Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

3G Problemen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb m'n Model S nu een week (en er inmiddels iets meer dan 1000 km op staan, gaat lekker) maar sinds donderdagochtend werkt de 3G-verbinding eerst zeer traag en sinds donderdagmiddag geheel niet meer. Er is wel mobiel netwerk, ik heb dekkingstreepjes in het scherm staan, maar het 3G-icoon verschijnt niet. WiFi doet het wel, hoewel het verbinden met m'n thuisnetwerk niet lukt (maar dat schijnt een notoir issue te zijn, het antennebereik is zeer matig en bovendien is de Model S nogal kieskeurig met welke access points hij wil verbinden). Via WiFi connecten met de hotspot op m'n iPhone werkt wel.
Op advies van Technical Support een stuk of 8 keer al het scherm gereset, maar dat helpt niet, dus enige optie is nog de auto naar het service center brengen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Het valt me wel op hoe snel je went aan online zijn in de auto :)
 
Hoe doe je dat? Wat ik heb kunnen vinden zijn de reset van het centrale scherm (de 2 stuurwieltjes ingedrukt houden) en van het instrumentencluster (de bovenste knoppen op het stuur ingedrukt houden). Beide heb ik al meerdere malen geprobeerd, geen effect.
 
Hier exact hetzelfde probleem. Auto op de 29e maart geleverd.

Ik heb vrijdagochtend Tesla gebeld. Scherm gereset etc, meerdere keren. Wifi uitgezet. Monteurs via Wifi in de auto gekeken... niks! De auto moet naar het Service Centre voor reparatie helaas.

Nu moest ik vrijdagmiddag vliegen en de auto staat dus nu bij een parkeerbedrijf in Hoofddorp. De mensen van Tesla halen de auto daar deze week op en gaan het maken, en zorgen ervoor dat de auto weer netjes wordt terug gebracht. Ze repareren ook gelijk twee andere puntjes die ik had bij de oplevering, waarvoor ik een afspraak had staan als ik weer in NL ben.

Vervelend dat dit niet werkt, maar de service is prima!

- - - Updated - - -

P.S. de auto wilde eerst wel verbinding maken met mijn Wifi netwerk via het Ziggo Ubee modem, vanaf donderdag ook niet meer.... Ik had nog een Asus accesspoint liggen, deze even aangesloten, en toen had ik wel weer een Wifi verbinding.... Vaaaaaag!
 
Apart. Mijn auto is de 28e geleverd. Je zou bijna denken aan een configuratiefout bij het data-abonnement voor onze auto's, kan me bijna niet voorstellen dat hetzelfde onderdeel bij twee vrijwel tegelijkertijd geleverde auto's op dezelfde dag de geest geeft. Bovendien, als er een hardwareprobleem was zou er uberhaupt geen netwerkverbinding zijn.
 
Bij de auto van m'n compagnon is precies hetzelfde aan de hand sinds zondag. Hij heeft 'm de 31ste in ontvangst mogen nemen en na een aantal dagen dus ineens geen 3G meer. Ze gaven aan dat de auto enkele uren aan de Wifi moet hangen zodat ze het kunnen fixen. Maar het kan dus in 5 minuten lees ik? Wel een vreemd verhaal dat het bij meerdere auto's vrijwel tegelijkertijd zo is.
 
Waardoor het komt is mij nooit verteld.
Maar, aangezien ze het binnen 5-10 minuten kunnen fixen lijkt het mij een software bugje.
De rede dat ze vragen de wagen een "aantal" uren op de Wifi te laten staan is dat de engineer dit tussendoor doet en hij niet hiervoor apart tijd reserveert.
Het is een amerikaans bedrijf en ik verwacht dat ze geen ITIL handhaven, dus wordt het opgepakt zodra het kan.

Bij mij is het 2 keer voorgekomen, kort na elkaar. De eerste keer 's morgens vroeg bij vertrek deed de 3G het niet meer. De tweede keer was tijdens het rijden, viel plots weg...zomaar.
 
Ik zit nu bij Tesla in Amsterdam (bij mij kon het dus niet op afstand gefixed worden) en het probleem lijkt te zijn dat de auto met het Vodafone-netwerk verbindt, terwijl dat KPN moet zijn. Op Vodafone is data niet geautoriseerd dus zit je zonder 3G. De simkaart is vervangen maar dat heeft niet geholpen, ze zijn er nu nog mee bezig.

Edit: nieuwe simkaart hielp uiteindelijk toch, hij doet het weer. Hopelijk blijft dat nu ook zo :)
 
Last edited:
Nee, zou KPN moeten zijn, volgens Telefónica to provide M2M connectivity for Tesla

Telefonica and its M2M World Alliance partners will provide connectivity for Model S across multiple countries in Europe, including in Germany and the United Kingdom on Telefonica’s O2 network, in Spain on Movistar, and in the Netherlands on KPN.


Nu is die deal wel vrij recent (bericht is van een paar dagen geleden) dus het zou kunnen dat het voorheen op Vodafone was - misschien dat het daar ook mis is gegaan bij mij. In België zou BASE de connectie moeten verzorgen.
 
Heeft iemand met 5.9 al geconstateerd dat de overgang van Nederlandse naar Belgische provider nu probleemloos verloopt? Ik zit nogal vaak in het grensgebied, en ben het meer dan zat om minimaal twee keer te rebooten tussen iedere overgang....

Gisteren van Breda naar Eke (B) en dat ging in Google Maps niet goed (steeds meer grijze kaart). Even twee scrollwieltjes ingedrukt en vrijwel meteen hersteld. Op de terugweg ging het wel feilloos.
 
Toen ik vanochtend de grens over ging bij Hazeldonk duurde het erg lang voor de 3G terugkwam. Uiteindelijk na een minuut of 5 wachten maar gereset. Vervolgens nog steeds geen 3G, en het mobiele signaal viel een paar keer helemaal weg. Ik stond op het punt weer met Tech Support te gaan bellen toen ik net voor de ring Antwerpen weer 3G terugkreeg. Bepaald robuust is het dus nog altijd niet.
 
na het instaleren van de 5.9 software was mijn 3G verbinding ook weg.
3 resetten nodig gehad vooraleer deze er terug was.

Bij mij ook zo gegaan. Na de 2e reset even 3G die weer wegviel, en na de 3e keer idd weer normaal stabiel 3G.

Herstel: 3G ligt er weer uit, ook na 4e en 5e reset..... Zal toch weer eens een mailtje naar Tesla sturen....
 
Last edited: