Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadproblemen op de Keba

This site may earn commission on affiliate links.
Vrijdag was ik vrij en bemerkte ik toen ik 's middags weg moest dat mijn accu maar half vol was, terwijl ik de auto de avond ervoor wel bijna leeg aan de lader gehangen heb. Het laden moest dus onderbroken zijn. Gelukkig was ik toevallig vrij, want als ik die naar mijn klant had gemoeten, was dat een probleem geweest.

Om dit te voorkomen later met die probleem geconfonteerd te worden, heb ik bij terugkomst meteen de helpdesk gebeld. Het uitlezen van de auto duurde nogal lang, dus zou ik later worden teruggebeld. Het is nu maandag, en blijkbaar is het nog steeds niet 'later', maar dat terzijde. De vraag of ik de auto gewoon kon laden, zonder diagnostische gevens te overschijven werd in elk geval bevestigd. Toen ik vrijdagavond de auto nog even controleerde bleek het laden weer de zijn stilgevallen. De Keba knipperde met een blauwe balk, wat betekent dat ik de RFID kaart er voor moet houden.

Zaterdag heb ik de auto weer half leeggereden en zondag heb ik hem niet gebruik. Maar omdat ik maandagochtend weer weg moest, heb ik hem zondagavond weer aan de lader gehangen. Ook toen is het laden weer twee keer stil gevallen. De eerste keer was het tonen van de RFID kaart genoeg. De tweede keer stond er een melding op het display dat ik service moest bellen. De chargeport was rood en ik moest de auto zelfs afkoppelen en weer aankoppelen om hem weer aan het laden te krijgen. Maar ik kreeg hem uiteindelijk aan het laden, en omdat ik niet wist hoe lang hij het vol zou houden en het al laat was, heb ik de laadstroom maar van de gebruikelijke 16A opgevoerd naar de maximale 26A.

Vanochtend was de accu tot net iets onder een normal charge geladen, met een bereik van 326km. Maar de laadpaal stond nog op groen, dus was nog vrijgegeven om te laden. Erg vreemd.

Mijn Keba is beveiligd met een RFID lezer. Dat leek op het moment van bestellen een goed idee, maar het blijkt een beetje onzinnig. Voordat je kunt laden, moet de lader worden vrijgegeven met een RFID pasje. De lader blijft dan vrijgegeven totdat de laadkabel wordt ontkoppeld. Maar als de laadpaal het contact verliest met de lader in de auto - omdat die bijvoorbeeld staat te resetten - vergrendeld de laadpaal en zal deze opnieuw moeten worden vrijgegeven. Het kan dus zo zijn dat meerdere mensen dit probleem hebben, zonder dat ze het weten omdat hun laadpaal na zo'n incident niet op slot springt. Wat ook niet helpt is dat ik niet meer kan inloggen met de Tesla App op mijn telefoon, sinds ik vorige weer mijn wachtwoord heb gewijzigd.

Zijn er hier misschien mensen die hetzelfde laadprobleem hebben, al dan niet met een beveiligde laadpaal?
 
Ik ben even door de Release notes van een software update voor de Keba aan het lopen :

Downloads - KeContact

http://www.kecontact.com/index.php?eID=download&file=KeContact-P20_FW_1-013a8_01.zip

Als je de ZIP opendoet en het bestand van de Release notes opendoet zie je op p9 dit staan :
Improved Error Handling
As of software version 1.009.128.0, all errors had been treated in the same way and had
been limited to max. five occurrences. After the fifth occurrence, charging was stopped
permanently and the wall box had to be rebooted again.
One error will be treated differently now, other errors can now be selectively cleared by
unplugging the EV. With the most common errors it is no longer necessary to reboot the wall
box.
The errors are now differently classified
· Permanent internal errors (up to max. five times during one charging session) can
only be cleared by rebooting the wall box. Those errors will be signaled to the EV with
-12V.
· Errors because of erroneous function of the vehicle or charging chord, e.g.
interlocking error, short circuit at pilot signal, reaction of EV, etc. can be cleared by
unplugging of the charging chord and will be signaled to the EV with +12V.
· Warnings because of erroneous function of the EV will not be limited and are signaled
separately.
Authorization – Stopping a Charging Session at the Wall Box
A present charging session can now be stopped with the very same RFID tag with which the
session was initiated. The same function applies to key switch versions of the wall box.
Authorization – Extension of max. RFID tags to up to 20
The new firmware version enables to teach up to 20 RFID Tags.
Authorization – …remains even if errors occur
The improved error handling enables the wall box to monitor the presence of an EV. It can be
ensured that no other EV has been connected since the error, thus the authorization and
consequently the charging session can be kept alive even if errors occur.

