Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Naar Kopenhagen

This site may earn commission on affiliate links.
In oktober rij ik -als ik de Tesla hopelijk nét een weekje onder de kont heb- naar Kopenhagen voor m'n werk (kan het met een ICE doen, maar dat gaat nu al tegen mijn principes :wink:). Route gaat worden:

- Lemmer - Groningen (76 km, paar uurtjes verblijven aan de 11kW. Range Charge)
- Groningen - Hamburg (310 km, laden bij SC Hamburg, hopen op een vrije aansluiting)
- Hamburg - Middelfart (260 km)
- Middelfart - Køge (168 km, even 'aftoppen' zodat we in Copenhagen voldoende charge hebben gedurende een paar dagen)
- Køge - Copenhagen (bestemming, 42 km)

Een aantal vragen aan de experts hier:
1) Een range charge aan 11 kW, gaat dat ook met (ongeveer) 50 km/u? Of gaat dat iets langzamer? Waar moet ik qua laadtijd rekening mee houden?
2) Groningen - Hamburg, 310km, is dat goed te doen met een range charge? Iemand deze route al eens gereden? Moet ik direct al gaan hypermilen?
3) In Hamburg staat de SuC (2 stallen) bij het SC. Moet/kun of is het verstandig om van tevoren bellen met het SC ivm beschikbaarheid? We arriveren er halverwege de maandagmiddag is de planning.

Zijn er verder nog tips of dingen die ik als nieuwbakken EV rijder over het hoofd kan zien?

Alvast dank voor het meedenken :smile:
 
In oktober rij ik -als ik de Tesla hopelijk nét een weekje onder de kont heb- naar Kopenhagen voor m'n werk (kan het met een ICE doen, maar dat gaat nu al tegen mijn principes :wink:). Route gaat worden:

- Lemmer - Groningen (76 km, paar uurtjes verblijven aan de 11kW. Range Charge)
- Groningen - Hamburg (310 km, laden bij SC Hamburg, hopen op een vrije aansluiting)
- Hamburg - Middelfart (260 km)
- Middelfart - Køge (168 km, even 'aftoppen' zodat we in Copenhagen voldoende charge hebben gedurende een paar dagen)
- Køge - Copenhagen (bestemming, 42 km)

Een aantal vragen aan de experts hier:
1) Een range charge aan 11 kW, gaat dat ook met (ongeveer) 50 km/u? Of gaat dat iets langzamer? Waar moet ik qua laadtijd rekening mee houden?
2) Groningen - Hamburg, 310km, is dat goed te doen met een range charge? Iemand deze route al eens gereden? Moet ik direct al gaan hypermilen?
3) In Hamburg staat de SuC (2 stallen) bij het SC. Moet/kun of is het verstandig om van tevoren bellen met het SC ivm beschikbaarheid? We arriveren er halverwege de maandagmiddag is de planning.

Zijn er verder nog tips of dingen die ik als nieuwbakken EV rijder over het hoofd kan zien?

Alvast dank voor het meedenken :smile:
1) Ja, gaat met 50km/u
2) ja is te doen, ik zou zo'n 110 km/u beginnen en dan op je energie scherm (op 10 km zetten) kijken hoe het gaat.
Kijk ook op Merijn zijn site (Tesla | Hoogte) hoe het hoogteverloop is, om niet voor verassingen te komen staan.
3) Lijkt me geen kwaad te kunnen om even te bellen.
Succes!
 
Parkeerplaats tegenover de Martiniplaza in Groningen heeft 22kW. Wellicht een idee? Dan kan je zo weer door.

Ja, dank. Heb ik overwogen, maar zowel mijn opdrachtgever (Groningen) als mijn werkgever (ook in die buurt) hebben beide 11kW laadpunten. En daar kan k nog mooi even een paar uur werken.

Ik zag ook nog een 22kW lader in Bad Nieuweschans. Iemand ervaring met deze lader? Zou ook nog een optie zijn om even wat bij te tanken voor de zekerheid...
 
Als het je om de snelste tijd te doen is kan je wellicht beter via de SuC in Emsbüren rijden. Je hoeft dan nergens 11/22 kW te laden.
Het zijn ook steeds mooie afstanden zodat je lekker kunt doorrijden.

Afbeelding 401.jpg
 
Er worden "binnenkort" ook nog SuC verwacht ter hoogte van Bremen en een reguliere bij Hamburg (volgens eigen map van Tesla op hun site).

Zal voor je heenreis nog even te vroeg zijn misschien, maar begrijp dat je een aantal dagen in Kopenhagen verblijft, dus ik zou voor de zekerheid de site in de gaten houden. Die SuC's schieten op het moment immers als paddestoelen uit de grond :smile:
 
Idd het service center altijd bellen zodat de snellader aan laten staan.
De poortwachter van het bedrijventerrein is inmiddels zeer gewend aan het verschijnen van Tesla op alle tijden van de dag.
Ik had gebeld op vrijdag en ze zouden de charger het hele weekend aan laten staan.......en dat was dus ook het geval.

Wees wel wat voorzichtig met plannen van Hamburg. Ik las dat het na kantoortijden niet meer mogelijk is bij het Service Center Hamburg de SuperCharger te gebruiken :-(

TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa

Als het klopt wat daar staat is toch wel triest wat daar gebeurd is.
 
Wees wel wat voorzichtig met plannen van Hamburg. Ik las dat het na kantoortijden niet meer mogelijk is bij het Service Center Hamburg de SuperCharger te gebruiken :-(

TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa

Als het klopt wat daar staat is toch wel triest wat daar gebeurd is.


Hamburg staat niet meer vermeld op de Tesla SuC kaart. Tilburg staat er trouwens ook niet meer op.
Dus het lijkt erop dat Tesla geen SuC gasten meer wil ontvangen bij de service centers.
 
Wees wel wat voorzichtig met plannen van Hamburg. Ik las dat het na kantoortijden niet meer mogelijk is bij het Service Center Hamburg de SuperCharger te gebruiken :-(

Oeh. Als Hamburg inderdaad niet beschikbaar is buiten kantoortijden, dan heb ik een probleem voor de terugreis. Ik ga wel eens even bellen met SuC Hamburg rond die tijd.

Als het je om de snelste tijd te doen is kan je wellicht beter via de SuC in Emsbüren rijden. Je hoeft dan nergens 11/22 kW te laden.
Het zijn ook steeds mooie afstanden zodat je lekker kunt doorrijden.

Ware het niet dat ik over Groningen moet om iemand op te pikken :eek:. Anders was de route een serieuze optie geweest inderdaad!

Hamburg staat niet meer vermeld op de Tesla SuC kaart. Tilburg staat er trouwens ook niet meer op.
Dus het lijkt erop dat Tesla geen SuC gasten meer wil ontvangen bij de service centers.

Toch raar. Dan zou je verwachten dat er élk moment een SuC bij moet komen in die buurt... Een SuC bij Bremen én Hamburg maakt dit ritje echt een makkie...
 
Hamburg staat niet meer vermeld op de Tesla SuC kaart. Tilburg staat er trouwens ook niet meer op.
Dus het lijkt erop dat Tesla geen SuC gasten meer wil ontvangen bij de service centers.

Tilburg staat er nog wel, bij "Vind Tesla" Met vermelding dat het om openingstijden gaat. Hamburg zou dat ook moeten hebben. Van de Duitse collega's begrijp ik dat Hamburg in de praktijk ook ver buiten kantooruren open is. De portier laat je toe tot het terrein, maar is natuurlijk geen garantie.

Zou opgelost zijn als er inderdaad iets in het "gat" wordt gebouwd. Staat nu een beetje slordig zo in het Noorden.
 
Vandaag maar eens een telefoontje gewaagd naar Tesla m.b.t. De SuC in Hamburg. Het verhaal is dat deze niet op de kaart staat vanwege de beperkte capaciteit (zowel stallen als vermogen), maar dat de SuC wel 24/7 aan staat. Geen woord over beveiliging van het terrein buiten kantooruren, maar als het goed is zijn we daar toch nog net binnen.

