geheel niet onder voor een "vast" 11kW laadstation.
 
In de NEN kan ik die zo niet vinden. Dit gaat op voor EV installaties beschreven in IEC 62196. De bron kan ik nu niet meer vinden, maar daar in staat dat Mode 3 laden hoort te geschieden met een vaste installatie. De enige stekker daar mag de Type 2 stekker zijn.

Stel dat je gelijkt hebt (is niet zo, maar stel)
dan zou de UMC van Tesla dus strafbaar zijn....