Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Is de radio bij jullie ook zo goed als onbruikbaar?

This site may earn commission on affiliate links.
Om de één of andere reden is de 3G verbinding in mijn auto de laatste maanden steeds slechter aan het worden: Kaarten zijn niet meer leesbaar en verkeersinformatie komt niet meer binnen, maar dat navigatiesysteem heb ik al opgegeven, dus dat is geen gemis. Wat wel een gemis is, is dat Tune-In niet meer werkt, dus ben ik maar overgestapt naar de DAB+ radio.

Nu is het Nederlands DAB+ netwerk waarschijnlijk aangeschaft de dezelfde ambtenaren die ons eerder de Fyra en de JSF brachten, dus dat zal wel het goedkoopste zijn dat ze konden vinden, met dito prestaties. Dat DAB+ het vanaf Breda richting Middelburg dus niet meer deed verbaasde bij dan ook niet. Maar nu is mijn dagelijkse rit tussen Tilburg en Eindhoven en ook in Eindhoven is er geen DAB+ ontvangst.

Als er wèl DAB+ ontvangst is, is het geluid continu knisperend, alsof je achter een container truck met grind rijdt waarvan doorlopend kleine steenslag op je voorruit valt. Een vervelende sensatie, want ik rijd nooit achter trucks. Als de verbinding vervolgens nóg slechter wordt, treedt FM-Link in werking, wat zoveel betekent als dat de ontvangst door de FM ontvanger wordt overgenomen, maar dat met het volume twee keer zo luid en enkele seconden tijdsverschil. Niet zelfden gebeurd dat elke 5 seconden, en dat dan minuten lang.

Ook wordt er niet zelfden spontaan van zender gewisseld: Op het ene moment zit ik naar BNR te luisteren (via DAB+) en een moment later is dat een frikandellenzanger op 100% NL (ook via 100%NL). Dit gebeurt tenminste eenmaal per dag, meestal na de eerste paar seconden dat de radio speelt, maar soms ook midden in de rit.

Hebben meer mensen dit? Of gebruikt niemand DAB+?
 
Yep, hier hetzelfde probleem. We zitten nog te wachten op een fix vanuit het service center, maar volgens mij zijn ze de bon kwijtgeraakt....

In de Ampera is DAB+ al niet geweldig, maar in de Tesla is het helaas volledig onbruikbaar op de meeste plekken.
 
Ik heb wel betere ervaringen met DAB+in de omgeving Schiphol. Er is ergens in en (US?) thread ook iets terug te vinden over dat het beter is vanaf een bepaald VIN#.

Ik zou best structureel DAB+ willen gebruiken als de zenders ook de meta-data (titels/Album Art e.d.) zouden mee uitzenden, en Tesla dit dan zou weergeven.
Ik vind door dit gemis TuneIn eigenlijk een stuk leuker en kwa geluidskwaliteit niet veel slechter. In ieder geval beter dan FM. 3G is in mijn ervaring redelijk stabiel. Als het dat soms niet is switch ik naar mijn 4G MiFi adapter.
 
I use TuneIn all the time and it works pretty much most of the time. If there's a break,in reception it usually recovers quickly.

DAB on the other hand is completely useless. If it works it sounds worse then a weak AM station. In NL I've given up. But I tried it in London recently and it was just as bad. It's the one feature of the MS that I have abandoned.

Hey, Mindbender, you seem to be in a bit of a mood this evening. Should I expect to see another topic from you this evening complaining about the seats or range? ;-)))
 
I use TuneIn all the time and it works pretty much most of the time. If there's a break,in reception it usually recovers quickly.
It worked pretty well until I 'upgraded' to 6.0. But even before that it occasionally took up to 20 minutes before I had any sound.

DAB on the other hand is completely useless. If it works it sounds worse then a weak AM station. In NL I've given up. But I tried it in London recently and it was just as bad. It's the one feature of the MS that I have abandoned.
Well, my Sony DAB+ desk radio works pretty pis poorly as well, but that's bound to my desk.

Hey, Mindbender, you seem to be in a bit of a mood this evening. Should I expect to see another topic from you this evening complaining about the seats or range? ;-)))
That's because today's event finally made me realise I'm in the hole for >100k€, this sack of sh*t is showing more and worse problems by the month, warranty is about to expire and there's no way out.
 
DAB+ van mijn Model S werkt gewoon prima in de (ruime) Randstad.
Daarbuiten schakelt-ie zo mogelijk over naar dezelfde zender op FM.
Ik heb er echt niets over te janken.

Ik rij ook meestal met DAB+ en heb daar niet veel over te klagen.
De plaatsen waar hij even wegvalt zijn mij precies bekend. Twee maal onder viaduct bij Vught en tussen Lage Mierde en Reusel en de weg langs de grens naar Eindhoven.
Dat wat mijn regio betreft.
Ik heb meestal Top2000 aanstaan en ja, op verre ritten is het soms wel eens storend als je in een gebied zit waar de ontvangst nogal belabberd is.

Dan heb ik genoeg alternatieven.

Jammer dat het per auto kan verschillen.
 
Die Top2000 herhaling op DAB+ 12C heeft jammer genoeg geen FM-link.
Dan schakel ik maar naar ".977 80's Hits" via internet.
Aanrader; leuke muziek voor ons 50-plussers en uitstekende geluidskwaliteit (hoge sample-rate of betere compressiemethode, geen idee).
 
