Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Het Geluid" tussen 118 en 133

This site may earn commission on affiliate links.
Al sinds ik mijn Tesla heb (sinds nov 2013) vind ik dat die bij bepaalde snelheden best veel lawaai maakt. Het viel me al snel op dat ik in verhouding meer lawaai hoorde dan in mijn A6, zeker op de snelweg. Enfin, de eerste keer dat ik daar melding over maakt was het al stukken beter doordat de 'pressure buffeting' werd opgelost. Niettemin hoorde ik bij een gemiddelde kruissnelheid toch nog steeds (relatief) veel lawaai. Bij een ander bezoekje aan Tilburg is er toen een opname gemaakt, en is er geconstateerd dat ik geen last van "De Brom" heb. Ik heb eens een loaner gehad met "De Brom", en dat is inderdaad nog wel wat anders!

Ik had me er al min of meer bij neergelegd, totdat er laatst iemand meereed die ook zei: Mooi auto, maar best lawaaïg! Enfin, niet leuk en ik ga er dan ook extra op letten. Ik haal graag anderen in met een beetje snelheid, en zak daarna weer af naar wat nettere snelheden. En juist bij dat afzakken van die snelheid is dat 'meer-dan-gemiddeld' geruis te horen. In de afgelopen weken kan ik nu met mijn ogen dicht (bij wijze van spreken) horen dat mijn snelheid is afgezakt tot 133 km/h.

Vanmorgen reed ik bij windstil weer over de A2 tussen den Bosch en Utrecht. Glad wegdek, geen wind, minimaal geruis in de auto - en dan merk ik dat het geluid zich voordoet vooral als ik het pedaal een beetje laat opkomen om snelheid te minderen. Bij 150 constante snelheid, is de auto een STUK stiller dan dan bij 133. Totdat ik minder dan 118 km/h uur rijdt, dan is het ook weer stil. Bij het optrekken hoor je het ook wel, maar minder.

Inmiddels noemen wij het thuis 'Het Geluid'. Het gaat dus een heel eigen leven leiden. Constant boven de 133 rijden valt niet mee in Nederland, en kan ook nogal kostbaar uitpakken :) Maar het zit net in een range waarbij je in verhouding best veel rijdt.

Het is een dilemma - je hoort het, maar het went (uiteraard). Niettemin ben ik (weer) op geattendeerd en dus valt het extra op. Tesla Tilburg heeft er al naar gekeken, maar vind het binnen de normen. Naast de loaner met de brom, heb ik ook al loaners gehad die werkelijk fluisterstil zijn. Het kan dus wel.

Lang verhaal, maar uit therapeutisch oogpunt vraag ik me af: ligt het aan mij? Horen jullie ook een in de range van 133 - 118 meer lawaai dan anders?

René
 
Al sinds ik mijn Tesla heb (sinds nov 2013) vind ik dat die bij bepaalde snelheden best veel lawaai maakt. Het viel me al snel op dat ik in verhouding meer lawaai hoorde dan in mijn A6, zeker op de snelweg. Enfin, de eerste keer dat ik daar melding over maakt was het al stukken beter doordat de 'pressure buffeting' werd opgelost. Niettemin hoorde ik bij een gemiddelde kruissnelheid toch nog steeds (relatief) veel lawaai. Bij een ander bezoekje aan Tilburg is er toen een opname gemaakt, en is er geconstateerd dat ik geen last van "De Brom" heb. Ik heb eens een loaner gehad met "De Brom", en dat is inderdaad nog wel wat anders!

Ik had me er al min of meer bij neergelegd, totdat er laatst iemand meereed die ook zei: Mooi auto, maar best lawaaïg! Enfin, niet leuk en ik ga er dan ook extra op letten. Ik haal graag anderen in met een beetje snelheid, en zak daarna weer af naar wat nettere snelheden. En juist bij dat afzakken van die snelheid is dat 'meer-dan-gemiddeld' geruis te horen. In de afgelopen weken kan ik nu met mijn ogen dicht (bij wijze van spreken) horen dat mijn snelheid is afgezakt tot 133 km/h.

