Page 1 of 6 12345 ... LastLast
Results 1 to 10 of 58

Thread: Laadproblemen op de Keba

  1. #1
    Bite my shiny metal ass MindBender's Avatar
    Join Date
    Jul 2013
    Location
    Tilburg, The Netherlands
    Posts
    387

    Laadproblemen op de Keba

    Vrijdag was ik vrij en bemerkte ik toen ik 's middags weg moest dat mijn accu maar half vol was, terwijl ik de auto de avond ervoor wel bijna leeg aan de lader gehangen heb. Het laden moest dus onderbroken zijn. Gelukkig was ik toevallig vrij, want als ik die naar mijn klant had gemoeten, was dat een probleem geweest.

    Om dit te voorkomen later met die probleem geconfonteerd te worden, heb ik bij terugkomst meteen de helpdesk gebeld. Het uitlezen van de auto duurde nogal lang, dus zou ik later worden teruggebeld. Het is nu maandag, en blijkbaar is het nog steeds niet 'later', maar dat terzijde. De vraag of ik de auto gewoon kon laden, zonder diagnostische gevens te overschijven werd in elk geval bevestigd. Toen ik vrijdagavond de auto nog even controleerde bleek het laden weer de zijn stilgevallen. De Keba knipperde met een blauwe balk, wat betekent dat ik de RFID kaart er voor moet houden.

    Zaterdag heb ik de auto weer half leeggereden en zondag heb ik hem niet gebruik. Maar omdat ik maandagochtend weer weg moest, heb ik hem zondagavond weer aan de lader gehangen. Ook toen is het laden weer twee keer stil gevallen. De eerste keer was het tonen van de RFID kaart genoeg. De tweede keer stond er een melding op het display dat ik service moest bellen. De chargeport was rood en ik moest de auto zelfs afkoppelen en weer aankoppelen om hem weer aan het laden te krijgen. Maar ik kreeg hem uiteindelijk aan het laden, en omdat ik niet wist hoe lang hij het vol zou houden en het al laat was, heb ik de laadstroom maar van de gebruikelijke 16A opgevoerd naar de maximale 26A.

    Vanochtend was de accu tot net iets onder een normal charge geladen, met een bereik van 326km. Maar de laadpaal stond nog op groen, dus was nog vrijgegeven om te laden. Erg vreemd.

    Mijn Keba is beveiligd met een RFID lezer. Dat leek op het moment van bestellen een goed idee, maar het blijkt een beetje onzinnig. Voordat je kunt laden, moet de lader worden vrijgegeven met een RFID pasje. De lader blijft dan vrijgegeven totdat de laadkabel wordt ontkoppeld. Maar als de laadpaal het contact verliest met de lader in de auto - omdat die bijvoorbeeld staat te resetten - vergrendeld de laadpaal en zal deze opnieuw moeten worden vrijgegeven. Het kan dus zo zijn dat meerdere mensen dit probleem hebben, zonder dat ze het weten omdat hun laadpaal na zo'n incident niet op slot springt. Wat ook niet helpt is dat ik niet meer kan inloggen met de Tesla App op mijn telefoon, sinds ik vorige weer mijn wachtwoord heb gewijzigd.

    Zijn er hier misschien mensen die hetzelfde laadprobleem hebben, al dan niet met een beveiligde laadpaal?

  2. #2
    EU P 1662 JoeNe's Avatar
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Posts
    1,164
    Ik ben even door de Release notes van een software update voor de Keba aan het lopen :

