Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Luchtfilter met actieve koolstof

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta helaas nogal eens in de file achter allerlei nogal stinkende diesels. Het viel me op dat ik in de Tesla veel meer stankoverlast had dan in mijn Audi. In de Tesla zit alleen een eenvoudig luchtfilter, geen filter met actieve koolstof.

Nu blijkt dat een aantal Duitse tesla eigenaren daar ook veel last van hebben. Inmiddels hebben ze daar een zeer eenvoudige ombouw gerealiseerd.

Hier vind je instructies om het zelf te doen. Schijnt 10 tot 15 werk te zijn. TFF Forum Thema anzeigen - Filter in der Klimaanlage

Ik heb nog niet uitgezocht waar het betreffende onderdeel in Nederland te koop is. Als iemand daar een goede suggestie voor heeft houd ik aanbevolen.
 
Last edited:
Nog even verder gezocht op de site van de filterleverancier, en daar kun je heel erg handig op de juiste maat zoeken

De maten van de Tesla filter zijn: 245x156x30.
In Duitsland gebruiken ze de CUK3554: 354x154x35 (en daar moet je dus 9cm afknippen)
Ik heb nu deze gevonden: CUK1629: 238x153x32.

Dat scheelt echt maar een paar millimeter, deze ga ik bestellen. 24 euro incl BTW en excl verzendkosten (verzendkosten gratis vanaf €79, zoals @Rrreutel al aangaf)

Webshops:


Filterdetails: MANN-FILTER Online Catalogue Europe - Product Details Cabin Filter CUK 1629
 
Nog even verder gezocht op de site van de filterleverancier, en daar kun je heel erg handig op de juiste maat zoeken

De maten van de Tesla filter zijn: 245x156x30.
In Duitsland gebruiken ze de CUK3554: 354x154x35 (en daar moet je dus 9cm afknippen)
Ik heb nu deze gevonden: CUK1629: 238x153x32.

Dat scheelt echt maar een paar millimeter, deze ga ik bestellen. 24 euro incl BTW en excl verzendkosten (verzendkosten gratis vanaf €79, zoals @Rrreutel al aangaf)

Het filter werkt alleen als de lucht er niet langs kan stromen. Hopelijk sluit het CUK1629 (toch 6mm korter) wel voldoende af. Ik heb zelf de CUK3554 besteld en knip/snij er een stukje af.
 
De maten van het Tesla filter zijn: 245 x 156 x 30

Online vind ik deze van Febi voor een tientje Interieurluchtfilter 17556 Febi voor o.a. FORD, MAZDA | Winparts.nl - Interieurfilters

Lijkt nog het beste te passen (Productnummer: 0121711)
* materiaal : koolstof
* gewicht (kg) : 0,155
* lengte (mm) : 350
* breedte (mm) : 156
* dikte (in mm) : 30

p169138_900_900.jpg

Maar ik ga zaterdag wel even langs bij de lokale automaterialengroothandel. Kijken wat die hebben.
 
Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe filter? Is het merkbaar beter?
Wat ik lees op het Duitse forum heeft iemand een leenauto gekregen waarin de ombouw natuurlijk niet aanwezig was. Meteen heeft hij een verschil gemerkt.
Ik ga eens kijken bij de lokale automaterialen handelaar. Hoeft niet al te ingewikkeld te zijn...

/edit : Zo even op zondag naar de lokale automatrialenboer gegaan.. 7 minuten werk en klaar.

Nu even afwachten wanneer ik weer achter een stinkende ICE sta bij het stoplicht...
 
Last edited: