Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

aanbieders PV systemen, tips?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de knoop doorgehakt en ga de Tesla en de Zoë volledig van zonne-energie voorzien.

Maar het bos van de PV markt bevat inmiddels wel heel veel bomen, dus ben ik het spoor een beetje bijster.

Hebben mijn Tesla-lotgenoten misschien goede ervaringen met deze of gene aanbieder van panelen?
Of hebben jullie andere tips over waar ik op zou moeten letten?
Ik ga heel wat paneeltjes plaatsen, waarschijnlijk een stuk of zestig, dus kan ik het maar beter goed aanpakken.

Iemand tips of ervaringen?
Alvast dank!
 
Ik ben een zeer tevreden klant van zonline.nu. Nu bekend onder de naam Sungevity. Goed advies, probleemloze installatie en een prima prijs. Ik heb ze al aan veel kennissen aanbevolen naar volle tevredenheid.

Nog een aanvulling: Sungevity geeft je van te voren een ROI model en geven je ook garantie op de opbrengst. Ik heb ze nu anderhalf jaar, opbrengst is zelfs groter dan verwacht en verdien je in 6 jaar terug. En dat was nog met de oude (hogere) prijzen. Tevens 25 jaar garantie, en on-line inzicht in de opbrengst van je panelen.

rendementsgarantie zonnepanelen | Sungevity Nederland
 
Last edited:
Herkenbaar probleem. Heb zelf ook diverse offertes opgevraagd en met zeer uiteenlopende prijzen ontvangen. Daar zaten ook reeds genoemden bij. Heb uiteindelijk gekozen voor MitchellvanderMeij omdat een medewerker van mij een aantal jaren geleden al panelen had laten plaatsen door dit bedrijf. Hij is nog steeds erg tevreden. Gebruiken ook de bekende merken. Over een paar jaar kan ik je vertellen of het een goede keuze was:biggrin:. Mijn R.O.I is ca. 5,5 jr.
 
Last edited:
Bij mij was het een kwestie van wat kan ik maximaal kwijt op m'n dak, en wat geeft dan de hoogste opbrengst..

Toen (2009) waren dat Sunpower panelen,
24 stuks, leveren zo'n 5200 kWh op jaarbasis.
Dus als de ruimte beperkt is, of je wilt gewoon een van de best presterende panelen, dan kan ik Sunpower aan bevelen.
Amerikaans bedrijf btw..

Inmiddels hebben ze al panelen met een paneel rendement van 21℅.

Heb ze toen laten installeren door solarNRG. Zij leverden ze niet.
 
Mijn tips:
- Kijk naar het merk van de panelen en dan pas naar de leverancier (Panasonic, SunPower en Rec zijn bv. zeer goede panelen met een bewezen staat van dienst en zullen op de langere termijn meer op brengen dan andere merken. Persoonlijk vermijd ik de chinese panelen, deze zijn inderdaad goedkoper in aanschaf, maar op de langere termijn uit eindelijk minder opleveren)
- Omvormer is minimaal net zo belangrijk als de panelen (niet alleen het merk (SMA, Suntech), maar ook de juiste type)
- Heb je ook last van schaduw op de panelen, dan is shadow-management zeer belangrijk

Ik ben gegaan voor Panasonic HIT panelen, deze zijn kleiner dan de andere panelen, maar hebben wel dezelfde opbrengst (of meer) en een rendement van 21%. Doordat ze kleiner zijn kun je vaak meer panelen kwijt ivm andere merken. Bovendien garandeert Panasonic nog steeds een opbrengst van 95% na 10 jaar en 92% na 20 jaar (ivm 'chinese' panelen resp. 90% en 80%).
 
Mijn tips:
- Kijk naar het merk van de panelen en dan pas naar de leverancier (Panasonic, SunPower en Rec zijn bv. zeer goede panelen met een bewezen staat van dienst en zullen op de langere termijn meer op brengen dan andere merken. Persoonlijk vermijd ik de chinese panelen, deze zijn inderdaad goedkoper in aanschaf, maar op de langere termijn uit eindelijk minder opleveren)

volledig mee eens,
ik heb 39 Sanyo panelen en 2 Mitsubishi omvormers.
totaal 9.17kWp, na 3 jaar zit de opbrengst zelfs 15% boven de Watt Piek
dakhelling 42°, 100% zuid, 0 schaduw
 
Zonnepanelen, wij hebben 10.8Kwp vorig jaar laten monteren door http://www.zonnepanelenvolendam.nl Erg kundige man en prima team om zich heen voor een vakkundige installatie. Achteraf zou ik ze niet meer installeren. Door de aanschaf van de Tesla komen we over de 10.000kW verbuik heen en gaat de stroomprijs dus aanmerkelijk naar beneden. Salderingsregeling blijft in zijn huidige vorm nog maar tot 2017 bestaan (eerst salderen met de goedkope kW >10.000 en hierna pas met de dure < 10.000). Wat gaat er hierna gebeuren? misschien kan RsVanthur hier iest over vertellen?
Ik ben bang dat we na die tijd op de mooie dagen voor heel weinig onze overcapaciteit aan de Eneco's en Essents kunnen leveren en dat op de momenten dat we het echt nodig hebben voor een Fastnetprijs kunnen terugkopen. Maar hoop natuurlijk dat dit niet zo zal zijn...