Vanmorgen reed ik bij windstil weer over de A2 tussen den Bosch en Utrecht. Glad wegdek, geen wind, minimaal geruis in de auto - en dan merk ik dat het geluid zich voordoet vooral als ik het pedaal een beetje laat opkomen om snelheid te minderen. Bij 150 constante snelheid, is de auto een STUK stiller dan dan bij 133. Totdat ik minder dan 118 km/h uur rijdt, dan is het ook weer stil. Bij het optrekken hoor je het ook wel, maar minder.

Inmiddels noemen wij het thuis 'Het Geluid'. Het gaat dus een heel eigen leven leiden. Constant boven de 133 rijden valt niet mee in Nederland, en kan ook nogal kostbaar uitpakken :) Maar het zit net in een range waarbij je in verhouding best veel rijdt.

Het is een dilemma - je hoort het, maar het went (uiteraard). Niettemin ben ik (weer) op geattendeerd en dus valt het extra op. Tesla Tilburg heeft er al naar gekeken, maar vind het binnen de normen. Naast de loaner met de brom, heb ik ook al loaners gehad die werkelijk fluisterstil zijn. Het kan dus wel.

Lang verhaal, maar uit therapeutisch oogpunt vraag ik me af: ligt het aan mij? Horen jullie ook een in de range van 133 - 118 meer lawaai dan anders?

René

Ik heb het tussen 120 en 125km/u, ga toevallig morgen laten meten in Amsterdam. Tijdens lange ritten in Duitsland vond ik het op een gegeven moment ergerlijk. Nog vervelender vind ik echter de 'clunk', een soort speling tussen accelereren en decelereren (is dat een woord?). Vooral merkbaar bij file-rijden, je voelt steeds dat er een onderdeel naar de andere kant omklapt bij de overgang, waarschijnlijk in de aandrijflijn. Wordt ook naar gekeken, en komt ongetwijfeld weer goed.
 
In eerste instantie kreeg ik steeds meer geluid bij regenereren tussen de 110 en 100 km/uur 31 juli is er een na geluidsopname door Amsterdam en goedkeuring Amerika een nieuwe aandrijflijn ingezet.
Na korte tijd geluid bij regenereren tussen 100 en 90 km/uur weer geluidsopname.
Afgelopen dinsdag is er een nieuwe aandrijflijn ingezet en andere kabeltjes. Hij is nu geheel stil zoals hij nog nooit geweest is. Alleen wielgeruis en windgeruis.
Service is perfect hoop dat hij nu geluidloos blijft, maar maak me ook geen zorgen met 8 jaar garantie. 'Clunk' geluid heb ik nooit gehad. Nu 33.000 km op teller.
 
René, ik heb het zelfde.
Ook al eens door Tesla getest, geen brom maar wel storend. laatst was ik er weer voor service en vroeg ik of ze nog eens konden luisteren. Daar was geen tijd meer voor maar bij een nieuwe afspraak zou de motor eerst omhoog (of omlaag?) gezet worden en dan kon het goed gemeten worden. Ik snapte het ook niet maar zei dat komt dan wel bij de servicebeurt.
@rreutel: die 'clunc' had ik ook bij een loaner, de technician zei dat de loaners nogal afgeragd worden en dat ze de speling op de aandrijflijn nog moesten fixen.
Ik kwam er ook achter dat loaners op 160 begrenst zijn omdat er nogal veel administratie ging zitten in de communicatie met justitie
 
Probleem is herkenbaar. Mijn gezin weigert een roadtrip met de Tesla. Tesla erkent het geluid en heeft me een nieuwe motor toegezegd. Hier wacht ik al maanden op ivm een tekort aan drive units. Over anderhalve week ga ik samen met een medewerker voor 3 dagen naar Zwitserland voor een salesmeeting. Hij stelde voor met de Tesla te gaan:frown:. Eindelijk dacht ik:biggrin:. Helaas gaan we met "Het Geluid/De Brom:crying:.
 
