Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Spanje (NO)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Ik ga volgende week naar Barcelona, dwz enkele dagen familie bezoek, daarna terug naar de camping La Ballena Allegre bij St Pere Pescadore waar we 2,5 week verblijven.

Mijn trip is als volgt:

Oosterhout SC
Froyennes 22KW (Type 2)
Aeroville Roissy 22KW (Type 3)
Auxerre SC
Macon SC
Lyon SC
Nimes SC
Perpignan 22 KW (Type 3)
Barcelona (nog onbekend)

Opgebouwd obv Chargemap.com en Goingelectric.de

Trip zou volmaakt zijn als de SC's in Belgie (Onder Brussel), N-Frankrijk (boven Parijs) en die in Narbonne (Z-Frankrijk) op tijd af zouden zijn om de reistijd te verkorten (Hoop dat er een Tesla medewerker mee leest)

Naast de standaard Type2-Type2 kabel heb ik de bekende UMC kabel met shuko, rode en blauwe stekker (Morgen ophalen bij Tesla) alsmede een Type2-Type3 kabel voor Frankrijk en Spanje. Een verdeel stekker met de bekende blauwe 3 polige aansluitingen om de camping aansluiting te splitten naar de Model S en de caravan, heb maar 10A maar de auto staat toch veel al stil dus geen bezwaar.

Morgen word bij Tesla ook de 3x26A aangepast naar 3x32A, scheelt weer bij de verschillende 22 KW laadpalen, heb gewoon een duo lader.
Vrijdag zal ik de Tesla ramen laten tinten om wat warmte buiten de deur te houden, tripje Stuttgart een week geleden heeft deze ervaring gebracht, was toen 30 graden

Zal zoveel mogelijk gaan bijhouden, foto's maken van de verschillende oplaad punten alsmede de tijden gaan bijhouden samen met alle trip info van de Tesla zelf. Ook gebruik makend van de details van de hoogte APP, kijken of deze een beetje overeenkomt ;-)

Op en aanmerkingen cq tips zijn natuurlijk meer dan welkom,
 
Voor laadpunten in Spanje kun je nog Todo sobre el vehículo eléctrico y puntos de recarga. Electromaps raadplegen.

Houd er rekening mee dat de UMC/tesla combinatie vrij gevoelig kan zijn voor spanningsvallen, al dan niet als gevolg van het laden. Ik kan mij voorstellen dat dit punt kan spelen op een camping, waar de kabelafstanden vrij groot kunnen zijn en de gebruikte kabeldiameters wellicht niet ruim zijn.
 
Helaas geen trip met de Tesla maar met de Q5 van de vrouw. Deze moest 2 dagen extra doorwerken waardoor we in het drukke verkeer zouden belanden in Frankrijk vrijdag en zaterdag. Toen maar besloten de Q5 te pakken en 1 keer in de nacht naar Spanje te knallen. Erg jammer na zo'n lange voorbereiding zelfs nu de SC in Narbonne actief is geworden. Volgende keer beter, prettige vakantie allemaal.
 
Hallo,

Ik ga volgende week naar Barcelona, dwz enkele dagen familie bezoek, daarna terug naar de camping La Ballena Allegre bij St Pere Pescadore waar we 2,5 week verblijven.

Ik vertrek naar Barcelona einde juni en zoek een (slaap) suggestie in de buurt van Lyon (= halverwege) ?
Naar goede gewoonte zal ik de reiservaring in dit forum posten.
 
Ik vertrek naar Barcelona einde juni en zoek een (slaap) suggestie in de buurt van Lyon (= halverwege) ?
Naar goede gewoonte zal ik de reiservaring in dit forum posten.

Prima adres is Le beau Rivage in Condrieu. Heb ik al vele malen verbleven.
Le Beau Rivage * * * * Condrieu

Mooi kamers, niet super deluxe, maar wel prima eten.

Een aanrader. Je kan als je een garage neemt, ook gratis opladen aan een standaard stopcontact.
Om af te toppen na de supercharger van Vienne.
 
Ibis hotel in Vienne, met SuC op de parkeerplaats? Ben er nog niet geweest, maar ga daar overnachten als ik naar Zuid Frankrijk rijdt deze zomer.

Om op doorreis te overnachten is dat prima. Er is daar verder echter niet veel in de buurt, anders dan een erg goede supermarkt met verse spullen :)

Wij hebben gewoon in Lyon overnacht, lekker gegeten, goed hotel en de volgende ochtend even geladen voor de rit naar Orange.
 
Prima adres is Le beau Rivage in Condrieu. Heb ik al vele malen verbleven.
Le Beau Rivage * * * * Condrieu

Mooi kamers, niet super deluxe, maar wel prima eten.

