Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Evolutie Batterij - Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien de stevige prijs van de Tesla, aanschouw ik dit eerder als een investering ipv. traditionele aankoop. Welke garantie heeft Tesla dat bij bv. nieuwe batterij technology een upgrade van het bestaande voertuig mogelijk is ?
In de Apple wereld hebben we ieder jaar bij wijze van spreken een nieuwe model, welke beter en vlugger is.. Deze vervangen na 2 jaar is een haalbare kaart. Maar deze approach kan je moeilijk doortrekken naar een Tesla.
Hier spreken we toch over een afschrijvingsperiode van 5jaar binnen een vennootschap.

Kan men bij Tesla via een bepaalde toekomstige upgrade procedure, het batterij pack system verwijderen en upgraden naar bv. nieuwe, nog snellere technologie ?
 
Aangezien de stevige prijs van de Tesla, aanschouw ik dit eerder als een investering ipv. traditionele aankoop. Welke garantie heeft Tesla dat bij bv. nieuwe batterij technology een upgrade van het bestaande voertuig mogelijk is ?
In de Apple wereld hebben we ieder jaar bij wijze van spreken een nieuwe model, welke beter en vlugger is.. Deze vervangen na 2 jaar is een haalbare kaart. Maar deze approach kan je moeilijk doortrekken naar een Tesla.
Hier spreken we toch over een afschrijvingsperiode van 5jaar binnen een vennootschap.

Kan men bij Tesla via een bepaalde toekomstige upgrade procedure, het batterij pack system verwijderen en upgraden naar bv. nieuwe, nog snellere technologie ?

ik begrijp de vergelijking met Apple in deze niet. Ik kan mijn IPad v1 ook niet upgraden naar de huidige IPad Air.
Moet hem verkopen voor een pruts (en hou hem dus bij), en een nieuwe kopen.

dàt kan je ook met de S.:wink:



serieus nu : het blijft speculeren - wie weet wat de technologie van morgen zal zijn -
maar zowat iedereen gaat er van uit dat we het batterijpack in enkele jaren zullen kunnen upgraden; zolang men bij dezelfde bouwvorm ( 18650-size) blijft.
 
Last edited:
Deze vraag was gisteren inderdaad gesteld. Musk verwacht ongeveer vijf jaar met het huidige batterijpakket vooruit te kunnen, echter met soms wat verbeteringen. Pas daarna verwacht hij grotere c.q. betere batterijen. Echter of de mogelijkheid komt om je huidige batterij te vervangen tegen een modernere tegen die tijd heeft hij niet aangegeven... Hij is wel makkelijk te vervangen inderdaad, maar er is geen uitsluitsel gegeven dat ze dit gaan doen voor bestaande klanten (vanuit hun oogpunt niet ideaal, ze hebben liever dat je een nieuwe auto koopt)
 
Deze vraag was gisteren inderdaad gesteld. Musk verwacht ongeveer vijf jaar met het huidige batterijpakket vooruit te kunnen, echter met soms wat verbeteringen. Pas daarna verwacht hij grotere c.q. betere batterijen. Echter of de mogelijkheid komt om je huidige batterij te vervangen tegen een modernere tegen die tijd heeft hij niet aangegeven... Hij is wel makkelijk te vervangen inderdaad, maar er is geen uitsluitsel gegeven dat ze dit gaan doen voor bestaande klanten (vanuit hun oogpunt niet ideaal, ze hebben liever dat je een nieuwe auto koopt)

gastogne, in amerika is er al iemand die (mits betaling uiteraard) z'n pack heeft ingewisseld voor een 85kwh-model
 
Het viel mij gisteren op dat Elon niet erg precies in ging op de levensduur van het accupakket. Er werd vanuit de zaal een vraag gesteld over de verwachte capaciteit van het accupakket bij kilometerstanden boven het half miljoen. Degradatie was dan te verwachten (duh...). De vraag is natuurlijk welke mate, zeker gelet op de garantie van 8 jaar die onafhankelijk is van het aantal gereden kilometers. Wat valt dan wel en niet onder de garantie? Is een resterende capaciteit van - stel - 70 procent dan nog acceptabel? Of heeft de garantie in de optiek van tesla dan betrekking op het überhaupt nog werken van het pakket, ook als de capaciteit dan zou zijn teruggevallen tot het niveau van een leaf?
 
het ging over 600.000km.
Met mijn +- 10.000 per jaar, doe ik er 60 jaar over.
dan ben ik er 110. dan zal het nog wel lukken met de 70% van mijn 60kwh batterij denk ik:biggrin:
tegen die tijd heb je op iedere hoek van de straat een SC van Tesla en pomp je hem op 2 minuten vol.
 
Het viel mij gisteren op dat Elon niet erg precies in ging op de levensduur van het accupakket. Er werd vanuit de zaal een vraag gesteld over de verwachte capaciteit van het accupakket bij kilometerstanden boven het half miljoen. Degradatie was dan te verwachten (duh...). De vraag is natuurlijk welke mate, zeker gelet op de garantie van 8 jaar die onafhankelijk is van het aantal gereden kilometers. Wat valt dan wel en niet onder de garantie? Is een resterende capaciteit van - stel - 70 procent dan nog acceptabel? Of heeft de garantie in de optiek van tesla dan betrekking op het überhaupt nog werken van het pakket, ook als de capaciteit dan zou zijn teruggevallen tot het niveau van een leaf?