Op en rond de High Tech Campus (!) wisselt de radio vele malen per minuut tussen DAB+ en FM-link, waarbij het geluid steeds in volume halveert of verdubbeld en daarbij soms zelfs een paar seconden verschuift. Dat is razend irritant. Om over het verspringen van het radiostation nog maar te zwijgen.

FM is helaas geen alternatief om dat ook die ontvangst, gepaard met veel ruis, erg matig is. Niet premium car waardig.
 
Op en rond de High Tech Campus (!) wisselt de radio vele malen per minuut tussen DAB+ en FM-link, waarbij het geluid steeds in volume halveert of verdubbeld en daarbij soms zelfs een paar seconden verschuift. Dat is razend irritant. Om over het verspringen van het radiostation nog maar te zwijgen.

FM is helaas geen alternatief om dat ook die ontvangst, gepaard met veel ruis, erg matig is. Niet premium car waardig.

Ik zou eens vragen waarom jou 3G zo slecht is.
Ik gebruik echt overal internet radio. Het merendeel van de radiozender is toch echt wel te streamen via internet.

Het enige waar ik af en toe onderbreking heb, is als ik door een lange tunnel rij of ergens in een godverlate dorp in Limburg ben.... ohh en in Duitsland.
 
Bij voorbaat excuses als ik een domme vraag stel.... Maar op mijn Tesla heb ik AM/FM radio en Internet radio. Wat is het DAB+ waar jullie het over hebben? Of is dat een andere naam voor internet radio? Ik heb geen tech of sound pakketten op mijn auto...
Dat is absoluut geen domme vraag. 'Vroeger' had je AM en FM radio. De eerste gebruikt middengolffrequenties van tussen de 531kHz en 1602kHz met Amplitude Modulatie. De tweede gebruikt ultra kortegolffrequenties van tussen de 87.5MHz en 108MHz met Frequentie Modulatie. De eerste berust op een wat oudere techniek en de tweede is wat moderner, eh, minder oud. Beide vormen van radio zijn analoog, wat wil zeggen dat het daadwerkelijke radiosignaal direct gemodificeerd wordt aan de hand van het geluid dat verzonden wordt.

DAB(+) is digitale radio. De debilisering heeft helaas de frequenties (moeluk!) vervangen door kanalen, maar in feite bevat één frequentie, of beter; groepje frequenties, één stroom aan gedigitaliseerde data. En in die ene stroom kunnen één of meerdere radiostations zitten. Zodoende kan één zender een aantal radiostations bedienen. Omdat het digitaal is, is het schakelen tussen verschillende steunzenders als je door het land rijdt gemakkelijker. En als het goed geïmplementeerd is, kan de geluidskwaliteit ook beter zijn. Eigenlijk is het de tegenhanger van digitale TV.

Maar voor al dit moois heb je wel een speciale ontvangen (= radio) nodig. Tesla heeft in al haar vooruitstrevendheid bedacht daaraan mee te doen. Een goed idee, want over een aantal jaren is het standaard, en achteraf inbouwen is lastig. Alleen heeft de implementatie wat kinderziektes, waarschijnlijk bij zowel Tesla als bij de NoZeMa (of hoe dat tegenwoordig ook heet).

Volgens mij zit de DAB+ ontvangen in het Studio Sound Package, maar misschien is het ondertussen standaard.
 
Dank voor de snelle antwoorden. Ik was nl. best wel tevreden met internet radio en de (1000+) kanalen. Jazz, 70s, 80s, 90s, erg leuk... Alleen in de grensstreken valt de 3G soms weg, en dan ook de internet radio stations.

Maar DAB+ is dus meer een vervanging van de 'gewone' FM radio, en daar kan ik dan niet over oordelen zonder soundpakket.
 
DAB+ is volledig onvoorspelbaar en ik kom praktisch niet buiten de randstad. Als ik het al eens probeer en meer dan 5 seconden moet wachten schakel ik meteen naar FM of TuneIn. Die doen het beiden altijd en kraakhelder.
 
DAB+ is volledig onvoorspelbaar en ik kom praktisch niet buiten de randstad. Als ik het al eens probeer en meer dan 5 seconden moet wachten schakel ik meteen naar FM of TuneIn. Die doen het beiden altijd en kraakhelder.

Tja, ook hier veel verschillen. Vanochtend had ik een afspraak in De Bilt, althans daar in de buurt. Vanuit Tilburg kiezen tussen A27 en A2. Navigatie stuurt mij altijd via A27 maar nu via A2. Eens gewoon gedaan wat hij adviseerde. Ging eigenlijk prima deze keer. Dan ga je ook extra opletten want mijn afspraak was om 9 uur en toen ik wegreed was de ETA 08.37 uur maar tijdens de rit werd dat steeds later en uiteindelijk werd (en bleef het) 9.00 uur. Hier is ook nog wat te doen door het dagelijks patroon in de algoritmen te verwerken.

Ik heb de DAB+ op Top 2000 gezet (geen last van wat voor "nieuws" of "leuk" moet doorgaan, ja ik weet het, ik wordt al wat ouder) en gedurende de hele rit 3x even een seconde kwijt geweest. 2x onder een viaduct in Vught (is daar altijd zo) en later een keer bij stilstaan in file ook net onder een viaduct. De hele reis verder een goede ontvangst gehad. Zal wel geval van "mazzel" zijn maar bij mij werkt het naar behoren. Ook al zijn er gebieden waar het minder is maar die ken ik inmiddels ook wel. Dan kies ik de USB wel.