Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S60 supercharging trip naar St Anton, Oostenrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Allen, ik lees hier veel over trips naar Italie en andere verre landen, volgens mij heeft iedereen die dat doet een 85kw batterij onderin liggen.

Nu heb ik een S60 en dacht ik, laat ik ook eens een verre rit maken om te kijken of dat gaat. Het plan was:

vrijdag heen van Rotterdam naar St Anton via superchargers
zaterdag 2 van de 10 mooiste autoroutes van europa rijden die toevallig in de buurt van st anton liggen
zondag terug van St Anton naar Rotterdam via superchargers

Dit alles samen met een vriend die ook wel van autorijden houdt gelukkig, de familie met kinderen heb ik hiervoor maar thuisgelaten.

Vrijdag
om 7 uur uit Rotterdam vertrokken, en gereden via Zevenaar, Wilnsdorf, Bad Rappenau, Aichstetten en uiteindelijk St Anton. Veel gebruik gemaakt van de Tesla hoogte webapp om te checken of de volgende “leg” ruim of krap ging lukken. Het ging steeds prima, veel op de cruise op 120, soms ook de limieten van de auto kunnen uitproberen. Bij elke supercharger wel een uur bezig om weer helemaal vol te laden.
Uiteindelijk kwamen we om 10 uur ’s avonds aan, dus 15 uur op de weg, dat vond ik toch wel vrij lang. We kwamen niet vermoeid uit de auto, dus we konden nog even doorzakken in een pub in St Anton samen met een stel noren die ook met de Tesla daar waren.


Zaterdag
2 fantastische routes gereden, de Silvretta pas en de Hahntennjoch pas. Echt een aanrader. Het dorp St Anton is ook leuk om even rond te kijken en zo in de zomer zijn hotelkamers vrij goedkoop. De passen zelf zijn erg indrukwekkend, en bijvoorbeeld de weg van St Anton naar de noordzijde van de Hahntennjoch gaat via Lech, die weg is ook al super om te rijden.

2 foto’s:
IMG_8465.jpg
IMG_8473.jpg



Zondag
We namen dezelfde route terug. We hebben nog gekeken of we nog iets konden optimaliseren, maar voorlopig zit je vast aan deze route. Als de supercharger in Limburg er ook staat kun je misschien 1 supercharger overslaan. We vertrokken om 6 uur ’s ochtends, en kwamen al om 19u weer aan in Rotterdam. Dus 13 uur bij elkaar. Wat zou het verschil zijn? De weersomstandigheden waren onderweg hetzelfde. Het verkeer was iets minder druk op zondag, dus we konden wat sneller doorrijden. Ook reden we terug gemiddeld genomen “berg af”. Maar verklaart dat het verschil van 2 uur?

In Wilnsdorf zagen we trouwens nog een hele rare Tesla bij de supercharger:
IMG_8477.jpg


En bij het wegrijden stond hij in achteruit ipv vooruit, dus reed hij het Tesla supercharger bordje half om!

Conclusie
Ook met een S60 is een supercharge rit prima te doen. Uiteindelijk ben je wel meer tijd kwijt dan in een benzine auto, maar je rijdt dan ook wel gratis ruim 2000 kilometer door europa. Wat ik me afvraag is hoe lang jullie met een 85kw over deze trip doen? We gingen terug bijna gelijk op met een andere nederlandse Tesla (P85) en die zagen we steeds bij dezelfde superchargers. Dus het is niet zo dat je met een 85 een supercharger kan overslaan en daarom veel tijd wint. Misschien bij het laden zelf?
 
Een iets avontuurlijker en of meer ervaren bestuurder van een auto met de 85 kw accu, hoeft niet telkens vol te laden, en zou vooral bergaf met ca 115% van de typical steeds weer kunnen vertrekken, en zal straks als er meer suc's op ca 225 km van elkaar liggen, bij de 2e wegrijden als jij aan komt, om dan uit je zicht te verdwijnen.

Maar of dat de meerprijs rechtvaardigde zal afhangen van hoe vaak je dat stukje meer of sneller gebruikt, en dus per persoon verschillen.
 
Allen, ik lees hier veel over trips naar Italie en andere verre landen, volgens mij heeft iedereen die dat doet een 85kw batterij onderin liggen.

Nu heb ik een S60 en dacht ik, laat ik ook eens een verre rit maken om te kijken of dat gaat. Het plan was:

(...)
Wat ik me afvraag is hoe lang jullie met een 85kw over deze trip doen? We gingen terug bijna gelijk op met een andere nederlandse Tesla (P85) en die zagen we steeds bij dezelfde superchargers. Dus het is niet zo dat je met een 85 een supercharger kan overslaan en daarom veel tijd wint. Misschien bij het laden zelf?

Ik heb op do 24 juli t/m za 26 juli bijna dezelfde trip gemaakt met mijn 85kWh Model S.
Vertrokken vanaf Elspeet om 6.00u via Zevenaar (twijfelde eerst nog of ik deze zou overslaan, maar na advies op dit forum toch maar niet gedaan), Wilnsdorf, Bad Rappenau, Aichstetten naar St. Anton, kwamen wij (mijn zoon en ik) om 18.00u aan.
Onze gereden afstand was 930km.

Als ik jouw verslag zo lees zit een belangrijk verschil in de laadtijd. Ik had meestal maar een half uur nodig om te laden.
Wij kozen er voor om de af te leggen afstand tot de volgende SuC +25% te laden.

Een SuC overslaan is ook met de 85 kWh geen optie, althans bij een tussenafstand van 200+ km niet.

Overigens heb ik de vrijdag in St. Anton gebruikt om bij te komen en niet nog eens een autoroute te rijden.
Ik moest de heen- en terugreis ook al alleen sturen (mijn zoon is 11 jaar), dus ik vond het wel genoeg km's voor 3 dagen :frown:
 
Ik heb op do 24 juli t/m za 26 juli bijna dezelfde trip gemaakt met mijn 85kWh Model S.
Overigens heb ik de vrijdag in St. Anton gebruikt om bij te komen en niet nog eens een autoroute te rijden.
Ik moest de heen- en terugreis ook al alleen sturen (mijn zoon is 11 jaar), dus ik vond het wel genoeg km's voor 3 dagen :frown:

Begrijp ik het goed dat je "zomaar" even over en weer naar St. Anton rijdt? Just for the fun? OMG :crying:
 
Vraag me af of je over een jaar of 8 een pack uit de gigafactory kan kopen voor de S60 met 120kWh. Maar dat geldt dan net hetzelfde voor de S85.
Zou je nu al een 85 kWh pack onder een S60 kunnen schroeven?

Een 60 kWh pack laten vervangen door een 85 kWh pack gaat nu al. Ik ben ooit eens een verhaal van een US-forumganger tegengekomen die dit gedaan had. Ik vind de thread niet direct terug. Je betaalt dan het verschil in waarde tussen de 2 pakketten + werktijd terug. Bij jouw pakket wordt natuurlijk rekening gehouden met je kilometers. Het gaat maar het is niet goedkoop.
Eens de swapping stations komen zal dit ook wel meer gangbaar worden. (Als die swapping stations al ooit komen)
 
Wij hebben ook met de S een trip gemaakt naar Zuid-Duitsland. Heen zijn we via de bekende route gereden
route1.jpg


en terug, omdat er weer twee nieuwe SuC's waren geopend en omdat er file stond in de richting van Stuttgart, zijn we via Satteldorf en Neuberg gereden.
route2.jpg

Om bij de SuC van Satteldorf te komen moet je wel ca 24km (totaal, dus heen en weer) van de A7 af over de A8 naar Satteldorf.
Bij de supercharger heb ik wel een tot nu toe vrij uitzonderlijk hoog vermogen gezien van 118kW bij 104km typical range.
In Satteldorf kwamen we ook voor het eerst een Duitse model S tegen.
20140816_114113 (768x1024).jpg

Bij deze route zijn de afstanden denk ik wel beter geschikt voor een s60 en qua tijd hebben we het verschil niet gemerkt. Wel is de A7 op sommige plekken heel slecht dan krijg je echt het betonplaten gevoel. Maar daar krijg je wel weer een over het algemeen goed doorrijdende route voor terug.
 
Begrijp ik het goed dat je "zomaar" even over en weer naar St. Anton rijdt? Just for the fun? OMG :crying:

Het is ook echt leuk om te doen, zeker met van die mooie bergpassen om te rijden in het vooruitzicht. Een beetje het top gear gevoel zeg maar, het enige wat mist is iemand die in een vliegtuigje mee racet.

- - - Updated - - -

Een 60 kWh pack laten vervangen door een 85 kWh pack gaat nu al. Ik ben ooit eens een verhaal van een US-forumganger tegengekomen die dit gedaan had. Ik vind de thread niet direct terug. Je betaalt dan het verschil in waarde tussen de 2 pakketten + werktijd terug. Bij jouw pakket wordt natuurlijk rekening gehouden met je kilometers. Het gaat maar het is niet goedkoop.
Eens de swapping stations komen zal dit ook wel meer gangbaar worden. (Als die swapping stations al ooit komen)

Cool, op lange termijn heb ik zoiets op het oog. Voor nu nog niet echt nodig, zeker gezien de superchargers die overal komen. Ik rijd af en toe naar Limburg en terug, tot nu toe was dat uit Rotterdam een beetje een gedoe om in 1 dag te doen (180 km enkele reis, dus bijladen nodig, nauwelijks snelle laders in limburg). Maar straks met de supercharger bij Urmond is dat ook geen probleem meer.
 
Ja, gewoon omdat het kan :rolleyes:

Voor mij is het hiermee volkomen gelegitimeerd. Meer is niet nodig.
Mij geeft de auto zoveel vrijheid dat er weer plezier in het rijden zit. Hebben we door al het gedoe van de afgelopen tientallen jaren wat moeten missen.


In het verlengde: Morgenochtend ga ik naar de opening van de nieuwe SuC in Zwolle. Werk dan vanavond wel paar uurtjes door. Mijn vrouw vraagt: "Ga je dan helemaal naar Zwolle?" (vanuit Tilburg) Ik zeg: "Ja, maar Tesla betaalt mijn reiskosten." "Nou, dat is dan netjes!!!" :)
 
Ik heb op do 24 juli t/m za 26 juli bijna dezelfde trip gemaakt met mijn 85kWh Model S.
Vertrokken vanaf Elspeet om 6.00u via Zevenaar (twijfelde eerst nog of ik deze zou overslaan, maar na advies op dit forum toch maar niet gedaan), Wilnsdorf, Bad Rappenau, Aichstetten naar St. Anton, kwamen wij (mijn zoon en ik) om 18.00u aan.
Onze gereden afstand was 930km.

Als ik jouw verslag zo lees zit een belangrijk verschil in de laadtijd. Ik had meestal maar een half uur nodig om te laden.
Wij kozen er voor om de af te leggen afstand tot de volgende SuC +25% te laden.

Een SuC overslaan is ook met de 85 kWh geen optie, althans bij een tussenafstand van 200+ km niet.

Overigens heb ik de vrijdag in St. Anton gebruikt om bij te komen en niet nog eens een autoroute te rijden.
Ik moest de heen- en terugreis ook al alleen sturen (mijn zoon is 11 jaar), dus ik vond het wel genoeg km's voor 3 dagen :frown:

Klinkt logisch, al haalde ik de terugweg toch ook wel in 13 uur. Ging bij jou de terugweg dan ook nog sneller dan 12 uur?
 
Leuk om je verslag te lezen, top he die bergpassen, ik was gisteren in st anton, en dan de arlberg pas gereden, was super.
Tegen zo,n tesla paaltje heb ik ook al aangezeten :redface: Staan er genoeg scheef bij de suc's, zijn er meer die dat doen...
 
Klinkt logisch, al haalde ik de terugweg toch ook wel in 13 uur. Ging bij jou de terugweg dan ook nog sneller dan 12 uur?
Ja, de terugreis deed ik iets sneller, ruim 11 uur.

- - - Updated - - -

Voor mij is het hiermee volkomen gelegitimeerd. Meer is niet nodig.
Mij geeft de auto zoveel vrijheid dat er weer plezier in het rijden zit. Hebben we door al het gedoe van de afgelopen tientallen jaren wat moeten missen.


In het verlengde: Morgenochtend ga ik naar de opening van de nieuwe SuC in Zwolle. Werk dan vanavond wel paar uurtjes door. Mijn vrouw vraagt: "Ga je dan helemaal naar Zwolle?" (vanuit Tilburg) Ik zeg: "Ja, maar Tesla betaalt mijn reiskosten." "Nou, dat is dan netjes!!!" :)
Jammer Hans, ik had zo'n schrijftalent graag eens ontmoet, maar kan er vanwege afspraken niet bij zijn morgen.