Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke TomTom voor je Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds half deze week heet Rijksweg A58 op mijn Tesla navigatiesysteem 'E312' en daarmee is het laatste restje bruikbaarheid van het navigatiesysteem verdwenen. Ik begrijp best dat iemand het in de VS een goed idee leek op Europese snelwegnummering te gaan gebruiken in plaats van de nationale, maar in tegenstelling tot in België wordt deze nummering in Nederland niet algemeen gebruikt. Vreemd genoeg zijn niet alle snelwegen omgenummerd: Rijksweg A67 staat nog gewoon als A67 op de kaart.

Maar goed, ondanks vele loze beloften en vertragingen biedt Versie 6 nog steeds geen verbetering. De 'verbeteringen' zijn zelfs zo minimaal dat ze niet eens de vertraagde tijd rechtvaardigen. Van verder beloftes verwacht ik dan ook niets meer; Dat navigatiesysteem komt niet meer goed.

Ik heb een tijd geleden al de eerste Tesla met een TomTom op de voorruit zien rondrijden, en ik zie er steeds meer. De vraag is dus: Welk TomTom voor de Tesla? De Go 6000 lijkt me zeer geschikt, maar heeft nog geen Amerikaanse kaarten, en het is toch wel handig om hem ook in een huurauto in de VS te kunnen gebruiken. En zijn er al nette beugels om het zonder te boren op je dashboard te kunnen monteren?
 
Sinds half deze week heet Rijksweg A58 op mijn Tesla navigatiesysteem 'E312' en daarmee is het laatste restje bruikbaarheid van het navigatiesysteem verdwenen. Ik begrijp best dat iemand het in de VS een goed idee leek op Europese snelwegnummering te gaan gebruiken in plaats van de nationale, maar in tegenstelling tot in België wordt deze nummering in Nederland niet algemeen gebruikt. Vreemd genoeg zijn niet alle snelwegen omgenummerd: Rijksweg A67 staat nog gewoon als A67 op de kaart.

Maar goed, ondanks vele loze beloften en vertragingen biedt Versie 6 nog steeds geen verbetering. De 'verbeteringen' zijn zelfs zo minimaal dat ze niet eens de vertraagde tijd rechtvaardigen. Van verder beloftes verwacht ik dan ook niets meer; Dat navigatiesysteem komt niet meer goed.

Ik heb een tijd geleden al de eerste Tesla met een TomTom op de voorruit zien rondrijden, en ik zie er steeds meer. De vraag is dus: Welk TomTom voor de Tesla? De Go 6000 lijkt me zeer geschikt, maar heeft nog geen Amerikaanse kaarten, en het is toch wel handig om hem ook in een huurauto in de VS te kunnen gebruiken. En zijn er al nette beugels om het zonder te boren op je dashboard te kunnen monteren?

Ook ik vrees dat het met het navigatiesysteem in onze Tesla's niet meer goed komt. Ik rij nu enkele dagen met de nieuwste TomTom versie op mijn iPhone 6.
Het is stuitend om te zien hoe vaak het Tesla systeem blundert. De Tesla stuurt je over Keulen en Aken en laat je letterlijk idiote omwegen rijden.
Ik laat er enkele van gisteren zien.

Krommenie.jpg


Ik rij van Uitgeest naar mijn huis in De Woude. Bij de rode pijl, mijn Tesla, wil de Tesla navigatie dat ik rechtsaf sla en me door Assendelft worstel. Via een grote omweg mag ik dan weer invoegen op de N246. Je kunt zien dat er voor de afslag naar de N246 een rood streepje staat. Toch vindt de Tesla dat dit kennelijk de goede weg is. Volkomen dwaas.
TomTom adviseert me gewoon rechtdoor te rijden en de 400 meter naar de afslag naar de N 246 te vervolgen. Op dit wegstuk is ook helemaal niks aan de hand.