Het is wel een hele mooie gedachte om op je eigen zonnestroom te rijden natuurlijk.
 
Wij hebben begin dit jaar 32 panelen laten leggen door Energieperspectief. We zijn begonnen met het opvragen van offertes bij diverse bedrijven en daarna was er een ritueel van verlagingen van het bedrag onder de streep.

Deze leverancier kwam echter snel aan huis en heeft veel uitleg gegeven en uiteindelijk ook een goede prijs gerekend.

Het leggen en aansluiten was in één dag afgerond.

Naderhand hebben ze ook voor mij de 3 fasen 16 A in de garage aangelegd zodat ik met de rode stekker kan laden.

Ik ben er erg tevreden over en de opbrengst na 5 maanden zit al op 57% van de geschatte jaaropbrengst (maar dat zegt natuurlijk nog niet veel).

Met een vierpersoonshuishouden en een Nissan Leaf en de Tesla zitten we vanaf ingebruikname (30 januari) op een klein tekortje (160 kWh op dit moment terwijl de opbrengst 4.200 kWh tot nu toe is) maar ik moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat de Tesla ook regelmatig aan de supercharger staat.
 
Mijn tips:
- Kijk naar het merk van de panelen en dan pas naar de leverancier (Panasonic, SunPower en Rec zijn bv. zeer goede panelen met een bewezen staat van dienst en zullen op de langere termijn meer op brengen dan andere merken. Persoonlijk vermijd ik de chinese panelen, deze zijn inderdaad goedkoper in aanschaf, maar op de langere termijn uit eindelijk minder opleveren)
- Omvormer is minimaal net zo belangrijk als de panelen (niet alleen het merk (SMA, Suntech), maar ook de juiste type)
- Heb je ook last van schaduw op de panelen, dan is shadow-management zeer belangrijk

Ik ben gegaan voor Panasonic HIT panelen, deze zijn kleiner dan de andere panelen, maar hebben wel dezelfde opbrengst (of meer) en een rendement van 21%. Doordat ze kleiner zijn kun je vaak meer panelen kwijt ivm andere merken. Bovendien garandeert Panasonic nog steeds een opbrengst van 95% na 10 jaar en 92% na 20 jaar (ivm 'chinese' panelen resp. 90% en 80%).

Helemaal OK
 
Dank voor alle tips. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Iemand toevallig ervaring met btw terugvragen?
Ik schaf ze particulier aan, aftrekbaar in de IB sfeer vanwege de zakelijke electrische auto. Maar mag je dan naast de EIA en KIA ook de btw terugvragen??
 
Mijn tips:
Persoonlijk vermijd ik de chinese panelen, deze zijn inderdaad goedkoper in aanschaf, maar op de langere termijn uit eindelijk minder opleveren)

Het is met zowel Chinese- als Europese panelen even goed uitzoeken wat je koopt. Om op voorhand alle Chinese panelen 'op één hoop' te gooien is wel erg kort door de bocht. De tijd dat er alleen maar troep uit het oosten kwam ligt toch al wel een tijdje achter ons hoor ;). En mind-you: 5 van de 10 grootste panelen leveranciers komen uit China. En de grootste wordt je echt niet van het leveren van kwaliteitsloze frut. :rolleyes:
 
Het is met zowel Chinese- als Europese panelen even goed uitzoeken wat je koopt. Om op voorhand alle Chinese panelen 'op één hoop' te gooien is wel erg kort door de bocht. De tijd dat er alleen maar troep uit het oosten kwam ligt toch al wel een tijdje achter ons hoor ;). En mind-you: 5 van de 10 grootste panelen leveranciers komen uit China. En de grootste wordt je echt niet van het leveren van kwaliteitsloze frut. :rolleyes:

Bezitter van Chinese panelen zeker ;)
Zonder dollen, ik zeg ook persoonlijk erbij, dus is mijn mening. Bovendien zeg ik nergens dat het kwaliteitsloze frut is, dat zijn jouw worden. :)
 
Bezitter van Chinese panelen zeker ;)
Wat heeft jou op dát idee gebracht? :tongue:

Zonder dollen, ik zeg ook persoonlijk erbij, dus is mijn mening. Bovendien zeg ik nergens dat het kwaliteitsloze frut is, dat zijn jouw worden. :)

Nee, mee eens. Ieder zijn eigen keuze uiteraard, maar ik wou even een tegengeluid bieden tegen het "made in China syndroom" ;-)
 
Bezitter van Chinese panelen zeker ;)
Zonder dollen, ik zeg ook persoonlijk erbij, dus is mijn mening. Bovendien zeg ik nergens dat het kwaliteitsloze frut is, dat zijn jouw worden. :)

Eigenlijk zijn er 2 "made in China" labels,
-eentje voor de chinezen zelf (en de grijze import): Rommel
-eentje dat bedoelt is om uit te voeren: kwaliteit.
Source: mijn vrouw die van Chinese origine is.
 
Dank voor alle tips. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Iemand toevallig ervaring met btw terugvragen?
Ik schaf ze particulier aan, aftrekbaar in de IB sfeer vanwege de zakelijke electrische auto. Maar mag je dan naast de EIA en KIA ook de btw terugvragen??

Als je ze prive wilt aanschaffen, wat ga je dan doen met EIA EN KIA??

Ik ga ze zakelijk aanschaffen... Heb de volgende kopie tekst gehad van mijn accountant:
Schaf na de elektrische auto nu zonnepanelen aan
Koopt u als zorgondernemer zonnepanelen? Dan kunt u deze, onder bepaalde voorwaarden, als investering activeren op uw ondernemingsbalans. Dat geldt ook als de panelen worden geplaatst op een privé pand. Waarom zou u zonnepanelen zakelijk etiketteren? Er zijn twee goede fiscale redenen om de gekochte zonnepanelen als zakelijke investering te etiketteren:

A. Energie Investeringsaftrek
De Energie Investeringsaftrek (EIA) is 41,5% als u in 2014 voor meer dan € 2.500 aan energie-investeringen doet. Het maximuminvesteringsbedrag is € 118.000.000. Let op: doe binnen drie maanden melding bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland nadat u een opdracht heeft gegeven of een bestelling heeft gedaan.
B. Afschrijving
Kunt u de zonnepanelen aanmerken als een roerende zaak? Ze moeten daarvoor los staan of slechts met schroeven bevestigd. Het is pleitbaar om zonnepanelen aan te merken als bedrijfsmiddel wanneer er sprake is van 10 procent zakelijk gebruik. Een voorbeeld van zakelijk gebruik van de energie van de zonnepanelen is het opladen van de zakelijke (semi-)elektrische auto. Deze auto moet fiscaal ondernemingsvermogen zijn en er moet een laadpaal zijn bij uw woning. Gebruikt u jaarlijks meer dan 10 procent van de geschatte opbrengstwaarde van de panelen voor het laden van de auto? Dan kunt u de zonnepanelen aanmerken als zakelijke investering.
Rekenvoorbeeld afschrijving zonnepanelen
De zonnepanelen op een garagedak leveren een geschatte jaaropbrengst van 4.500 kilowatt. Het opladen van een Mitsubishi Outlander kost 12 kilowatt per keer. U laadt de auto vier keer per week: 4 x 52 weken = +/- 2.500 kilowatt. Uw zakelijk gebruik is dus ruimschoots meer dan de benodigde 10 procent. Registreert uw laadpaal het daadwerkelijke opgeladen aantal kilowatts? Dan kunt u aansluiten bij dit daadwerkelijke verbruik i.p.v. een schatting. Voor het deel dat niet zakelijk wordt gebruikt, moet u een fiscale correctie uitvoeren voor privégebruik. Deze correctie moet plaatsvinden op basis van de waarde in het economische verkeer. Concreet betekent dit een correctie van het surplus aan kilowatts tegen de daarvoor afgesproken prijs. In het voorbeeld doet u een jaarlijkse correctie voor privé gebruik van € 200 (2.000 kilowatt x 0,10 (aanname)).

C. BTW op de aanschaf
In beginsel kunt u de BTW op de aanschaf terugvragen als ‘energie-ondernemer’. Wat kan VvAA voor u betekenen?
 
Salderen lijkt veilig tot 2020. http://www.energeia.nl/preview/2020...mooi-moment-om-op-te-houden-met-salderen.html
Salderingsregeling blijft in zijn huidige vorm nog maar tot 2017 bestaan (eerst salderen met de goedkope kW >10.000 en hierna pas met de dure < 10.000). Wat gaat er hierna gebeuren? misschien kan RsVanthur hier iest over vertellen?
Ik ben bang dat we na die tijd op de mooie dagen voor heel weinig onze overcapaciteit aan de Eneco's en Essents kunnen leveren en dat op de momenten dat we het echt nodig hebben voor een Fastnetprijs kunnen terugkopen. Maar hoop natuurlijk dat dit niet zo zal zijn...

Het is wel een hele mooie gedachte om op je eigen zonnestroom te rijden natuurlijk.