Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Heb er maar een separate thread van gemaakt. Er is inmiddels zoveel informatie op TMC dan enige ordening wel helpt om eea te vinden.

Wij gaan volgende maand naar een plaats in Italië in de buurt van Fossombrone (Pesaro-Urbino, Marche).
Het lijkt er op dat de planning er als volgt uit komt te zien. Omdat ik er niet zeker van ben dat alle laadplekken ook werken, ga ik voor korte trajecten.

Ik heb inmiddels de volgend mogelijkheden qua charging:

Tot St. Anton: Superchargers

St. Anton - Lecco, Como-meer (22kW, gratis laden) - 282 km.
tecnolario.it - heb via email de bevestiging dat ik hier kan laden. Openingstijden vraag ik nog na.

Lecco - Bologna (IKEA) - 265 km
Bologna - Rimini (IKEA) - 120 km
Rimini - Barchi (Fossombrone) - 75 km

En in Barchi gewoon op 220V.

Bij IKEA kan je inmiddels bij bijna alle winkels op 22kW laden. In ieder geval de volgende opties, bevestigd door IKEA Italië:

- Turin
- Milano (3 stores)
- Parma (status of installation is being checked as they got a delayed “go ahead”,)
- Bologna
- Rimini
- Ancona


Vraag staat nog open of je een RFID-kaart nodig hebt - op de websites staat dat je bij customer service een temporary kaart kunt krijgen.
Zodra ik meer info heb zal ik een update maken. En ach.. mogelijk staan er over 4 weken twee Italiaanse Superchargers -;)
update:2306
 
[QUOTE=Edi99;688333]Heb er maar een separate thread van gemaakt. Er is inmiddels zoveel informatie op TMC dan enige ordening wel helpt om eea te vinden.

Wij gaan volgende maand naar een plaats in Italië in de buurt van Fossombrone (Pesaro-Urbino, Marche).
[/QUOTE]

Goed initiatief, blij mee! Wij gaan (wat later dan jullie) ook naar de Marche, dus ik ben alvast dankbaar voor alles wat je ontdekt en deelt!

Na (vooraleer te boeken) wat corresponderen met het park waar wij in de Marche zullen verblijven, wordt voor ons een 3-fase 16-A CEE aansluiting aangelegd :love: Mijn voorstel om hier een beetje reclame voor het park te maken, werd vriendelijk afgeslagen: het is niet meteen de bedoeling een stormloop te krijgen.

- - - Updated - - -

Aannemend dat je St. Anton bereikt via Aichstetten, begrijp ik nog niet waarom je vandaar niet meteen naar Lecco rijdt (299 km?) maar eerst naar St. Anton (vandaar naar Lecco 282 km). De extra range van SC naar Lecco is dan slechts 17 km (ik weet niet hoe het met hoogteverschillen zit) terwijl je wel en behoorlijk stuk omrijdt, en tweemaal de grens CH-A moet oversteken (extra vignet? wachttijden?).

Zou je het vanuit Aichstetten niet halen? Evt. met laden in Chur, waarvoor ook enkele opties lijken te bestaan, weliswaar geen 22kW maar toch OK voor een extra shotje?
 
Last edited:
Heb er maar een separate thread van gemaakt. Er is inmiddels zoveel informatie op TMC dan enige ordening wel helpt om eea te vinden.

Wij gaan volgende maand naar een plaats in Italië in de buurt van Fossombrone (Pesaro-Urbino, Marche).
Het lijkt er op dat de planning er als volgt uit komt te zien. Omdat ik er niet zeker van ben dat alle laadplekken ook werken, ga ik voor korte trajecten.

Ik heb inmiddels de volgend mogelijkheden qua charging:

Tot St. Anton: Superchargers

St. Anton - Lecco, Como-meer (22kW, gratis laden) - 282 km.
tecnolario.it - heb via email de bevestiging dat ik hier kan laden. Openingstijden vraag ik nog na.

