Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Smart-Charging oplossingen

This site may earn commission on affiliate links.
Op verzoek van forumleden post ik een apart topic hier. Zoals velen weten is het vergroten van je netaansluiting in Nederland vrij duur; tot €70 per maand voor een 3x35A aansluiting versus 3x25A. Hierdoor laden veel Tesla's in het veld dagelijks op 3x16A, zonder de mogelijkheid om sneller te laden. Alternatief is zelf bedenken wat de maximale laadstroom mag zijn, en daarop je laadvermogen aan te passen.

Smart-charging zorgt ervoor dat je volledige netaansluiting kan gebruiken mits je huis weinig verbruikt. Wij van Cohere hebben een product ontwikkeld die dit kan. We zijn nu eigenlijk hard op zoek naar feedback van de tech-savvy klanten om ons product te verbeteren. Jullie dus!

We hebben ons product op http://www.maxem.io online gezet. Zouden jullie erop kunnen schieten? Eerste discussiepunt waar we meer van willen weten: hoe belangrijk is laden op de zon? Dank alvast:)
 
Ik neem aan dat hiervoor ook een Dual Charger in de Tesla nodig is, toch? Of heeft Maxem een trucje om net zoals bijv. een Tesla Supercharger toch de accu te laden op 11+ kW? Als dat niet het geval is, heeft Maxem al weinig nut voor de mensen die geen Dual Charger hebben.
 
Ik neem aan dat hiervoor ook een Dual Charger in de Tesla nodig is, toch? Of heeft Maxem een trucje om net zoals bijv. een Tesla Supercharger toch de accu te laden op 11+ kW? Als dat niet het geval is, heeft Maxem al weinig nut voor de mensen die geen Dual Charger hebben.
Als je op 1 van de fases al 9A trekt en je start het laden van je Tesla op 16A = 1 charger, zit je al aan de grens bij een 3x25A aansluiting.
 
Als je op 1 van de fases al 9A trekt en je start het laden van je Tesla op 16A = 1 charger, zit je al aan de grens bij een 3x25A aansluiting.
Dat klopt, maar als ik bij mij thuis kijk zit ik niet zo snel aan 9A op 1 fase. Vaatwasser/wasmachine/droger zitten ieder al op een losse fase en heb ik nog nooit boven de 2 kW uit zien komen. En dat zijn de grootste vreters eigenlijk. Maar goed, als je wel aan die 9A komt kan bij nader inzien de Maxem wel nut hebben inderdaad.
 
Een erg goed idee! Ik zit regelmatig te dubben over op hoeveel ampere (10, 13 of 16?) ik zal laden. Je weet nl. niet of je droger, afwasmachine, wasmachine etc. netjes verdeeld zijn over de 3 fasen. Daarnaast hebben we rond het weekend thuiskomende kinderen die 's nachts even de oven of de frituurpan aanzetten. We hebben ook nog een Quooker die af en toe aanslaat met 2200W.... Ik vermoed dat het een kwestie van tijd is voordat bij ons die 25A hoofdstoppen eruit vliegen :-(.

Thuis laden we via een rood sterkstroom stopcontact met de Tesla UMC, dus waarschijnlijk is de Maxem nu niet geschikt voor ons, maar ik blijft het een prima idee vinden. Wellicht kan je het ook als combi aanbieding met een laadstation verkopen.
 
In principle an interesting product. But the use case doesn't match my needs. Firstly I charge mostly at night when there's no real need to charge at high power. Secondly, when I need to charge during the day its usually because I'm going out again and then I want to charge at maximum power, ie 32A (since a few weeks). I don't want the charging power to be limited/unpredictable because the wife's got the washer & dryer on. Thirdly, charging from our sun panels is also not interesting - see the previous two points.

Now, if you could store the surplus generated by our sun panels, then we'd be talking. But only when tariff system becomes asymmetric.

My view is that the extra vastrecht that I pay is a premium on the choice I made to be able to charge rapidly in the event that I need a quick turn around. Some people may not need that option. I have used it rather frequently - my wife's parents live in Tilburg, are getting on and have fragile health. I make sure that my MS always has enough charge to be able to reach Tilburg & back in the event on an emergency. Thus, although not happy about it, I accept the extra cost. This product does not really offer an alternative to my use case.

Good luck anyway!

Rob.
 
Vorige maand de hoofdzekering eruit laten knallen. Rekening Stedin EUR 95,- weekendtarief.
Wasmachine en droger en strijkbout stonden aan. En de Tesla stond te laten.
Normaal laad ik altijd 's nachts zonder problemen op 3 x 20a. Nu was dat te veel.
Nu heb ik zonnepanelen en verwacht ik overdag met mooi weer in ieder geval geen probleem meer.

Smart charging zou voor mij een goede oplossing zijn, maar dan moet het wel betaalbaar blijven, want vooralsnog laad ik bijna altijd 's nachts op.
 
Vorige maand de hoofdzekering eruit laten knallen. Rekening Stedin EUR 95,- weekendtarief.
Wasmachine en droger en strijkbout stonden aan. En de Tesla stond te laten.
Normaal laad ik altijd 's nachts zonder problemen op 3 x 20a. Nu was dat te veel.
Nu heb ik zonnepanelen en verwacht ik overdag met mooi weer in ieder geval geen probleem meer.

Smart charging zou voor mij een goede oplossing zijn, maar dan moet het wel betaalbaar blijven, want vooralsnog laad ik bijna altijd 's nachts op.

waarom plaatsen jullie geen automaat na de meterkast ?
Standaard B-curve, reageert véél sneller dan een zekering op overbelasting én kortsluiting.

én kan je zelf 'resetten'.
ScreenShot026.jpg
 
Denk dat hij in de meterkast bedoelt, gewoon een extra zekerheid meteen na de hoofdschakelaar toch?

klopt.

Die moet dan wel eerder klappen dan de hoofdschakelaar

een curve B (dat is het huis-tuin-keuken type) zal altijd sneller schakelen dan een zekering (toevallig ook type B voor huis).
zowel bij overbelasting (paar Amperes te veel); als bij een kortsluiting.
 
klopt.



een curve B (dat is het huis-tuin-keuken type) zal altijd sneller schakelen dan een zekering (toevallig ook type B voor huis).
zowel bij overbelasting (paar Amperes te veel); als bij een kortsluiting.

Klein nadeeltje hierbij is wel dat alles dan uitgaat ipv maar 1 fase, beter misschien 3 losse zekeringen?

- - - Updated - - -

Eerste discussiepunt waar we meer van willen weten: hoe belangrijk is laden op de zon? Dank alvast:)

Zou wat mij betreft zeker interessant zijn, maar de duivel zit 'm altijd in de details natuurlijk: schakel je bij een 1fase solar converter over naar laden via 1 fase of blijf je op 3 fasen en trek je toch nog over de 2 andere fasen netstroom? Financieel wordt het interessant nadat de salderingsregelingen uitgekleed worden (2017 - 2020), vanuit milieu oogpunt is het natuurlijk wel interessant maar dan moet het goed aansluiten op het zonnesysteem (niet alle systemen hebben een 3fase inverter).
Ideaal maar financieel ws. niet haalbaar is natuurlijk een zonnesysteem dat een batterij langzaam oplaadt van waaruit daarna snel de Tesla opgeladen wordt zodra die aangesloten wordt. Wellicht pas in het volgende decennium :)
 
Klein nadeeltje hierbij is wel dat alles dan uitgaat ipv maar 1 fase, beter misschien 3 losse zekeringen?
Ik heb 3 losse automaten als hoofdzekeringen en die gaan dus per fase.

Ik zat laatst door een storing in mijn eigen Smart Charge oplossing vrolijk 46A over één fase te halen, toen ging mijn 40A automaat van L1 er uit. L2 en L3 werkte nog prima.

Mijn huis is uit 2011 en zodoende heb ik Automaten ipv smeltzekeringen.
 
Ik heb 3 losse automaten als hoofdzekeringen en die gaan dus per fase.

Ik zat laatst door een storing in mijn eigen Smart Charge oplossing vrolijk 46A over één fase te halen, toen ging mijn 40A automaat van L1 er uit. L2 en L3 werkte nog prima.

Mijn huis is uit 2011 en zodoende heb ik Automaten ipv smeltzekeringen.

Ik heb liever de 3 fase automaat. Reden: mijn warmtepomp heeft een driefasige motor, en die draaien niet graag op slechts 2 fazen...
maar de kans dat mijn hoofd schakelaar (die dus een automaat is) is klein. t'is nl eentje van 63A. Pas als mij S en de toekomstige X tegelijk zouden laden op 32A kom ik in de problemen.