Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadsnelheid Supercharger 60kWh

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mede Teslarijders,

Ik heb twijfels over de laadsnelheid van mijn Tesla bij de supercharge stations. Ik rijd zelf een 60kWh en mijn compagnon rijdt een 85kWh versie. De verschillen in laadsnelheid zijn enorm. Vandaar ook mijn twijfels. Mijn auto komt niet boven de 230km/h terwijl die van mijn compagnon makkelijk boven de 500km/h komt. Nu wordt vanuit Tesla aangegeven dat mijn auto / accu naar behoren functioneert.

Ik ben eigenlijk op zoek naar andere Tesla rijders met een 60kWh versie incl. supercharge optie om te kijken hoe snel hun auto laadt. Ik hoop dat iemand zijn ervaring hiermee wil delen. Klopt het dat die laadsnelheid naar behoren is of laden jullie ook veel sneller dan 230km/h?

Alvast bedankt!

Jorg
 
Welkom hier!

Je hebt wel geladen met een (bijna) lege batterij neem ik aan? Tot circa 30% soc van je batterij krijg je het volledige vermogen (bij mij lag dat de laatste keer rond de 109 kW) en daarna neemt het vermogen in rap tempo af.
 
Hoi Merijn,

Bedankt! Mijn accu was ver leeg inderdaad. Ik kon nog slechts 40km rijden.
Je geeft aan dat jij de laatste keer een vermogen van 109kw kreeg, maar weet je toevallig ook met hoeveel km / h er dan geladen wordt? Ik ben nog niet helemaal thuis in de kW :-(
Kun je ook iets zeggen over vanaf wanneer het vermogen bij jou ongeveer afloopt? Hoe vol is je accu dan ongeveer? Ik probeer een beetje te vergelijken om te zien of alles werkt zoals bij andere 60kWh versies.

- - - Updated - - -

Hoi Gelden,

Nope, ik was die keer als enigste aan het laden. Ik let daar inderdaad ook goed op.
 
Heb zelf geen 60 kWh versie, maar dit is mijn laadverloop (2 sessies):

image.jpg


De km per uur instelling vind ik niet zo handig, omdat deze een gemiddelde over de hele laadsessie laat zien, terwijl het vermogen eigenlijk de laadsnelheid op dat moment laat zien. Je kunt de weergave in afstand of energie aanpassen in de instellingen in de auto. Of je kunt zelf het vermogen berekenen door V*A te doen, die ook in de app worden weergegeven. Als je vermogen omrekent naar typical range (ongeveer 200 Wh/km) kom je dus uit op een laadsnelheid van 545 km per uur bij 109 kWh.
 
Jorg, dit zou te makkelijk zijn; je hebt er toch wel een duolader erin zitten ?

Dat maakt geen verschil. De Supercharger laadt met gelijkstroom (DC) en die gaat (min of meer) direct de accu's in. De lader in de auto wordt gebruikt om de wisselstroom (AC) die uit een laadpaal of normaal stopcontact komt om te zetten in de gelijkstroom voor de accu's. Met een duolader kan dat twee keer zo snel, maar voor Supercharging is het niet relevant.
 
Dat maakt geen verschil. De Supercharger laadt met gelijkstroom (DC) en die gaat (min of meer) direct de accu's in. De lader in de auto wordt gebruikt om de wisselstroom (AC) die uit een laadpaal of normaal stopcontact komt om te zetten in de gelijkstroom voor de accu's. Met een duolader kan dat twee keer zo snel, maar voor Supercharging is het niet relevant.

En weer wat geleerd, bedankt.
 
Beste allemaal!

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb inderdaad de duolader er ook op zitten. Mijn idee was om een lichtere versie te nemen, maar dan wel met alle laadopties (duolader, supercharger).
Ik heb ook een keer de instellingen aangepast van km/h naar kwh. Het kwam niet boven de 52. Al diverse malen contact hierover gehad met Tesla. Mijn auto staat daar nu ook omdat door de druk tijdens het laden een lekkage is onstaan. Tijdens het testen vanuit Tesla hebben ze 1 keer met 370 km/h geladen. De dag erop slechts weer 220 km/h. Nog steeds onduidelijkheid waar dit allemaal aan zou liggen. Al met al nog heel veel onduidelijkheden vanuit Tesla, maar op de service is niks aan te merken. Vervangende auto gehad en ze kwamen zelfs mijn kinderstoel thuis brengen.

Er zijn helaas heel weinig mensen met een 60 kWh die ook gebruik maken van de supercharger. Mochten er mensen zijn dan hoor ik het graag.
 
Vandaag 2x in Oosterhout geweest om te laden, ik heb wat gegevens bijgehouden en hierbij het resultaat:

laadsnelheid.png



Ik hoop dat het duidelijk is. Kort gezegd: om van 44 km naar 300 te gaan ben ik 60 minuten kwijt. (stonden totaal 5 tesla's te laden)
van 202 naar 296 40 minuten. (stonden totaal 2 Tesla's te laden)
 
Beste Rogert en Carlos,

Super bedankt voor deze input. Het is duidelijk en hier kan ik zeker iets mee.
Jullie halen allebei veel hogere laadsnelheden dan ik ooit heb gedaan. Mijn auto staat nu nog bij Tesla, maar dan weet ik in ieder geval dat mijn gevoel klopt. Er is iets niet helemaal goed met mijn accu.. Bij Tesla gaven ze een aantal keren aan dat mijn auto naar behoren zou laden. Dat is volgens mij niet het geval. En dat blijkt ook uit jullie gegevens.

Bedankt!