Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S privé kopen ?

This site may earn commission on affiliate links.
Tot voor kort dacht ik dat alle EV's uitsluitend zakelijk werden gekocht.
Echter nu blijkt uit cijfers van het RDC Centraal Bureau Mobiliteit informatie dat in 2013 ongeveer 20% van de EV's privé zijn gekocht.

Zijn er hier mensen of kennen jullie mensen die een Tesla Model S of wellicht een andere EV of plug-in hybride privé hebben gekocht ?

Ik gebruik deze informatie om uit te rekenen hoeveel kosten de overheid (de normale hardwerkende belastingbetaler) heeft gemaakt
door alle fiscale voordelen op EV's en PHEV's.
Dit als reactie op het zure stuk in de VK van afgelopen zaterdag, zie Tesla in de pers (NL/BE) - Page 29


Hieronder de cijfers:

Afbeelding 203.jpg
 
Sorry, Hans. Ik ken geen privé aanschaffers van welke EV dan ook.
Maar hoe weet het RDC die categorieën van kopers?
Het verschil tussen privé en ZZP lijkt mij bijvoorbeeld niet te zien op kenteken/eigendomspapieren.
 
Als ZZP'er gaat het inderdaad om een prive tenaamstelling dus ik vraag me ook af hoe het onderscheid gemaakt wordt...
Ik ken overigens wel iemand die een Chevrolet Volt prive heeft gekocht.
De berekening hoeveel de EV belastingvoordelen de overheid daadwerkelijk kosten, lijkt me moeilijk te maken. Het vergelijk met de belastingopbrengsten van een even dure auto (ex BPM) is in veel gevallen niet eerlijk. Ik had bijvoorbeeld nooit een nieuwe BMW 7 serie of en Audi A7 gekocht, maar was gewoon blijven doorrijden in m'n 20 jaar oude Volvo of had een zuinige nieuwere tweedehands auto gekocht. Daarnaast zou je eigenlijk ook moeten becijferen wat het Nederland oplevert op verschillende gebieden: milieu/gezondheidsvoordeel door snellere transitie, voordeel koploperspositie, extra banen (bijv. Tesla Tilburg, laadpaalinstallateurs etc.). Best een complex geheel. Zal toch vast een beleidsambtenaar zijn geweest die dit heeft uitgewerkt voordat de regelingen werden ingesteld? Of worden dit soort beslissingen intuïtief genomen? :tongue:
 
Het was inderdaad een behoorlijk suggestief stuk in de VK. Om het bedrag zo dramatisch mogelijk te maken:

- Werd gerekend met het hoge IB-belastingtarief van een eensmanszaak, terwijl volgens mij een groot deel van de auto's door een BV worden gekocht die veel lagere belastingtarieven hebben.
- Werd de BTW-teruggaaf meegerekend, terwijl dat geldt voor elke zakelijke auto, ongeacht of die een stekker heeft of niet.
- Werd de vrijstelling van de bijtelling in zijn geheel van de aanschafwaarde van de auto afgetrokken, terwijl de belastingdienst - zoals je al aangeeft - in een aantal gevallen helemaal niks misloopt omdat de eigenaar anders in een andere (privé)auto was blijven rijden, etc. Sowieso vind ik het belachelijk dat je bijtelling moet betalen wanneer je een auto aanschaft met je eigen BV, dus zelf het geld ophoest. Dat is iets anders dan wanneer je baas (niet je eigen BV) een auto ter beschikking stelt. Maar goed, dat is een andere discussie.
- Is de belastingopbrengst van de duizenden verkochte auto's (winstbelasting dealers) niet meegenomen in de berekening.
- (Overigens zijn ze de tijdelijke vrijstelling MRB dan wel weer vergeten mee te rekenen)

Ondanks het zure stuk ben ik wel blij dat er nu onderscheid is gemaakt en de plug-in hybrides niet meer dezelfde fiscale voordelen hebben als de full EV's, want vooral die Outlander blijft een gotspe (kort elektrisch bereik, daarna 1 op 10).
 
Ik gebruik deze informatie om uit te rekenen hoeveel kosten de overheid (de normale hardwerkende belastingbetaler) heeft gemaakt
door alle fiscale voordelen op EV's en PHEV's.

Tsja het gaat om aftrekposten dus daarvoor moet je ook weten hoeveel de winst voor belasting was van de bedrijven die deze auto's kochten, anders kun je het belasting tarief/schaal en daarmee het uiteindelijke belastingvoordeel niet berekenen in het geval van eenmanszaken/VOFs/maatschappen. Een bedrijf dat verlies maakt heeft ook niks aan die aftrekposten (alhoewel je er wel een beetje mee mag schuiven geloof ik).

Daarnaast zullen er nauwelijks ZZP-ers zijn die een Tesla volledig in de 52% schaal kwijt kunnen, want dan kom je voorbij het break even punt om om te schakelen naar een BV. (Oftewel de meesten die in die categorie zouden vallen hebben een BV).

