Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overstappen van elektra (en gas) leverancier?

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is wijsheid?

Ik heb mijn B.V. gevestigd op mijn huisadres en heb al via MKB collectieven een aanbod gekregen, was een gemiddeld aanbod, maar wat me nog tegenstaat is dat ze al een contract aangaan dat je zelf moet opzeggen als je niet in gaat op hun aanbod. Ook via MKBveiling een slecht aanbod gekregen bij Electrabel.
Nu ben ik via gaslicht.com (van Ben Woldring) privé uitgekomen bij E.on en zakelijk bij Essent. Zakelijk was in de BTW 55 Euro duurder.
Lijkt me dan toch beter om het zakelijk te doen en het gas en de privé kWh's te verrekenen (heb een aparte meter voor het laadpunt), omdat ik dan de BTW kan verrekenen.
Ik moet er bij zeggen dat ik bijna elk jaar overstap.
 
Een tip op dit gebied. Een goede kennis heeft de gewoonte om rechtstreeks te bellen met de sales afdeling van zijn huidige leverancier. Blijkbaar hebben die een zekere vrijheid van handelen. Dat doet hij zo'n maand of twee voordat zijn contact afloopt. Met name dit jaar heeft hij een verlenging van een jaarcontract weten los te krijgen voor een prijs die je nergens geadverteerd ziet.
 
Dit dacht ik ook. Maar ik kreeg er geen cent af bij Energie Direct.
Meest noemenswaardige opmerking van sales guy: 'ik begrijp precies wat u wilt, maar u valt niet in onze doelgroep'.
Ik wilde bijvoorbeeld een super laag nachttarief.
 
Nog een leuke anecdote over dat groen maken. Het leest als een broodje-aap-verhaal en ik heb er ook geen bewijzen voor.

Het balletje kwam aan het rollen door de Gemeente Amsterdam die per sé uitsluitend groene stroom wil inkopen. Na aanbesteding won een bedrijf in Wit Rusland, Belarus, ofzo.
Die leveren groene stroom van een waterkrachtcentrale van een afgedamd bergmeer. Groener kan niet, denk je dan. Tot dat bleek dat ze bij tijden van goedkope spottarieven, des nachts, water omhoog pompten met zeer goedkoop ingekochte nucleaire energie.

Dat is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee, want die energie gaat anders verloren, omdat je nucleaire centrales nagenoeg niet kunt 'dimmen'.

Maar of het allemaal zo groen is?
 
Ben wel benieuwd of Tesla hier ook aandacht aan geeft bij de stroomvoorziening van hun SuC!

Het antwoord is ja. Ik wist dit niet maar het verhaal werd me verteld door een van de Tesla medewerkers op de laatste First Tuesdays.
In Noorwegen zou Tesla zelf geïnvesteerd hebben in de productie van groene energie. Omdat de productie het verbruik van de SuCs in Noorwegen vele malen overtreft, verkopen ze deze energie op de markt. Met de inkomsten betalen ze dan groene stroom leveranciers in de landen waar ze geen eigen productie hebben, zoals België. Blijkbaar houden ze er aan om zo duurzaam mogelijk te werken.
 
Nog een leuke anecdote over dat groen maken. Het leest als een broodje-aap-verhaal en ik heb er ook geen bewijzen voor.

Het balletje kwam aan het rollen door de Gemeente Amsterdam die per sé uitsluitend groene stroom wil inkopen. Na aanbesteding won een bedrijf in Wit Rusland, Belarus, ofzo.
Die leveren groene stroom van een waterkrachtcentrale van een afgedamd bergmeer. Groener kan niet, denk je dan. Tot dat bleek dat ze bij tijden van goedkope spottarieven, des nachts, water omhoog pompten met zeer goedkoop ingekochte nucleaire energie.

Dat is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee, want die energie gaat anders verloren, omdat je nucleaire centrales nagenoeg niet kunt 'dimmen'.

Maar of het allemaal zo groen is?


off topic :

ik weet niet of het WitRussisch verhaal klopt.

Maar in België hebben we wel degelijk een hydro-centrale die werkt op de manier zoals je beschreven hebt, in Coo.

En in Noorwegen werkt men ook op een soortelijke wijze : als de stroom duur is laten ze veel water door de hydro-centrales lopen, voor uitvoer van de stroom (o.a. naar NL)
Als de stroom goedkoop is; wordt het water maximaal gebufferd ; en leggen ze eventueel de centrale stil en importeren electriciteit voor eigen gebruik.
 
off topic :

ik weet niet of het WitRussisch verhaal klopt.