Verder zag ik op de officiële SuC kaart van Tesla op de 'binnenkort' een SuC in zowel Bremen als Hamburg. Dat was nu wel even ideaal geweest....

Pfff. Moet nog duidelijk even van de range anxiety af. Groningen-Hamburg moet lukken zou ik zo zeggen.....
 
Vandaag maar eens een telefoontje gewaagd naar Tesla m.b.t. De SuC in Hamburg. Het verhaal is dat deze niet op de kaart staat vanwege de beperkte capaciteit (zowel stallen als vermogen), maar dat de SuC wel 24/7 aan staat. Geen woord over beveiliging van het terrein buiten kantooruren, maar als het goed is zijn we daar toch nog net binnen.

Verder zag ik op de officiële SuC kaart van Tesla op de 'binnenkort' een SuC in zowel Bremen als Hamburg. Dat was nu wel even ideaal geweest....

Pfff. Moet nog duidelijk even van de range anxiety af. Groningen-Hamburg moet lukken zou ik zo zeggen.....

Hey, niet alleen spannend, maar geniet er ook een beetje van zou ik zeggen? Kan je later vertellen dat je nog echt aan het pionieren bent geweest (luister eens naar pappa, wat die nog meegemaakt heeft....). Over een tijdje is dat voorbij! :rolleyes:

Hier op Bali: Tesla? Nooit van gehoord!! Oooo, wow, dat ziet er mooi uit! Wat, geen benzine motor erbij? En dan de rest van de gebruikelijke vragen...
 
Hey, niet alleen spannend, maar geniet er ook een beetje van zou ik zeggen? Kan je later vertellen dat je nog echt aan het pionieren bent geweest (luister eens naar pappa, wat die nog meegemaakt heeft....). Over een tijdje is dat voorbij! :rolleyes:

Ik zie mijzelf niet meer als pionier, maar meer als early adaptor ;) (de titel pionier laat ik graag aan diegene (velen op dit forum) die al tig-duizend km door Europa hebben afgelegd). En ja, ik ga zeker genieten! Afgelopen dagen vooral de rijstijl een kans gegeven, en dan zie je dat het allemaal heel erg zuinig kán. Dat is in ieder geval al een hele geruststelling :)
 
Gisteren net weer teruggekomen uit Kopenhagen. Reis is eigenlijk zeer gemakkelijk te doen. Alleen noord Duitsland is nog een uitdaging. Richting Hamburg halve route rustig aan gedaan met 110km/u, waarna duidelijk werd dat we meer dan voldoende energie hadden om leuk door te rijden (tot 140, waar mogelijk). Uiteindelijk met 69 km actieradius over aangekomen bij SC/SuC Hamburg waar nog 1 MS stond te laden. Het laden ging met maximaal 350km/u, maar het gebrek aan een fatsoenlijke SuC in Hamburg werd snel duidelijk nadat er nog 2 Duitsers en 1 Deen aan kwamen om te laden. Om de andere MS-en niet te lang te laten wachten hebben we tot maximaal 300km Typical doorgeladen om SuC Middelfart (256km) te kunnen halen. Met nog 16km actieradius over aangekomen bij Middelfart alwaar we met max 542km/u konden laden. Even gegeten en 50 minuten later hadden we al weer voor 360km typical range. Meer dan voldoende om naar de volgende SuC te rijden in Køge (167km). In Køge nog even 'afgetopt' zodat we de komende dagen voldoende lading hadden voor onze 'woon-werk' verkeer.

Terugweg was eigenlijk niet heel veel spannender. Alleen van Hamburg naar Lemmer was even een uitdaging. Je mist daar nét een extra SuC (Bremen. Óf Zuidbroek ;) ). Gelukkig boden de 22kW laders in Groningen uitkomst.

Trip A: 1780,5 km, 221 Wh/km

2014-10-10_21-09-54.jpg