René, ik heb het zelfde.
Ook al eens door Tesla getest, geen brom maar wel storend. laatst was ik er weer voor service en vroeg ik of ze nog eens konden luisteren. Daar was geen tijd meer voor maar bij een nieuwe afspraak zou de motor eerst omhoog (of omlaag?) gezet worden en dan kon het goed gemeten worden. Ik snapte het ook niet maar zei dat komt dan wel bij de servicebeurt.
@rreutel: die 'clunc' had ik ook bij een loaner, de technician zei dat de loaners nogal afgeragd worden en dat ze de speling op de aandrijflijn nog moesten fixen.
Ik kwam er ook achter dat loaners op 160 begrenst zijn omdat er nogal veel administratie ging zitten in de communicatie met justitie

Mijn bepaald niet afgeragde S85 met 22.000 km en 207 Wh/km gemiddeld heeft wat speling op de aandrijflijn omstreeks de 20 km/uur.
Volgens de monteur is er pas een probleem als je over het hele gebied van 0-50 km/uur speling hebt (bij voorkeur hoor je dan ook nog een tik).
De aandrijving kan er dan in één keer mee op houden en dan sta je bijvoorbeeld dus in Frankrijk met je familie langs de kant van de weg.
Ik moet dus klaarblijkelijk nog even geduld hebben want volgens de monteur wordt speling nooit minder, allen maar meer.
Volgens de monteur heeft het iets met de spiebaan te maken. Buitengewoon merkwaardig, omdat normaal gesproken de uitgaande as van de elekromotor in deze toepassing als spline is uitgevoerd.

Over de brom maak ik me minder zorgen. Het bromt maar je blijft wel rijden.



Schermafbeelding 2014-09-04 om 8.44.01 PM.png
 
Rene, is het niet geruis van de banden die je hoort?
In ieder geval had ik 'geruis' of is het 'gebrom' rond de 55km/u, 95km/u, 120-125 en bij 133km/u en boven de 160km was het echt hard. Ze hebben in Augustus een nieuwe motor geplaatst. Althans dat zeggen ze want nu maakt hij echt een verschrikkelijk lawaai boven de 150 dat nog harder wordt bij 165 en sneller. Daarnaast ook een zacht geruis/gezoem bij normalere snelheden.
Dus morgen weer naar Den Haag voor een geluidsopname! Weer een nieuwe motor????
 
Dank voor alle feedback! Ik heb verder geen clunks of ander geluid, maar tussen de genoemde snelheden kan ik dus niet met goed fatsoen een beetje mijn voet optillen. Je hoort het ook bij het versnellen, maar dat is minder storend, ook omdat je dan wel wat geluid verwacht. Je bent immers aan het optrekken. Maar in dit geval zit de vermogensmeter net in het regen-gebied, alles is verder stil behalve dit geluid.

Het zijn niet de banden, want ook ik heb de ervaring dat ik boven die 133 km/h rijdt, de auto stiller wordt. Inderdaad tot zo'n 170 km/h, daar gaat de rijwind veel lawaai maken. Maar met stijl-loze ramen vind ik dat begrijpelijk, zo vaak komen die snelheden niet voor. althans niet langdurig :)

Helaas is het de vorige keer met een geluidsopname niet niet gedaan, ik ontving dit berichtje terug.

We hebben de bevindingen retour gekregen van onze engineers die de geluidsopnames hebben bestudeerd.
Er zijn in uw auto geen buitensporige geluiden getraceerd die overgaan tot reparatie noodzakelijk maken.
Alles valt binnen de toleranties en u hoeft zich geen zorgen te maken dat er iets niet goed zou zijn aan uw auto.
Er zal altijd een geluid worden geproduceerd in uw auto.

