Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,098
13,002
Hilversum
Frankrijk blijft voor veel Nederlanders het vakantieland bij uitstek. De uitrol van superchargers in Frankrijk lijkt nu (begin augustus 2014) eindelijk van de grond te komen.
De routes ontwikkelen zich op dit moment via de supercharger in Oosterhout en vervolgens via Belgie naar het zuiden, of langs de supercharger in Zevenaar via Duitsland en Zwitserland.
Een aparte plek over de ervaringen naar/in Frankrijk op het forum is handig. Het wordt dan gemakkelijker om in de toekomst een reis met de Tesla te plannen naar het douce France!
 
De 16e vertrek ik voor 4 weken met vakantie: eerst een weekje zuid Duitsland en dan van daaruit via Zwitserland 3 weken naar zuid Frankrijk (Agde).
Het is allemaal een beetje "tricky" met de SC: ik hoop dat die van Egerkingen (CH) binnen een paar dagen operationeel is.. En die in Frankrijk? Chasse sur Rhone & Nîmes lees ik niet veel positiefs (slechts 2 laders en maar landen met 40kw)...
Ik heb als tussenstop een aantal B&B's ingepland om met gewone schuko te kunnen bijladen, kwestie van zekerheid. Eens ter plaatse: geen probleem meer: gewoon tijd genoeg om Schuko te laden!
Hart vast houden dus!
 
De 16e vertrek ik voor 4 weken met vakantie: eerst een weekje zuid Duitsland en dan van daaruit via Zwitserland 3 weken naar zuid Frankrijk (Agde).
Het is allemaal een beetje "tricky" met de SC: ik hoop dat die van Egerkingen (CH) binnen een paar dagen operationeel is.. En die in Frankrijk? Chasse sur Rhone & Nîmes lees ik niet veel positiefs (slechts 2 laders en maar landen met 40kw)...
Ik heb als tussenstop een aantal B&B's ingepland om met gewone schuko te kunnen bijladen, kwestie van zekerheid. Eens ter plaatse: geen probleem meer: gewoon tijd genoeg om Schuko te laden!
Hart vast houden dus!

Karel,
Ik breng dinsdag de franse 3C kabel mee......
 
Ik vertrek de 22ste naar Parijs. Na een Shopping Spree voor de dames, overnachting de 23ste naar Saint-Tropez. Nimmes kan ik overslaan, moet wel die van Aix-en-Provence meepikken. Ben benieuwd hoe die SuC erbij staat. Na het lezen van de (mogelijke) problematiek bij de SuC richting het zuiden, heb ik al aardig wat alternatieven in kaart gebracht. Frankrijk heeft echt wel een goed netwerk van 22kW laadpunten, en vaak nog gratis ook. Het is echter wel een must om een Type 2 naar type 3c kabel mee te nemen.
 
Tip voor mensen die van plan zijn bij Parijs in de buurt te gaan laden, IKEA of Tesla Service Center of vanuit Nijvel (Nivelles SuC) via IKEA Reims te gaan laden richting het Zuiden. In plaats van 1-2 uur (afhankelijk van 11/22kW lader in je Tesla) meubeltjes kijken (met een groter risico dat de laders allemaal bezet zijn) en je vol te proppen met goedkope Zweedse balletjes en broodjes worst met onbeperkt frisdrank bij IKEA, kan je beter naar de splinternieuwe shopping Mall Aeroville-Roissy, naast Parijs bij het vliegveld Charles de Gaulle gaan. Redelijk goede eetgelegenheden ook nog. (Link)
Ze hebben 14! 22kW (Wel Type 3c) gratis laadpunten en 14 Schuko: http://chargemap.com/points/details/aeroville-roissy

Scheelt ook nog eens km als je onderweg naar het Zuiden bent. Je hoeft niet Parijs in, en de route Nijvel - Reims is ongeveer gelijk (over snelweg maar 5km minder).