IMG_0702.jpg


Hier rij ik op de N244 langs het Noord-Hollands kanaal. Je kunt de Tesla al niet aan het verstand brengen dat ik via de pont in Akersloot naar Heiloo wil. Ok, dan maar de geadviseerde omweg? Die gaat naar Alkmaar en via een omweg weer naar het Noord-Hollands kanaal. Uiteindelijk kom ik in Heiloo aan. De nieuwe TomTom applicatie op mijn iPhone adviseert me ook via Alkmaar te rijden. Inmiddels heb ik in die applicatie 'vermijdt veerponten' uitgezet. Gelukkig laat TomTom me keurig via de ringweg zuidelijk van Alkmaar via de Kennemerstraatweg naar Heiloo rijden.

Al met al is het diep droevig gesteld met de Tesla navigatie. Ik heb een luxe zuignap besteld die mijn nieuwe iPhone 6 mooi voor het scherm van de Tesla kan plaatsen. Als de 3G ontvangst slecht is valt de informatie op het centrale scherm goeddeels weg. TomTom heeft alle kaarten in de iPhone en de filemeldingen blijven het keurig doen.

Tesla besteedt veel geld aan de ontwikkeling van allerlei nieuwe speeltjes. Elementaire zaken als een goede navigatie en een bruikbare radio worden totaal genegeerd.
Dit terwijl de goede alternatieven zo van de plank kunnen worden gekocht. TomTom heeft voor iedere autofabrikant de goede kaarten en interface.
Een nieuwe drive-unit en 5x keer naar het servicecentrum terug gaan voor een goede uitlijning vind ik allemaal overkomelijk. De slechte navigatie en de onbruikbare radio verpesten mijn humeur soms.
Het wordt echt tijd dat Tesla dit een keer serieus neemt.
 
Last edited:
Ik heb een Android phone.
Ik gebruik hoofdzakelijk google maps.
Ik moet eerlijk zeggen, ik ben nog van de oude garde die ooit heeft leren rijden zonder navigatiehulp en hierdoor gebruik ik de navigatie enkel voor aanvullende informatie...

Neemt niet weg dat ik dan wel waardeer een juiste, goede navigatie te hebben.
Ikzelf heb nog geen echte problemen gezien met de Tesla Navigatie. Ik ben er nog steeds tevreden mee.

Is de TomTom dan zo veel beter dan de google.maps oplossing die standaard op elk android toestel staat ?
 
Ik zeg het nog maar een keer, probeer nou gewoon: W A Z E
Gratis in elke app-store te vinden en beter dan je voor mogelijk houdt.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het inmiddels ook van Google is en van origine Israelisch.
Zal dus wel maximaal voorzien van track-and-trace functionaliteit. Maar ja, dat is mijn iPhone toch al vanuit Apple.
 
@Wim S: heb je de kaartupdate ook al gekregen? Wat je op het centrale scherm ziet als blauwe lijn, wordt er eigenlijk door Navigon opgezet. Als je Navigon nog geen kaartupdate gekregen heeft, kan het zijn dat die weg rechtdoor (in het eerste voorbeeld) nog niet gekend is door Navigon, maar al wel door Google Maps getekend wordt.
Wat er in het tweede voorbeeld juist misloopt weet ik echt niet.

Ik reed gisteren zelf langs Aken naar Keulen, en de Navigon navigatie had een nieuw deel snelweg ook nog niet op de kaart staan. Dan zie je op je linkerscherm je in niemandsland rijden en constant herberekenen van de route, maar op Google maps zie je wel dat die weg er al opstaat. Ik heb al wel nieuwe kaarten.

De fouten zitten naar mijn mening in de kaarten, en niet bij Tesla. In mijn omgeving werkt het echt allemaal perfect. Alternatieve routes voorstellen wanneer het moet. Maar ik heb geen veerponden, tolwegen in de buurt waar ik liever voor omrij. Dus ik kan me best inbeelden dat dit voor mensen waar dit wel het geval is, enorm storend is dat hier geen menu-opties voor zijn.
 
zet tegenwoordig voor de grap waze ernaast aan, leg de telefoon neer, maar hoor dan de gesproken aanwijzingen en kan daarmee merken of het synchroon loopt. zo niet, dan ff kijken. eerste resultaten zijn weinig hoopgevend...
 
Vind WAZE ook een mooie app maar in het buitenland moet je dan wel een data abbo hebben toch? Bij Tomtom staan kaarten lokaal op je telefoon

Ik zeg het nog maar een keer, probeer nou gewoon: W A Z E
Gratis in elke app-store te vinden en beter dan je voor mogelijk houdt.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het inmiddels ook van Google is en van origine Israelisch.
Zal dus wel maximaal voorzien van track-and-trace functionaliteit. Maar ja, dat is mijn iPhone toch al vanuit Apple.
 
@Wim S: heb je de kaartupdate ook al gekregen?

De fouten zitten naar mijn mening in de kaarten, en niet bij Tesla. In mijn omgeving werkt het echt allemaal perfect. Alternatieve routes voorstellen wanneer het moet. Maar ik heb geen veerponden, tolwegen in de buurt waar ik liever voor omrij. Dus ik kan me best inbeelden dat dit voor mensen waar dit wel het geval is, enorm storend is dat hier geen menu-opties voor zijn.
Dit lijken mij ook typisch kaartfouten, dat kan de route flink overhoop gooien idd. Weet iemand wie de kaartleverancier is? Het kan natuurlijk ook dat de routeplanner niet kan omgaan met bepaalde informatie die misschien wel in de kaarten staat. Hoe dan ook, dit niveau haalden we 15 a 20 jaar geleden toen Philips Carin ontwikkeld werd in de alfa test. Anno 2014 in een productie auto is dit niet meer acceptabel.
ik heb ergens gelezen dat TomTom en Tesla met elkaar in gesprek zijn, hopelijk komt daar wat moois uit.
 
Dit lijken mij ook typisch kaartfouten, dat kan de route flink overhoop gooien idd. Weet iemand wie de kaartleverancier is? Het kan natuurlijk ook dat de routeplanner niet kan omgaan met bepaalde informatie die misschien wel in de kaarten staat. Hoe dan ook, dit niveau haalden we 15 a 20 jaar geleden toen Philips Carin ontwikkeld werd in de alfa test. Anno 2014 in een productie auto is dit niet meer acceptabel.
ik heb ergens gelezen dat TomTom en Tesla met elkaar in gesprek zijn, hopelijk komt daar wat moois uit.
Navigon gebruikt normaal gezien Navteq kaarten voor zijn handheld oplossingen. Ik vermoed dat dit ook hier het geval is.
 
Ik heb inderdaad ook TomTom op mijn iPhone geïnstalleerd staan, maar de GPS ontvangst is in de auto vrij matig, de (telefoon-) accu is (nog) veel sneller leeg en ik wil eigenlijk liever geen telefoonhouder op mijn dashboard.

Wim's voorbeelden zijn inderdaad waarschijnlijk kaartfouten, maar het begrijpen van de oorzaak betekent niet dat dit acceptabel is. In een premium auto hoort een premium navigatiesysteem, met premium kaarten van een premium provider. En dus geen gratis kaarten van Google. Daarbij; In Wim's voorbeelden is het meteen duidelijk dat het om een flinke omrit gaat, maar er zullen zeker zoveel gevallen zijn waarin je niet een doorhebt dat je flink aan het omrijden bent.

Eigenlijk is dit helemaal geen navigatiesysteem, want vitale functionaliteit ontbreekt gewoon: Hoe vind je met dit navigatiesysteem de dichtsbijzijnde parkeergarage? Of een restaurant, een geldautomaat, een benzinestation, of een laadpunt, om maar wat te noemen? Google maps in een webkit is geen navigatiesysteem, ook al kun je er wel een beetje mee navigeren.