Ik denk omdat het simpelweg niet bekend is, van ICE auto's rijden er zoveel dat je grofweg kunt inschatten hoeveel km ze meegaan, maar dan nog is het heel afhankelijk van rijstijl, gebruik, klimaat, etc.
Bij een Tesla geld hetzelfde maar dan is het ook nog eens vrij nieuwe techniek, ik denk dat ze gewoonweg niet weten hoe je accu ervoor staat na 600.000 km, wat ook belachelijk veel is natuurlijk.
 
Ik denk omdat het simpelweg niet bekend is, van ICE auto's rijden er zoveel dat je grofweg kunt inschatten hoeveel km ze meegaan, maar dan nog is het heel afhankelijk van rijstijl, gebruik, klimaat, etc.
Bij een Tesla geld hetzelfde maar dan is het ook nog eens vrij nieuwe techniek, ik denk dat ze gewoonweg niet weten hoe je accu ervoor staat na 600.000 km, wat ook belachelijk veel is natuurlijk.

Ik begrijp ook dat tesla nog niet precies zal weten hoe de accu er na een dergelijke hoeveelheid kilometers (en tijd) voor zal (kunnen) staan. Maar dat maakt het dus ook bijzonder dat tesla zonder deze wetenschap wel een 8 jarige garantie geeft, waarbij een onbeperkt kilometrage geldt. Dan is de vraag dus wat de exacte garantiebepalingen zijn. Uitgangspunt is immers dat de garantiebepalingen bij het aangaan van de koopovereenkomst bekend zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik ben bijzonder blij met de achtjarige garantie. Daarmee heb je tevens een (op het eerste gezicht) helder antwoord op de vraag hoe lang de accu meegaat.
 
Ik denk omdat het simpelweg niet bekend is, van ICE auto's rijden er zoveel dat je grofweg kunt inschatten hoeveel km ze meegaan, maar dan nog is het heel afhankelijk van rijstijl, gebruik, klimaat, etc.
Bij een Tesla geld hetzelfde maar dan is het ook nog eens vrij nieuwe techniek, ik denk dat ze gewoonweg niet weten hoe je accu ervoor staat na 600.000 km, wat ook belachelijk veel is natuurlijk.
Tsja, wat is belachelijk veel? Mits de rest van de MS voldoende degelijk is, ga ik er achter komen, ik verwacht jaarlijks minstens 75.000km te rijden met mn MS. Nu 7 weken oud en de teller al op 13.600km :cool:
 
Even dit draadje maar weer even naar boven gehaald met de recente uitspraken van J.B. Straubel en Elon Musk:

As competition is increasingly admitting to plans to bring more fully electric cars to market, investors will want to know whether Tesla's batteries are superior in any way to new entrants in the space.
According to Tesla, they are.

When asked about what Tesla thought about General Motors' recent reference to a battery with a cell cost of $145 a kilowatt-hour and whether this cost looked like a threat to Tesla, management responded confidently.
"In general, we're quite comfortable in our position with the type of cells and the form factors we're using," said Tesla's chief technology officer and battery guru, J.B. Straubel, "and we think that's going to be the best cost positioning and cost roadmap in the future."
Musk added: "I mean we're constantly agonizing about cell cost and pack cost, and we don't think anyone is on a path to be even close to us."

Wellicht is bovenstaande grootspraak, maar volgens mij zitten ze bij Tesla wel bovenop het goed doen van hun huiswerk.:smile:
 
Ik snap niet hoe ik dit belangrijk nieuws heb kunnen missen maar op 17 juni 2015 heeft JB Straubel een exclusieve samenwerkingsovereenkomst ondertekend met het lab van Prof. Jeff Dahn. Dit is zowat de meest prominente expert ter wereld op het vlak van Lithium-Ion batterij-technologie. Hij begint met zijn hele research team (ongeveer 20 mensen) exclusief in opdracht van Tesla te werken vanaf juni 2016 en dit op zijn minst voor 5 jaar. Charging onward: Dahn’s next move marks first Canadian university collaboration with Tesla Motors - Dal News - Dalhousie University

Dit is super goed nieuws en door de exclusieve samenwerking is de kennis van dit team, die over de voorbije 20 jaar is opgebouwd, niet beschikbaar voor de concurrentie!

Meet Tesla's new weapon - Fortune
 
Ik snap niet hoe ik dit belangrijk nieuws heb kunnen missen maar op 17 juni 2015 heeft JB Straubel een exclusieve samenwerkingsovereenkomst ondertekend met het lab van Prof. Jeff Dahn. Dit is zowat de meest prominente expert ter wereld op het vlak van Lithium-Ion batterij-technologie. Hij begint met zijn hele research team (ongeveer 20 mensen) exclusief in opdracht van Tesla te werken vanaf juni 2016 en dit op zijn minst voor 5 jaar. Charging onward: Dahn’s next move marks first Canadian university collaboration with Tesla Motors - Dal News - Dalhousie University

Dit is super goed nieuws en door de exclusieve samenwerking is de kennis van dit team, die over de voorbije 20 jaar is opgebouwd, niet beschikbaar voor de concurrentie!

Meet Tesla's new weapon - Fortune

Als ik moest kunnen kreeg je rep. points van mij. Maar heb er blijkbaar nog te recent gegeven.