Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkabel Tesla losgerukt en gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
De laadkabel van mijn Tesla is zojuist gestolen. Hoe het heeft kunnen gebeuren? Ik heb geen idee. Hij sluit zich toch immers zowel aan de Tesla als aan de laadpaal. Is dit bij iemand anders al gebeurd? Dekt mijn verzekering dit?

enu7esa3.jpg
u3e5uby4.jpg
 
Kan het zijn dat de laadpaal brak is en dat hij daar uitgerukt is en dat dat er voor zorgt dat het laden stopt en dat dat er wellicht weer voor zorgt dat de auto de kabel unlockt? Ik was op circa 500 meter afstand van de auto toen het gebeurde, ik zag het gebeuren.

Ik toeterde met mijn telefoon, wat er voor zorgde dat de dief het op een fietsen zette. Ik kon hem echter niet meer vinden, heb uren rondjes gereden. Politie gebeld, aangifte gedaan, signalement doorgegeven... Is allemaal gebeurd in Leeuwarden overigens, bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
 
Kan het zijn dat de laadpaal brak is en dat hij daar uitgerukt is en dat dat er voor zorgt dat het laden stopt en dat dat er wellicht weer voor zorgt dat de auto de kabel unlockt? Ik was op circa 500 meter afstand van de auto toen het gebeurde, ik zag het gebeuren.

Ik toeterde met mijn telefoon, wat er voor zorgde dat de dief het op een fietsen zette. Ik kon hem echter niet meer vinden, heb uren rondjes gereden. Politie gebeld, aangifte gedaan, signalement doorgegeven... Is allemaal gebeurd in Leeuwarden overigens, bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Nieuw type diefstal...Misschien hebben ze een trucje gevonden. Uit de paal kan ik nog iets bij bedenken, maar uit een gesloten Tesla? Denk dat we een ketting met slot om de kabel en paal moeten gaan leggen. Lekker is dat
 
Heftig als ze aan je spullen zitten, kan er helaas over meepraten.
Maar zit wel mijn hoofd te breken hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Zelfs als het paal gedeelte afgekoppeld is zou de auto de kabel moeten vasthouden.
Wellicht heeft de dief hem door de beveiliging getrokken, maar dat kan haast niet zonder schade te veroorzaken aan de kabel en/of auto.
Er lag nergens stukjes plastic op de grond of in de laadpoort?
 
Last edited:
Dat is balen :scared:. Maar hoe kan dat inderdaad? Volgens mij blijft de kabel in ieder geval aan de auto kant gelocked. Dus om die er uit te halen zonder beschadiging? Of zou men met een "afstandsbediening" kunnen unlocken (mits men juiste signaal heeft ... technische studenten?). Misschien dat een SeC van Tesla daarvan nog de mogelijkheid/onmogelijkheid kan aangeven?

In ieder geval zorgelijk. Misschien even opletten of er via b.v. Marktplaats ineens een laadkabel wordt aangeboden omgeving Leeuwarden. Wat was merk, lengte kabel, etc.?
 
De laadkabel van mijn Tesla is zojuist gestolen. Hoe het heeft kunnen gebeuren? Ik heb geen idee. Hij sluit zich toch immers zowel aan de Tesla als aan de laadpaal. Is dit bij iemand anders al gebeurd? Dekt mijn verzekering dit?

enu7esa3.jpg
u3e5uby4.jpg
Hufter... maar is wel nieuw voor mij. Kan je niet met andere laadpas de sessie verbreken? Wees blij dat je geen schade hebt. En bizar dat je het hebt zien gebeuren. Anders had je helemaal verbaasd staan kijken. Ik zou marktplaats een in de gaten houden komende weken/maanden met iemand die een laadkabel aanbied.
 
Nieuw type diefstal...Misschien hebben ze een trucje gevonden. Uit de paal kan ik nog iets bij bedenken, maar uit een gesloten Tesla? Denk dat we een ketting met slot om de kabel en paal moeten gaan leggen. Lekker is dat


Het is maar een dun stukje kunststof waar de vergrendeling in valt. Mogelijk breekt dat af als je een flinke ruk aan de stekker geeft.
Als ik me het goed herinner heb ik op het Duitse Tesla forum wel eens gelezen dat bij bepaalde stekkers het kunststof erg snel breekt.

Afbeelding 346.jpg
 
Het is maar een dun stukje kunststof waar de vergrendeling in valt. Mogelijk breekt dat af als je een flinke ruk aan de stekker geeft.
Als ik me het goed herinner heb ik op het Duitse Tesla forum wel eens gelezen dat bij bepaalde stekkers het kunststof erg snel breekt.

Ik heb even naar mijn kabel gekeken. Was ook een behoorlijk dure. 8 meter en 32 A. Min of meer een tuinslang. Op de stekker zelf zag ik 4 van die openingen. Ik kon niet in de laadpoort zien hoeveel daarvan door de Tesla worden gebruikt. Zou eigenlijk alle vier moeten zijn en dan zou het toch niet eenvoudig mogen zijn op de stekker los te trekken.

Ik ben benieuwd wat het antwoord van Tesla zal zijn.
 
In de auto zit hij met 1 pinnetje vast, en het plastic van die connector is toch vrij dik, lijkt me moeilijk om zo maar los te trekken, zonder geweld/schade iig.

Heb het net nog even getest, kabel aangesloten alleen aan de kant vd auto. Sleutel binnen gelegd. Gemorreld aan de auto maar kabel zit echt muurvast.

ImageUploadedByTapatalk1405932059.972052.jpg
ImageUploadedByTapatalk1405932074.802087.jpg


Heb je toevallig gezien welke kant het eerste los was gehaald door de dief? Enige wat ik me kan bedenken is dat de auto op de een of andere manier niet gelocked was en dat hij na het afkoppelen door de laadpaal werd vrijgegeven.

Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat ik via de app keek hoe het laden ging en dat ik het slotje in de app open zag staan, terwijl ik toch de "walk-away-door-lock" functie gebruik, wellicht is deze functie toch buggy in sommige gevallen?
 
wellicht ging het de dief niet om de kabel maar om de paar kilo koper die erin zit.
In dat geval maakt het hem niets uit dat hij de stekkers sloopt.

ik heb het zelf 1x meegemaakt dat iemand de stekker van mijn kabel uit het laadpunt heeft getrokken en daarbij de stekker volledig had gesloopt.
 
In een 6m 3fase 32A kabel zit maar iets van 1.7kg koper, dat levert misschien een tientje op...


Al decennialang worden gestolen fietsen voor dergelijke bedragen verhandeld.
De dief in Leeuwarden reed waarschijnlijk van laadpunt naar laadpunt op een gestolen fiets.

- - - Updated - - -

Je kan de kabel er echt niet uit halen, ookal geeft de laadpaal de kabel vrij.

Je moet dan echt héél hard trekken om de stekker kapot te trekken, maar dat is wel bizar.


Ik denk dat je beter kunt wrikken dan trekken; dat was duidelijk bij mijn kabel het geval.