En zijn jullie al omgeleid door fileinformatie? Vanochtend stond er op de A58, pardon; de E317, tussen Tilburg en Eindhoven ruim 10km file, gemarkeerd met een bloedrode streep van Tilburg tot na Oirschot. Een half uur vertraging, maar voor Tesla geen reden om een routeadvies te geven.
 
Ik heb inderdaad ook TomTom op mijn iPhone geïnstalleerd staan, maar de GPS ontvangst is in de auto vrij matig, de (telefoon-) accu is (nog) veel sneller leeg en ik wil eigenlijk liever geen telefoonhouder op mijn dashboard.

Wim's voorbeelden zijn inderdaad waarschijnlijk kaartfouten, maar het begrijpen van de oorzaak betekent niet dat dit acceptabel is. In een premium auto hoort een premium navigatiesysteem, met premium kaarten van een premium provider. En dus geen gratis kaarten van Google. Daarbij; In Wim's voorbeelden is het meteen duidelijk dat het om een flinke omrit gaat, maar er zullen zeker zoveel gevallen zijn waarin je niet een doorhebt dat je flink aan het omrijden bent.

Eigenlijk is dit helemaal geen navigatiesysteem, want vitale functionaliteit ontbreekt gewoon: Hoe vind je met dit navigatiesysteem de dichtsbijzijnde parkeergarage? Of een restaurant, een geldautomaat, een benzinestation, of een laadpunt, om maar wat te noemen? Google maps in een webkit is geen navigatiesysteem, ook al kun je er wel een beetje mee navigeren.

En zijn jullie al omgeleid door fileinformatie? Vanochten stond er op de A58, pardon; de E317, tussen Tilburg en Eindhoven ruim 10km file, gemarkeerd met een bloedrode streep van Tilburg tot na Oirschot. Een half uur vertraging, maar voor Tesla geen reden om een routeadvies te geven.
Heb je wel of geen tech pakket? Met tech pakket heb je off line navigatie (Navigon) maar ik weet niet hoe het zonder tech pakket zit.
Klinkt alsof jij de offline versie niet hebt? Dan kan ik je frustratie heel goed begrijpen.
 
@Wim S: heb je de kaartupdate ook al gekregen?

De fouten zitten naar mijn mening in de kaarten, en niet bij Tesla. In mijn omgeving werkt het echt allemaal perfect. Alternatieve routes voorstellen wanneer het moet. Maar ik heb geen veerponden, tolwegen in de buurt waar ik liever voor omrij. Dus ik kan me best inbeelden dat dit voor mensen waar dit wel het geval is, enorm storend is dat hier geen menu-opties voor zijn.

Ik heb de kaartupdate inderdaad al ontvangen. Helpt evenwel niks. Dat het niet goed gaat bij veerponten heb ik geen moeite mee. Wel erger in me eraan dat als ik op een weg gewoon 400 meter zonder problemen kan doorrijden, dat de Tesla navigatie me 6 kilometer laat omrijden en en passant ook nog een rood stuk, de afrit van een stuk snelweg, over het hoofd ziet.

Het interesseert me niet waar de fouten zitten, ik wil de idiote afwijkingen die Tesla me steeds voorschotelt niet. En geloof me, iedere TomTom van honderd euro doet het wel uitstekend.

- - - Updated - - -

Ik heb een Android phone.
Ik gebruik hoofdzakelijk google maps.
Ik moet eerlijk zeggen, ik ben nog van de oude garde die ooit heeft leren rijden zonder navigatiehulp en hierdoor gebruik ik de navigatie enkel voor aanvullende informatie...

Neemt niet weg dat ik dan wel waardeer een juiste, goede navigatie te hebben.
Ikzelf heb nog geen echte problemen gezien met de Tesla Navigatie. Ik ben er nog steeds tevreden mee.

Is de TomTom dan zo veel beter dan de google.maps oplossing die standaard op elk android toestel staat ?

Ik weet als oudere jongere ook de weg uitstekend te vinden. Heb meer dan 25 jaar gevlogen bij de Rijkspolitie en ben een ervaren navigator.
Ik gebruik de navigatie, vrijwel altijd zonder gesproken aanwijzingen, om files te kunnen zien aankomen en mogelijk vermijden.
En ja, een TomTom is inderdaad veel beter dan de Google oplossing.
 