    Downloads - KeContact

    http://www.kecontact.com/index.php?e...1-013a8_01.zip

    Als je de ZIP opendoet en het bestand van de Release notes opendoet zie je op p9 dit staan :
    Improved Error Handling
    As of software version 1.009.128.0, all errors had been treated in the same way and had
    been limited to max. five occurrences. After the fifth occurrence, charging was stopped
    permanently and the wall box had to be rebooted again.
    One error will be treated differently now, other errors can now be selectively cleared by
    unplugging the EV. With the most common errors it is no longer necessary to reboot the wall
    box.
    The errors are now differently classified
    · Permanent internal errors (up to max. five times during one charging session) can
    only be cleared by rebooting the wall box. Those errors will be signaled to the EV with
    -12V.
    · Errors because of erroneous function of the vehicle or charging chord, e.g.
    interlocking error, short circuit at pilot signal, reaction of EV, etc. can be cleared by
    unplugging of the charging chord and will be signaled to the EV with +12V.
    · Warnings because of erroneous function of the EV will not be limited and are signaled
    separately.
    Authorization – Stopping a Charging Session at the Wall Box
    A present charging session can now be stopped with the very same RFID tag with which the
    session was initiated. The same function applies to key switch versions of the wall box.
    Authorization – Extension of max. RFID tags to up to 20
    The new firmware version enables to teach up to 20 RFID Tags.
    Authorization – …remains even if errors occur
    The improved error handling enables the wall box to monitor the presence of an EV. It can be
    ensured that no other EV has been connected since the error, thus the authorization and
    consequently the charging session can be kept alive even if errors occur.
    Ik denk dat die software update uitvoeren misschien wel jouw probleem kan verhelpen.
    EU Reservation #1662 - VIN 23175 Reservation Made : November 16th 2012- Order confimed : May 28th 2013 - In Production : October 2nd 2013 - Production Complete : October 12th 2013 - Delivered : November 26th 2013


  3. #3
    Junior Member
    Join Date
    Nov 2013
    Location
    belgium hofstade
    Posts
    16
    Mijn keba stopte ook steeds met laden, maar sinds de update (van de keba) alles perfect.
    P85+ alles behalve kinderzitjes

  4. #4
    Bite my shiny metal ass MindBender's Avatar
    Join Date
    Jul 2013
    Location
    Tilburg, The Netherlands
    Posts
    387
    Quote Originally Posted by JoeNe View Post
    Ik denk dat die software update uitvoeren misschien wel jouw probleem kan verhelpen.
    Hm, daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben! Dan zal ik morgen toch de Ethernet/Debug aansluitingen maar eens in orde gaan maken...

  5. #5
    Member Steven's Avatar
    Join Date
    May 2013
    Location
    Netherlands
    Posts
    257
    Quote Originally Posted by igorvinck View Post
    Mijn keba stopte ook steeds met laden, maar sinds de update (van de keba) alles perfect.
    Hier hetzelfde gehad (zonder pasje weliswaar). Na het onderbreken werd door de Keba gereset maar niet opnieuw begonnen met de laadsessie. Na de update werkt alles sindsdien als een zonnetje.

  6. #6
    Bite my shiny metal ass MindBender's Avatar
    Join Date
    Jul 2013
    Location
    Tilburg, The Netherlands
    Posts
    387
    Toch heeft mijn Keba het al die tijd prima gedaan, dus wel opvallend dat het een probleem van de laatste dagen is...

  7. #7
    Member Steven's Avatar
    Join Date
    May 2013
    Location
    Netherlands
    Posts
    257
    Quote Originally Posted by MindBender View Post
    Toch heeft mijn Keba het al die tijd prima gedaan, dus wel opvallend dat het een probleem van de laatste dagen is...
    Dat is waar ... Bij mij kreeg de Keba "kuren" na een update van de software van de MS (weet niet meer welke). Begreep toen dat dit probleem bij Keba bekend was en dat men dit simpel kon oplossen. Maar wie weet is dit wel weer een ander probleem .... .

  8. #8
    Bite my shiny metal ass MindBender's Avatar
    Join Date
    Jul 2013
    Location
    Tilburg, The Netherlands
    Posts
    387
    Hoe wisten jullie uiteindelijk dat het aan de Keba lader lag, en niet aan de auto?

    Mijn auto heeft namelijk een history van stoppen met laden. De eerste keer bleek de UMC defect te zijn, dus daarvan is de oorzaak gevonden en adequaat opgelost. Maar de tweede keer is hij verschillende keren op de UMC op een Schuko afgeslagen. Er is toen geen duidelijke diagnose gesteld, maar slechts gesuggereerd dat de netspanning 'niet goed' is, iets dat de meeste leken niet kunnen weerleggen. Het stopcontact in kwestie zat echter op de groep van ons demonstratie lab - dus daar is niets mis mee - en ik heb zelfs aangeboden een netspanningsanalyzer mee te laten lopen als ze me de pass/fail criteria kon geven. Het laden is die middag 4 of 5 keer gestopt, zonder dat we ooit hebben kunnen achterhalen waarom. Toch heb ik daar geen gevolg meer aan gegeven omdat ik toch altijd op de Keba laadt.