't is goed bedoeld, denk ik dan maar :)

Ze hadden net daarvoor de achterklep afgesteld, dat scheelde al een slok op een borrel. Bovendien is dit echt wat anders dan 'De Brom', waar iedereen heel erg op gefocussed is.

Enfin, dank voor de therapie allemaal! :)
 
Ik vermoed zelf dat 'het geluid' veroorzaakt wordt door resonantie. Er onstaat dan bij een bepaalde frequentie een staande golf waarbij de motor zelf begint mee te trillen. Dat zou verklaren waarom het onder een bepaalde snelheid (bij mij plm. 115 km/u) verdwijnt, maar ook boven een bepaalde snelheid (bij mij 130 km/u). Alleen jammer dat de meeste kilometers in die range vallen.

Ik had voorheen een erg stille motor, die moest worden vervangen omdat er iets begon te ratelen. Sindsdien heb ik er eentje die 'het geluid' maakt. Ik ben er na een paar weken nu wel aan gewend en het ergert me niet zo. Had het aanbod gekregen om ernaar te luisteren, maar dat heb ik weer afgezegd. Ik denk niet dat de geluidsopname duidelijk genoeg zal zijn en ben zelf ook van mening dat het binnen de toleranties valt.

En oh ja - ik zou het bijna vergeten - wat ben ik blij met die auto!
 
Rene, I have long had exactly the same problem. I've had Tesla look at it multiple times with the same answer that you got. Conversely every loaner I've had has been completely silent in that speed range. Perhaps fortunately my drive unit has developed another problem, a high pitch electrical whine that's noisier outside the car than in. As its slowly getting worse Tesla has said they will put in a new drive unit. I'm curious whether this will also remove the motor/inverter noise at 120-135.

Rob.
 
Bij 125-135 had ik ook het geluid. Tesla vond het niet erg genoeg om er iets aan te doen. Onlangs is de drive unit echter vervangen (vanwege een ander probleem) en nu is de auto weer heerlijk stil. :)
Het verhaal over een 'afgeragde loaner' verbaasd me eerlijk gezegd. Voor zover ik weet, hebben we nooit een instructie gekregen voorzichtig met de auto te rijden tbv het behoud van de aandrijving...
 
Bij 125-135 had ik ook het geluid. Tesla vond het niet erg genoeg om er iets aan te doen. Onlangs is de drive unit echter vervangen (vanwege een ander probleem) en nu is de auto weer heerlijk stil. :)
Het verhaal over een 'afgeragde loaner' verbaasd me eerlijk gezegd. Voor zover ik weet, hebben we nooit een instructie gekregen voorzichtig met de auto te rijden tbv het behoud van de aandrijving...

Dit lijkt er op mijn situatie, tussen 125 en 135 is de auto behoorlijk luidruchtig. In ieder geval aanmerkelijk luidruchtiger dan onder en boven die snelheid.

Tesla heeft het geluidsniveau gemeten. Conclusie: geluid zou van de banden komen. Ten tijde van de meting waren de achterbanden weliswaar net vervangen, maar het geluid was exact gelijk voordat de achterbanden waren vervangen.

Ik wacht voorlopig af het een en ander zich verder ontwikkelt. Voor de rest overigens nog zeer tevreden!
 
Nog vervelender vind ik echter de 'clunk', een soort speling tussen accelereren en decelereren (is dat een woord?). Vooral merkbaar bij file-rijden, je voelt steeds dat er een onderdeel naar de andere kant omklapt bij de overgang, waarschijnlijk in de aandrijflijn. Wordt ook naar gekeken, en komt ongetwijfeld weer goed.
Ben benieuwd, deel je wat de uitkomst is? Ik heb op mijn lijstje staan om voor hetzelfde naar SeC Den Haag te gaan. Heb wat zorg dat dit hetzelfde euvel is als dat waar pvh mee crashte.
 
