Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

driefasig...

This site may earn commission on affiliate links.
:redface: - blijf het gewoon onverstaanbaar vinden... Mijn elektricien heeft ook nog nooit een laadpaal geinstalleerd, en twijfelt ook bij de diverse specificaties van wat ik toon... Ik lees nogmaals het neuter-topic door.

thXfrank

"Wat: Thuis een type2-laadpaal installeren om monofase 230V 32A (7kW) te laden. De auto ondersteunt (momenteel) driefasig laden enkel wanneer er tussen de fasen een spanning van 400V gemeten wordt, bij een spanning van 230V wordt er monofase geladen."

Dus : in tegenstelling tot boiler en warmtepomp, die beiden op driefasig 230 werken, kan de tesla (en ook de laadpaal dus?) dit niet. Ik moet dus een monofasig ding, liefst 32A (=max haalbare) installeren.

Ik was nog in de war tussen laadpaal zelf driefasig en tesla driefasig - maar dat gaat dus blijkbaar samen? De laadpaal zet geen stroom om of zo, is enkel een doorgeefluik. Richtig?
 
Last edited:
Welke aansluiting heb je vandaag, en welke laadpaal ga je plaatsen ?

Ik heb 3*230. Omschakelen naar 3*400+N kan, maar is geen optie : mijn warmtepomp moet dan gans verbouwd worden (>1000 euro kosten).
Ik zit dus blijkbaar sowieso vast aan monofasig opladen. Heb nu 40A die binnenkomt op 3*230. Eandis komt langs om te kijken wat moet wijzigen om naar 63A te gaan.
Als er 32 A op 1 fase naar de Tesla gaat, blijft er mogelijks niet genoeg over om 's nachts ook de warmtepomp en boiler te doen werken. Ik had begrepen dat mocht die 32 van de Tesla ook over drie fasen verdeeld kunnen worden, dat dat minder problemen zou geven voor de elektriek hier thuis. Maar dat is dus geen optie - ALS ik het dan toch eindelijk goed begrepen heb.
 
oké.
ik probeer nog èèn keer... @stev : kom dinsdag naar de 1st Tuesday, dan leg ik het jou een allerlaatste keer uit.
en als je mij niet gelooft : er zijn ook anderen die je te woord kunnen staan.

Excuseer als ik de indruk geef dat ik je niet geloof of zo!
Ik heb -denk ik- eindelijk de zaak door. Driefasig op 230 : ouderwets. Tesla kan dat niet. Never. Boilers, warmetepompen en kookvuren misschien wel, maar daar is het ook afhankelijk van de hardware of het driefasig 3*230 is of 3*400+N (plaatjes verzetten als het goed gaat, anders een nieuw binenwerk).
Monofasig zonder neuter : dat kan de Tesla-UMC niet, andere laadpalen wel.
Ik haalde die twee zaken door elkaar.
Maar : dank u wel voor je geduld...
(Graag een laatste keer je bevestiging : ben ik er door meester na dit zoveelste herexamen? ):crying:
 
Ik heb 3*230. Omschakelen naar 3*400+N kan, maar is geen optie : mijn warmtepomp moet dan gans verbouwd worden (>1000 euro kosten).
Ik zit dus blijkbaar sowieso vast aan monofasig opladen. Heb nu 40A die binnenkomt op 3*230. Eandis komt langs om te kijken wat moet wijzigen om naar 63A te gaan.
Als er 32 A op 1 fase naar de Tesla gaat, blijft er mogelijks niet genoeg over om 's nachts ook de warmtepomp en boiler te doen werken. Ik had begrepen dat mocht die 32 van de Tesla ook over drie fasen verdeeld kunnen worden, dat dat minder problemen zou geven voor de elektriek hier thuis. Maar dat is dus geen optie - ALS ik het dan toch eindelijk goed begrepen heb.

he? waarom zet je je transformator niet in parallel met de rest van je installatie ?
 
he? waarom zet je je transformator niet in parallel met de rest van je installatie ?

omdat ik niet genoeg kilometers doe om echt snel te moeten kunnen opladen. Ik ben op zoek naar de goedkoopste oplossing om thuis te kunnen laden, zij het dan aan 7,4kW.
transfo is ook duur, verbruikt, neemt plaats, maakt lawaai(?) etc. Aansluiting van eandis zal dan ook extra moeten verzwaard worden boven 63A - wat blijkbaar een grens is om ook terug zwaardere kosten aangerekend te worden - als ik het goed heb : vermogen>25KW.
Maar ik wacht inderdaad offerte van transfo af - dat blijft dus een optie (als mijn voorgestelde nadelen allemaal ingebeeld blijken te zijn)
 
Kan een driefasig laadpunt ook monofasisch aangesloten worden, met dus enkel L1?
Of gaat dat niet werken? Ik hoop dan aan nu aan 7,4kW te kunnen laden (32A). Als ik later toch driefasig op 3x400+N zou willen laden, kan ik het mogelijks met dezelfde laadpaal doen aan 22kW.
 
Dat kan zeker. Ik heb een Keba laadstation dat momenteel 1fasig is aangesloten. Mocht ik in de toekomst toch 3fasig willen gaan dan volstaat een nieuwe kabel. Indien je alles al 3fasig-ready wil hebben, kan je ook nu al een kabel 5G6 voorzien tussen plaats van transfo en meterkast en plaats van transfo en oplaadpunt. Bij overstap moet je dan enkel de paar aansluitingen realiseren zonder verder installatiewerk. In het laadpunt kan je de 5aderige kabel zelfs al volledig aansluiten.
 
In de tweede helft van de 19 eeuw heeft Tesla (en in mindere mate ook wel Edison) de electrotechniek een flinke boost gegeven.

Ook Mark Twain leefde in die periode. Misschien niet zo'n genie op vlak van electrotechniek, maar hij was wel een begenadigd schrijver.