Heb je wel of geen tech pakket?
Yup; Er zijn maar weinig opties die ik niet heb ;-)
Met tech pakket heb je off line navigatie (Navigon) maar ik weet niet hoe het zonder tech pakket zit.
Klinkt alsof jij de offline versie niet hebt? Dan kan ik je frustratie heel goed begrijpen.
Ik denk dat m'n databundel op is ;-) Want de iPhone app kan ook vaker geen dan wel verbinding krijgen.

- - - Updated - - -

Ik weet als oudere jongere ook de weg uitstekend te vinden. Heb meer dan 25 jaar gevlogen bij de Rijkspolitie en ben een ervaren navigator.
Op de RLD?
Ik gebruik de navigatie, vrijwel altijd zonder gesproken aanwijzingen, om files te kunnen zien aankomen en mogelijk vermijden.
En ja, een TomTom is inderdaad veel beter dan de Google oplossing.
Goed punt: Navigatiesoftware moet gewoon werken, ook al kun je je weg ook wel zonder vinden. Het dient namelijk meer dan dat ene doel om je weg te vinden.
 
Het interesseert me niet waar de fouten zitten, ik wil de idiote afwijkingen die Tesla me steeds voorschotelt niet. En geloof me, iedere TomTom van honderd euro doet het wel uitstekend.
Mij interesseert het eigenlijk wel waar juist de fouten zitten. En die laatste stelling vind ik heel kort door de bocht. Ik heb ook al in de file gestaan omdat mijn TomTom mij erdoor stuurt omdat hij niet de juiste file-info ontvangt.
Ik ben nog eens Navigon op mijn mobiel aan het installeren en hoop zo eens op de kaart te kunnen kijken. Online staat die weg er gewoon op ( HERE Map Creator )
 
Mij interesseert het eigenlijk wel waar juist de fouten zitten. En die laatste stelling vind ik heel kort door de bocht. Ik heb ook al in de file gestaan omdat mijn TomTom mij erdoor stuurt omdat hij niet de juiste file-info ontvangt.
Ik ben nog eens Navigon op mijn mobiel aan het installeren en hoop zo eens op de kaart te kunnen kijken. Online staat die weg er gewoon op ( HERE Map Creator )

Ik rij de laatste week continue met én de TomTom én de Tesla navigatie. Natuurlijk zal ook de TomTom weleens een advies geven waar aan te twijfelen valt. Ik zie dat evenwel zelden of nooit. In ieder geval zie je bij TomTom niet die volslagen idiote omleidingen. De Tesla stuurt me rustig 6 kilometer om terwijl op het aansluitende stukje rechtdoor van 400 meter niks aan de hand is. Van de tien ritten stuurt de Tesla me zeven keer een onnodige omleiding in. Diezelfde tien ritten heb ik ook met de TomTom gereden. Behalve één korte file waar mogelijk wel een omleiding zou kunnen worden geadviseerd, heb ik geen fouten in de routes gevonden.
Ik doe deze test in een mij volledig bekende omgeving om een goed oordeel te kunnen vormen.

Navigon heb ik al weer een tijdje van mijn iPhone verbannen. Met twee iPhones naast elkaar, één met de TomTom app en één met de Navigon app maakt snel duidelijk dat TomTom veel beter is.
 
Juist. Dat is nu precies wat we allemaal al dachten. Tijd voor Tesla om met TomTom rond de tafel te gaan zitten :smile:
+1. Ik ontken zeker niet dat TomTom beter zou zijn dan de Navigon in onze Tesla's.
Maar voor mij voldoet de Navigon in mijn dagelijkse behoeftes.

Maar de Navigon handhelds en software hebben ook meerdere mogelijkheden dan wat wij zien in de auto. Het zou al leuk zijn moesten al die functionaliteiten geïntegreerd geraken.