Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Als het laden onverwacht stopt...

This site may earn commission on affiliate links.
...DAN WIL IK DAAROVER BERICHT WORDEN!! :cursing: In plaats van dat pas te moeten ontdekken op het moment dat ik weer wil vertrekken.

Dit is nu al de tweede keer dat het me overkomt. De eerste keer stond ik 's ochtend op het punt om naar Nurnberg te vertrekken en bleek de UMC na 80% laden defect te zijn gegaan. Gelukkig na 80%, en niet na 20%, want dat zou helemaal een ramp geweest zijn.

Vanochtend moest ik omrijden, vanwege een ernorme file op de A58, waar het navigatiesysteem wèl van wist, maar me niét omheen leidde. Sterker nog; Toen ik er zelf omheen reed, heeft het navigatiesysteem nog 20km lang zijn best gedaan om me terug de file in te sturen. Nu sta ik dus in Middelburg, te laden aan een Schuko buitenstopcontact, waarbij het klepje verhinderd dat de fase/nul gevoelige stekker niet op de voor Tesla bevredigende wijze in het stopcontact kan worden gestoken. Welke idioot bedenkt zoiets?! Een fase/nul gevoelige stekker is op zich al een zwaktebod, maar als je er dan ook nog een haakse stekker aan gaat zetten ben je helemaal niet goed wijs. Dus om dat op te lossen moest er een verlengsnoer tussen, dus moest ik ook dat weer regelen. Maar dat ding heeft blijkbaar een zekering en die vond het na een uur wel genoeg.

Gelukkig was ik bijdehand genoeg om daarnet even de laadstatus te controleren, want; vertrouwen is goed, maar controle is beter. En toen bleek hij dus na 11km bijladen alweer gestopt te zijn. Als ik dat vanmiddag om 17:30 ontdekt had, was ik dus gewoon niet meer thuis gekomen (zonder allerlei omslachtige noodoplossingen). Dus ik kan nou niet zeggen dat Tesla zo'n slimme auto maakt.

Zo, het is eruit. En nu weer aan het werk!
 
Het aanbod staat nog altijd: op 1.2km een 3-fase 32A laadpunt wat al maanden prima werkt met een Model S!

Afijn, ja, die Schuko met een verplicht nul is echt een ramp. Dat komt denk ik doordat de boel in de VS ontwikkeld is waar men hier niet over na heeft gedacht.

Als het laden stopt zou prima met een notificatie in de App kunnen.
 
Het aanbod staat nog altijd: op 1.2km een 3-fase 32A laadpunt wat al maanden prima werkt met een Model S!

Afijn, ja, die Schuko met een verplicht nul is echt een ramp. Dat komt denk ik doordat de boel in de VS ontwikkeld is waar men hier niet over na heeft gedacht.

Als het laden stopt zou prima met een notificatie in de App kunnen.

MindBender wil denk ik een 3-fase 32a verlengsnoertje van 1,2km.
Dat met die nul is toch op te lossen met een kort verloopkabeltje Schuko-Schuko ?
Notificatie via VisibleTesla mogelijk ?
 
Het aanbod staat nog altijd: op 1.2km een 3-fase 32A laadpunt wat al maanden prima werkt met een Model S!

Afijn, ja, die Schuko met een verplicht nul is echt een ramp. Dat komt denk ik doordat de boel in de VS ontwikkeld is waar men hier niet over na heeft gedacht.

Als het laden stopt zou prima met een notificatie in de App kunnen.
De non-supported Windows Phone app heeft gelukkig wel enkele notifications!
Daarnaast met VisibleTesla kan het in ieder geval. Dus theoretisch kan het gewoon er wordt alleen geen prio aan gegeven voor App development.
 
...DAN WIL IK DAAROVER BERICHT WORDEN!! :cursing: In plaats van dat pas te moeten ontdekken op het moment dat ik weer wil vertrekken.


Zou visible tesla daarmee kunnen helpen?
Ik zag net een optie:
Unplugged? Test whether the car is unplugged and if so, send a notification to the user. This is like a timed notification.
Ik ben niet zeker of het stoppen met laden een "unplugged" trigger veroorzaakt.
 
En de klucht gaat door: Daarnet is het laden wederom gestopt. Er werd deze keer geen kabel-probleem gemeld in de App en zelfs de 'Start charging'-knop was beschikbaar, maar helaas startte het laden niet door hier meerdere malen op de drukken, dus de klantenservice maar gebeld.

Of ik (voor de vierde keer) even naar de auto kon lopen. Nou, liever niet; Ik moet namelijk ook nog gewoon werken. Maar goed, toch maar gedaan. Of er een verlengsnoer tussen zit. Dat had ik binnen ook geweten, maar goed, nee, dat is er tussenuit gehaald. Goed, want dat mag expliciet niet, gevaar, elektrocutie, brand, aids, etc. Maar mevrouw, als jullie lader niet in een buitenstopcontact past, en ik mag geen verlengsnoer gebruiken, dan zijn de mogelijkheden nogal beperkt, hè? Ik bedoel: De deuren in het gebouw zijn niet nou eenmaal niet breed genoeg.