Het is nog géén 250km van Nijvel naar Rossy. Daarna is het niet eens 200km naar de Auxerre SuC, dus als je bij Nijvel tot zo een 80% geladen hebt, ben je na een uurtje of wat laden op 22kW (met 32a fix dan) voldoende bijgeladen om de SuC bij Auxerre te halen.
 
Last edited:
Ik vertrek de 22ste naar Parijs. Na een Shopping Spree voor de dames, overnachting de 23ste naar Saint-Tropez. Nimmes kan ik overslaan, moet wel die van Aix-en-Provence meepikken. Ben benieuwd hoe die SuC erbij staat. Na het lezen van de (mogelijke) problematiek bij de SuC richting het zuiden, heb ik al aardig wat alternatieven in kaart gebracht. Frankrijk heeft echt wel een goed netwerk van 22kW laadpunten, en vaak nog gratis ook. Het is echter wel een must om een Type 2 naar type 3c kabel mee te nemen.

vorige week was ik in st tropez, prima te doen vanaf de suc in aix, deze staat achter een hek. Als het sec dicht is, dan het teslanummer bellen voor de pincode van het hek.
laden ging met 200 km/h, als enige aan de suc. Ze haalden de demo weg zodat wij sneller konden laden. Vriendelijk ontvangen daar, heb nog nieuwe firmware gekregen en de auto is gewassen, helemaal top.
 
Hele korte update vanuit Frankrijk. Wij zijn via Duitsland en Zwitserland naar Frankrijk gereden via de Supercharger route. Ging perfect. Klein puntje was dat de 22 kW lader bij EuropaPark stuk is. Daar hebben we 4 km verderop een alternatief voor gevonden en met het avondeten gecombineerd. Chambéry is echt een mooie plek. 400 km/u en groot winkelcentrum. Chasse sur Rhône daarentegen ligt strategisch, maar buiten het hotel viel er weinig te beleven. We zijn dan ook na 20 mins aftoppen doorgereden. (400 km/u geladen)
Ander puntje is de gratis laders bij E.Lerclerc. Ze werken prima (106 km/u zelfs), maar het kostte de dames achter de balie een goed uur om een pasje te regelen. Mede omdat er van een Frans kenteken en adres uitgegaan wordt. Ook moeten ze dit bij elke vestiging apart doen. Houd hier dus rekening mee. Ook hebben ze hier 3c, type2 en schucko en soms ook type1.
Wij hebben overigens op de hele route nog geen moment hoeven "wachten" op het laden, door dat we het shoppen/eten/terrasje etc. combineren.
Kids vinden het geweldig. Ook krijgen we ontzettend veel bekijks. Met name op de weg is het oppassen met de inmiddels gebruikelijke dodehoek rijders en abrupte rem acties van geïnteresseerden.

Al met al heel geslaagd tot nu toe. Uitgebreider verslag volgt.

Ps. Excuus voor typos en opmaak van de tekst. Vanuit GSM etc. is wat lastig.
 
Ik twijfel nog of ik de route via Frankrijk ga nemen of de route via Duitsland en Zwitserland. Via Frankrijk dan is het stuk van Nijvel naar Auxerre op zijn kortst 380 km en ik twijfel of ik dat ga halen. Tussendoor laden zou dan een must zijn en gezien ik geen dual charger heb is dat minimaal 1-2 uur extra. Dat in combinatie met de onzekere chargers en vooral het minimaal aantal bays per charger doen de Duitsland route mij toch overkomen als beter alternatief. Ben benieuwd naar jullie mening. Verder ben ik benieuwd met welke pas jullie lade in Frankrijk?
 
Ik twijfel nog of ik de route via Frankrijk ga nemen of de route via Duitsland en Zwitserland. Via Frankrijk dan is het stuk van Nijvel naar Auxerre op zijn kortst 380 km en ik twijfel of ik dat ga halen. Tussendoor laden zou dan een must zijn en gezien ik geen dual charger heb is dat minimaal 1-2 uur extra. Dat in combinatie met de onzekere chargers en vooral het minimaal aantal bays per charger doen de Duitsland route mij toch overkomen als beter alternatief. Ben benieuwd naar jullie mening. Verder ben ik benieuwd met welke pas jullie lade in Frankrijk?
Dat je een of twee uur bij gaat laden is in de praktijk echt geen issue. Plan er een lunch bij en het laden is al gauw eerder klaar.
Ik zit momenteel op het terras in pitoresk Frans plaatsje met lokaal strijkorkest te genieten van een bakkie.