Lecco - Bologna (IKEA) - 265 km
Bologna - Rimini (IKEA) - 120 km
Rimini - Barchi (Fossombrone) - 75 km

En in Barchi gewoon op 220V.

Bij IKEA kan je inmiddels bij bijna alle winkels op 22kW laden. In ieder geval de volgende opties, bevestigd door IKEA Italië:

- Turin
- Milano (3 stores)
- Parma (status of installation is being checked as they got a delayed “go ahead”,)
- Bologna
- Rimini
- Ancona


Vraag staat nog open of je een RFID-kaart nodig hebt - op de websites staat dat je bij customer service een temporary kaart kunt krijgen.
Zodra ik meer info heb zal ik een update maken. En ach.. mogelijk staan er over 4 weken twee Italiaanse Superchargers -;)
update:2306

Dank, ik wil in september nr Toscane. Ik ben benieuwd nr jullie ervaringen.
 
Heb er maar een separate thread van gemaakt. Er is inmiddels zoveel informatie op TMC dan enige ordening wel helpt om eea te vinden.

Wij gaan volgende maand naar een plaats in Italië in de buurt van Fossombrone (Pesaro-Urbino, Marche).
Het lijkt er op dat de planning er als volgt uit komt te zien. Omdat ik er niet zeker van ben dat alle laadplekken ook werken, ga ik voor korte trajecten.

Ik heb inmiddels de volgend mogelijkheden qua charging:

Tot St. Anton: Superchargers

St. Anton - Lecco, Como-meer (22kW, gratis laden) - 282 km.
tecnolario.it - heb via email de bevestiging dat ik hier kan laden. Openingstijden vraag ik nog na.

Lecco - Bologna (IKEA) - 265 km
Bologna - Rimini (IKEA) - 120 km
Rimini - Barchi (Fossombrone) - 75 km

En in Barchi gewoon op 220V.

Bij IKEA kan je inmiddels bij bijna alle winkels op 22kW laden. In ieder geval de volgende opties, bevestigd door IKEA Italië:

- Turin
- Milano (3 stores)
- Parma (status of installation is being checked as they got a delayed “go ahead”,)
- Bologna
- Rimini
- Ancona


Vraag staat nog open of je een RFID-kaart nodig hebt - op de websites staat dat je bij customer service een temporary kaart kunt krijgen.
Zodra ik meer info heb zal ik een update maken. En ach.. mogelijk staan er over 4 weken twee Italiaanse Superchargers -;)
update:2306

Goed initiatief om aparte draad te maken.
Is je route niet om? Je hebt zo ook nadeel meer hoogteverschil te overburggen door via St. Anton te gaan.

Ons plan:
Wij gaan dit jaar naar Lucca. We rijden vanuit Aichstetten naar Monte Carasso (vlakbij meer van Lugano, Zwitserland) en kunnen opladen bij hotel Movenpick Albergo Benjaminn, is ongeveer 260 km. De volgende dag rijden we dan door naar Autogrill Villoresi EST bij Milaan (100km) en laden daar nog een 1 uur bij zodat er na aankomst ook nog lading over is om de buurt te verkennen en boodschappen te doen. Vanuit de Autogrill is het nog zo'n 270 km naar ons vakantieadres in de buurt van Lucca.
 
Ik ga over 3 weken naar Lago di Levico. 288 km van St Anton en 800 m lager. Maak me enige zorgen over de eerste etappe terug naar St. Anton. Is netto 800 m stijgen en 288 ver km dus.

En weet iemand hoe vol je hem op de heenweg in Aichstetten moet laden om. St Anton te halen?
 
Goed initiatief om aparte draad te maken.
Is je route niet om? Je hebt zo ook nadeel meer hoogteverschil te overburggen door via St. Anton te gaan.

Ons plan:
Wij gaan dit jaar naar Lucca. We rijden vanuit Aichstetten naar Monte Carasso (vlakbij meer van Lugano, Zwitserland) en kunnen opladen bij hotel Movenpick Albergo Benjaminn, is ongeveer 260 km. De volgende dag rijden we dan door naar Autogrill Villoresi EST bij Milaan (100km) en laden daar nog een 1 uur bij zodat er na aankomst ook nog lading over is om de buurt te verkennen en boodschappen te doen. Vanuit de Autogrill is het nog zo'n 270 km naar ons vakantieadres in de buurt van Lucca.

Je hebt gelijk - dat is directer. Ben nog op zoek naar een hotel+laadfaciliteit kort na Aichstetten. Weet je iets meer van de oplaad mogelijkheden in dat hotel - ik kon niet 123 iets op hun site vinden.
 
Je hebt gelijk - dat is directer. Ben nog op zoek naar een hotel+laadfaciliteit kort na Aichstetten. Weet je iets meer van de oplaad mogelijkheden in dat hotel - ik kon niet 123 iets op hun site vinden.

Heb gevraagd of ze wat foto's wilde maken, ziet er goed uit op het eerste gezicht. Ze houden tevens de plek voor me vrij op de heen en terugreis, fijn om te weten.

aansluitingen_hotel.jpg


Tijdens het uitzoeken kwam ik tot de volgende opties vanuit Aichstetten. Oorspronkelijk wilde ik in 1x doorrijden, maar heb toch gekozen voor overnachting. Zonder overnachting zou ik voor optie 3 zijn gegaan met uitwijkmogelijkheid als ik niet kon laden naar optie 1.

optie 1
1) SC Aichstetten
2) Garage Emil Frey - Via Pian Scairolo 6915, Noranco lugano (288 km)
3) Autogrill Villoresi EST - E62, Rho, Lombardy (70km)


optie 2
1) SC Aichstetten
2) SC St. Anton
3) Autogrill Villoresi EST - E62, Rho, Lombardy (335km)


optie 3
1) SC Aichstetten
2) Centro Commerciale Migros - Via Serrai 16, 6592 Sant Antonino (265km)
3) Autogrill Villoresi EST - E62, Rho, Lombardy (90km)


optie 4
1) SC Aichstetten
2) Movenpick Albergo Benjaminn - Raststätte Bellinzona Süd, A2, 6513 Monte Carasso (260km)
3) Autogrill Villoresi EST - E62, Rho, Lombardy (90km)
 
Last edited:
Als je vanaf Aichstetten over de Alpen wilt, is het in alle gevallen nog een optie om in Lindau (Duitsland) aan de Bodensee een uurtje aan een 22kW-paal te hangen, dan ga je letterlijk vol de Alpen op en heb je een flink stuk extra bereik in Italie. Mocht een geplande laadplek om welke reden dan ook niet beschikbaar zijn in Italie, kun je nog 50-75km verder rijden naar een ander laadpunt...
 
Ik ga over 3 weken naar Lago di Levico. 288 km van St Anton en 800 m lager. Maak me enige zorgen over de eerste etappe terug naar St. Anton. Is netto 800 m stijgen en 288 ver km dus.

En weet iemand hoe vol je hem op de heenweg in Aichstetten moet laden om. St Anton te halen?


Netto 800 meter stijgen is onvoldoende informatie. Je moet het totaal van alle stijgingen nemen gedurende die 288 km.
Ik heb echter geen idee hoe je daar achter zou kunnen komen.

Maar stel dat je bruto 3000 meter gaat stijgen en 800 netto dan zou je bij benadering 8x5 + 22x3 = 106 km extra nodig hebben.
(100 meter stijgen kost 5 km, 100 meter dalen levert 2 km)
 
Allen,

Ik rij halverwege juli naar Italië. Ik heb nog niets uitgezocht qua laadfaciliteiten, maar spreek wel vloeiend Italiaans. Zit deze weken wat krap in de tijd dus wilde het volgende voorstel lanceren: als jullie (Edi?) de routering en uitzoekwerk kunnen voorbereiden, dan kan ik de nodige telefoongesprekjes doen. Hebben jullie trouwens al zo'n Gruppo Hera kaart weten te versieren? Ik krijg ze niet te pakken. Kunnen jullie me een pm sturen als ik ergens naar toe moet bellen?

Wat ik trouwens wel al via Zwitserse roadster rijder had ontdek (zie onder)... Ik denk dat ik probeer van Aichstetten in 1x naar Bellinzona te rijden, of voor de klim nog een punt zoek. Bad Rappenau Zurich lukt ook, maar dat is te lang laden zonder SC.

I got your Mail from Stephan Schwarz. On your way to Lugano there are a lot of possibilities
to charge your car. For example the MY STOP on the Highway A4 near Zürichhttp://www.mystop.ch/MY-STOP-KNONAUERAMT.16.0.html?&L=3
and on the Highway A2 just before the climb to Andermatthttp://www.mystop.ch/MY-STOP-GOTTHARD.15.0.html?&L=3
Both places have CEE 32 Amp. Stations free of charge. On the way to Lugano there is also one at the Restplace in Bellinzona http://www.marche-restaurants.com/en/marche-bellinzona-north
Same as the other two CEE 32 Amp. Free of charge. If you need further information please don’t hesitate to contact me.
 
Last edited:
Denken jullie dat mijn hotel bij Lugano haalbaar is vanuit Aichstetten, is zon 270 km. Qua steiging zon 1500km (=5x15=75km extra range)
Of vergis ik me enorm?

Hebben jullie trouwens al zo'n Gruppo Hera kaart weten te versieren?

Jazeker, zie ook mijn post in draadje op vakantie in Europa :) Staat een link in met formulieren e.d. Duurde wel even voordat ik reacties terug kreeg.
 
Denken jullie dat mijn hotel bij Lugano haalbaar is vanuit Aichstetten, is zon 270 km. Qua steiging zon 1500km (=5x15=75km extra range)
Of vergis ik me enorm?
Volgens is mij is de stijging geen 1500km... dus misschien vergis je je wel enorm... sorry :confused:
Maar Aichstetten naar Lugano zou normaal gesproken moeten lukken. Als je helemaal op safe wilt spelen ga je bij Lindau aan de Bodensee (is nog Duitsland en daar staan meerdere 22kW laadpalen, is minder grote uitdaging dan laadpaal in Zwitserland of Italie aan de praat te krijgen).
Zelf willen we van Aichstetten naar Varese over 2 weken, dat is dus nog iets verder, wij gaan in elk geval bij Lindau proberen helemaal vol te laden.
 
Volgens is mij is de stijging geen 1500km... dus misschien vergis je je wel enorm... sorry :confused:
Maar Aichstetten naar Lugano zou normaal gesproken moeten lukken. Als je helemaal op safe wilt spelen ga je bij Lindau aan de Bodensee (is nog Duitsland en daar staan meerdere 22kW laadpalen, is minder grote uitdaging dan laadpaal in Zwitserland of Italie aan de praat te krijgen).
Zelf willen we van Aichstetten naar Varese over 2 weken, dat is dus nog iets verder, wij gaan in elk geval bij Lindau proberen helemaal vol te laden.

Heb ook het idee dat het wel kan in 1x, ga het gewoon proberen en deze etappe heel rustig rijden.
Volgens GreenRace is de steiging zon 1500m (moest idd geen kilometers zijn, de Tesla vliegt wel, maar niet zo hoog :)
 
Morgenochtend 7 juli is het zover, dan vertrekken wij richting Pisa - Italie.
Nu Emsbüren open is, hoeven we niet langs Zevenaar, voor ons 50km korter.
Vanaf Aichstetten gepland:
- in Lindau, nog net Duitsland - 50km na Aichstetten - bij een 22kW-laadpunt nog even weer helemaal vol laden
- de Alpen over, in 1 keer naar Varese, moet lukken met 1 lading
- diverse (>5) 22kW-laadpunten in een lijstje staan in Noord-Italië, omgeving Varese - Milaan - verder richting zuiden
We hadden ook een italiaanse laadpas besteld bij Heras, maar die is niet meer op tijd gekomen... had er ook niet echt op gerekend. Dus opladen bij de meeste Italiaanse laadpalen gaat niet lukken.
Vanzelfsprekend gaan we verslag uitbrengen. We hebben genoeg bij ons: ons gezin (6 personen), bagage voor 2 weken, mobiele laadpaal van CEE 3x32A naar Mennekes, div. verloopstekkers en verlengsnoeren. En we spreken geen italiaans...
 
