Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S importeren uit de USA ?

This site may earn commission on affiliate links.
Gewoon niet doen, nee, echt NIET doen. Een US-spec auto is nutteloos en waardeloos in Europa.
Is dat zo? Als je de laders onder de achterbank en de chargeport assy vervangt (en misschien nog voor/achterlicht units), hoeveel verschil zit er dan nog tussen een US Model S en een EU model S?

Zonder medewerking van Tesla zal de vervanging van die delen ws. niet lukken, maar om nu meteen te stellen dat een US auto nutteloos is hier lijkt me wat overdreven.
 
En hoe zit dat met de verbinding met internet? Ik herinner me goed dat de eerste modellen in Europa in 2012 (geen Europese modellen maar gewone Amerikaanse modellen) die voor testdoeleinden waren overgebracht ook geen verbinding konden krijgen met internet omdat het niet compatibel was om een of andere reden...
 
Is dat zo? Als je de laders onder de achterbank en de chargeport assy vervangt (en misschien nog voor/achterlicht units), hoeveel verschil zit er dan nog tussen een US Model S en een EU model S?

Zonder medewerking van Tesla zal de vervanging van die delen ws. niet lukken, maar om nu meteen te stellen dat een US auto nutteloos is hier lijkt me wat overdreven.

Er zitten zo veel hardware verschillen tussen de twee auto's in dat je het niet wil doen:
- Laders
- Laadpoort
- Richtingaanwijzers
- Nosecone (nummerplaat)
- GSM/3G modem

Als je dat wil vervangen kijk je tegen een flinke kostenpost van makkelijk duizenden euro's aan. Tesla wil het niet eens doen, zo sprak ik laatst iemand die het gevraagd had.
 
Importeren uit een EU land lijkt mij dan wel weer interessant, omdat er volgens mij geen BPM (CO2-tax) afgedragen hoeft te worden. Dan hoef je alleen de wagen voor een paar honderd euro te laten keuren voor een gele plaat. En binnen de EU geen importheffingen.
 
Jammer...
Je zou verwachten dat de verschillen minimaal zouden zijn ivm efficiency productieproces

Zeker weer de (R)overheid met hun marktverstorende regelgeving...

Het is inderdaad een regelgevings issue. Hier in Europa gelden op diverse onderdelen andere regels dan in de USA.
Dit komt allemaal uit Brussel, en is niet landelijk. ( per land kunnen aparte aanvullingen zijn )
 
I can read enough of these posts to understand...somewhat.

And it IS a real shame, as we have been wanting to export our P85 to Netherlands, to leave garaged there for use when we're in Europe. But, as all of you who have been reading this also now know - it really can't be done.

G*ttferdickety......
 
I can read enough of these posts to understand...somewhat.

And it IS a real shame, as we have been wanting to export our P85 to Netherlands, to leave garaged there for use when we're in Europe. But, as all of you who have been reading this also now know - it really can't be done.

G*ttferdickety......

By the time you want to travel in Europe, just post it in the forum, and maybe someone will offer you a loaner. And if you station your car in a place where a lot of roadtrips in the US start from (Las Vegas / CA coast / Seattle?) you might even start an "exchange program".
 
Nice plan but I prefer to ask Elon Musk to support US => EU specs conversion kits + world wide warranty This will speedup the marketshare of (Tesla) EV numbers considerable special in Europe!
 
Last edited:
I can read enough of these posts to understand...somewhat.

And it IS a real shame, as we have been wanting to export our P85 to Netherlands, to leave garaged there for use when we're in Europe. But, as all of you who have been reading this also now know - it really can't be done.

G*ttferdickety......
There is a thread over at the Europe section about someone who rented a model S in Germany... Let me look it up... here: Renting Model S out of Frankfurt, Germany? , might be an option for short stays over here...
 
Het is inderdaad een regelgevings issue. Hier in Europa gelden op diverse onderdelen andere regels dan in de USA.
Dit komt allemaal uit Brussel, en is niet landelijk. ( per land kunnen aparte aanvullingen zijn )

Inderdaad ! Ik kan spreken uit bijna persoonlijke ervaring. M'n pa heeft in 1979 een nagelnieuwe Chevrolet Malibu Classic gekocht bij een onafhankelijke importeur; dus niet via het reguliere officiële importeurscircuit.
Ik kan me nog levendig herinneren de kartons met onderdelen te zien die destijds moesten gewijzigd worden om de auto door de (import-) keuring te krijgen.
Op het eerste zicht was dit te zot om los te laten, zelfs de spiksplinternieuwe remblokken moesten vervangen worden omdat de originele een US stempel hadden en dus geen EU ( later CE ) keuring hadden. Jacques ( de invoerder ) zei toen ook dat dit 100% dezelfde blokken waren, enkel de stempel was de reden tot afkeuring. Alsook de verlichting moest toen aangepast worden, sidemarkers waren toen helemaal nog uit den boze, enfin, er moet heel wat gebeuren, maar het kan !!
Het was wel zo dat die invoerder ( destijds JVR Cars uit Roeselare ) ze zelf volledig in orde zette om de auto de baan op te krijgen, dus we hebben zelf niet het minste probleem ervaren.
Ik rij zelf al 11 jaar met Amerikanen, heb zelf ook niet conform Belgische wagens - mits veel ambras met papieren en aanvragen van certificaten bij de fabrikant en aanvragen van Uitzonderlijke Gelijkvormigheidsattesten - in het verkeer gebracht. Probeer maar eens een lijkwagen tot Lichte Vracht om te zetten... . :wink:
Maar bij de jaarlijkse keuring is het iedere keer weer een struggle; ze haten daar Amerikaanse bakken... . :mad:

Enfin, conclusie:

Een "echte" Amerikaan hier in verkeer brengen KAN ZEKER, maar reken toch een aanzienlijke aanpassing aan de wagen + een "helse" papierwinkel, waarbij je zeker rekening moet houden met 2 à 3 maand tijdsverlies om alle paperassen hier in orde te krijgen.

Moest je hier mee willen doorgaan, stuur me een PB of een email en ik leer je de truken van de foor om het in orde te krijgen... . :cool:
Succes !

Grtz.

Xavier
 
By the time you want to travel in Europe, just post it in the forum, and maybe someone will offer you a loaner. And if you station your car in a place where a lot of roadtrips in the US start from (Las Vegas / CA coast / Seattle?) you might even start an "exchange program".
Yes - that also is of interest not just to us, but to many.

In OUR specific case, however, we would want to be in touch with those who have an interest in longer-term swaps: on the order of 3-5 months, between, usually, November and April.

And - during those months our Tesla is in an extremely highly desirable winter vacation site for Europeans (not Alaska!!!!). Potentially also including a house swap.

But, as others have said before, there needs to be set up a fairly formal exchange program, whether or not it is through a dedicated section of this forum.