Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Disclaimer:
Ik probeer in dit topic alle info te verzamelen wat betreft de 230V-oplaad-issues. Waar mogelijk zal ik de info verrijken met bronvermeldingen.

First of all:
@TeslaMotors: Dat uw auto een geniaal product is, zal bijna niemand ontkennen. Maar wat betreft het opladen, zijn uw Belgische klanten opgezadeld met een vervelend probleem. Wij kijken vol verwachting uit naar een oplossing. Alvast bedankt.

Het Probleem:

Het staat al her en der verspreid over dit forum: in sommige delen van België is het heden (september 2014) niet mogelijk om met de in de BeNeLux meegeleverde Tesla Universal Mobile Charger (UMC) te laden op een 230V stopcontact. De oorzaak van het probleem ligt niet bij de auto maar bij de meegeleverde Tesla UMC die steeds verwacht dat er in het geval van monofase 230V opladen op één van de pinnen (Live) van het stopcontact een fasespanning staat en op de andere (Neutral) een neuter.

mains-schuko.jpg


Er zijn twee mogelijke problemen die zich in België voordoen:
1) De UMC detecteert op beide pinnen een fase en zal daarom het laden stoppen.
2) Ook wanneer het de foute pin (de Neutral pin) is die onder spanning staat, zal de UMC het laden stoppen. Voor andere huishoudtoestellen is dit geen enkel probleem. De standaard tactiek die in het buitenland werkt (stekker omkeren) is niet toepasbaar in België omdat we in Belgische stopcontacten een aardings-pin gebruiken. (met dank aan S-19910 voor het signaleren van dit issue)
In België wordt de netspanning thuis geleverd op twee verschillende manieren. Bij Δ ("driehoek" of "delta") 230V netspanning komt het eerste probleem algemeen voor. Er kan op deze stopcontacten niet geladen worden met de standaard UMC. De Δ 230V netwerken zijn in essentie verouderde netwerken. Hoewel ze er niet algemeen zijn, komen ze in België regelmatig voor. Noorwegen (het zogenaamde "IT-network") en Albanië hebben gelijkaardige netwerken. Toch is de netbeheerder in België er moeilijk van te overtuigen om de netspanning te vergroten op individuele adressen.

Op een Δ 230V netwerk wordt een schuko aangesloten met één aarding en op elke pin een fase:
schuko2.png


Sommige woningen hebben een erg verouderde "monofase" aansluiting. Dat komt er in de praktijk op neer dat er slechts twee fasen van een Δ230V zijn aangesloten. Ook in deze woningen doet het eerste probleem zich voor.

Voor woningen aangesloten op Y ("ster") 400V netspanning (3 x fase, 1x neuter) met 400V spanning tussen de fasen en 230V tussen neuter en fase doet het tweede probleem zich soms voor (afhankelijk van de manier waarop het stopcontact werd aangesloten.



P0IYC.jpg
(bron: stackexchange)


De Oplossingen voor het eerste probleem (beide pinnen onder spanning - Δ230V):
1) Laadpaal
Wat: Thuis een type2-laadpaal installeren om monofase 230V 32A (7kW) te laden. De auto ondersteunt (momenteel) driefasig laden enkel wanneer er tussen de fasen een spanning van 400V gemeten wordt, bij een spanning van 230V wordt er monofase geladen. Let bij aankoop van de laadpaal op (vraag het aan uw leverancier) dat hij kan aangesloten worden op Δ230V. Er zijn genoeg voorbeelden van laadpalen die er geen probleem van maken om de auto te laten opladen.
Voordeel: kan tot 7kW (mits 32A aansluiting)
Nadeel: is enkel een oplossing voor thuis
Voorbeelden:
*) Keba
*) Ratio wallbox
*) EV-box...
Referenties: Forumleden met deze oplossing: [Nog geen bekend]
Laadsnelheid: 32km/u