De auto staat alweer bijna volgeladen klaar dan jullie lunch. Ik heb wel altijd mn gsm nummer achter mn ruit voor als iemand anders de laadplek nodig heeft.

Ik zet hem zo nog even een meter verder om het laadplekkie vrij te maken.

Iets met laad-etiquette enzo... :cool:
 
  • Like
Reactions: Rutger1978
Wij zijn net terug uit Frankrijk, bijgaand een samenvatting ter lering ende vermaak.

Naar Bordeaux met Tesla en 4 kinderen, juli 2014

Het plan: de heenreis:
Dag 1: Blaricum - Parijs (laden in Oosterhout en Kortrijk en 's nachts bij Crecy Golf Hotel in Crecy-la-Chapelle).
Dag 2: dagje Disneyland
Dag 3: Parijs - Buzancais ('s nachts laden bij hotel)
Dag 4: Buzancais - Bergerac (tijdens vakantie 'thuis' 220V laden in vakantiehuizen).
De terugreis:
Dag 1: Lacanau - Thure ('s nachts laden bij hotel)
Dag 2: Thure - Parijs (laden bij Tesla service center Gennevilliers, hotel dichtbij: Executive hotel Gennevilliers)
Dag 3: Parijs - Blaricum (laden in Kortrijk en Oosterhout of bij supercharger Brussel die dan waarschijnlijk wel geopend is).

De werkelijkheid:
Het is gelukt om alle bagage in de Frunk plus 1 grote tas op de achterbank te krijgen. De buggy opgeklapt onder de beentjes van de kleinste kinderen achterin. Een zonnescherm op de achterruit en een 'handy cooler' in de aanslag om het leven op de achterste stoelen draaglijk te maken in de hitte. Verlengsnoer 380 en een rode en blauwe adapter mee.
Tip:
Probeer een adapter aan te schaffen om van type 3 naar type 2 te gaan, ze schijnen inmiddels wel te bestaan, dit is een aanrader op dit moment omdat Frankrijk nu nog vooral type 3-laadpunten heeft.

Supercharger Oosterhout uitstekend. In Kortrijk aangekomen nog 180km op de teller. Via Chargemap laadpunt gevonden Sint-Denijsestraat 101. Helaas was hier geen laadpunt te bekennen. Daarom naar Graanmarkt 1. Een perfecte locatie om te laden. Midden in het centrum met voor ieder wat wils: restaurants, grote speeltuin, winkels, Begijnhof. De pas van de New Motion werkte prima. Laadde alleen niet heel snel: 35km/uur. Na een paar uur in de regen hadden we het wel gezien, we namen de gok en gingen met 40 km speling (obv typical range) rijden. Er waren wat tegenvallers: kou, regen en zware belading maar vooral ook de binnendoorroutes die we namen om kilometers te besparen en drukte te ontwijken die stuk voor stuk mislukten omdat er wegen waren afgesloten voor de Tour de France. Even dachten we dat we een ander hotel moesten gaan zoeken maar we hebben het gehaald: het laatste stuk tergend langzaam rijdend achter een vrachtwagen en 8 km voor het eindpunt met 0 km op de teller: laatste stuk greep Tesla zelf in: max 50km/u en airco uit. Meer dan vijf uur gedaan over het stukje Kortrijk - Parijs.
Hotel was een schot in de roos: laadpunt 380V laadde 40km/u. Hulpvaardige Nederlandse medewerker. Een aanrader. Zeker voor bezoek aan Disneyland.
De dag na Disneyland op weg naar Buzancais, een ervaring rijker die we liever niet nog een keer wilden meemaken. We hadden niet veel speling dus omrijden was geen optie. Nog steeds koud, nat en zwaar. Het begon slecht. Allerlei 'routes barrees' al voor we op de snelweg zaten (de route die navi had bedacht over de Perferique negeerden we). Balen. Even goed op de kaart kijken naar een alternatieve route. He, wat zien we daar? Rode stippen op het scherm. Er zijn vannacht superchargers bijgekomen in Frankrijk. Die in Appoigny ligt redelijk op de route. Laten we dan maar het zekere voor het onzekere nemen en 100 km omrijden. Lekker snel! Zo gezegd zo gedaan. Toen we daar aankwamen werden net de Teslavlaggen opgeruimd en was er een Teslareceptie gaande in het Mercurehotel: het lint van de supercharger was net een half uur geleden doorgeknipt! We waren de eerste klant.
Het grillrestaurant is trouwens geen aanrader: bah! (we wilden de chique receptie in Mercure niet verstoren met onze 4 kinderen maar dat hadden we misschien beter wel kunnen doen:).

Tip: De Tolbadge die we vantevoren bij de ANWB hadden gekocht om snel de tolwegen op en af tekunnen werkte bij ons overigens niet achter de voorruit. Wel los in de hand met de arm uit het raam gestoken.

We kwamen pas om half 6 aan in Buzancais met nog 100km op de teller. We hoopten in de buurt van het hotel een plek te vinden met 380V maar dat lukte niet. Dus snel aan het stopcontact 220V. Als we tot 12u zouden blijven laden zouden we het precies kunnen redden tot ons vakantiehuis bij Bergerac. Via chargemap een E.Leclerc gevonden in Perigueux waar we zouden kunnen laden. Zo gezegd zo gedaan. Boodschappen moesten we toch doen (het laatste stuk de twee stoeltjes achterin ingeklapt en de kofferbak vol met boodschappen, 1 kind op schoot).
Een pasje aanvragen bij Leclerc ging vlot, laden ging goed.
De hele week 220V geladen met verlengsnoer bij vakantiehuis. Driewegstekker doorgebrand, dat was niet zo handig. Verlengsnoer natuurlijk altijd rechtstreeks in stopcontact stoppen. De tweede week in Lacanau stond de auto ook dichtbij ons huisje zodat we ook daar continue 220V konden laden.
Prima.
Tijdens een dagje in de stad Bordeaux hebben we nog geprobeerd te laden bij gratis laadstation (EV). Dit werkte helaas niet. Wel type 2 maar om het te activeren heb je een Franse telefoon nodig en zelfs daarmee (iemand van de straat geplukt) lukte het niet. Ook het vinden van de paal viel niet mee. Dit was niet erg want we hadden het niet nodig.

De terugreis.
Met de veerpont over de Gironde. Was leuk en scheelde kilometers. Hotel in Thure was weer een oud kasteel. Weer 220V. Eten bij een pizzerria verderop: gelukkig mochten we daar verder laden (ook 220V) zodat we rustig konden eten en daarna weer snel verder laden bij het hotel. Toch zouden we Parijs niet in 1x kunnen redden maar met onderweg even bijladen bij Ikea Tours of E.Leclerc Blois zouden we eind van de middag in Gennevilliers moeten kunnen zijn.
Helaas, vlak nadat we zijn gaan slapen is het laden bij het hotel gestopt. Mogelijk door het overschakelen naar nachtstroom. Balen. Slechts 130 km op de teller. Okee, plan aanpassen. Paar uur laden in Tours of Blois. Een kasteel bezoeken of iets anders leuks doen. Blois was onzekerder (onduidelijk of er type 2 was) en verder dus we kozen voor de veiligere optie: Ikea Tours. Op het Tesla-forum hadden we gelezen dat Ikea's goed werkten (overdag! Niet 's nachts!) dus we hadden er vertrouwen in. Maar tegenvaller 2: ook dit lukte niet. Een bekend probleem: het laden van (Nederlandse?) Tesla's bij Ikea Tours werkt niet!
Okee, verspilde kilometers, het wordt weer krap. Weer in de min maar wel weer gered: E.Leclerc Blois. Maar ... ook hier lukte het niet: geen type 2 aansluiting. Bij de garage ernaast mochten we 220v laden. Dan konden we in ieder geval ergens naartoe.
(Ik wil nu echt helemaal niet meer en overweeg even serieus om morgen met de twee kleinste kinderen met de TGV van Parijs naarAdam te gaan).
Contact met Tesla Road Assistance: zij deden hun best ons goed te helpen. Uiteindelijk een B&B gevonden bij Blois: een aanrader! Family suite voor 160€ (6p): le Chant des Muses in Marolles. Erg leuk (zelfs een zwembad). En 32km/u geladen waardoor we zelfs nog even uit eten konden in Blois.
Tip
Maak bij het vinden van hotels voor onderweg gebruik van Chargemap. Hier vind je meerdere hotels in Frankrijk met type 2 aansluiting.