Een aanrader. Je kan als je een garage neemt, ook gratis opladen aan een standaard stopcontact.
Om af te toppen na de supercharger van Vienne.

vanavond aangekomen in Spanje, op 100 km van Barcelona, 184 km van laatste supercharger in Narbonne.

Hierbij de statistieken:

De eerste dag tot in Condrieu gereden en inderdaad bijgeladen in de garage.
Enkel file gehad in Luxemburg (spits om 08:00 Hr 's morgens) en in de (beruchte) tunnel door Lyon 'centre', goed voor in totaal 1 uur extra reistijd.
Nergens andere wagen tegengekomen bij SUC's en dus telkens alles voor ons alleen gehad (ideaal dus)

err.png


De 2e dag verder gereden naar onze bestemming. De klassieke vertragingen in de buurt van Orange, ongeluk nabij Montpelier, waardoor we ook weer wat tijd verloren.
Nu aan het laden met de SHUKO stekker aan 12 km/u. We geraken dus terug thuis !

err2.png


route planner van de wagen een paar keer moeten 'overrulen' en dankzij mijn voorbereidend werk (zie de tabellen in deze post) gewoon een andere optie/weg genomen.
Zo wou de wagen ons vanuit Condrieu eerst terug naar de SU in Vienne sturen, om daar dan 0 minuten te laden ?!
Ben gewoon rechtstreeks naar Nîmes gereden...
 
vanavond aangekomen in Spanje, op 100 km van Barcelona, 184 km van laatste supercharger in Narbonne.

Hierbij de statistieken:

De eerste dag tot in Condrieu gereden en inderdaad bijgeladen in de garage.
Enkel file gehad in Luxemburg (spits om 08:00 Hr 's morgens) en in de (beruchte) tunnel door Lyon 'centre', goed voor in totaal 1 uur extra reistijd.
Nergens andere wagen tegengekomen bij SUC's en dus telkens alles voor ons alleen gehad (ideaal dus)

View attachment 85446

De 2e dag verder gereden naar onze bestemming. De klassieke vertragingen in de buurt van Orange, ongeluk nabij Montpelier, waardoor we ook weer wat tijd verloren.
Nu aan het laden met de SHUKO stekker aan 12 km/u. We geraken dus terug thuis !

View attachment 85447

route planner van de wagen een paar keer moeten 'overrulen' en dankzij mijn voorbereidend werk (zie de tabellen in deze post) gewoon een andere optie/weg genomen.
Zo wou de wagen ons vanuit Condrieu eerst terug naar de SU in Vienne sturen, om daar dan 0 minuten te laden ?!
Ben gewoon rechtstreeks naar Nîmes gereden...

Gewoon even een vraag van een leek. Kan je die trip ook via de computer plannen of moet dit in de Tesla? Ik vertrek zondag naar Frankrijk en krijg pas morgen mijn Tesla, maar wil dit toch even op voorhand allemaal bekijken.
 
Gewoon even een vraag van een leek. Kan je die trip ook via de computer plannen of moet dit in de Tesla? Ik vertrek zondag naar Frankrijk en krijg pas morgen mijn Tesla, maar wil dit toch even op voorhand allemaal bekijken.
mijn TESLA dateert nog van het tijdperk dat we niet konden plannen via de computer.
Vandaar dat ik een spreadsheet leende van een ander forumlid om de planning manueel te doen.
Ondertussen neemt de computer (dankzij de updates) een groot deel van het werk reeds over, maar ik weet graag op voorhand waar ik aan begin.
Ik kijk ook altijd even op de kaart, zelfs met een GPS aan boord, kwestie van een beetje de juiste richting te weten.

Soms stelt de computer ook 'onzinnige' dingen voor, zoals vanuit Brussel eerst naar Nijvel te rijden om daar te tanken, vooraleer naar Metz te rijden.
Mijn berekeningen toonden aan dat Metz in 1 rit te halen is, gegeven een gemiddeld verbruik van max 250 Wh/km.

Een andere keer stelde de computer voor om bij de tanken in Orange (vanuit Vienne - Lyon), terwijl ik doorgereden ben naar Nîmes.
Er bestaan dus meerdere oplossingen voor hetzelfde 'probleem' en als ik mijn huiswerk gemaakt heb, voel ik me meer op mijn gemak.
Controle freak zeker ?

Naar waar moet je trouwens ?
 
Soms stelt de computer ook 'onzinnige' dingen voor, zoals vanuit Brussel eerst naar Nijvel te rijden om daar te tanken, vooraleer naar Metz te rijden.

