Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vraag naar olieproducten

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Na het lezen van dit bericht stel ik mezelf de vraag: "in hoeverre worden wij als EV-rijders in de toekomst niet meer en meer verantwoordelijk voor een lagere vraag naar olieproducten en houden dus eigenlijk onrechtstreeks de naysayers overeind opdat fossiel rijden betaalbaar blijft?"

Begrijp me niet verkeerd, volgens mij is de toekomst elektrisch (met eventueel H2 voor tractoren, werfkranen, buldozers, ed.) en fossielen vergelijkbaar met paard en kar.
Maar ik vind het wel eens een leuke stelling om over te discussiëren.
 
Ik denk voorlopig in geen enkele mate. De hoeveelheid elektrische auto's t.o.v. het aantal ICE's is op dit moment verwaarloosbaar en dat zal de komende 10 jaar zeker zo blijven. 1 miljoen liter in 3 maanden klinkt noemenswaardig maar in 2011 werd er elke dag 13884 miljoen liter olie verbruikt (http://www.iea.org/aboutus/faqs/oil/). Als er in 2020, wanneer de gigafactory op volle capaciteit draaid, er 500.000 model 3's per jaar gebouwd worden dan nog is dat maar 0,5% van de totale hoeveelheid auto's die elk jaar gebouwd worden. Pas op het moment dat er zo'n 200 gigafactories volop draaien kan 100% van de auto's elektrisch worden gemaakt en dan nog duurt het ook nog eens een flink aantal jaar voordat het complete wagenpark vervangen is.

Het is te hopen dat de Model 3 gaat zorgen voor een explosie van batterijfabrieken en productie van elekrische auto's maar het zal allemaal wel niet met zo'n vaart lopen. Ondertussen wordt goedkope olie langzaam maar zeker steeds schaarser dus de kans dat fossiel rijden t.o.v. elektrisch rijden betaalbaar blijft lijkt me echt nihil.




 
Het einde van het Stenen Tijdperk ontstond niet doordat de stenen op waren.
Stenen waren niet meer nodig omdat er een beter alternatief kwam (metalen).

Fossiele brandstoffen zullen niet meer worden gebruikt als er een beter (in onze huidige maatschappij is dat goedkoper) alternatief komt.

Omdat wij verzuimen de kosten van de gevolgschade bij de fossiele brandstofprijs op te tellen, zullen duurzame bronnen helaas nog heel lang het duurdere alternatief zijn.
 
Ik heb er wel eens wat over gelezen en volgens mij viel het aandeel van auto's voor het verbruik van olieproducten nog wel mee. Er zijn zoveel andere verbruikers, zoals de scheepvaart en vliegtuigen. Daarbij is het voor heel veel voertuigen, zoals vrachtwagens die worden ingezet voor internationaal transport, ook vaak nog onpraktisch om elektrisch aandrijving te hebben. Of de accucapaciteit moet fors worden verbeterd natuurlijk, maar zo snel gaat de ontwikkeling op dat gebied ook weer niet.

Ik vermoed zelf dat olie langzaamaan wordt uitgefaseerd, maar dat dat zo langzaam zal gaan dat iedereen zich er makkelijk op kan aanpassen. Daarbij zal het waarschijnlijk gewoon gebeuren dat het rijden op ouderwetse brandstof onpraktisch wordt. Als het nog maar heel sporadisch wordt gebruikt zal het distributienetwerk van veel mindere kwaliteit worden en zul je bijv. nog maar op enkele plekken een tankstation vinden. Geen idee wat de prijs dan gaat doen, maar als je elke keer 30 km moet omrijden om te tanken, ga je dat vanzelf onpraktisch vinden. Maar goed, dat gaat nog heel lang duren :)

Verder vraag ik mij ook af hoe het gaat met hobby auto's. Ik zie mij niet het authentieke knorrende 2 cilindertje uit mijn Daf 33 vervangen door elektromotoren.

In elk geval ben ik heel benieuwd hoe de toekomst op dit gebied eruit gaat zien en hoe snel die ontwikkeling zal gaan.