Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software-issues

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Sinds de 5.9-update was me al opgevallen dat de ingestelde stroomsterkte op de thuislocatie niet meer onthouden wordt (ik laad namelijk altijd op 9A). Dus moet ik die bijna dagelijks opnieuw instellen.
En nu zet hij sinds enkele dagen tijdens het laden ook de eenheden automatisch op energie terwijl ik liever kilometers zie tijdens het laden.
Komt daar nog bij dat ik vanmorgen op de website vroom.be melding kreeg dat mijn browser (in de auto natuurlijk)niet meer up to date was. De site meldde zelfs dat het apple safari 4.0 was. Maar aangezien ik verder geen enkel apple-apparaat in huis heb, heb ik geen idee hou oud deze versie is.

Kortom, ben ik de enige met deze bevindingen de laatste dagen?
 
Kortom, ben ik de enige met deze bevindingen de laatste dagen?
Nee; Ik heb hetzelfde probleem. Zelf laad ik namelijk altijd op 16A, dus ook ik moet elke avond de standaard ingestelde 26A verlagen.

Maar het lijkt erop dat het probleem in de weergave van de ingestelde laadstroom zit, niet in de daadwerkelijk ingestelde laadstroom. Onlangs liet ik de laadstroom op 26A staan, omdat ik 's avonds nog even weg wilde, maar de auto was gewoon met 16A aan het laden. Wellicht is het een experiment waard.
 
Het lijkt me niet zo zinvol om het gedrag van achterhaalde softwareversies te bestuderen.
Beter om eerst te updaten (desnoods bij het SC, als je haast hebt).

De huidige versie is: 5.11 (1.59.56)
 
Het lijkt me niet zo zinvol om het gedrag van achterhaalde softwareversies te bestuderen.
Wel als het probleem er nog steeds in zit:
Sinds de 5.9-update ...

- - - Updated - - -

Als embedded software developer vind ik zo'ie zo het kwaliteitsniveau van de Tesla software zeer matig; Het staat krom van de kleine, doch zeer in het oog springende foutjes, die gemakkelijk op te lossen zijn, maar er ondanks dat al vanaf versie 5.6 in zitten.

Neem nou die projected range setting (instant/average) in het energy panel die niet onthouden wordt. Elke keer als ik in de auto stap moet ik de volstrekt zinloze 'instant' omschakelen naar - het overigens zeer accurate - 'average'. Ik wordt daar wel een beetje simpel van. De horizontale schaalverdeling wordt wel onthouden, dus moeilijk kan het niet zijn.

En zo zitten er talloze foutjes in. Ik vind het jammer Tesla deze zelf niet heeft gevonden, maar ik ben ondertussen opgehouden met ze te rapporteren, want er wordt blijkbaar toch niets mee gedaan. Niet 100k€ auto waardig.
 
Het lijkt me niet zo zinvol om het gedrag van achterhaalde softwareversies te bestuderen.
Beter om eerst te updaten (desnoods bij het SC, als je haast hebt).

De huidige versie is: 5.11 (1.59.56)

Dan was ik misschien duidelijk genoeg want ik beschik wel over de 5.11versie

- - - Updated - - -

Wel als het probleem er nog steeds in zit:


- - - Updated - - -

Als embedded software developer vind ik zo'ie zo het kwaliteitsniveau van de Tesla software zeer matig; Het staat krom van de kleine, doch zeer in het oog springende foutjes, die gemakkelijk op te lossen zijn, maar er ondanks dat al vanaf versie 5.6 in zitten.

Neem nou die projected range setting (instant/average) in het energy panel die niet onthouden wordt. Elke keer als ik in de auto stap moet ik de volstrekt zinloze 'instant' omschakelen naar - het overigens zeer accurate - 'average'. Ik wordt daar wel een beetje simpel van. De horizontale schaalverdeling wordt wel onthouden, dus moeilijk kan het niet zijn.

En zo zitten er talloze foutjes in. Ik vind het jammer Tesla deze zelf niet heeft gevonden, maar ik ben ondertussen opgehouden met ze te rapporteren, want er wordt blijkbaar toch niets mee gedaan. Niet 100k€ auto waardig.

Inderdaad.

PS bedankt voor de tip, ik ga eens kijken wat hij doet als ik hem niet opnieuw instel
 
Mijn ervaring is dat of je nu een auto onder je reet hebt van 100K, 200K of 300K... er zijn altijd wel zaken waarvan je denkt "dat zou niet moeten kunnen".

Dan beter een brikje van 30K kopen, dan denk je steeds "ja, het was ook maar een goedkoop barrel". ;)

Jawel, dat is zeker zo. En om het wat verder te relativeren: Tesla heeft de automotive wereld goed wakker geschud en biedt (b)leading edge technology in hun auto's.