Ik denk dat die software update uitvoeren misschien wel jouw probleem kan verhelpen.
 
Toch heeft mijn Keba het al die tijd prima gedaan, dus wel opvallend dat het een probleem van de laatste dagen is...

Dat is waar ... Bij mij kreeg de Keba "kuren" na een update van de software van de MS (weet niet meer welke). Begreep toen dat dit probleem bij Keba bekend was en dat men dit simpel kon oplossen. Maar wie weet is dit wel weer een ander probleem .... :confused:.
 
Hoe wisten jullie uiteindelijk dat het aan de Keba lader lag, en niet aan de auto?

Mijn auto heeft namelijk een history van stoppen met laden. De eerste keer bleek de UMC defect te zijn, dus daarvan is de oorzaak gevonden en adequaat opgelost. Maar de tweede keer is hij verschillende keren op de UMC op een Schuko afgeslagen. Er is toen geen duidelijke diagnose gesteld, maar slechts gesuggereerd dat de netspanning 'niet goed' is, iets dat de meeste leken niet kunnen weerleggen. Het stopcontact in kwestie zat echter op de groep van ons demonstratie lab - dus daar is niets mis mee - en ik heb zelfs aangeboden een netspanningsanalyzer mee te laten lopen als ze me de pass/fail criteria kon geven. Het laden is die middag 4 of 5 keer gestopt, zonder dat we ooit hebben kunnen achterhalen waarom. Toch heb ik daar geen gevolg meer aan gegeven omdat ik toch altijd op de Keba laadt.

Totdat nu ook het laden op de Keba steeds afgebroken wordt; Vannacht is hij weer op 50% gestopt. Als ik niet toevallig vrij was geweest, had ik gewoon naar Middelburg en terug gemoeten (2x 136km) en dat haal ik niet op een halve lading.

Gezien de history staat de auto dus onder verdenking, hoewel de Keba veel waarschijnlijker de oorzaak is. Maar voordat we de oorzaak begrijpen lijkt het me niet verstandig om zaken te gaan veranderen, want daarmee vervallen we gewoon in trial-and-error.
 
Hoe wisten jullie uiteindelijk dat het aan de Keba lader lag, en niet aan de auto?

Mijn auto heeft namelijk een history van stoppen met laden. De eerste keer bleek de UMC defect te zijn, dus daarvan is de oorzaak gevonden en adequaat opgelost. Maar de tweede keer is hij verschillende keren op de UMC op een Schuko afgeslagen. Er is toen geen duidelijke diagnose gesteld, maar slechts gesuggereerd dat de netspanning 'niet goed' is, iets dat de meeste leken niet kunnen weerleggen. Het stopcontact in kwestie zat echter op de groep van ons demonstratie lab - dus daar is niets mis mee - en ik heb zelfs aangeboden een netspanningsanalyzer mee te laten lopen als ze me de pass/fail criteria kon geven. Het laden is die middag 4 of 5 keer gestopt, zonder dat we ooit hebben kunnen achterhalen waarom. Toch heb ik daar geen gevolg meer aan gegeven omdat ik toch altijd op de Keba laadt.

Totdat nu ook het laden op de Keba steeds afgebroken wordt; Vannacht is hij weer op 50% gestopt. Als ik niet toevallig vrij was geweest, had ik gewoon naar Middelburg en terug gemoeten (2x 136km) en dat haal ik niet op een halve lading.

Gezien de history staat de auto dus onder verdenking, hoewel de Keba veel waarschijnlijker de oorzaak is. Maar voordat we de oorzaak begrijpen lijkt het me niet verstandig om zaken te gaan veranderen, want daarmee vervallen we gewoon in trial-and-error.