Ook al meegemaakt (als de navigatiesoftware, voor Brussel-Metz, SuC Luxemburg zou voorstellen zou ik het nog enigszins begrijpen...). Ook vaak gezien dat ze voorstelt via een SuC om te rijden om er 0 km bij te laden, zoals hierboven ergens ook al aangegeven. Tesla wil wat stoefen zeker ? (opscheppen over het aantal SuC's dat ze intussen heeft) :)

Zou handig zijn als je de navigatiesoftware kon aangeven dat je één (en niet noodzakelijk alle) voorgestelde SuC's wil overslaan.
 
ik heb het eens opgezocht met EV tripplanner. Ik denk dat ik vanuit Oud-Turnhout toch wel in Luxemburg moet geraken en evtl zelfs Metz? De planner wil mij laten omrijden en eerst laden in Urmond. Vind ik toch wel onzinnig. Verder ken ik de weg wel helemaal uit het hoofd aangezien ik die toch wel een paar keer per jaar doe.
 
ik heb het eens opgezocht met EV tripplanner. Ik denk dat ik vanuit Oud-Turnhout toch wel in Luxemburg moet geraken en evtl zelfs Metz? De planner wil mij laten omrijden en eerst laden in Urmond. Vind ik toch wel onzinnig. Verder ken ik de weg wel helemaal uit het hoofd aangezien ik die toch wel een paar keer per jaar doe.

Zeker als het weer is zoals nu moet het lukken. Mocht het op het eind toch krap worden kun je nog langs Luxemburg. Nu kan ik me in deze situatie wel voorsteller dat de planner er een tussenstop in zet gezien de marges maar het belangrijk om te weten dat hij gaat rekenen vanuit de SoC van dat moment. Als ik hier een planning maak met zeg 60% lasding en ik wil naar Mogendorf dan stuurt hij me ook naar Urmond (terecht overigens). Maar heb ik een full charge (net voor vertrek uiteraard) dan stuurt hij mij rechtstreeks.
 
Dag, wij zijn inmiddels een halve week in Noord Spanje net onder de Franse grens - Macanet de Cabrenys (Figueres)

Girona is inderdaad open! Een hele zegen. Komende dagen zullen we daar bij laden. En het leek erop dat we dat al snel zouden moeten doen, maar gelukkig bleken we na een flinke zoektocht een plek op de camping die bij ons huis hoort, een plek te hebben gevonden waar we ongestoord konden laden (voor caravans). Zoeken deden we met kabel en verlengsnoer. Als we eindelijk een plek hadden gevonden waarbij de tesla kabel stabiel groen kleurde, haalden we pas de auto erbij.
Twee essentiële tips:
- zorg dat je een (kort) verlengsnoer mee neemt. Je moet de stekker vaak net anders in het stopcontact steken, dat kan de stekker van de tesla niet.
- laat de auto dicht en airco uit als je gaat laden op een niet sterke stabiele plek. Anders trekken airo en radio te veel energie en start het laden niet.

Onze trip:
Amsterdam
Urmond
Metz
Nuits Saint Georges
overnachting Macon

Viennes
Orange
Narbonne

Met name de laders in Urmond, Metz, Viennes en Narbonne waren goed en erg snel. NsG en Orange matig.
In Metz hebben we gedineerd, in de novotel (ligt achter de laders, andere kant uit dan de shopping). Prima gegeten. Voor se kinderen een binnen en buitenspeeltuin.

In Maçon hebben we overnacht bij Le Clos du Flace, allerschattigst hotel. Tien minuten van snelweg, ligt wel aan de snelweg. We konden onze tesla laden. Het helpt als je een eigen verlengkabel bij je hebt.

In Narbonne hebben we extra geladen, nodig om niet meteen op nul te zitten.
Urmond - Metz was goed te doen met deze temperatuur, zelfs na de file bij Maastricht. Liever sla je het ommetje langs Luxemburg over. Datzelfde geldt voor Nancy, volgens mij is het beter flink te laden in Metz en dan door te rijden naar NsG, want Nancy is om.

Ook wij hadden af en toe minder goede tips van de trip advisor (5' laden hier, 10' laden daar, of idd 0' laden ....). Zelf nadenken blijft dus nodig. Vienne is handig om niet over te slaan. De palen daar zijn nieuw, talrijk en supersnel. De Ibis is wat ranzig. Er tegenover ligt een shopping en een bakker. Heerlijke baguettes gekocht voor onderweg.

Kortom, wij hadden echt een prima trip! Met drie dochters op de achterbank (10, 7 en 4), zij vonden het ook heerlijk. Een prima ritme en lengte van stops. En fijn om even van de snelweg af te zijn. En, alles past in de auto! Ook lekker veel beenruimte. Fantastische vakantie auto dus. Ook omdat we vele borden in Frankijk passeerden die waarschuwden voor luchtverontreiniging. Blij dat we daar geen bijdrage aan hebben geleverd.