Maar het is niet zonder reden dat het altijd zo lang duurt voordat nieuwe technieken in auto's terug te vinden zijn. Automotive fabrikanten zijn zeer conservatief en voordat nieuwe technologien worden geintroduceerd, worden ze eerst helemaal uitontwikkeld er rigoreus getest. Gebruikers beginnen het steeds normaler te vinden dat complexe apparaten niet helemaal goed werken en regelmatig gereset moeten worden. Zelf zie ik de afgelopen jaren steeds meer de 'goed is goed genoeg'-mentaliteit in embedded software ontwikkeling. De automotiveindustrie was hierin de enige gunstige uitzondering, omdat zij weel waarde hechten aan betrouwbaarheid, maar ook daar worden nu shortcuts genomen. Ik wil niet zeggen dat Tesla dat doet, maar met de snelheid waarmee ze nieuwe technologien introduceren, zullen ze wel een groot en serieus software team nodig hebben om dat met automotive quality te moeten doen.

De instant/average bug zit er al heel lang in, is veel besproken en regelmatig gerapporteerd. Een goede software tester had dit gevonden voordat de software gereleased werd, maar allee, misschien waren er andere prioriteiten. Als hij dan door gebruikers gerapporteerd wordt, moet hij gewoon in een bug-tracking systeem terecht komen. En het is dan misschien geen show-stopper, het is wel iets dat in het oog springt, waar gebruikers hinder van ondervinden en wat op Internet besproken wordt. Dus ten minste een high priority bug. Voor de ontwikkelaar die het energy panel gemaakt heeft, is het hooguit 3 minuten werk (waarvan 2 minuten compile tijd).

Maar goed, van de andere kant kun je ook zeggen: Blij de de software bugs zich beperken tot cosmetische onvolkomenheden. Belangrijke zaken, zoals battery management, hebben ze perfect voor elkaar en het wetenschappelijk onderzoek dat ze daarvoor gedaan hebben is zelfs baanbrekend te noemen. Maar toch zou ik graag wat progressie zien in de kleine onvolkomenheden. De mogelijkheid om in het veld te kunnen updaten mag geen excuus zijn om gerapporteerde problemen te laten liggen.
 
Automotive fabrikanten zijn zeer conservatief en voordat nieuwe technologien worden geintroduceerd, worden ze eerst helemaal uitontwikkeld er rigoreus getest. Gebruikers beginnen het steeds normaler te vinden dat complexe apparaten niet helemaal goed werken en regelmatig gereset moeten worden. Zelf zie ik de afgelopen jaren steeds meer de 'goed is goed genoeg'-mentaliteit in embedded software ontwikkeling.

Moeten we hier niet juist hardstikke blij mee zijn? Ik heb liever snel bruikbare software met bugs dan feilloze software die pas na jaren uitkomt. Ik zou bv een stuk liever hebben dat Tesla z'n energie besteed aan nieuwe gave features (vol bugs) in 6.0 dan dat ze een triviaal, slechts licht irritant dingetje oplossen zoals de projected range.

Maar goed, van de andere kant kun je ook zeggen: Blij de de software bugs zich beperken tot cosmetische onvolkomenheden.

Precies! Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat de dingen die wel echt van belang zijn, die bv de auto onveilig zouden maken (GM recall?) wel zeer grondig getest moeten worden.
 
Moeten we hier niet juist hardstikke blij mee zijn? Ik heb liever snel bruikbare software met bugs dan feilloze software die pas na jaren uitkomt. Ik zou bv een stuk liever hebben dat Tesla z'n energie besteed aan nieuwe gave features (vol bugs) in 6.0 dan dat ze een triviaal, slechts licht irritant dingetje oplossen zoals de projected range.
Neen, absoluut niet. Embedded software zit in apparaten en die moeten het gewoon doen, altijd. Het moeten rebooten van je TomTom, auto, TV, wasmachine is niet acceptabel, en al helemaal niet voor een premium product van een premium merk. Slechte software getuigt van slecht vakmanschap, en niets anders.

- - - Updated - - -

Maar het lijkt erop dat het probleem in de weergave van de ingestelde laadstroom zit, niet in de daadwerkelijk ingestelde laadstroom. Onlangs liet ik de laadstroom op 26A staan, omdat ik 's avonds nog even weg wilde, maar de auto was gewoon met 16A aan het laden. Wellicht is het een experiment waard.