Tot voor een week laadde ik altijd perfect met mijn keba, maar sinds ik de updates binnen heb moet ik noodgedwongen met de UMC opladen (werken in de straat).
Ik vermoed dat de KEBA niet de oorzaak van je probleem is. Alleen hebben ze hun software nu aangepast dat bij een laadprobleem van je auto, even later het laden terug gestart kan worden.

Ofwel doe je een upgrade van je KEBA en ga je de trial and error manier op. Ofwel noteer je nauwkeurig de tijdstippen waarop het misloopt, in de hoop dat Tesla iets in de logs kan vaststellen. Praat er eens over met je service center lijkt me.

En om nu op je vraag te antwoorden, ik was enkele weken geleden op de KEBA website terecht gekomen en had gezien dat er een update was. Toen ik je probleem las heb ik de release notes van deze update gezocht en kwam op het gequote deeltje uit.
 
Mijn Keba P20 stopte ook al 3-4 keer, nu van 16A naar 14A gezet in de Tesla en toen bleef hij het doen. Vreemd, want voor 5.9 deetie ut gewoon met 16A.
Benieuwd of bij een openbare laadpaal je ook problemen hebt.
 
Tot voor een week laadde ik altijd perfect met mijn keba, maar sinds ik de updates binnen heb moet ik noodgedwongen met de UMC opladen (werken in de straat).

Ik voel met je mee; Vorige week was mijn straat afgesloten ivm een gaslek, dus ik voelde de bui al hangen. Maar gelukkig was het voor het einde van de avond opgelost zodat ik toch nog kon laten. Met de UMC schijn je officieel geen verlengsnoer te mogen gebruiken, dus ik ben benieuwd hoe jij dat doet ;-).

Ik vermoed dat de KEBA niet de oorzaak van je probleem is. Alleen hebben ze hun software nu aangepast dat bij een laadprobleem van je auto, even later het laden terug gestart kan worden.

Precies wat ik ook dacht.

Ofwel doe je een upgrade van je KEBA en ga je de trial and error manier op. Ofwel noteer je nauwkeurig de tijdstippen waarop het misloopt, in de hoop dat Tesla iets in de logs kan vaststellen. Praat er eens over met je service center lijkt me.

Het lijkt erger te worden; Ondertussen kan ik nog geen twee uur laden zonder dat hij afslaat. Het begint echt vervelend te worden. Ik denk dat we vrijdag maar met de ICE naar Luxemburg gaan...

En om nu op je vraag te antwoorden, ik was enkele weken geleden op de KEBA website terecht gekomen en had gezien dat er een update was. Toen ik je probleem las heb ik de release notes van deze update gezocht en kwam op het gequote deeltje uit.

Ik ga zometeen eerst Tesla bellen, en daarna proberen mijn Keba te updaten. Had ik nog maar ergens een Windows laptop...

- - - Updated - - -

Mijn Keba P20 stopte ook al 3-4 keer, nu van 16A naar 14A gezet in de Tesla en toen bleef hij het doen. Vreemd, want voor 5.9 deetie ut gewoon met 16A.
Benieuwd of bij een openbare laadpaal je ook problemen hebt.

Een lagere stroom zou het optreden van het probleem inderdaad kunnen voorkomen; Zo had ik het nog niet bekeken. Ik heb de stroom juist opgevoerd om ervoor te zorgen dat hij maar zoveel mogelijk geladen heeft voor het afslaan.

- - - Updated - - -

Instant update:
De auto laadt nu helemaal niet meer. Hij begint wel, maar binnen enkele minuten stop hij. De Keba laat dan even een blauwe balk zien met rode uiteinden, gevolgd door een groen flits om vervolgens eens in de zoveel seconden kort blauw op te lichten, zoals hij altijd doet als hij vergrendeld is.

Ik ga meteen even de manual opzoeken en indien nodig Cohere bellen. Heeft iemand dit al eens gehad?

Screen Shot 2014-04-16 at 08.35.40 .png
 
Last edited:
Ik voel met je mee; Vorige week was mijn straat afgesloten ivm een gaslek, dus ik voelde de bui al hangen. Maar gelukkig was het voor het einde van de avond opgelost zodat ik toch nog kon laten. Met de UMC schijn je officieel geen verlengsnoer te mogen gebruiken, dus ik ben benieuwd hoe jij dat doet ;-).