Blijft gissen ben ik bang.
 
Tsja het gaat om aftrekposten dus daarvoor moet je ook weten hoeveel de winst voor belasting was van de bedrijven die deze auto's kochten, anders kun je het belasting tarief/schaal en daarmee het uiteindelijke belastingvoordeel niet berekenen in het geval van eenmanszaken/VOFs/maatschappen. Een bedrijf dat verlies maakt heeft ook niks aan die aftrekposten (alhoewel je er wel een beetje mee mag schuiven geloof ik).

Daarnaast zullen er nauwelijks ZZP-ers zijn die een Tesla volledig in de 52% schaal kwijt kunnen, want dan kom je voorbij het break even punt om om te schakelen naar een BV. (Oftewel de meesten die in die categorie zouden vallen hebben een BV).

Blijft gissen ben ik bang.
Lekker kort door de bocht in ieder geval.
Omslagpunt Eenmanszaak / BV is erg lastig altijd en afhankelijk van diverse aspecten. Ik heb heel bewust een eenmanszaak. Mijn Tesla staat idd keurig op prive te naam gesteld aangezien eenmanszaak geen rechtspersoon is, dat ben ik nml ;-)
Ik durf er vanuit te gaan dat 99,9% vd prive registraties gewoon ZZP-ers zijn net als ik.
 
Last edited:
Ik ga afzien van de aankoop.
Ben belgisch zelfstandige, geen vennootschap.
Enige dat uitgespaard wordt is de BIV= €0 (als ik geen auto koop is die ook 0.)
Verkeersbelasting daalt van ca €800 naar €80 en verbruik kan nooit de meerprijs inhalen.
Jammer.
Als ik mijn theorie blijf volgen, dan gaat de belgische aankoopprijs stevig zakken, even wachten.
 
Ik ga afzien van de aankoop.
Ben belgisch zelfstandige, geen vennootschap.
Enige dat uitgespaard wordt is de BIV= €0 (als ik geen auto koop is die ook 0.)
Verkeersbelasting daalt van ca €800 naar €80 en verbruik kan nooit de meerprijs inhalen.
Jammer.
Als ik mijn theorie blijf volgen, dan gaat de belgische aankoopprijs stevig zakken, even wachten.

jammer, ik kan uiteraard uw rekening niet maken.


maar het rijplezier is onbetaalbaar.
 
Ik ga afzien van de aankoop.
Ben belgisch zelfstandige, geen vennootschap.
Enige dat uitgespaard wordt is de BIV= €0 (als ik geen auto koop is die ook 0.)
Verkeersbelasting daalt van ca €800 naar €80 en verbruik kan nooit de meerprijs inhalen.
Jammer
.

Misschien juist het moment om naar een vennootschap over te stappen? Je oprichtingskosten heb je er quasi uit door fiscale voordelen op je Tesla. En je scheidt je privevermogen van je zakelijke risicos.
 
Ja, ik!
Volledig privé, maar wel een Zoe en geen Tesla. Enige voordeel is geen BIVen minimale verkeersbelasting.
Puur uit overtuiging. Geld bepaalt niet alles in het leven.
De Zoe kost mij als tweede wagen evenveel als een vergelijkbare kleine diesel of benzine. Maakt mij niet zoveel uit. Het idee dat mede door mijn aankoop deze technologie kans maakt om door te breken volstaat.
 
Lekker kort door de bocht in ieder geval.
Omslagpunt Eenmanszaak / BV is erg lastig altijd en afhankelijk van diverse aspecten. Ik heb heel bewust een eenmanszaak. Mijn Tesla staat idd keurig op prive te naam gesteld aangezien eenmanszaak geen rechtspersoon is, dat ben ik nml ;-)
Ik durf er vanuit te gaan dat 99,9% vd prive registraties gewoon ZZP-ers zijn net als ik.

Precies.
Auto is dan wel zakelijk meegenomen in de papieren/administratie (MIA, KIA etc), maar staat gewoon op mijn naam aangezien ik als ZZP-er en mijn zaak een en hetzelfde zijn.
Overschakelen naar BV, zit in de toekomst. Vooralsnog zit ik nog binnen de eerste 3 jaar (starterskorting yay!).

Als er wordt gekeken door 3de, alles wat ze zien is dat de auto op mijn privénaam staat en dus telt het mee als een privé aankoop.
De cijfers van de VK zijn vertekend en kloppen, naar mijn idee, niet.

Privé 10000euro neerleggen is toch iets heel anders dan ditzelfde zakelijk te doen.
Zo luxe als deze auto is, zo fijn als deze auto rijdt, zo superieur als deze auto is tegenover de concurrentie, helaas zit ik niet dermate relax in het geldt om dit privé kan kopen.
 
Precies.
Auto is dan wel zakelijk meegenomen in de papieren/administratie (MIA, KIA etc), maar staat gewoon op mijn naam aangezien ik als ZZP-er en mijn zaak een en hetzelfde zijn.
Overschakelen naar BV, zit in de toekomst. Vooralsnog zit ik nog binnen de eerste 3 jaar (starterskorting yay!).

Als er wordt gekeken door 3de, alles wat ze zien is dat de auto op mijn privénaam staat en dus telt het mee als een privé aankoop.
De cijfers van de VK zijn vertekend en kloppen, naar mijn idee, niet.

Privé 10000euro neerleggen is toch iets heel anders dan ditzelfde zakelijk te doen.
Zo luxe als deze auto is, zo fijn als deze auto rijdt, zo superieur als deze auto is tegenover de concurrentie, helaas zit ik niet dermate relax in het geldt om dit privé kan kopen.

Je zit anders wel lekker relaxed in je spellingscontrole :tongue:
 
Precies.
Auto is dan wel zakelijk meegenomen in de papieren/administratie (MIA, KIA etc), maar staat gewoon op mijn naam aangezien ik als ZZP-er en mijn zaak een en hetzelfde zijn.
Overschakelen naar BV, zit in de toekomst. Vooralsnog zit ik nog binnen de eerste 3 jaar (starterskorting yay!).

Als er wordt gekeken door 3de, alles wat ze zien is dat de auto op mijn privénaam staat en dus telt het mee als een privé aankoop.
De cijfers van de VK zijn vertekend en kloppen, naar mijn idee, niet.

Privé 10000euro neerleggen is toch iets heel anders dan ditzelfde zakelijk te doen.
Zo luxe als deze auto is, zo fijn als deze auto rijdt, zo superieur als deze auto is tegenover de concurrentie, helaas zit ik niet dermate relax in het geldt om dit privé kan kopen.

Je moet even heel goed nadenken of je een BV wilt opzetten en je eenmanszaak wilt sluiten. Je moet dan je Tesla over laten nemen door je BV, dat betekent dat je de investeringsvoordelen moet terugbetalen. Dat betekent dat de Tesla plotseling niet meer zo voordelig is. In je BV kan je je investeringsvoordelen niet meer aanvragen aangezien je Tesla niet meer op 0 KM's staat en deze al een eigenaar heeft gehad.
Als het kan, hou je eenmanszaak voor je Tesla, en zet daarnaast je BV('s) op. Dan hou je je voordelen de komende 4,5 jaar en betaal je je voordeel niet terug. Het enige wat je dan hebt zijn dubbele administratiekosten wellicht voor je eenmanszaak en voor de BV('s)
 
Je zit anders wel lekker relaxed in je spellingscontrole :tongue:

Ach zwijg erover. Deze pc waarop ik moet werken zit engelse spellingscontrole/autocorrectie die ik niet kan uitschakelen. Elk dom woord vertaald hij naar het engels.. Wordt er gek van..

- - - Updated - - -

Je moet even heel goed nadenken of je een BV wilt opzetten en je eenmanszaak wilt sluiten. Je moet dan je Tesla over laten nemen door je BV, dat betekent dat je de investeringsvoordelen moet terugbetalen. Dat betekent dat de Tesla plotseling niet meer zo voordelig is. In je BV kan je je investeringsvoordelen niet meer aanvragen aangezien je Tesla niet meer op 0 KM's staat en deze al een eigenaar heeft gehad.
Als het kan, hou je eenmanszaak voor je Tesla, en zet daarnaast je BV('s) op. Dan hou je je voordelen de komende 4,5 jaar en betaal je je voordeel niet terug. Het enige wat je dan hebt zijn dubbele administratiekosten wellicht voor je eenmanszaak en voor de BV('s)

Bedankt voor de info. Voorlopig zit ik goed zo, geen haast om over te gaan naar een BV.
En als, dan overleg ik dat met de accountant eerst.
 
Ja, ik!
Volledig privé, maar wel een Zoe en geen Tesla. Enige voordeel is geen BIVen minimale verkeersbelasting.
Puur uit overtuiging. Geld bepaalt niet alles in het leven.
De Zoe kost mij als tweede wagen evenveel als een vergelijkbare kleine diesel of benzine. Maakt mij niet zoveel uit. Het idee dat mede door mijn aankoop deze technologie kans maakt om door te breken volstaat.

Top, respect voor u!
 
Daarnaast zullen er nauwelijks ZZP-ers zijn die een Tesla volledig in de 52% schaal kwijt kunnen, want ...

Disclaimer: ik ben zeker geen expert op dit gebied.

Is het niet zo dat je alleen de afschrijving in de 52% schaal kwijt hoeft? I.e. na BTW en verspreid over 5 jaar? (MIA wordt geloof ik wel meegenomen ín de afschrijving?).
In dat geval kan dat denk ik ook nog zonder dat je in de "BV categorie" terecht komt. Zeker indien je geen 'maxed out' versie aanschaft.