Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elektriciteitsbevoorading België komende winter

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Nu we bijna de helft van onze energievoorziening kwijt zijn denk ik dat we als "EV-sector" kunnen tonen dat EV's een deel van de oplossing kunnen zijn.
Met name dat we onze auto's opladen wanneer er een "overschot" is en net niet wanneer anderen de stroom nodig hebben.
Ik denk dat we een uitgestoken hand kunnen reiken naar de netbeheerders.

Dit kan alleen maar de perceptie van het grote publiek over EV's veranderen!
Want zolang we geen slimme netten hebben zullen we het met een dag/nacht-teller moeten doen. (zonder mij als voor- of tegenstander van deze slimme netten te willen uitlaten)

Stel dat 1000 EV's een nachtje niet of later op de nacht laden aan een gemiddeld vermogen van 5kW (gezien de vele i-MiEV's, Leafs en Ampera's), dan is dat 5MW ofwel twee à vier extra windturbines die beschikbaar komen... en dat gedurende bijvoorbeeld 6u...

PS: velen onder ons kunnen natuurlijk ook in Oosterhout letterlijk gaan tanken, wanneer er black-outs bij ons zullen optreden
 
Last edited:
Nu we bijna de helft van onze energievoorziening kwijt zijn denk ik dat we als "EV-sector" kunnen tonen dat EV's een deel van de oplossing kunnen zijn.
Met name dat we onze auto's opladen wanneer er een "overschot" is en net niet wanneer anderen de stroom nodig hebben.
Ik denk dat we een uitgestoken hand kunnen reiken naar de netbeheerders.

Dit kan alleen maar de perceptie van het grote publiek over EV's veranderen!
Want zolang we geen slimme netten hebben zullen we het met een dag/nacht-teller moeten doen. (zonder mij als voor- of tegenstander van deze slimme netten te willen uitlaten)

Stel dat 1000 EV's een nachtje niet of later op de nacht laden aan een gemiddeld vermogen van 5kW (gezien de vele i-MiEV's, Leafs en Ampera's), dan is dat 5MW ofwel twee à vier extra windturbines die beschikbaar komen... en dat gedurende bijvoorbeeld 6u...

PS: velen onder ons kunnen natuurlijk ook in Oosterhout letterlijk gaan tanken, wanneer er black-outs bij ons zullen optreden

Misschien bij Luuk een Heeeeeeeeele lange verlengkabel bestellen?
 
Kan de batterij van de S ook als noodvoorziening gebruikt worden? Luuk kan daar misschien een kabeltje voor maken voor de Belgische rijders?
Een bi-directionele laadkabel... Al dan niet met omgekeerde neuter. :biggrin:

Dat is toch waar we naartoe willen met een smart grid?
 
Kan de batterij van de S ook als noodvoorziening gebruikt worden? Luuk kan daar misschien een kabeltje voor maken voor de Belgische rijders?
Een bi-directionele laadkabel... Al dan niet met omgekeerde neuter. :biggrin:

Dat is toch waar we naartoe willen met een smart grid?

Even kijken wanneer er weer een event is met Elon Musk. Er is dan altijd gelegenheid voor vragen dus dan kun je het hem persoonlijk vragen. :tongue:
 
Het is aar goed dat er geen trekhaak op de Model S zit. Daar is duidelijk over nagedacht :)

Op de Renault Zoë ook niet. Het was een beetje als grap. echter ik heb hier wel naar gekeken. Hij kan ook geschikt gemaakt worden voor een Tesla S. Het is niet echt een trekhaak, en als je achteruit rijd komen er een soort wieltjes uit wat het tegengestelde richting sturen verhelpt. Weet het niet precies, maar ze monteren een soort kogel en een aansluiting op je regenereer gedeelte. Hoe de RDW hier naar kijkt weet ik niet, maar schijnt met de huidige wetgeving wel mogelijk te zijn..... Blijft iets voortrekken lijkt me, maar in dit geval is het wel een minder slechte oplossing lijkt me zo.
 
Nu we bijna de helft van onze energievoorziening kwijt zijn denk ik dat we als "EV-sector" kunnen tonen dat EV's een deel van de oplossing kunnen zijn.
Met name dat we onze auto's opladen wanneer er een "overschot" is en net niet wanneer anderen de stroom nodig hebben.
Ik denk dat we een uitgestoken hand kunnen reiken naar de netbeheerders.

Tussen wat vandaag kan en de ideale wereld (slimme meters die het tarief dynamisch aanpassen en ook kunnen 'terugvragen') zijn er veel stappen mogelijk.
Per onmiddellijk zouden netbeheerders "het publiek" kunnen vragen zich in te schrijven op een mailinglijst of SMS service.
Via deze service kan je dan op de hoogte gehouden worden van verwachte of actuele piekmomenten waarop je kan helpen door alles uit te schakelen wat niet echt noodzakelijk is.

Ik vind het echter hallucinant dat het (wan)beleid van de afgelopen jaren ons tot op dit punt heeft gebracht.
We kunnen alleen maar hopen op een zachte winter met veel zon en vooral veel wind...
 
on topic : ik ben toch al enkele keren gelukkig geweest dat ik aan 100km/u kon laden.

off topic : het licht in België kan niet uitgaan, want onze verantwoordelijke staatssecretaris (Melchior Wathelet) heeft het gezegd : hij heeft "Een Plan" ! En dus kan je op je twee oren slapen.
probleem zal zijn dat de winter, de zonnepanelen in het donker, de windmolens zonder wind, de buurlanden en de transmissie-lijnen zich niks gaan aantrekken van onze Melchior zijn plan.
Als we een echte winterprik krijgen over WestEuropa, windstil met strenge vorst, dan is het prijs. Ik heb ook een kleine generator, zodat mijn verwarming blijft werken !

Mijn collega-eindwerk-student werkt intussen ook al bijna 30 jaar op Doel1 en 2, eerst als operations manager; en nu (na het besluit van de regering om de centrales te sluiten) als 'decommisioning'-manager. ik hoop dat hij nog even wacht met uitschakelen...


Misschien moeten bij een volgende 1st Tuesdays Prof.Dr.Ir. Belmans nog eens uitnodigen (zijn speech werd zeker gesmaakt in Genk), om het probleem van de bevoorrading in België eens verder toe te lichten.
Naast al zijn andere bezigheden is die ook nog Chairman bij Elia, beheerder van het hoogspanningsnet.
http://homes.esat.kuleuven.be/~ronnie/



aanvulling : nog even meegeven dat het Plan van Wathelet een 800MW omhelstte. Doel 3 en Tihange 2, de scheurtjes-centrales (voor de NLers : reactorvat uit Nederland !), en Doel 4 (de smeerpijp) hebben een totaal vermogen van 3068 MW. Ziet er veelbelovend uit !

uit de pers vandaag :

Electrabel houdt intussen wel vast aan de plannen om Doel 1 in februari en Doel 2 in november definitief te sluiten.