Daarnet geprobeerd: Het is dus gewoon een bug! De auto geeft 26A in het display, maar laadt gewoon met 16, de stroomsterkte die ik gisteren heb ingesteld. Dit heeft ooit wel goed gewerkt, maar is blijkbaar een paar releases geleden stukgemaakt.

Wat erger is, is dat dit tenminste twee releases niet door het software team is opgemerkt. Dit is dus gewoon niet getest, en waarschijnlijk niet eens uitgeprobeerd. Ik vind dat kwalijk.

En het lijkt me sterk dat onze twee auto's de enige exemplaren zijn die dit probleem hebben. Waarschijnlijk hebben alle Tesli hier last van, maar valt het weinigen op omdat ze altijd met de maximale stroomsterkte laden.
 
Wat erger is, is dat dit tenminste twee releases niet door het software team is opgemerkt. Dit is dus gewoon niet getest, en waarschijnlijk niet eens uitgeprobeerd. Ik vind dat kwalijk.

En het lijkt me sterk dat onze twee auto's de enige exemplaren zijn die dit probleem hebben. Waarschijnlijk hebben alle Tesli hier last van, maar valt het weinigen op omdat ze altijd met de maximale stroomsterkte laden.

Hoewel ik hartsgrondelijk eens ben met je betoog over foutvrije software (zit zelf ook in 't vak) zou ik toch aan bovenstaande wel graag wat nuance willen aanbrengen. Want wellicht is het wél getest, en treedt het probleem elders niet op (je kent ze wel: de niet reproduceerbare fouten), en hebben slechts enkelen wegens een onverwachte samenloop van factoren hier toch last van. Niet gezegd dat dat bij dit specifieke geval ook zo is, maar dit zou best een reden kunnen zijn dat het probleem er nog in zit. Het enige wat je kunt doen is dit blijven aanmelden lijkt me. Én het zou fijn zijn als Tesla feedback zou geven t.a.v. de aangemelde bugs....
 
... Want wellicht is het wél getest, en treedt het probleem elders niet op (je kent ze wel: de niet reproduceerbare fouten), en hebben slechts enkelen wegens een onverwachte samenloop van factoren hier toch last van. ...
Mogelijk, maar niet waarschijnlijk, want met mijn auto reproduceert het elke avond, like clockwork. En het niet opslaan van projected range mode en de slecht werkende nummer zijn het afgelopen jaar ook door de tests gekomen, dus vandaar het nadeel van de twijfel.

Én het zou fijn zijn als Tesla feedback zou geven t.a.v. de aangemelde bugs....
Absoluut! En dat is deze keer ook toegezegd, dus we wachten af.

Het is ook allemaal niet zo dramatisch als gesteld. Tesla is een jong bedrijf en embedded software development is een moeilijk process, dus het is allemaal wel te begrijpen. Maar ze zullen het serieus moeten nemen, de juiste mensen in voldoende aantallen aantrekken en vooral: Testen, testen en testen. Use cases, edge cases en corner cases.
 
Wellicht ter relativering: in maart 2012 namen wij onze ampera in ontvangst. Best mooie techniek, maar een waardeloze software / interface. En navigatiesoftware die slechter is dan die van mijn aller aller eerste TomTom (uit de tijd dat TomTom alleen maar software maakte, een handheld met losse GPS antenne moest je er zelf bijkopen, zal iets van 2003 zijn geweest).

En nu, bijna 2 en een half jaar later, is de ampera nog net zo middelmatig. Geen automatische software updates, geen verbeteringen. Wel al tot twee keer toe een nieuwe laadklep, omdat dag gewoon een ondeugdelijk ontwerp is. En een dab plus module ter vervanging van de oorspronkelijke dab module, maar dit pas nadat je er zelf om vraagt.

Nee, ik vind tesla echt zo ongelofelijk veel beter dan de traditionele autobouwers!
 
De 1e software zonder bugs moet nog geschreven worden.... Wel eens van Windows gehoord? Geen klein clubje, hebben ook wel een paar programmeurs in dienst, maar foutloze software??? NOT!!! Of Epicor, meest gebruikte pakket onder de Fortune 500 bedrijven? Kost een vermogen en wat je daar voor ellende voor krijgt... Tegen extra betaling lossen ze hun eigen fouten weer op, zo lust ik er nog wel een paar.

Tesla is lang niet perfect maar ze streven er tenminste wel naar.
 
De 1e software zonder bugs moet nog geschreven worden.... Wel eens van Windows gehoord? Geen klein clubje, hebben ook wel een paar programmeurs in dienst, maar foutloze software??? NOT!!! Of Epicor, meest gebruikte pakket onder de Fortune 500 bedrijven? Kost een vermogen en wat je daar voor ellende voor krijgt... Tegen extra betaling lossen ze hun eigen fouten weer op, zo lust ik er nog wel een paar.

Tesla is lang niet perfect maar ze streven er tenminste wel naar.

+1 (jammer alleen dat MS/Windows weer lijdend voorwerp is ;-)) Maar net zoals er in diverse brieven/uittingen etc etc spelfouten zitten. Komt dit idd ook bij de beste programmeurs voor. Het is niet anders. Daarnaast ik ben mezelf ervan bewust dat ik een early adapter ben met de Model S. Dat MOET je ook de kinderziektes/probleempjes accepteren. Tesla doet er volgens mij alles aan (met de beschikbare middelen) om alles op te lossen.
Men draait in SC Amsterdam nog steeds met twee ploegen, ik zeg petje af! Dat heb ik bij andere merken/dealers echt nog nooit gezien. Daar was het 17 uur deur dicht...
 
Dat anderen (Windows/Opel) het zoveel slechter doen kan geen argument zijn. En het is inderdaad algemeen bekend dat foutloze software niet bestaat. Maar software releasen met (dezelfde) in het oog springende fouten betekent gewoon dat er niet (goed) getest is, full stop.

Overigens kan ik me goed voorstellen dat Tesla aan andere zaken een hogere prioriteit geeft. Zo is het me opgevallen dat sinds de tijd dat versie 5.9 uitkwam, mijn range dramatisch is toegenomen. Voorheen haalde ik Tilburg-Middelburg-Tilburg maar net met een normal charge en 120km/u op de CC; Gisterenavond kwam ik thuis met 65km average projected range over. Ik heb dat lang gewijt aan betere weerstomstandigheden in de zomer, maar het waait de afgelopen dagen vrij stevig in Zeeland, en vanmorgen stonde the buitenthermometer op 14°C, even koud als toen ik afgelopen winter 95% moest laden om net thuis te kunnen komen. Dus hoogstwaarschijnlijk is deze verbetering in range bijna volledig toe te schrijven aan firmware verbeteringen in de laatste releases.
 
Dat anderen (Windows/Opel) het zoveel slechter doen kan geen argument zijn. En het is inderdaad algemeen bekend dat foutloze software niet bestaat. Maar software releasen met (dezelfde) in het oog springende fouten betekent gewoon dat er niet (goed) getest is, full stop.

Overigens kan ik me goed voorstellen dat Tesla aan andere zaken een hogere prioriteit geeft. Zo is het me opgevallen dat sinds de tijd dat versie 5.9 uitkwam, mijn range dramatisch is toegenomen. Voorheen haalde ik Tilburg-Middelburg-Tilburg maar net met een normal charge en 120km/u op de CC; Gisterenavond kwam ik thuis met 65km average projected range over. Ik heb dat lang gewijt aan betere weerstomstandigheden in de zomer, maar het waait de afgelopen dagen vrij stevig in Zeeland, en vanmorgen stonde the buitenthermometer op 14°C, even koud als toen ik afgelopen winter 95% moest laden om net thuis te kunnen komen. Dus hoogstwaarschijnlijk is deze verbetering in range bijna volledig toe te schrijven aan firmware verbeteringen in de laatste releases.

Ik treed je wel bij. Hoewel ik zelf niet zo zwaar til aan die kleinere software issues. Die verbruiksgrafiek is niet zo belangrijk voor mij. Ook het feit dat hij 26A aanduid als ik thuis mijn chargeport opendoe is voor mij niet zo storend. Zolang hij maar op 20A begint te laden.
Maar het moet gewoon goed getest zijn. Daar gaan niet alleen de ontwikkelaars in de fout hoor. Er is ook een hele testgroep die zo'n dingen moet signaliseren.

Ik hoop dan ook dat het uitstellen van versie 6.0 te maken heeft met het opsporen van zulke kleine foutjes. Elon Musk wordt heel vaak met Steve Jobs vergeleken, maar op het gebied van kwaliteitscontrole heeft hij de touwtjes toch niet zo strak in handen lijkt me.
 
Ik hoop dan ook dat het uitstellen van versie 6.0 te maken heeft met het opsporen van zulke kleine foutjes. Elon Musk wordt heel vaak met Steve Jobs vergeleken, maar op het gebied van kwaliteitscontrole heeft hij de touwtjes toch niet zo strak in handen lijkt me.

Steve Jobs maakte een MP3 speler (en nog wat dingetjes :) ), Elon Musk een complete auto (met MP3 speler). Daarnaast zijn Apple producten ook niet bulletproof... Wat ze wel gemeen hebben is dat ze fouten oplossen (vroeg of laat)