2) Andere UMC
Wat: Een andere UMC kopen om monofase 32A te laden vanop een blauw stopcontact (7kW) of 13A vanop een schuko stopcontact (niet aangeraden) 230V stopcontact (3,5kW).
Voordeel: een mobiele oplossing kan zowel thuis als onderweg gebruikt worden. Je kan deze oplossing ook prima gebruiken op reis in Noorwegen :).
Nadeel: op een stopcontact gelimiteerd tot 13A (bron: Tesla website). Op een standaard stopcontact is 10A trouwens een betere veiligheidsmarge.
Voorbeelden:
*) Mennekes UMC (laadkabel 35076 zoals aangeraden door JoeNe, elders op dit forum)
*) Ratio EV Portable Charger Mode 2 (31320) (Xander, post#2) - beperkt tot 16A
*) "Juice Booster" portable charger (filip@dijkenduin)
Referenties: Forumleden met deze oplossing: JoeNe, Xander, DjiM
Laadsnelheid: Afhankelijk van de lader tot 32km/u op blauw stopcontact van 32A; 13km/u op schuko

3) Scheidingstransformator
Wat: Een scheidingstransformator installeren die van 3x230V omvormt naar 3x400V+Neuter. Dit in combinatie met een type 2 laadstation of een rood stopcontact.
Voordeel: er kan driefasen geladen worden en dat bovendien aan een hogere spanning van 400V. Beiden zorgen ervoor dat er meer vermogen in de auto kan gepompt worden (22kW met duolader; de helft zonder).
Nadeel: de transformator verbruikt extra (zelfs wanneer hij niet belast is) en veroorzaakt bij het opstarten piekstromen die de elektrische installatie op de proef stellen. Vereist bijgevolg een ingreep van een professional.
Voor deze oplossing moet je een driefasige aansluiting hebben. Monofase 230V aansluitingen kunnen hier dus geen gebruik van maken.
Voorbeelden:
*) De SPT20000/BTE van EREA
Referenties: Forumleden met deze oplossing: PatrickL
Laadsnelheid: In combinatie met laadpaal of rood stopcontact (32A): 100km/u (mits duolader) of 50km/u (monolader). Op schuko (=standaard) of CEE (blauw) stopcontact: 16km/u (nogal nutteloos).
Opgelet: De netbeheerder levert als standaardaansluiting 40 ampère in een woning. Maar om aan 100km/u te kunnen laden, is er aan de 230V-zijde van de transformator een stroomsterkte van ongeveer 60A nodig. Een standaard-installatie zal bijgevolg zeker moeten verzwaard worden.

De Oplossingen voor het tweede probleem (inversie pinnen - Y400V):
1) Verloopkabel maken
Wat: Een korte verloopkabel maken die aan één zijde een mannelijke aansluiting en aan de andere zijde een vrouwelijke aansluiting heeft. Wanneer het laden niet lukt op een stopcontact, kan er geprobeerd worden om de UMC via de verloopkabel in te pluggen. De verloopkabel moet de aansluitingen van beide pinnen van het stopcontact omwisselen.
Voordeel: oplossing voor thuis én voor onderweg
Nadeel: knutselwerk
Voorbeelden: N/A
Referenties: Forumleden met deze oplossing: S-19910

2) Polariteit stopcontact (laten) verwisselen
Wat: Het stopcontact in kwestie modificeren en de aansluitingen van beide gaatjes van het stopcontact omwisselen.
Voordeel: simpel
Nadeel: is enkel een oplossing voor het specifieke stopcontact dat het probleem vertoont; geen oplossing onderweg.
Voorbeelden: N/A
Referenties: Forumleden met deze oplossing: N/A

Onbekend / Te Onderzoeken:
Speciaal voor Noorwegen is er een afwijkende UMC ontwikkeld die het wel toelaat op te laden op het "IT-network". Volgens een niet nader genoemde Tesla verkoper kan de Noorse UMC niet zonder meer door Tesla aangeboden worden op de Belgische markt vanwege keurings-issues (??)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: guyG
Dat is een zeer duidelijk overzicht.
@Wido, kan je daar een sticky thread van maken? Zeer handig voor de Belgen.

Ik heb een RATIO
EV Portable Charger Mode 2 (31320). Zoek er naar in de forums. Er zijn veel die zeggen dat het werkt.

Ik heb mijn gekocht bij J&K EV Solutions. Ze waren behulpzaam en hebben zelfs contact opgenomen met Ratio om te bevestigen dat het zou werken.