Zo kwamen we dus een dag later thuis dan gepland.
Gelukkig konden we de overnachting bij Executive Hotel Gennevilliers kostenloos verzetten. Vanuit ons slaapkamerraam konden we Tesla Service Center zien liggen. Daar konden we laden. Met OV naar Parijs ging ook goed: met RER en metro in een klein half uur. Goede bedden, lekker gegeten, betaalbaar.

De laatste etappe: nog steeds geen supercharger in Brussel dus volgeladen op weg naar Kortrijk, Graanmarkt 3. Daar aangekomen nog 110 km op de teller. Tot Oosterhout 160 km, dus plm 2,5 uur voor een uitgebreide lunch: 24 graden en geen regen. Fijn. Deze keer laadden we 42 km/u; misschien omdat het andere punt nu niet bezet was.
Anderhalf uur naar Oosterhout waar we in no time volgeladen waren; nog 50 minuten naar huis. Een voorspoedig einde :).

Totaal in 3 weken 3680 km gereden, gemiddeld 220Wh/km (normaal 236Wh/km).
 
Mooi verhaal en .... echt pionieren. Kan mij voorstellen dat het wel afzien was met de kleine kinderen.
Maar: wijze lessen voor een route die niet langs superchargers voert. En zelfs al gaat het via de superchargers, misschien maar goed om de nodige voorzorgen als beschreven te nemen.
De route via Duitsland - Zwitserland - Zuid Frankrijk wordt in ieder grval steeds aantrekkelijker voor ons!
 
Ikea Tours. Op het Tesla-forum hadden we gelezen dat Ikea's goed werkten (overdag! Niet 's nachts!) dus we hadden er vertrouwen in. Maar tegenvaller 2: ook dit lukte niet. Een bekend probleem: het laden van (Nederlandse?) Tesla's bij Ikea Tours werkt niet!

Zet dit zeker op Chargemap dat hij niet werkte. Want ik vertrouw ikea-frankrijk ook niet 100% (ondanks hun reputatie).

Wij hebben er ook voor piet snot gestaan (in Avignon weliswaar).
 
Wij zijn net terug uit Frankrijk, bijgaand een samenvatting ter lering ende vermaak.

Naar Bordeaux met Tesla en 4 kinderen, juli 2014

(knip) ...Graanmarkt 1, Laadde alleen niet heel snel: 35km/uur... (knip) ... Kortrijk, Graanmarkt 3...

Mooi verhaal, ik kan me de frustraties met het westfranse laadnetwerk goed voorstellen.

Tip (mosterd na de maaltijd): Graanmarkt 1 in Kortrijk is een 11kW laadpaal (max 50km/h laden), net iets verder links om de hoek heb je een 22kW paal (Graanmarkt 4 op chargemap.com).

Het zou een idee zijn om een appje voor de telefoon te bouwen dat met behulp van de tesla interface continu bijhoudt of de auto nog aan het laden is en anders een alarm geeft... (Ik wou dat ik zelf de tijd had om het te bouwen), dat had je een hoop stress gescheeld.