Morgenochtend 7 juli is het zover, dan vertrekken wij richting Pisa - Italie.
Nu Emsbüren open is, hoeven we niet langs Zevenaar, voor ons 50km korter.
Vanaf Aichstetten gepland:
- in Lindau, nog net Duitsland - 50km na Aichstetten - bij een 22kW-laadpunt nog even weer helemaal vol laden
- de Alpen over, in 1 keer naar Varese, moet lukken met 1 lading
- diverse (>5) 22kW-laadpunten in een lijstje staan in Noord-Italië, omgeving Varese - Milaan - verder richting zuiden
We hadden ook een italiaanse laadpas besteld bij Heras, maar die is niet meer op tijd gekomen... had er ook niet echt op gerekend. Dus opladen bij de meeste Italiaanse laadpalen gaat niet lukken.
Vanzelfsprekend gaan we verslag uitbrengen. We hebben genoeg bij ons: ons gezin (6 personen), bagage voor 2 weken, mobiele laadpaal van CEE 3x32A naar Mennekes, div. verloopstekkers en verlengsnoeren. En we spreken geen italiaans...

Ik heb deze reis gepland in september.
Uw verslag is goud waard.
Succes,
 
Morgenochtend 7 juli is het zover, dan vertrekken wij richting Pisa - Italie.
Nu Emsbüren open is, hoeven we niet langs Zevenaar, voor ons 50km korter.
Vanaf Aichstetten gepland:
- in Lindau, nog net Duitsland - 50km na Aichstetten - bij een 22kW-laadpunt nog even weer helemaal vol laden
- de Alpen over, in 1 keer naar Varese, moet lukken met 1 lading
- diverse (>5) 22kW-laadpunten in een lijstje staan in Noord-Italië, omgeving Varese - Milaan - verder richting zuiden
We hadden ook een italiaanse laadpas besteld bij Heras, maar die is niet meer op tijd gekomen... had er ook niet echt op gerekend. Dus opladen bij de meeste Italiaanse laadpalen gaat niet lukken.
Vanzelfsprekend gaan we verslag uitbrengen. We hebben genoeg bij ons: ons gezin (6 personen), bagage voor 2 weken, mobiele laadpaal van CEE 3x32A naar Mennekes, div. verloopstekkers en verlengsnoeren. En we spreken geen italiaans...

Veel success. Lijkt me overigens prima te doen. Van Milaan naar Pisa is maar 278 km - dus ruim haalbaar. En tot Milaan mag inderdaad geen probleem zijn. Maar ben erg benieuwd naar je ervaring..welke 22kW plekken rond Milaan werken nu echt... Bij Milaan zou je op drie plekken bij IKEA terecht moeten kunnen. Ben benieuwd of het net zo makkelijk werkt als bij IKEA Lille (alleen kabel aansluiten).
 
We hadden ook een italiaanse laadpas besteld bij Heras, maar die is niet meer op tijd gekomen... had er ook niet echt op gerekend. Dus opladen bij de meeste Italiaanse laadpalen gaat niet lukken.
Vanzelfsprekend gaan we verslag uitbrengen. We hebben genoeg bij ons: ons gezin (6 personen), bagage voor 2 weken, mobiele laadpaal van CEE 3x32A naar Mennekes, div. verloopstekkers en verlengsnoeren. En we spreken geen italiaans...
Ik heb afgelopen week nog even iemand bij Enel laten informeren. Ze geven daar aan dat je gewoon bij de laadpaal kunt afrekenen tegen € 0,40 per kWh. Ben benieuwd of en hoe dat dan werkt. Ik lees graag je verslag... Goede reis!