Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie door Noorwegen

This site may earn commission on affiliate links.
We hebben al 25 jaar met ons Campertje door Europa getrokken (oude VW bus uit 1975) met ons gezin
Inmiddels allen volwassen dus ..........met z'n tweeën
Nu hebben we het plan opgepakt om vanaf Kiel naar Oslo te varen en van daaruit een fraaie auto vakantie met onze Tesla.

Wie heeft toevallig hier al informatie over oplaadpalen buiten de CS van Tesla zelf.

Alle informatie is welkom

thankx

Lex
 
Ik denk er ook over om van de zomer door Noorwegen te gaan toeren met het gezin, wellicht zelfs kamperen met een grote tent mee in de auto. Zat zelf te puzzelen met route via Duitsland en Denemarken, laatste stukje naar Kristiansand met de boot. Moet nog kijken of er van dichterbij (NL, Duitsland) een boot vertrekt, om de autorit erheen wat in te korten.

Er zijn een aantal interessante draadjes en ook een eigen subforum over Noorwegen (zie bijv Norway) met o.a. info over aanvraag van tol-transponder voor elektrische auto's, gratis parkeren voor elektrische auto's (die zijn in Noorwegen blijkbaar op basis van nummerplaat herkenbaar, buitenlandse Tesla's worden mogelijk niet als elektrisch herkend). en reiservaringen van anderen.
 
Zo,

Imiddels in Lillehammer aangekomen.
Tot nu toe perfect gegaan en onderweg in Emsburen en net voor Hamburg bij de Mac geladen.
daarna aan de 230 bij een Hotel in Kiel.
Met boot overgestoken afgelopen nacht naar Oslo en een UMC opgehaald bij service center.
Tjemig op de snelweg rond Oslo zo om de 5 minuten een tesla en we hebben er minstens 30 geteld.
Even volgetapt bij de nieuwe SC net onder Oslo (30 Km) bij Veil (alle plaatsen bezet :eek:
Van daaruit een mooi toeristische route richting Lillehammer gereden met een gemiddeld gebruik van 160 wh/km.
Ik heb dus op Tesla's rated range gereden en me wel keurig aan de maximale snelheden gehouden.
Bij het CS vertelde ze me dat er al 5000 zijn verkocht en veel rond de grote steden. EN dat met 5 miljoen inwoners.......
 
Ook ik ben van plan met de Tesla naar Noorwegen te gaan. Wat nu nog mist is een SC tussen Emsburen en Denemarken.

Echter, Ik zag op het Duitse forum dat er zeer binnenkort (wellicht al eind deze week !) bij de Tesla Store in Hamburg Een Supercharger (twee stalls) komt. :)
Deze zou dan alleen tijdens kantoortijden en beperkt op Zaterdag te gebruiken zijn.

TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa


Ik denk dat Tesla vertraging heeft met het vinden van locaties en vergunningen. Dit is wellicht niet zo handige locatie als direct naast de snelweg, maar ik moet zeggen dat Tesla erg haar best doet om in de vakantietijd zo veel mogelijk de routes met SC's mogelijk te maken, zie ook de SC's in Frankrijk.
 
Ook ik ben van plan met de Tesla naar Noorwegen te gaan. Wat nu nog mist is een SC tussen Emsburen en Denemarken.

Echter, Ik zag op het Duitse forum dat er zeer binnenkort (wellicht al eind deze week !) bij de Tesla Store in Hamburg Een Supercharger (twee stalls) komt. :)
Deze zou dan alleen tijdens kantoortijden en beperkt op Zaterdag te gebruiken zijn.

TFF Forum Thema anzeigen - Supercharger in Europa


Ik denk dat Tesla vertraging heeft met het vinden van locaties en vergunningen. Dit is wellicht niet zo handige locatie als direct naast de snelweg, maar ik moet zeggen dat Tesla erg haar best doet om in de vakantietijd zo veel mogelijk de routes met SC's mogelijk te maken, zie ook de SC's in Frankrijk.
Ik wil in de Winter het zelfde doen. Wil helemaal tot aan Trondheim gaan rijden om daar het Noorderlicht te zien. Hoop dat tegen die tijd de verbindende SC er is.
 
Vandaag van Lillehammer via SC in Dombas naar Oppdal gereden.
Wederom precies op Rated in Dombas aangekomen en nog 340 km over volgens de rated instelling
na 100% lading =493 km naar Oppdal gereden en met 420 rated aangekomen (afstand is 80 km)
het verbruik volgens de auto over deze afstand was 130 wh/km
omdat er een flinke afdaling in zit van zeker 50 km lang was het verbruik over de laatse 50 km slechts 97 wh/km
In Noorwegen is tot nu toe de 400km zeker realistisch. Snelheden van 70 tot 80 km/h is trouwens echt geen straf in deze mooie omgeving.
 
Ik ben inmiddels helemaal van mijn range angst af in Noorwegen.
Vandaag een route van 254 km (Oppdal naar Geiranger via de Troll stiegen
Ik vertrok met 475 km Rated range en kwam met nog 212 km Rated aan.
diverse beklimmingen welke flink wat Km wegsnoepte maar tijdens de afdelingen komt er echt veel retour.
wel keurig overal aan de snelheid gehouden en mijn rem nauwelijks gebruikt:wink:

Ik had op enig moment bij de 50 km verbruiksgrafiek een verbruik van 80 wh/km gemiddeld.
 
P1000239.jpg

Een klim van 1400 meter via haarspeldbochten met een afstand van 20 km
het energieverbruik was equivalent van 80 km
de afdaling was compleet in het groen en ik had 40 km gereden en 50 km equivalent stroom verbruikt
maar wat is dat mooi rijden zo in een Tesla en het gemak waarmee dit allemaal gaat

- - - Updated - - -

trouwens morgen ga ik laden bij de SC in Sandane met de Webcam.
Wie kan ik morgen bellen om de beelden vast te leggen? :cool:
 
We hebben al 25 jaar met ons Campertje door Europa getrokken (oude VW bus uit 1975) met ons gezin
Inmiddels allen volwassen dus ..........met z'n tweeën
Nu hebben we het plan opgepakt om vanaf Kiel naar Oslo te varen en van daaruit een fraaie auto vakantie met onze Tesla.

Wie heeft toevallig hier al informatie over oplaadpalen buiten de CS van Tesla zelf.

Alle informatie is welkom

thankx

Lex

Ik ben net (zaterdag) terug van een vakantie door Denemarken, Zweden en Noorwegen.

Heenreis via Emsburen en Hamburg gegaan. Hamburg geladen bij Tesla Service Center die toen nog geen superchargers had (nu wel, 2 stuks, heb ik op de terugreis gebruikt).
Vervolgens in midden Denemarken geladen (Middlefart) en toen in Zweden. Als je de boot bij Helsingerborg neemt (duurt 20 min) kun je de supercharger in Zweden halen (Falkenberg).

Daarna kun je makkelijk gebruik maken van de superchargers zowel in Zweden als in Noorwegen..wij zijn naar Stockholm en Oslo geweest.
Ik zou niet van Kiel met de boot gaan...Zweden is prachtig om doorheen te rijden...en het is heel relaxed.
 
Zo na 3 volle weken weer thuis.
3500 km gereden voor 0 euro.
in heb bij 4 hotels aan de 230 volt de auto gedurende de nacht weer vol geladen en de rest via de SC van Tesla
Zaterdag onder Oslo de accu vol getapt vandaag via de SC in Hamburg doorgerend naar Emburen en daarna naar huis.
met 370 km typical vetrokken in Hamburg en met 25 km in Emburen aangekomen.
waar het ging flink doorgereden maar ook flink wat file gehad

na 3500 km en ondanks de snelle ritten in Duitsland een gemiddelde van 180 Wh/km
 
Last edited:
Zo na 3 volle weken weer thuis.
3500 km gereden voor 0 euro.
in heb bij 4 hotels aan de 230 volt de auto gedurende de nacht weer vol geladen en de rest via de SC van Tesla
Zaterdag onder Oslo de accu vol getapt vandaag via de SC in Hamburg doorgerend naar Emburen en daarna naar huis.
met 470 km typical vetrokken in Hamburg en met 25 km in Emburen aangekomen.
waar het ging flink doorgereden maar ook flink wat file gehad

na 3500 km en ondanks de snelle ritten in Duitsland een gemiddelde van 180 Wh/km

Gaaf! Ik wil deze winter naar Noorwegen!
 
Frederik,

De ferry tussen Helsingborg en Helsingør is in essentie een snelweg die op het water verder loopt. Elk kwartier vertrekt er een ferry.
De lijn wordt uitgebaat door Scandlines.

Er is trouwens tussen Duitsland en Denemarken (tussen Puttgarden en Rødbyhavn) een gelijkaardige dienst, van dezelfde rederij.

Ik heb beiden al enkele keren gebruikt en toen (laatste keer is 5 jaar geleden) was het niet nodig te reserveren.