Met 5G2.5 verlengsnoer van een 30-tal meter. En voorlopig zonder problemen.

Instant update:
De auto laadt nu helemaal niet meer. Hij begint wel, maar binnen enkele minuten stop hij. De Keba laat dan even een blauwe balk zien met rode uiteinden, gevolgd door een groen flits om vervolgens eens in de zoveel seconden kort blauw op te lichten, zoals hij altijd doet als hij vergrendeld is.

Ik ga meteen even de manual opzoeken en indien nodig Cohere bellen. Heeft iemand dit al eens gehad?

Er staan kleurcodes in de manual, maar van jouw beschrijving vind ik niet terug in de manual.
 
Last edited:
Er staan kleurcodes in de manual, maar van jouw beschrijving vind ik niet terug in de manual.

Inderdaad; Ik kon hem ook al niet vinden. Dus Cohere even gebeld; Zij hebben deze code wel in hun documentatie staan en volgens hen wordt deze code in verband gebracht met een software bug in de Keba firmware, die met name met Tesla's problemen veroorzaakt. Precies wat jullie hier al dachten dus, maar nu weten we het in elk geval zeker.

Ik ben even een VM op mijn MacBookje aan het installeren, zodat ik de update kan uitvoeren.
 
Inderdaad; Ik kon hem ook al niet vinden. Dus Cohere even gebeld; Zij hebben deze code wel in hun documentatie staan en volgens hen wordt deze code in verband gebracht met een software bug in de Keba firmware, die met name met Tesla's problemen veroorzaakt. Precies wat jullie hier al dachten dus, maar nu weten we het in elk geval zeker.

Ik ben even een VM op mijn MacBookje aan het installeren, zodat ik de update kan uitvoeren.

Heren, even voor een leek : waar vind ik de update voor de keba p20 ? Staat die op de cohere web-site of zo. Als ik dat weet kan ik mijn installateur informeren en hopenlijk kan hij de update uitvoeren.
 
Heren, even voor een leek : waar vind ik de update voor de keba p20 ? Staat die op de cohere web-site of zo. Als ik dat weet kan ik mijn installateur informeren en hopenlijk kan hij de update uitvoeren.

In de 2e post van deze thread, hieronder nog eens gelinkt:
Laadproblemen op de Keba

Overigens bood Cohere - die mijn Keba geleverd heeft - aan om een monteur langs te sturen om hem te updaten. Dat kon volgens hun niet snel, maar wel morgen. Naar mijn idee is dat snel genoeg, maar ik heb het toch maar zelf gedaan.
 
In de 2e post van deze thread, hieronder nog eens gelinkt:
Laadproblemen op de Keba

Overigens bood Cohere - die mijn Keba geleverd heeft - aan om een monteur langs te sturen om hem te updaten. Dat kon volgens hun niet snel, maar wel morgen. Naar mijn idee is dat snel genoeg, maar ik heb het toch maar zelf gedaan.

Thanks, dom van me .....stond dus al gewoon een pagina eerder. Gelukkig heb ik meer verstand van oude engelse auto's, ik bel morgen mijn installateur.
 
Sinds gisterennacht heb ik ineens problemen met laden... Het laden was na 1,5 uur gestopt. Vanavond maar eens geladen terwijl ik niet sliep; nu stopte het laden na 4u.
Beide keren gaf de auto aan dat laden niet mogelijk was en dat ik contact moest opnemen met Tesla. Daarvoor met zowel mijn auto als met die van mijn compagnon geen problemen tegengekomen. Beide keren was het loskoppelen van de kabel en weer koppelen voldoende om weer te laden. Zonder loskoppelen kon ik het laden niet hervatten.

Ik heb het volgende laadpunt (zonder pas):

a8apyjys.jpg


(blauwe lampjes tussen de groene geeft hij al vanaf het begin aan)

Is dit laadpunt ook door mijzelf te updaten en kan dit uberhaupt het probleem zijn?

Ik ga morgen iig Tesla maar weer bellen...

Bedankt voor het meedenken alvast! (Iig prettig om zoiets even van je af te schrijven :))