Maar in België hebben we wel degelijk een hydro-centrale die werkt op de manier zoals je beschreven hebt, in Coo.

En in Noorwegen werkt men ook op een soortelijke wijze : als de stroom duur is laten ze veel water door de hydro-centrales lopen, voor uitvoer van de stroom (o.a. naar NL)
Als de stroom goedkoop is; wordt het water maximaal gebufferd ; en leggen ze eventueel de centrale stil en importeren electriciteit voor eigen gebruik.

Er zit volgens mij toch een groot verschil tussen beide voorbeelden: de Belgische aanpak is een voorbeeld van supply management, het Wit-Rusland geval is een voorbeeld van het witwassen van nucleaire energie, omdat die uiteindelijk onterecht als waterkrachtstroom wordt verkocht.
 
Ik kan het invulveldje voor de TMC10 code niet vinden op jullie website? :-D

Zou ik ook wel voor de porren zijn, pure windenergie voor een Tesla-vriendenprijs.

Offtopic: Plaatje van Arthur's website: er is iets met de knipoog van deze dame, misschien kan photoshop maestro Xfrank eens kijken?

knipoog.jpg
 
in een knipoog trekt meestal ook de mondhoek aan de kant van het gesloten ook omhoog.
dit lijkt me een shop van een foto met gesloten ogen en open ogen bij elkaar. Misschien kon dit meisje niet mooi knipogen:wink:
misschien is het ook geen knipoog en zit er gewoon een vliegje in haar oog.
 
in een knipoog trekt meestal ook de mondhoek aan de kant van het gesloten ook omhoog.
dit lijkt me een shop van een foto met gesloten ogen en open ogen bij elkaar. Misschien kon dit meisje niet mooi knipogen:wink:
misschien is het ook geen knipoog en zit er gewoon een vliegje in haar oog.

En het gesloten oog zit iets te laag volgens mij. Gevalletje Uncanny Valley.

Maar weer ontopic: @Rsvarthur: Misschien een ideetje om die aardige regeling voor extra premie op energie van vervangende windmolens te vieren met een TMC10 aanbieding? :tongue:
 
Heren, de Tmc aanbieding ligt serieus ter overweging bij sales. Niet in de laatste plaats omdat men bij marketing onder de indruk was van de traffic die mijn linkje hier genereerde op de website. De mislukte knipoog was mij ook al opgevallen maar dacht dat t aan mij lag...

wordt vervolgd
 
Last edited:
Heren, de Tmc aanbieding ligt serieus ter overweging bij sales. Niet in de laatste plaats omdat men bij marketing onder de indruk was van de traffic die mijn linkje hier genereerde op de website. De mislukte knipoog was mij ook al opgevallen maar dacht dat t aan mij lag...

wordt vervolgd

Prima! Dan wachten we dat nog even af... Dit jaar nog? :wink:
 
Voor de groene leverantie van de stroom combineer ik (binnen de BV) een redelijk scherp contract van GreenChoice met winddelen (=aandelen in een windmolen).
Met dat laatste heb ik dan weer aftrek van een aantal kWh op de elektriciteitsrekening van Greenchoice.
Of het absoluut de scherpste prijs oplevert? Denk ik niet, maar het is wel een prettig idee om de auto op windenergie te rijden.
Bijkomend voordeeltje: altijd een pasklaar antwoord (net zoals degenen die zonnepanelen hebben) op de opmerking van mensen dat de productie van de elektriciteit ook CO2 genereert :tongue::rolleyes::smile:.
 
Voor de groene leverantie van de stroom combineer ik (binnen de BV) een redelijk scherp contract van GreenChoice met winddelen (=aandelen in een windmolen).
Met dat laatste heb ik dan weer aftrek van een aantal kWh op de elektriciteitsrekening van Greenchoice.
Of het absoluut de scherpste prijs oplevert? Denk ik niet, maar het is wel een prettig idee om de auto op windenergie te rijden.
Bijkomend voordeeltje: altijd een pasklaar antwoord (net zoals degenen die zonnepanelen hebben) op de opmerking van mensen dat de productie van de elektriciteit ook CO2 genereert :tongue::rolleyes::smile:.

Je krijgt er een transparante sticker bij die bij mij mooi onderaan op de achteruit zit. Hoef ik niets meer te zeggen, alleen wijzen.