Of ik de lader even uit het stopcontact kon trekken en terug kon stoppen: LED op de lader groen, LED op de ChargePort rood. Of ik de stekker even uit de ChargePort kan halen en weer terug kan doen. Nee, want mijn sleutels liggen binnen en dit is de vierde keer dat ik naar mijn auto loop; Ik wil dit probleem het het oplossen ervan graag aan jullie uitbesteden: Regel. Het. Dat bleek niet mogelijk. Of ik toch binnen even mijn sleutels kon gaan halen. Gelukkig was ik zelf bijdehand genoeg om de auto met de App te openen, maar het zou een leuke suggestie geweest zijn. Eenmaal in de auto kon ik de ChargePort unlocken, de ChargePort stekker herpluggen en het laden begon weer. Ze zou het in de gaten houden en mij bellen als hij weer uitvalt.

Of ik nog vragen had. Ja; Waarom was het laden precies gestopt? En waarom laadt hij nu weer wel? Ik bedoel; We hebben niets veranderd. Waarschijnlijk zat de stekker er niet goed in. Nou, dat is onzin, want de stekker zit stevig in het stopcontact, welliswaar gedraaid en met het klepje wat verder opengebogen dan in het design bedoeld was, maar toch echt stevig. En de stekker in de ChargePort zat ook diep genoeg, want hij was vergrendeld. Wat overblijft is een slecht contact, en daar wordt ik wel wat nerveus van, want bij mij thuis moet daar geen 3kW maar 22kW doorheen en een slecht contact zou daar nog wel eens voor wamrteontwikkeling en dus brandgevaar kunnen zorgen. Meer brandgevaar dan mijn professionele kabelhaspel waar jullie zo tegen zijn.

En toen begon het gesprek zich in een cirkel te bewegen en besefte ik dat de dame aan de andere kant ook maar een script aan het afwerken was, en ondanks alle emancipatie niet over de kennis beschikte om mijn vragen te beantwoorden. Al met al houd ik er een wat unheimlich gevoel aan over: We hebben alleen wat gepowercycled en hij doet het weer. Er is dus niets opgelost en niets geleerd, dus het kan zomaar weer gebeuren. Een soort van Windows oplossing dus; Wel gerestart, de symptomen zijn verdwenen, maar er is niets opgelost.

Het viel me ook op dat er nogal geschermd werd met high-tech auto die erg gevoelig is voor fluctuaties in het lichtnet. Ten eerste: Denkt u dat een BWM M5 geen high-tech auto is? En ten tweede: Als het invangbereik van de lader niet groter is dan 10%, dan is dat in mijn boekje niet erg hight-tech. Voor het laden met 22kW kan ik me daar nog wat bij voorstellen, maar voor 3kW zou dat geen probleem moeten zijn.

Toen ik vroeg waar die 10% voor staat kwam ze niet verder dan spanning tussen aarde (!) en fase. En ik kon daar niet de specificaties van krijgen, zodat ik even een netspanningsanalyzer mee kan laten lopen. Het 10% argumunt komt een beetje over als een dood-doener, waarvan het de bedoeling is dat de meeste mensen er geen antwoordwoord op hebben, of het niet kunnen weerleggen. Het lijkt mij in elk geval onwaarschijnlijk dat de netspanning tijdens het laden 10% gezakt is, op onze industriële installatie.

Maar goed, het laden loopt nog: Er zijn al 15 hele kilometer bijgeladen. Tesla-kilometers welliswaar, dus dat moet je nog delen door π (pi) om op het aantal daadwerkelijk bruikbare kilometers uit te komen, maar het maakt voor mij het verschil tussen thuiskomen met of zonder noodmaatregelen, dus ik ben er blij mee.

En dan nu lunch! Hopelijk kunnen we vanmiddag nog wat werk doen, mits de auto blijft laden en er niet teveel vergaderingen georganiseerd worden.
 
Gelukkig had je nog tijd over om ons een bijna real-time verslag uit te brengen. :wink:
Bedankt en succes verder.

Ja, leuk hè?

Hier noemen ze me de HuisSarcast, een geuzennaam die ik met trots draag. Maar lees het vooral zoals het geschreven is, met een brede grijns en misschien wat leedvermaak ;-)

sarcasma_thumb.jpg
 
Dit probleem wat jij beschrijft heb ik al enkele maanden, alleen weet ik nu dat het gerelateerd is aan het gebruik van de lift in het gebouw (lift en lader zitten beide achter aparte meter), elke keer als de lift gebruikt stopt het laden. Enexis laten komen en een meting uit laten voeren, blijkt dat de lift niet eens 1 volt verschil maakt op het net. Daarna dacht ik aan een aarde probleem, aarde vd lift gehaald, nog steeds hetzelfde probleem.

Rara politiepet.

Anyway, ik heb een trucje gevonden hoe ik m op afstand toch opnieuw kan laten starten en niet elke keer naar beneden hoef te lopen om hem opnieuw in te pluggen. Gewoon met de app de auto unlocken en even zo laten staan. Na een paar minuten start het laadproces weer.