Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[NL/BE] Aan te houden snelheid tussen SuperChargers in

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
Ik ben gisteren tijdens een trip eens even gaan rekenen terwijl ik toch stond te wachten bij de SuperChargers en ik kom tot de conclusie dat je niet zo hard als je wil kan rijden voor de minimale reistijd.

Waarom? Een paar punten:
* De het laadvermogen (kW) bouwt af naar mate de batterij voller wordt
* Energieverbruik neemt kwadratisch toe boven de 100km/h
* Je moet de gemiddelde laadsnelheid (kW) gebruiken in de berekening

Ik kom daar uit dat 120km/h rijden (gemiddeld!) nog wel een optie is, maar dat het daar boven niet meer loont omdat je meer kWh moet laden en je SuperCharger daardoor weer aan het afbouwen is qua snelheid. Dat verschil haal je niet meer in met harder rijden. Je wil het liefste je SoC (State of Charge) van de batterij zo laag mogelijk hebben zodra je bij de SuperCharger aan komt zodat je op maximaal vermogen (~100kW) kan laden.

Als je 60 ~ 70km extra wil laden om dan lekker door te kunnen rijden kom je in het gebied waar je met nog 40 ~ 50kW laad, dan gaat er kostbare tijd verloren die je niet meer in haalt vervolgens.

Dit heb ik in deze Google Docs uiteen gezet: driving speed vs charge speed - Google Sheets

De getallen moeten nog wat getweaked worden, maar volgens mij zit ik op het juiste spoor.

Opmerkingen? Input?
 
Wido, ook onder de 100 km/u neemt de luchtweerstand kwadratisch toe met de snelheid.
Alleen wordt het bij hogere snelheden significanter.

Maar even naar de basis van je vraag: ja, je zit volgens mij op het goede spoor.
Het hangt wel af van welke afstand je moet afleggen tussen de superchargers, dus dat is eigenlijk ook een variabele.
Maar de conclusie die ik zelf al eerder had getrokken: je kunt wel harder rijden, maar dan moet je ook langer/meer laden.
Maakt uiteindelijk niet zoveel uit dat ik me daar door laat leiden; het meer om waar mijn hoofd naar staat....
 
Wido, ook onder de 100 km/u neemt de luchtweerstand kwadratisch toe met de snelheid.
Alleen wordt het bij hogere snelheden significanter.

Maar even naar de basis van je vraag: ja, je zit volgens mij op het goede spoor.
Het hangt wel af van welke afstand je moet afleggen tussen de superchargers, dus dat is eigenlijk ook een variabele.
Maar de conclusie die ik zelf al eerder had getrokken: je kunt wel harder rijden, maar dan moet je ook langer/meer laden.
Maakt uiteindelijk niet zoveel uit dat ik me daar door laat leiden; het meer om waar mijn hoofd naar staat....
Wat ik vooral wil ontkrachten is dat mensen aan namen dat zolang de laadsnelheid in km/h hoger lag dan dat je rijd, dan win je tijd.

Dat is dus niet waar als je het uit rekent.

Daarom rijd ik gewoon 120km/h tussen de SuperChargers in om mijn reistijd te verkorten. Al hebben alle Baustelle daar toch wel het meeste aan toe gevoegd...

Mooi overzicht!

conclusie 100 of 160 rijden duurt even lang...enige verschil dat je niet in slaapt valt tijdens het rijden een gevaar vormt in Duitsland door 100 te rijden.
Dat klopt. Maar als je tijdswinst wil boeken, dan kom je met 120 a 130km/h het beste uit.

Deze cijfers kunnen nog wat tweaking gebruiken, dus volledig accuraat zijn ze niet. Hopelijk rekent er hier nog iemand met mee mee.

Op termijn wordt dit allemaal anders overigens. Naar mate de packs groter worden óf voor een langere tijd op 100kW kunnen laden ziet dit overzicht er weer totaal anders uit.

Veel groter dan 85kWh heb je niet echt nodig (nouja...), maar het zou fijner zijn als het hoge laadvermogen voor een langere tijd kan worden aangehouden.
 
Je hebt wel een punt Wido. Ik ging ervan uit dat als ik leger toekwam aan een SuC, die eerste km's er gewoon veel harder invliegen. Maar ik hield er geen rekening mee, dat wanneer je een SuC-trip doet je dan ook tot een hoger batterijniveau moet opladen.

In de praktijk reken ik graag wat reserve mee in mijn trips, en probeer ik de batterij gewoon zo leeg mogelijk te rijden tussen de SuC's.
 
Eea heeft ook met rijplezier te maken, ik rijd in Duitsland liever een stuk 140 ipv 120, dat ik vervolgens 2 minuten eerder aankom maar 5 minuten langer sta te laden maakt me dan niet zo veel uit.

Eens.
In Duitsland rijd ik 130 km/u tussen de SuCh's in; best of both worlds. Enkele tientallen km's voor de SuCh ga ik lekker los voor de lol (zo lang de voorraad strekt), want de SuCh gooit dat weer snel vol.

BTW,
Een BMW-battle lukt alleen kortdurend met een tamelijk volle batterij (anders gooit de oranje-stippel-begrenzing roet in het eten). Ik heb het een keer gedaan: was vanaf 130 km/u (bij verkeer op linkerstrook) steeds sneller weg (linkerstrook weer vrij) dan de M5, maar met het verschil tussen 215 km/u en 250 km/u kwam hij altijd langszij en na een 20 - 30 minuten werd ik weer eens duidelijk met de neus op de Widoh-kromme gedrukt: nu dimmen anders haal je je burger niet rijdende.
 
Leuke vraagstelling! Als je het wiskundig aanpakt zoek je minimum van een functie. Je hebt aan de ene kant het energieverbruik van de Tesla:

a+bv^2 (constante a (=rolweerstand + interne weerstand + radio etc.) plus constante b maal de snelheid v in het kwadraat.

Aan de andere kant moet je een formule hebben voor de laadsnelheid van de accu afhankelijk van de SoC. Dat zal iets zijn van a-be^(c-Soc) met a de maximale laadsnelheid bij SoC=0, b en c te bepalen constanten, en e 2,7181...

Daarna de afgeleide bepalen en het minimum van de tijd vinden.
 
Leuke vraagstelling! Als je het wiskundig aanpakt zoek je minimum van een functie. Je hebt aan de ene kant het energieverbruik van de Tesla:

a+bv^2 (constante a (=rolweerstand + interne weerstand + radio etc.) plus constante b maal de snelheid v in het kwadraat.

Aan de andere kant moet je een formule hebben voor de laadsnelheid van de accu afhankelijk van de SoC. Dat zal iets zijn van a-be^(c-Soc) met a de maximale laadsnelheid bij SoC=0, b en c te bepalen constanten, en e 2,7181...

Daarna de afgeleide bepalen en het minimum van de tijd vinden.

De laadsnelheid tussen twee kilometerstanden is al eens door Merijn in Tableau verwerkt. Tesla | Supercharger Tabje Laadtijd. Wellicht kunnen we in de toekomst komen tot een aanbevolen, geoptimaliseerd (max)snelheid, die dan ook nog eens de hoogteverschillen meeneemt :)
 
Tja, een beetje cognitieve dissonantie helpt misschien wel.
Heb er nog een coupé met een flat-6 boxer in de garage staan en nog een cabrio met een V8 onder een afdekhoes.
Misschien moet ik daar eens wat meer mee gaan doen.
 
Interessant topic.

Grafiekje hierbij zou er als volgt uit kunnen zien (fictief stuk van 250 km met 20km reserve range):

snelheid_tussen_SuC.png


Reistijd neemt af bij toenemende snelheid.
Verbruik neemt exponentieel toe bij toenemende snelheid, terwijl de laadsnelheid (vanaf een bepaalde range) exponentieel afneemt.

Weet iemand ergens goede/realistische cijfers (of grafiek of formule) te vinden voor het verbruik t.o.v. de snelheid? Grafiekjes van Tesla zelf zijn volgens mij niet op de praktijk gebaseerd en gaan bovendien maar tot 130 km/u...
 
Last edited:
Ben nog even verder gaan puzzelen met bovenstaande vraagstelling. Op basis van een aantal verbruiksgegevens bij verschillende snelheden heb ik een formule afgeleid voor snelheid vs verbruik. Hiermee een totaalberekening gemaakt waar op basis van de typical range vóór het laden, de gewenste typical range op bestemming en de af te leggen afstand berekend kan worden wat de optimale snelheid is en welke typical range daarvoor geladen moet worden. Zowel voor een supercharger (120 kW) als voor een AC laadpaal (3,7 11 of 22 kW).
Heb dit (nog) niet tot een webpage verwerkt, maar in Excel laten staan. Zie laatste link op deze pagina: Tesla | Links

Op het eerste tabblad de invoer, uitvoer en grafiek. Op het tweede tabblad de achterliggende data en berekeningen.

tijd.png



Een volgende stap zou kunnen zijn om deze berekening serieel te maken, zodat je ook de optimale waardes kunt bepalen voor een reis met meerdere laadstops...
 
Ben nog even verder gaan puzzelen met bovenstaande vraagstelling. Op basis van een aantal verbruiksgegevens bij verschillende snelheden heb ik een formule afgeleid voor snelheid vs verbruik. Hiermee een totaalberekening gemaakt waar op basis van de typical range vóór het laden, de gewenste typical range op bestemming en de af te leggen afstand berekend kan worden wat de optimale snelheid is en welke typical range daarvoor geladen moet worden. Zowel voor een supercharger (120 kW) als voor een AC laadpaal (3,7 11 of 22 kW).
Heb dit (nog) niet tot een webpage verwerkt, maar in Excel laten staan. Zie laatste link op deze pagina: Tesla | Links

Op het eerste tabblad de invoer, uitvoer en grafiek. Op het tweede tabblad de achterliggende data en berekeningen.

View attachment 56319


Een volgende stap zou kunnen zijn om deze berekening serieel te maken, zodat je ook de optimale waardes kunt bepalen voor een reis met meerdere laadstops...
Geniaal!

Google Docs wellicht?
 
Heb geen ervaring met Google Docs. Kun je een Excel bestand daarin één-op-één overzetten (inclusief grafiek)? En is deze dan ook in de browser van de Tesla te bekijken?
Zou mooi zijn, want het is best een klus om al deze berekeningen in javascript over te zetten, grafiekje erbij te maken etc.

Supergaaf!

Je kunt het overigens ook in een Excel Online zetten, dat doe je door het op OneDrive te zetten (vroeger Skydrive) Dan werken de meeste Excel basis functie ook nog prima! Ik zal eens testen of de Tesla browser ook wordt ondersteund....

Update: Excel Online werkt niet met Password protected Excel sheets :)
 
Last edited: