Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in Berlijn

This site may earn commission on affiliate links.
Dit weekend in Berlijn geweest met Tesla. Na aankomst in parkeergarage Alexandra bleek de RWE laadpaal niet te gebruiken met pas EV-box.

Later zagen we toevallig een RWE laadpaal bij NH Hotels Friedrichstrasse en liep er naar binnen. Hier bleek een kantoortje van RWE te zijn. Deze mensen boden me direkt aan de auto gartis te laden. Hiervan gebruik gemaakt en weer via Tesla Superchargers zondagnacht thuis gekomen. met slechts 10 kilometer range.

Eerste kennismaking met Tesla superchargers in Duitsland super, alleen range van de auto (met vier personen) viel me wel tegen. tange van 300-330 kilometr werd net gehaald. Wachten op meer super-chargers.
 
Over 2 weken heb ik een afspraak in Steglitz Berlijn. Nu kun je tegenwoordig naar het SeC-Berlijn rijden om gratis te Suc-en maar omdat er op iedere hoek in Berlijn wel een laadpaal staat laad ik liever bij het adres waar ik toch moet zijn. Kunnen we al met de TNM-pas of een app laden? Of moeten we nog steeds ergens een apart abonnement afsluiten om te kunnen laden in Duitsland?
 
Nou klagen we in Nederland over de hoge laadkosten maar in Berlijn kunnen ze er ook wat van. Is ruim € 0,53/kwh
Knipsel.JPG

Ik was wel blij dat ik uiteindelijk ergens kon laden.... Veel Vattenfall palen waar ik niks mee kon.
 
Gezien die prijzen, zou ik dat geweten hebben, zou ik wel de SuC hebben opgezocht. Kun je toch weer lekker van eten :) Of ben ik teveel nederlander nu?
Dat heb ik nu ook, vond het al duur om thuis buiten de daluren te laden, dat scheelt zo'n 100 Euro per jaar bij mij.
Maar op een gegeven moment dacht ik vroeger tankte je meer dan honderd Euro om 600 km te rijden, wat zeur ik nou?
 
Hoe heb je betaald voor het laden?
Met de PlugSurfing app.

- - - Updated - - -

Je hebt in ieder geval tegen de 72 kWh kunnen laden. Was dus wel tijd aan het worden.

Gezien die prijzen, zou ik dat geweten hebben, zou ik wel de SuC hebben opgezocht. Kun je toch weer lekker van eten :) Of ben ik teveel nederlander nu?
Tja, die prijs wist ik niet vooraf. En de m'n collega's zaten al aan tafel terwijl ik opzoek was naar een laadmogelijkheid. Beter duur dan niet te koop denk ik dan maar:smile:. Direct naast m'n hotel was ook een laadpaal in de parkeergarage maar die was van Vattenfall. Heb er hier veel van gezien maar daar moet je blijkbaar een duitse pas voor hebben.
 
Over 2 weken heb ik een afspraak in Steglitz Berlijn. Nu kun je tegenwoordig naar het SeC-Berlijn rijden om gratis te Suc-en maar omdat er op iedere hoek in Berlijn wel een laadpaal staat laad ik liever bij het adres waar ik toch moet zijn. Kunnen we al met de TNM-pas of een app laden? Of moeten we nog steeds ergens een apart abonnement afsluiten om te kunnen laden in Duitsland?

Moet ik ineens weer denken aan het daar gelegen Steglitz hotel, jeugdsentiment! Peperdure kamer aldaar genomen tijdens the Wall in 1990. maar met 5 man in een 2 persoonskamer viel het wel mee. Toen was ongelood tanken onderweg in het bevrijde Oosten zelfs al een uitdaging, gezellig druk bij de staats benzinestations.
 
Moet ik ineens weer denken aan het daar gelegen Steglitz hotel, jeugdsentiment! Peperdure kamer aldaar genomen tijdens the Wall in 1990. maar met 5 man in een 2 persoonskamer viel het wel mee. Toen was ongelood tanken onderweg in het bevrijde Oosten zelfs al een uitdaging, gezellig druk bij de staats benzinestations.

Ik zat inderdaad in Steglitz. Ook Akzent Hotel toevallig :)?
 
Met de TNM-pas kan je laden bij TNM palen. Met de Essent Vaak laadpas en DE activatie kan je op alle RWE palen laden.
Vorig jaar in Berlijn bij andel's Hotel Berlin geweest. Daar in de garage staan 3x 11 Kw type 2 palen. Gratis laden.
 
Het lijkt erop dat ze in Berlijn 2 type kosten in rekening brengen. 1 het aantal geladen kw's en 2 hoe lang je aan de paal hebt gestaan. Is een goeie manier om de paal niet onnodig bezet te houden.

Had ik paar maanden geleden gepost idd. Ik heb 70kW in 3,5 uur geladen en was 4 euro kwijt voor de tijd (bijna 4 uur geladen) en 20 euro ex BTW voor de stroom. Dus 35 cent per kW uiteindelijk. Jij hebt hem blijkbaar aan de paal laten staan s 'nachts, dan betaal je dus erg veel.
 
Afgelopen week met mijn 2 tienerzoons naar Berlijn geweest.

Vertrokken omgeving Rotterdam en eerste stop Emsburen (ca. 215 km). In NL overal rond de maximumsnelheid gereden en met ca. 385 typical vertrokken. Uiteraard geen probleem om Emsburen te bereiken met een verbruik van rond 250 Wh/km.

De 4 stalls bij Emsburen liggen naast een gigantisch tuincentrum. Maar er is zoveel parkeerruimte en de SuC’s zijn dusdanig geplaatst dat de kans op ICE-ing zo goed als uitgesloten is. Overigens komen er binnenkort 4 stalls bij. Staan al klaar. Alleen zitten de hoezen er nog over. Emsburen lijkt me niet echt een lekkere plek om ’s nachts in je eentje te staan want zal dan volkomen uitgestorven zijn. Er zit een McDonalds op ca. 300 m. lopen. Ben ik zelf geen fan van, maar ze hadden een apart gedeelte (McCafé) voor de koffie en wat lekkers erbij (muffin, donut) en dat was een kwalitatieve meevaller.

Zowel heen als terug was de laadsnelheid prima met minimaal 110. Ook was ik beide keren de enige Tesla. Geen andere gezien daar.

Met de opgedane ervaring (en de tip van Hans Noordsij) bij iedere SuC ervoor gezorgd dat bij vertrek naar het volgende punt de tripmeter minimaal 20% aangaf, liever nog iets meer omdat je in Duitsland natuurlijk af en toe stukken lekker door wilt rijden.

Van Emsburen naar SuC Lauenau is geen probleem met een afstand van maar 160 km. Het was regenachtig weer en redelijk druk, dus slechts zelden harder dan 130/140 km/h kunnen rijden. Verbruik weer rond 250 Wh/km. Emsburen heeft 8 stalls en er is een Burger King en een Maxi Autohof. Op de heenweg rond etenstijd bij Burger King wat gegeten (jakkes, maar kids wilden dat graag). Op de terugweg bij de Maxi Autohof en die kan ik toch zeker aanraden. Voor een wegrestaurant alleszins redelijke kwaliteit met vriendelijke, snelle bediening. En ook redelijk geprijsd.
Op de heenweg stond er 1 andere Nederlander te laden (niet gezien/gesproken), maar die was weg toen wij weer “vol” waren. Datzelfde gold trouwens ook voor een Duitse Golf die het kennelijk nodig vond om 1 laadplek te ICE-en ondanks dat er voldoende parkeerplaatsen vrij waren.
Ook hier weer op zowel heen- als terugweg met minimaal 110 kW kunnen laden.

Met ca. 330 typical naar het 165 km. verder gelegen Hohenwarslebe gereden. Uiteraard ook weer makkelijk gehaald. De 6 stalls SuC ligt naast een tankstation en er is een restaurant waar wij geen gebruik van hebben gemaakt. Aan de overkant van de weg zit ook een MCDonalds. Snelheid van laden is ook hier prima in orde. Op de heenweg stond ik alleen. Op de terugweg stonden er twee Duitse Tesla’s te laden. Let in Hohenwarslebe wel op waar je gaat staan. Uiteraard zijn de 6 stalls genummerd zoals we gewend zijn (1a, 1b, 2a, 2b, 3a & 3c), maar ze staan volkomen willekeurig opgesteld. Daar zit vreemd genoeg geen enkele logica in. Dus kijk even goed naar de nummers van de chargers waar anderen al staan te laden voor je zelf inplugt.

Vanaf Hohenwarslebe is het nog ca. 165 km. naar (midden) Berlijn. Uiteraard ook weer makkelijk te halen, maar waar je op dit stuk wel rekening mee moet houden is dat de je verbruik nogal sterk wisselt door het heuvelachtige gebied. Overigens mag je hier hele stukken toch maar max 120 rijden (soms zelfs 100), dus je verbruik blijft alleszins binnen de perken.

