Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Restwaarde Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Moeilijke vraag mischien daar niemand een glazen bol heeft om in de toekomst te kunnen kijken.

Ben financiele lease options aan het bekijken (4jaar) met verplichte restwaarde van min 16%. Wat in mijn geval op ong 10.000euro restwaarde komt. Zoals men allemaal weet is dit een goede zaak voor de meeste wagens om ze zo goedkoop na de leaseperiode eventueel over te nemen (onder de marktwaarde) of in te ruilen voor een nieuwe wagen.

Nu een van mijn collegas maakte de opmerking dat indien Mister Musk nieuwe super baterrijen op de markt brengt die bv dubbele radius hebben dan de 85kw nu heeft. We allemaal met een verouderde auto gaan rijden die serieus wat waarde verliest (onder mijn huidige 16%).

Wat denken jullie hiervan? Huidige wagens en merken hebben geen vernieuwing behalve wat extra gadgets en dergelijke in de wagen dus per merk kan er vrij gemakelijk gezegd worden wat de restwaarde en marktwaarde van een bepaalde auto is. Voor Teslas valt dit momenteel heel moeilijk in te schatten en te voorspellen daar de markt en autos/baterrijen de komende 5 jaar gigantisch gaat veranderen.

Best scenario natuurlijk: is dat wanneer die batterijen uitkomen we gewoon een battery swap zouden kunnen doen natuurlijk :) Zou dit technisch mogelijk zijn?

Thanks,
Alexandre
 
Zo snel zal het niet gaan, stel dat de huidige 85kWh accu van rond de €25.000 (2014) over 5 jaar zo'n 30% goedkoper is geworden, dezelfde accu zal dan in 2019 nieuw zo'n €17.500 kosten, verschil is slechts €7.500. Voor dezelfde €25.000 koop je dan in theorie in 2019 een 120kWh accu. Maar een 85kWh auto zal over 5 jaar (met stel 10% degradatie) nog steeds een gruwelijke bak aan energie kunnen vasthouden, je hebt dan nog een auto waar dagelijks > 300km mee gereden kan worden en lange ritten door heel Europa mogelijk zijn dmv superchargers. Heeft dat nog waarde? Ik denk van wel.

Die 30% kostenreductie in 5 jaar tijd zal denk ik niet ver van de werkelijkheid liggen. Vergeet niet dat hoe meer de prijzen van de cellen dalen (en dat kan best behoorlijk zijn, misschien wel meer dan 30%) hoe groter de vaste kosten van het accupakket van belang zullen zijn, denk aan de kosten voor de elektronica, koelleidingen, behuizing, montage, etc.etc.
 
Ik schrijf af naar 20% in 5 jaar. Als het dan tegenzit met de restwaarde, rijden we nog een jaar door. Dan zou het mij toch sterk verbazen als je dan nog steeds een boekwaarde hebt die hoger is dan de verkoopwaarde...

Uiteindelijk is de restwaarde van zoveel factoren afhankelijk dat daar geen slag naar te slaan is. Factoren die meewegen:
- brandstofprijzen over 5 jaar?
- komt Tesla in financiele problemen?
- wat doet de economie over 5 jaar?
- milieuzones in steden waar je alleen met je EV mag komen?
- wat gaat de MRB doen?
- wat is de publieke opinie betreffende rijden op brandstof?
- wat komt er de komende vijf jaar nog van de autofabrikanten?
- welke verbeteringen komen er in accu's?
- .......

En daarnaast nog de buitencategorie:
- wordt waterstof helemaal "the next thing"?
- krijgen we wegen met inductieladen, zodat je maar een heel kleine accu nodig hebt?
- wordt er een brandstofmotor uitgevonden met 80% rendement?
- stoppen we massaal met het aanschaffen van auto's en gaat het openbaar vervoer dit opvullen?
- ......

En dan is dit nog maar een klein aantal factoren, opgesteld ter Leering ende vermaeck. :)
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Gok dat je van de restwaarde niet vrolijk wordt. Heb zelf nooit een auto gehad waarvan de restwaarde mij positief verraste. Ga er maar vanuit dat ie nauwelijks meer wat oplevert na 5 jaar. Is bij een fossiel niet anders. M'n laatste BMW schreef in 3 jaar tijd 60k af:crying:.
 
Goed te lezen wat ons allemaal bezighoudt waaronder de restwaarde van de Model S en de speculaties daaromtrent. Weet dat de toekomst altijd grilliger is dan verwacht, neem als willekeurig voorbeeld een afgeschreven zeer oude Toyota Starlet waarvan het motorblok nog functioneert. Voor € 500-€ 600 komen ze graag het motorblok bij je ophalen, rekenen contant af en gaan vervolgens containers vol richting Afrika waar ze nog jaren hun dienst bewijzen als waterpomp. Wie weet verdient het accupakket van de Model S straks ook zo'n tweede leven.

Anderzijds, dat is vooral ook voor degene die de Model S zakelijk hebben aangeschaft, zal er een discussie ontstaan over de versnelde afschrijving (bijvoorbeeld VAMIL) met accountant en/of Belastingdienst. Natuurlijk mag je versneld afschrijven afhankelijk van de aanschaf(datum) 75% of 50% maar realiseer dat je wel moet aantonen dat je daadwerkelijk verwacht dat de auto na bijvoorbeeld vier/vijf jaar nog maar 25% aan boekwaarde heeft en al helemaal een discussie waardig als je ook nog over het restant van 25% naar 10% aanvullend gaat afschrijven. Wat ik hiermee wil zeggen is dat elk voordeel ook zijn nadeel heeft visa versa. Vooralsnog staan mijn inziens alle parameters gunstig en is ook Tesla er veel aan gelegen hun consument tevreden te stellen neem als recent voorbeeld de (gratis) update van de Roadster.
 
De auto is zakelijk aangeschaft.
Aangezien ik ZZP-er ben, is het een grote pot nat wat betreft privé en zakelijk. (Ok niet helemaal waar, maar komt dicht in de buurt).
In 5 jaar tijd is de auto uit de boekhouding (volledig afgeschreven) en ik ben van plan de auto daarna prive over te nemen en gewoonweg de 19ct/km declareren.
Zodra hij over gaat naar privé (heb ik mij laten vertellen) wil je het liefst zo min mogelijke waarde hebben.

Of ik hetzelfde denk over 5-6 jaar weet ik niet.
Wat de markt gaat doen in die 5 jaar is moeilijk te zeggen en om eerlijk te zijn, daar ga ik mij op dit moment ook geen zorgen over maken.

Wat de definitieve restwaarde zal zijn ?
Mijn vermoede is dat deze wagen toch nog het nodige zal opbrengen. Het is een mooie wagen, rijdt superb en krijgt de nodige software-updates automatisch binnen. Niet vergeten dat je kilometers kunt maken via het Supercharger netwerk HELEMAAL VOOR NIKS !

Stel jezelf de vraag :
Zou jij deze auto kopen voor ca. 40K-50K (5 jaar oud) wetende dat :
- Onderhoud minimaal is.
- Geen benzinekosten meer.
- (Bijna) gratis naar op vakantie kan gaan wat betreft de kosten van de reis.(Supercharger netwerk)
- Enorm veel ruimte hebt om spul mee te nemen.
- Het een gezinswagen is.
- Service van Tesla toch wel behoorlijk goed is.
- 200000km op de teller heeft staan (maar zeg eerlijk, WELK onderdeel verslijt meestal bij ICE wagens? Niet de carrosserie...)

Ik zou het doen.
 
Valt niets over te zeggen. Wat als:

- De verkopen van de S zakken (zie de US, zakt al maanden)
- de model e niet tijdig van de grond komt, omdat Elon denkt dat het over twee jaar zal zijn, maar dat feitelijk zes wordt;
- Tesla het lastig krijgt en over drie jaar omvalt;
- Het superchargernetwerk stopt, omdat het niet te financieren valt;
- je de S niet meer kunt laten onderhouden (de locale dealer zal geen S kunnen onderhouden);
- de accupakketten en motoren in dit tempo vervangen blijven worden

Dan wordt het schrootwaarde. Hij is van aluminium, dus dat zal best ok zijn :)

Wat als:

- de S een groot succes wordt in China en Duitsland;
- ook andere merken komen met succesvolle elektrische wagens, die ver kunnen rijden;
- Mercedes aansluit bij het Supercharger netwerk, en het zeer fijnmazig wordt;
- de motoren van de S vrolijk 800.000 km's blijken te lopen, zonder onderhoud;
- het accupack na 200.000 km nog 85% blijkt te hebben;
- je na 300.000 km het accupack kan laten opwaarderen voor 5K, waarmee de slechte elementen voor nieuwe worden vervangen, en je weer 100% hebt;
- model E in 2016 uitkomt, en een waanzinnig succes wordt, de BMW 3 van 2018;
- Tesla wordt overgenomen door Google;

Dan zal de wagen een ongekende restwaarde hebben, zoals nooit gezien met benzinewagens.

Succes met dobbelen. Ik ga nog even uit van 10K rest, dan kan het altijd meevallen.
 
Yep. 10k restwaarde, daar heb ik mijn berekeningen ook op gebaseerd. En beter nog is om te kijken naar de total cost of ownership, voorlopig is die een stuk lager dan wat ik voorheen reed. Ik zie de fiscaalvriendelijke benadering van de NL overheid dan ook als compensatie van de hierboven genoemde risico's. Als het meevalt heb je mazzel :)
 
Voor mij wordt ie steeds meer waard. Moet ik hem nu meenemen in box 3?:wink:


box 3 ??


leve wikipedia.
ScreenShot199.jpg