Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Passenger Airbag ON

This site may earn commission on affiliate links.

S-19910

Driving Model-S #19910
Aug 13, 2013
7,138
6,305
Grobbendonk, Belgium
Sedert V5.12 heb ik aanhoudend problemen met de MCU.
Tig-maal lijkt dat ding per dag zich te resetten; wat duidelijk wordt door de melding "Passenger airbag ON" boven de snelheidsmeter.

Tijdens de reset zit de MCU, en een aantal bedieningen uiteraard vast. Geen radio, NAV, web, ....
Eea lijkt vooral getriggerd te worden in de buurt van de grens - en als je dan zoals ik dagelijks zowat 38km van de 85km (enkele rit) in de buurt van de grens rijdt, dan begrijp je dat mijn MCU soms tot 12 maal per rit zichzelf reboot. Op slechte dagen -zoals gisteren- rij ik dan een halfuurtje zonder ontvangst of bediening op de MCU.

Ontvangst via 3G danwel via WiFi (tethering via smartphone) maakt geen enkel verschil.

Als ik het optimistisch bekijk; dan moet ik wel zeggen dat V6.0 een verbetering betekend heeft, in die zin dat na de spontane reset de systemen meestal ook terug opstarten. Met V5.x zat het zaakje meestal helemaal vast, en bracht enkel de reset via de duimwielschakelaars een oplossing. En dan nog. Mijn rekord staat ergens rond de 18 maal reset (!!), en dan ben ik enkel gestopt omdat ik thuis aankwam !

Eea heb ik meerdere malen aangekaart bij Tesla, alle mogelijke details doorgestuurd (hoe, wat, waar, wanneer); en ze komen dan met voorstellen die niets ter zake doen -maar die we toch maar geprobeerd hebben (genre : gebruik die website niet meer, zet powersave aan...) Uiteraard zonder effect. Ik heb de indruk dat ze dit niet echt serieus nemen; insinuerende dat dit probleem hen eigenlijk niet echt gekend cq eerder gemeld is.

Ik kan mij evenwel niet inbeelden dat ik de enige ben die dit probleem heeft.
Ik zal wel één van de weinigen zijn waarbij het probleem zo prominent aanwezig is; gezien mijn dagelijkse route.


Mijn vraag is dan ook : wie heeft wel, wie heeft niet de melding 'passenger airbag on' reeds spontaan zien verschijnen ?
 
Last edited:
ik heb dit vorige week de eerste en enige keer gehad (op de V6.0)
enkele seconden nadat de melding 'passenger airbag on' verscheen, viel het grote scherm uit en startte daarna weer vanzelf op.

bij mij had het totaal niets met een grensovergang te maken. (of het moet de grens van Tielrode / Temse geweest zijn)
 
Last edited:
Mijn vraag is dan ook : wie heeft wel, wie heeft niet de melding 'passenger airbag on' reeds spontaan zien verschijnen ?

Ik heb die melding tientallen keren per dag gekregen in het Duitse Moezelgebied. Ging steeds na een minuut weer weg en had verder geen gevolgen.
Beide schermen bleven werken.

3G ontvangst is daar vreselijk slecht. Dus geen radio, geen internetradio en navigeren alleen maar op het kleine scherm achter het stuur.

Nu weer thuis - met versie 6 - die mededeling niet meer gezien.
 
... Niemand die zich zorgen maakt over het feit dat het dus heel goed mogelijk is dat bij de melding ON ervoor hij dus uit heeft gestaan terwijl er iemand dus op de bijrijdersstoel zit?

Dat lijkt me (gelukkig) niet het geval. Normaal staat de melding bovenaan op het grote scherm. Wanneer de auto detecteert dat het grote scherm niet meer werkt (of wanneer je het in cleaning mode zet) komt de melding "passenger airbag on" op het kleine scherm, boven de snelheidsmeter.
 
Dat lijkt me (gelukkig) niet het geval. Normaal staat de melding bovenaan op het grote scherm. Wanneer de auto detecteert dat het grote scherm niet meer werkt (of wanneer je het in cleaning mode zet) komt de melding "passenger airbag on" op het kleine scherm, boven de snelheidsmeter.

Volgens mij is dit ook gedreven door regulering in de EU en VS (kon het bewuste regeltjes niet zo snel vinden trouwens). De bestuurder moet ten alle tijde de activatie-status van de bijrijder's airbag zien. Het idee hierachter is dat de airbag uitgeschakeld moet worden als een kinderzitje voorin (met de rug naar voren) wordt gezet.
 
Volgens mij is dit ook gedreven door regulering in de EU en VS (kon het bewuste regeltjes niet zo snel vinden trouwens). De bestuurder moet ten alle tijde de activatie-status van de bijrijder's airbag zien. Het idee hierachter is dat de airbag uitgeschakeld moet worden als een kinderzitje voorin (met de rug naar voren) wordt gezet.

bij mij hangt de zaak zowat dagelijks helemaal vast, reset is dan nodig (vandaag 3 maal :cursing:)

en dan worden beide schermen zwart.