Het is trouwens deze die ik zelf heb. Wel gekocht via BeCharged - Marktleider in oplaadpunten voor elektrische voertuigen
 
Persoonlijk ben ik van oordeel dat Tesla deze niet werkende UMC zelf zou moeten vervangen door types die werken, zoals in Noorwegen. Er zijn voldoende oplossingen en de kosten daarvoor moeten gewoon bij Tesla liggen !
Je koopt een auto van tientallen duizenden euro's en je kan niet eens thuis laden omdat hun lader niet werkt !
 
Persoonlijk ben ik van oordeel dat Tesla deze niet werkende UMC zelf zou moeten vervangen door types die werken, zoals in Noorwegen.

Ik ben het volmondig eens.
Ik heb een zwaar vermoeden dat de Noorse UMC onze problemen allemaal oplost; heeft er iemand informatie die dit bevestigt of ontkracht?

Ik heb de eerste post aangepast en er ook het pin-inversie probleem aan toegevoegd (met dank aan S-19910 voor de uitleg).
 
Last edited:
Ditzelfde probleem kwam ik tegen in Normandië. Ik kon de auto niet laden op een standaard 220V stopcontact ( met een aaarde pin).
Nadat ik de stekker van het verlengsnoer die ik op de UMC had aangesloten omkeerde lukte hel wel.
Dit scenario herhaalde zich meerdere laadsessies.
Hou er dus rekening mee dat dit probleem zich niet alleen in België kan voordoen.
 
Ik heb gisteren mijn Model S kunnen opladen op een plaats zonder Neuter en met UMC. Ik heb de elektriciteitskast nog eens nagekeken en ik zag enkel 3 zwarte kabels binnenkomen, en dus geen blauwe (Neuter). Ik heb ook geen transfo's gezien.

Ik stond zelf nogal perplex eigenlijk dat het lukte.

Een drietal weken geleden lukte het in Sainte-Ode nog niet zonder Neuter. En nu in Erps-Kwerps dus wel.
 
Ik heb gisteren mijn Model S kunnen opladen op een plaats zonder Neuter en met UMC. Ik heb de elektriciteitskast nog eens nagekeken en ik zag enkel 3 zwarte kabels binnenkomen, en dus geen blauwe (Neuter). Ik heb ook geen transfo's gezien.

Ik stond zelf nogal perplex eigenlijk dat het lukte.

Een drietal weken geleden lukte het in Sainte-Ode nog niet zonder Neuter. En nu in Erps-Kwerps dus wel.


het kan, in één bijzonder geval :

als bij de distributietransfo aan de secundaire kant één faze geaard is (meestal met impedantie); dan zal de Tesla-UMC deze fase zien als de neuter.
als je beide fazes op het stopcontact nameet; zal je +/-0V en +/-220V meten - perfect voor de Tesla-UMC.
Misschien kan je dat bij gelegenheid nog eens doen.


zoals je weet, ben ik zelf van Erps afkomstig; en thuis hadden we zo'n netwerk. Ook de sporthal had zo'n netwerk - nog eens een grote discussie gehad tijdens de opbouw voor één of ander optreden mid 80-er jaren.
ik heb zo'n vermoeden dat je 'Bij Julia' (Lindenhof:wink:) hebt opgeladen - dat is diezelfde omgeving.
 
Speciaal voor Noorwegen is er een afwijkende UMC ontwikkeld die het wel toelaat op te laden op het "IT-network". Volgens een niet nader genoemde Tesla verkoper kan de Noorse UMC niet zonder meer door Tesla aangeboden worden op de Belgische markt vanwege keurings-issues (??)
DjiM,

ik had begrepen van 'een niet nader genoemde Tesla verkoper' dat de manier van aansluiten in Noorwegen (ster/driehoek/...) overal (in Noorwegen) hetzelfde is. Vandaar dat men een eenduidige oplossing voor de Noren kan aanbieden. In ons land is het echter een minder eenduidige zaak (no comment), vandaar...
 