Wij hadden de beslissing genomen om eerst nog even bij het SeC van Berlijn de auto bij te laden (alvast voor de terugweg). We kwamen daar net voor sluitingstijd aan. Maar dat is geen probleem. Er staan daar 2 stalls die 24/7 bereikbaar zijn. Maar toch me maar even netjes gemeld en men vond het uiteraard geen enkel probleem dat ik ging staan laden. Er stond wel ook een andere Tesla (van het SeC zelf) aan de lader toen wij aankwamen, dus de snelheid valt dan terug en dat merk je. Na het snelle laden bij de eerste 3 SuC’s voelde dit lichtelijk irritant. Maar al blij dat we daar kunnen laden. Let ook op dat de 2 stalls bij het SeC van Berlijn niet als officiële SuCs staan vermeld en dus ook niet standaard in de navigatie staan.

In de stad Berlijn zelf niet geladen. Ik weet dat er maar een 4 of 5-tal palen zijn waar je met je New Motion pas kan laden (staan ook in hun app). De overige palen zijn voor het merendeel van andere aanbieders. In Berlijn verplaats je je sneller met metro, trein, bus etc. voor een alleszins redelijke prijs. Dus wij hebben de Tesla gedurende drie dagen laten uitrusten in de parkeergarage die bij het appartement hoorde.

Door de (positieve) ervaringen van de heenweg op de terugweg wat meer stukken durven doorblazen waar dat kon. Continue snelheden van 150- 160 km/h met nog wat uitschieters naar 170/180 zijn geen probleem. Wel loopt het gemiddeld verbruik dan al snel op naar zo’n 300 Wh/km. Let wel: gemiddeld (over zo’n 165 km).
Maar al met al zijn de afstanden van rond 165 km tussen de SuC’s geen enkel probleem. Ik denk overigens dat als Tesla de MS wil laten slagen in een land als Duitsland ze er zeker voor moeten zorgen dat de SuC’s nooit verder dan 150 tot 200 km uit elkaar liggen. 250 km kan al tricky worden als je de MS flink de sporen wilt geven.

Maar wat rijdt die auto toch fantastisch! Ook bij 150/160 zit er nog zoveel power om “gas” bij te geven dat je moeiteloos met de snelheidsduivels mee kunt rijden. Op stukken met een maximumsnelheid de CC erop en heerlijk relaxt cruisen :smile:.

Ik ben Tesla gewoon dankbaar dat ik in zo’n auto kan rijden. Ik wil echt nooit meer een ICE. Echt nooit meer. Het blijft een feest om in deze wagen te rijden.
Al met al doe je over het traject Rotterdam – Berlijn (bijna 700 km) door het opladen ca. 1 uur langer dan met een ICE. Maar met 3x laden aan de SuC vind ik 1 uurtje extra alleszins acceptabel. En doordat je gedwongen bent om iets langer stil te staan merk je dat je ook minder “gejaagd” bent. Je rust echt uit tussendoor waardoor je uiteindelijk met een big smile en uitgeruster op je eindbestemming aan komt.

Nog een paar laatste opmerkingen:
- Buitentemperatuur was zowel heen als terug tussen 2 en 9 graden.
- Ik heb een “”classic” S85 en rijd op de standaard 19” Pirelli winterbanden
- Zowel heen als terug geen enkel probleem met de 3G overgang NL/Dui gehad.
- Mijn (eerste) ervaringen met de Duitse SuC’s zijn uitermate positief. Overal volwaardige SuC’s met optimale snelheden. Dat is in Frankrijk (naar mijn eigen ervaring) toch echt een stuk minder met die mobiele chargers en vaak erg weinig stalls.
- Om in de gaten te houden bij de tripmeter: op het laatste stuk van Emsburen naar huis (ca 200 km) gaf de tripmeter bij vertrek een restpercentage van de accu van ca. 30% aan. Ik dacht mooi, nog even flink blazen in Duitsland alvorens in NL me weer “braaf” aan de maximumsnelheid te houden. Over een rustig stuk van nog geen 50 km vrijwel CONTINUE 160 tot 180 kunnen rijden en toen ging de tripmeter wel erg snel van 30% naar nog geen 13%. Ben toen terug gegaan naar 140/150 maar schrok dat de tripmeter eerst verder naar 11% zakte. Vlak na de grensovergang werd de route herrekend (ik neem aan door het kort wegvallen van de 3G) en paste de tripmeter zich ook gelijk aan van 11% naar een meer relaxte 17%. Door de drukte in de Randstad met files etc. laatste 40 km over een provinciale weg gereden en bij thuiskomst daardoor zelfs 22% over op de tripmeter. Zoals al eerder vermeld: met het aanpassen van je rijstijl is de tripmeter redelijk te “sturen”.

Heerlijk uitje, heerlijke auto :biggrin:.
 
De 4 stalls bij Emsburen liggen naast een gigantisch tuincentrum. Maar er is zoveel parkeerruimte en de SuC’s zijn dusdanig geplaatst dat de kans op ICE-ing zo goed als uitgesloten is. Overigens komen er binnenkort 4 stalls bij. Staan al klaar. Alleen zitten de hoezen er nog over. Emsburen lijkt me niet echt een lekkere plek om ’s nachts in je eentje te staan want zal dan volkomen uitgestorven zijn. Er zit een McDonalds op ca. 300 m. lopen. Ben ik zelf geen fan van, maar ze hadden een apart gedeelte (McCafé) voor de koffie en wat lekkers erbij (muffin, donut) en dat was een kwalitatieve meevaller.
Dat tuincentrum heeft ook een prima restaurant voor een broodje of iets anders. Het is in elk geval 100% meer eten dan Mc.
Een stukje verderop heb (zeg maar, vanaf de SuC ingeparkeerd te zijn aan je linkerkant) is nog een kwekerij waar je ook kan kijken en waar nóg een restaurant is èn een indoor kinderspeelgeval, waar ze kunnen klimmen etc. Stukje lopen langs de plantenbakken met muziek, maar dat hebben ze goed geregeld daar.

Van Emsburen naar SuC Lauenau ...Op de heenweg stond er 1 andere Nederlander te laden
Als dat afgelopen maandag was, had ik het kunnen zijn. Ergens na de middag?
En inderdaad, met continue 160+ op te teller is 200km zo'n beetje de comfortabele max, rekening houdende met wind, heuvels, etc.
 
... Heb maar geen quote gedaan, wordt zo lang ...
Inderdaad. Sommigen hebben bezwaar tegen onnodig grote foto's of andere plaatjes.
Zo vind ik het jammer als in een reactie het voorafgaande bericht volledig geciteerd wordt. :crying: Is jammer voor het leesgemak.
Om het nog maar niet te hebben over het volledig citeren van het voorgaande bericht inclusief de daarin opgenomen megagrote plaatjes. :scared:
 
Inderdaad. Sommigen hebben bezwaar tegen onnodig grote foto's of andere plaatjes.
Zo vind ik het jammer als in een reactie het voorafgaande bericht volledig geciteerd wordt. :crying: Is jammer voor het leesgemak.
Om het nog maar niet te hebben over het volledig citeren van het voorgaande bericht inclusief de daarin opgenomen megagrote plaatjes. :scared:
(off topic) het is in de Tesla browser of op een iphone/ipad nog best veel werk om de quotes te repareren nadat je er een boel uit hebt geknipt, dus kan me voorstellen dat niet iedereen de moeite neemt. Op de PC is het een ander verhaal natuurlijk. Ik doe in ieder geval mijn best het leesbaar te houden :cool:
 
Dat tuincentrum heeft ook een prima restaurant voor een broodje of iets anders. Het is in elk geval 100% meer eten dan Mc.
Een stukje verderop heb (zeg maar, vanaf de SuC ingeparkeerd te zijn aan je linkerkant) is nog een kwekerij waar je ook kan kijken en waar nóg een restaurant is èn een indoor kinderspeelgeval, waar ze kunnen klimmen etc. Stukje lopen langs de plantenbakken met muziek, maar dat hebben ze goed geregeld daar.


Als dat afgelopen maandag was, had ik het kunnen zijn. Ergens na de middag?
En inderdaad, met continue 160+ op te teller is 200km zo'n beetje de comfortabele max, rekening houdende met wind, heuvels, etc.

1) Aha, van dat tuincentrum wist ik niet en is ook zeker niet zichtbaar vanaf buiten. Maar goede tip.

2) Ik was afgelopen maandag inderdaad rond 13 uur in Lauenau toen daar iemand al stond te laden. Zou jij dus geweest kunnen zijn ...? Jammer dat we elkaar dan (net) gemist hebben. Een froumlid ontmoeten is altijd leuk.