Ben benieuwd, deel je wat de uitkomst is? Ik heb op mijn lijstje staan om voor hetzelfde naar SeC Den Haag te gaan. Heb wat zorg dat dit hetzelfde euvel is als dat waar pvh mee crashte.

Ik merkte dit ook bij de P85 waarmee ik proef heb gereden (3 uur in de file). Het is niet normaal en kan verholpen worden. Dit gebeurt bij de overgang tussen accelereren en regenereren.
 
Rene (en anderen), ook bij mij exact hetzelfde verhaal. Hetzelfde geluid (klinkt alsof er een stofzuiger aanstaat in mijn kofferbak) bij dezelfde snelheidsrange. Ik wilde het aankaarten bij een nog te plannen servicebeurt, maar dit lezend ben ik nu somberder dat er iets mee gedaan wordt. De auto produceert bij deze snelheden die je gewoon dagelijks rijdt simpelweg meer geluid dan bij mijn vorige diesel, en dat is jammer.
 
Rene (en anderen), ook bij mij exact hetzelfde verhaal. Hetzelfde geluid (klinkt alsof er een stofzuiger aanstaat in mijn kofferbak) bij dezelfde snelheidsrange. Ik wilde het aankaarten bij een nog te plannen servicebeurt, maar dit lezend ben ik nu somberder dat er iets mee gedaan wordt. De auto produceert bij deze snelheden die je gewoon dagelijks rijdt simpelweg meer geluid dan bij mijn vorige diesel, en dat is jammer.

Ja, geluid zal iedere auto maken, maar het zou bij een elektrische auto niet meer moeten zijn dan bij een conventionele auto. Ik had een BMW 5 als leenauto en het viel me op hoe stil deze op de snelweg was. (Verder zou ik voor geen goud willen ruilen. :tongue:) Ik vind echt dat Tesla prioriteit moet geven aan dit soort problemen. Dan wacht ik liever nog even op de 6.0 update. ;-)
 
Rene (en anderen), ook bij mij exact hetzelfde verhaal. Hetzelfde geluid (klinkt alsof er een stofzuiger aanstaat in mijn kofferbak) bij dezelfde snelheidsrange. Ik wilde het aankaarten bij een nog te plannen servicebeurt, maar dit lezend ben ik nu somberder dat er iets mee gedaan wordt. De auto produceert bij deze snelheden die je gewoon dagelijks rijdt simpelweg meer geluid dan bij mijn vorige diesel, en dat is jammer.

Het stofzuigergeluid wat je beschrijft doet me meer denken aan een probleem met de afstelling van je achterklep, het pressure bufetting. Ik zou dat zeker melden bij de beurt, dat is eenvoudig op te lossen. Kenmerk van dat probleem is wel dat het bij hogere snelheid steeds erger wordt.

Verder vind ik het ook heel vreemd dat een auto op 140 km/h minder geluid maakt dan op 130. Mijn A6 was ook superstil, nu heb ik regelmatig het idee dat ik in een handbak rijdt en moet schakelen.

Het zal wat Tesla betreft wel een randgeval zijn, maar irritant is het wel, zeker als je verhalen leest dat een ringetje of een tie-wrap drivetrain problemen kunnen oplossen. Hoe lastig kan het dan zijn om een resonantieprobleem op te lossen? En, Merijn, waarschijnlijk wordt gehoopt dat ook dit issue wordt opgelost in V6. :)
 
Nadat ik in Frankrijk een nieuwe Drive Unit gekregen heb (zoals vele inmiddels al weten;) ) heb ik ook een irritante brom. Had ik met mijn vorige niet. Vreemde is, lijkt wel rond de 120-130 als je regenereert het meest hoorbaar, en op de Duitse Autobahn was het ook merkbaar bij hoge snelheden, echter het geluid van het dak was harder.... Zeker de passagierskant veel geruis van luchtstromingen, maar de brom was ondanks de herrie van het dak wel hoorbaar.