Toen je verkoper zei ben ik afgehaakt ;-)
Of het nu ster of driehoek is maakt voor monofase niets uit. Mijn ratio lader laadt overal op. Ze hebben spijtig genoeg een assumptie genomen die fout was en nu dit probleem veroorzaakt. Op zich niet zo'n drama. Spijtig dat 9 maanden na uitlevering van de eerste modellen er nog geen oplossing is vanuit Tesla.
 
Last edited:
het keurings-issue is mi. simpel.

de Noren hebben een stekker zonder aardingspen, maar met randaarding.
deze is België niet goedgekeurd.

maar neem de Noorse UMC, met een Belgische Schuko-stekker, en het probleem is van de baan.


(los van het feit dat er in Noorwegen een zondvloed aan problemen geweest is met de betrouwbaarheid van de UMC.)
 
Weet iemand de exacte reden dat de Tesla UMC niet werkt, maar andere portable laders wel ?
Kan het wellicht de in de UMC ingebouwde type-B aardlekschakelaar zijn ? (De info over ingebouwde type-B aardlek detector in de UMC heb ik van het Duitse forum).

ik zou dit graag willen weten om te kunen bepalen of een portable lader die ik wil maken inderdaad zou werken in Noorwegen en België.
 
Last edited:
Weet iemand de exacte reden dat de Tesla UMC niet werkt, maar andere portable laders wel ?
Kan het wellicht de in de UMC ingebouwde type-B aardlekschakelaar zijn ? (De info over ingebouwde type-B aardlek detector in de UMC heb ik van het Duitse forum).

ik zou dit graag willen weten om te kunen bepalen of een portable lader die ik wil maken inderdaad zou werken in Noorwegen en België.

neen, zeker niet de typeB aardlek.
(heb zelf ook een draagbaar laadstation 3*32A gebouwd, met type-B aardlek, werkt perfect op 220V zonder neuter.)
probleem kan enkel in de EPC liggen, die de spanning tussen N en PE controleert.

succes met de DIY.
 
neen, zeker niet de typeB aardlek.
(heb zelf ook een draagbaar laadstation 3*32A gebouwd, met type-B aardlek, werkt perfect op 220V zonder neuter.)
probleem kan enkel in de EPC liggen, die de spanning tussen N en PE controleert.

Werkt jouw laadstation driefasig op een net 3 x 230V zonder neuter? Of bedoel je dat jouw laadstation op een 3 x 230V netwerk zonder neuter enkelfasig kan laden?
 
Werkt jouw laadstation driefasig op een net 3 x 230V zonder neuter? Of bedoel je dat jouw laadstation op een 3 x 230V netwerk zonder neuter enkelfasig kan laden?

op een 3*230 netwerk kan ik enkel monofazig laden. tot 1*32A

ik heb geprobeerd om twee of drie fazig te laden, maar de lader schakelt het drie-fazig laden enkel in als er 380V tussen de fazes staat.
(je kan dus perfect twee-fazig laden op een 3*380V-net)
 
De Oplossingen voor het eerste probleem (beide pinnen onder spanning - Δ230V)
2) Andere UMC
Wat: Een andere UMC kopen om monofase 32A te laden vanop een blauw stopcontact of 13A vanop een schuko stopcontact (niet aangeraden) 230V stopcontact (3,5kW).
Voordeel: oplossing voor thuis én voor onderweg. Je kan deze oplossing ook gebruiken op reis in Noorwegen :).
Nadeel: op een stopcontact gelimiteerd tot 13A (bron: Tesla website)
Voorbeelden:
*) Mennekes UMC (laadkabel 35076 zoals aangeraden door JoeNe, elders op dit forum)
*) Ratio EV Portable Charger Mode 2 (31320) (Xander, post#2)
Referenties: Forumleden met deze oplossing: JoeNe, Xander
Bijzonder overzichtelijk en duidelijk, hartelijk dank.
Ik zit dus thuis met dit probleem maar heb wel twee 32A monofase stopcontacten laten installeren (blauw). Momenteel gebruik ik de Mennekes 35076 op een gewone stopcontact (13A max. dus), maar indien er een gelijkaardige UMC zou bestaan die zich aansluit aan een blauwe stopcontact en tot 32A kan zou dat natuurlijk voor mij de ideale oplossing zijn. Heeft iemand hier referenties voor ?