    Totdat nu ook het laden op de Keba steeds afgebroken wordt; Vannacht is hij weer op 50% gestopt. Als ik niet toevallig vrij was geweest, had ik gewoon naar Middelburg en terug gemoeten (2x 136km) en dat haal ik niet op een halve lading.

    Gezien de history staat de auto dus onder verdenking, hoewel de Keba veel waarschijnlijker de oorzaak is. Maar voordat we de oorzaak begrijpen lijkt het me niet verstandig om zaken te gaan veranderen, want daarmee vervallen we gewoon in trial-and-error.

  9. #9
    EU P 1662 JoeNe's Avatar
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Posts
    1,164
    Quote Originally Posted by MindBender View Post
    Hoe wisten jullie uiteindelijk dat het aan de Keba lader lag, en niet aan de auto?

    Mijn auto heeft namelijk een history van stoppen met laden. De eerste keer bleek de UMC defect te zijn, dus daarvan is de oorzaak gevonden en adequaat opgelost. Maar de tweede keer is hij verschillende keren op de UMC op een Schuko afgeslagen. Er is toen geen duidelijke diagnose gesteld, maar slechts gesuggereerd dat de netspanning 'niet goed' is, iets dat de meeste leken niet kunnen weerleggen. Het stopcontact in kwestie zat echter op de groep van ons demonstratie lab - dus daar is niets mis mee - en ik heb zelfs aangeboden een netspanningsanalyzer mee te laten lopen als ze me de pass/fail criteria kon geven. Het laden is die middag 4 of 5 keer gestopt, zonder dat we ooit hebben kunnen achterhalen waarom. Toch heb ik daar geen gevolg meer aan gegeven omdat ik toch altijd op de Keba laadt.

    Totdat nu ook het laden op de Keba steeds afgebroken wordt; Vannacht is hij weer op 50% gestopt. Als ik niet toevallig vrij was geweest, had ik gewoon naar Middelburg en terug gemoeten (2x 136km) en dat haal ik niet op een halve lading.

    Gezien de history staat de auto dus onder verdenking, hoewel de Keba veel waarschijnlijker de oorzaak is. Maar voordat we de oorzaak begrijpen lijkt het me niet verstandig om zaken te gaan veranderen, want daarmee vervallen we gewoon in trial-and-error.
    Tot voor een week laadde ik altijd perfect met mijn keba, maar sinds ik de updates binnen heb moet ik noodgedwongen met de UMC opladen (werken in de straat).
    Ik vermoed dat de KEBA niet de oorzaak van je probleem is. Alleen hebben ze hun software nu aangepast dat bij een laadprobleem van je auto, even later het laden terug gestart kan worden.

    Ofwel doe je een upgrade van je KEBA en ga je de trial and error manier op. Ofwel noteer je nauwkeurig de tijdstippen waarop het misloopt, in de hoop dat Tesla iets in de logs kan vaststellen. Praat er eens over met je service center lijkt me.

    En om nu op je vraag te antwoorden, ik was enkele weken geleden op de KEBA website terecht gekomen en had gezien dat er een update was. Toen ik je probleem las heb ik de release notes van deze update gezocht en kwam op het gequote deeltje uit.
    EU Reservation #1662 - VIN 23175 Reservation Made : November 16th 2012- Order confimed : May 28th 2013 - In Production : October 2nd 2013 - Production Complete : October 12th 2013 - Delivered : November 26th 2013


  10. #10
    Member
    Join Date
    Jul 2013
    Location
    Holland
    Posts
    179
    Mijn Keba P20 stopte ook al 3-4 keer, nu van 16A naar 14A gezet in de Tesla en toen bleef hij het doen. Vreemd, want voor 5.9 deetie ut gewoon met 16A.
    Benieuwd of bij een openbare laadpaal je ook problemen hebt.
    85kw, multicoat red, VIN22848, Pano, 19", grey nappa, Obeche Mat, Duo lader, Tech pack, Park sensors, Air, Verlichtingsset.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Keba Comfort C22 en release 5.9 - even opletten.
    By Edi99 in forum Belgium and the Netherlands
    Replies: 12
    Last Post: 2014-04-13, 05:52 AM
  2. Help! verkeerde KEBA?
    By Xfrank in forum Belgium and the Netherlands
    Replies: 21
    Last Post: 2014-01-26, 07:30 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •