Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Prijsverlaging CHADEMO adapter

This site may earn commission on affiliate links.
CHAdeMO is een snellaad standaard welke tot 62,5 kW kan laden. Een stuk meer dus dan de 11 kW uit de krachtstroom of de 22 kW van een laadpaal die dat ondersteunt en als je dual charger hebt. Het is natuurlijk wel weer een stuk minder dan de superchargers van Tesla leveren.

Een Tesla kun je niet direct aan een CHAdeMO paal hangen. Daar heb je die adapter voor nodig. Of je het nodig hebt moet je zelf bepalen natuurlijk. Je kunt het voor de zekerheid kopen, want als je het een keer nodig hebt is het makkelijk om te hebben. Zoek wel even uit of er op handige punten voor jou dan zo'n laadstation te vinden is die CHAdeMO ondersteunt. Voor mezelf verwacht ik niet dat ik er veel gebruik van zal maken. Ik zal voornamelijk thuisladen en anders bij superchargers. Voor die ene keer in het jaar dat het misschien handig zou zijn, plan ik mijn rit wel gewoon wat tactischer in.
 
CHAdeMO is een snellaad standaard welke tot 62,5 kW kan laden. Een stuk meer dus dan de 11 kW uit de krachtstroom of de 22 kW van een laadpaal die dat ondersteunt en als je dual charger hebt. Het is natuurlijk wel weer een stuk minder dan de superchargers van Tesla leveren.
Effectief kan je Model S er niet meer dan 43kW uit halen.

De CHAdeMO laders leveren allemaal maximaal 125A bij 500V, maar het batterypack van de Model S is ~370V.

125A * 370V = 46250W

Dat is weliswaar 46kW, maar reken op een stukje verlies, dus effectief gaat er maximaal 43kW de accu in.
 
Effectief kan je Model S er niet meer dan 43kW uit halen.

De CHAdeMO laders leveren allemaal maximaal 125A bij 500V, maar het batterypack van de Model S is ~370V.

125A * 370V = 46250W

Dat is weliswaar 46kW, maar reken op een stukje verlies, dus effectief gaat er maximaal 43kW de accu in.

Dat is nou jammer. Heb hier 3 man met een Renault Zoë welke kunnen laden op 43kW AC, en ik maar aangeven, wacht maar. Ik kan straks 50kW! (Hier dan op de zaak, uiteraard lach ik me suf met mijn range, SuC etc)
 
Ik denk nog steeds dat ik er een ga kopen. Puur uit gemakzucht....
Bijv ritje Uithoorn --> Appingendam en binnen uurtje weer terug willen? Dan is even Fastnedden met ChaDeMo best een goede optie.
Het is natuurlijk ook denkbaar dat FastNed per laadstation zo'n adapter aanschaft. Terugverdienen van investeringen staat daar toch niet op de agenda voor de eerste paar jaar. Maken ze misschien nog wat omzet met Tesla Model S rijders.

Of Tesla Motors geeft de adapters gratis weg aan FastNed en andere CHaDeMo laadpunten. Elk kWh dat FastNed met behulp van die adapter levert, hoeft Tesla niet met een SuC te leveren. Is natuurlijk geen hele sterke business case om zo'n adapter (retail € 350,00, dus kostprijs € 125,00 ofzo) terug te verdienen met kWh's die je voor een paar cent inkoopt. Maar misschien wel een mooie stimulans voor de Tesla verkoop.