Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe ver kun je echt rijden?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of iemand dit al eerder heeft gedaan, maar heb van de volgende bron:
https://docs.google.com/document/d/...BMVBS266Q3W4/pub?embedded=true#h.1e9ai734m71s
de gegevens omgezet naar kilometers. Klopt onderstaande een beetje uit jullie ervaring? (Ik heb de auto nog niet, dus kan er zelf nog niks over zeggen)

  • The battery is 85kWh
  • Usable capacity is only 81.1kWh - the other 3.9 is restricted to system use to avoid ‘bricking’ the battery. This capacity is never available for driving
  • The EPA 426 km range is based on this 81.1kWh capacity
  • When the range reads ‘zero km’ there is actually about 27 km left (to get you somewhere safe in an emergency); the EPA 426 km includes these 27 km.
  • 426 km from 81.1 kWh is 190 Wh/km. This figure has been known for a long time and is what we’ve been using to calculate ‘rated range’.
  • BUT - turns out this is wrong. The 27 km emergency reserve means there are 5.2 kWh held in reserve (but available). When ‘fully charged’ on a range charge the display shows 426 rated km, but the display drops to zero when there is still 27 km of capacity. Therefore the ‘rated range’ in the car is based on 426 km from 75.9 kWh (81.1-5.2), therefore 178 Wh/km.

So, if you want to get your real range to match rated range as displayed in the car, you need to average 178 Wh/km. But when you get to zero, you’ve still got 27 km at 190 Wh/km (or 29 at 178)

The net-net from this is that the usable capacity of an 85kWh battery during range-charge, non-emergency driving is 75.9 kWh, and 67.4 kWh for a normal charge. So if you divide that by your Wh/km consumption you should get an accurate estimation of range.

Voorbeelden met 230 Wh/km als gemiddelde

Range charge
330 km + 22 km ‘reserve’

Normal charge
293 km + 22 km ‘reserve’

85kWh battery.png
 
Voorbeelden met 230 Wh/km als gemiddelde

Range charge
330 km + 22 km ‘reserve’

Normal charge
293 km + 22 km ‘reserve’

Dit is wel te doen, maar er zijn veel factoren in het spel. Hogere snelheden zijn dodelijk voor de range, lage buitentemperaturen ook.
Die reserve zou ik persoonlijk niet meerekenen, die zie je nl. ook niet op je dahboard terug. Daar staat heel erg duidelijk 0 (nul). Persoonlijk krijg ik het daar warm van.

Als je een beetje terugkijkt in dit forum kun je héél veel verschillende ervaringen tegenkomen. Mijn persoonlijke verbruik komt uit op 250Wh/km, maar ik heb een zware rechtervoet. Minder is zeker mogelijk.

Deze post heeft biedt erg veel ervaringen: Gemiddeld verbruik Tesla Model S
 
Last edited:
Wat mij betreft klopt het precies.
In het begin reed ik wat rustig, maar rijd nu overal de maximum toegestane snelheid.
Optrekken doe ik wel rustig en ongeveer de helft van de tijd verwarm ik de auto voor.
Mijn gemiddelde zit na ruim 8000 km op 225 Wh/km.

Daar zit één extreem zuinige rit bij van Bilthoven naar Lille en terug. 500km op één lading, in het pré SC tijdperk :)
Kachel uit, achter vrachtwagens hangen. Met -10km kwam ik thuis
 
Dit is wel te doen, maar er zijn veel factoren in het spel. Hogere snelheden zijn dodelijk voor de range, lage buitentemperaturen ook.
Die reserve zou ik persoonlijk niet meerekenen, die zie je nl. ook niet op je dahboard terug. Daar staat heel erg duidelijk 0 (nul). Persoonlijk krijg ik het daar warm van.

Als je een beetje terugkijkt in dit forum kun je héél veel verschillende ervaringen tegenkomen. Mijn persoonlijke verbruik komt uit op 250Wh/km, maar ik heb een zware rechtervoet. Minder is zeker mogelijk.

Deze post heeft biedt erg veel ervaringen: Gemiddeld verbruik Tesla Model S
Mijn gemiddelde is 249 op 2700km........En ja rechtervoet heeft nogal eens last van stuip/kramp..... Weet zeer dat het zuiniger kan maar heb de range niet nodig bij huidige afstanden die ik moet rijden.
 
Dit is wel te doen, maar er zijn veel factoren in het spel. Hogere snelheden zijn dodelijk voor de range, lage buitentemperaturen ook.
Die reserve zou ik persoonlijk niet meerekenen, die zie je nl. ook niet op je dahboard terug. Daar staat heel erg duidelijk 0 (nul). Persoonlijk krijg ik het daar warm van.

Als je een beetje terugkijkt in dit forum kun je héél veel verschillende ervaringen tegenkomen. Mijn persoonlijke verbruik komt uit op 250Wh/km, maar ik heb een zware rechtervoet. Minder is zeker mogelijk.

Deze post heeft biedt erg veel ervaringen: Gemiddeld verbruik Tesla Model S

Je hoeft echt geen 'zware' voet te hebben om op 250 Wh/km uit te komen. Ik rij doodrustig vrijwel dagelijks 6 km heen en terug naar het postkantoor. Kom niet boven de 80 km/u. Gedurende de heenweg blijft de accu 15 minuten verwarmen. Verbruik tijdens verwarmen rond 6 kW/u. Betekent dat ik voor 12 kilometer afstand 25 km typical kwijt raak en dus heel makkelijk boven de 250 Wh/km uitkom.
Voor 2,8 eurocent per km lig ik daar niet wakker van.
 
Wat mij betreft klopt het precies.
Daar zit één extreem zuinige rit bij van Bilthoven naar Lille en terug. 500km op één lading, in het pré SC tijdperk :)
Kachel uit, achter vrachtwagens hangen. Met -10km kwam ik thuis

500 km! Nice! :)

- - - Updated - - -

Mijn gemiddelde is 249 op 2700km........En ja rechtervoet heeft nogal eens last van stuip/kramp..... Weet zeer dat het zuiniger kan maar heb de range niet nodig bij huidige afstanden die ik moet rijden.

Daar ga ik ook 'last'van krijgen met een P85+ ben ik bang. :tongue: Gelukkig ga ik over het algemeen ook niet de maximale range nodig hebben.

- - - Updated - - -

Je hoeft echt geen 'zware' voet te hebben om op 250 Wh/km uit te komen. Ik rij doodrustig vrijwel dagelijks 6 km heen en terug naar het postkantoor. Kom niet boven de 80 km/u. Gedurende de heenweg blijft de accu 15 minuten verwarmen. Verbruik tijdens verwarmen rond 6 kW/u. Betekent dat ik voor 12 kilometer afstand 25 km typical kwijt raak en dus heel makkelijk boven de 250 Wh/km uitkom.
Voor 2,8 eurocent per km lig ik daar niet wakker van.
Voor het geld hoef je het inderdaad niet te doen. Maar ga je dat met voorverwarmen van de accu niet voordat je weggaat 'oplossen'?
 
500 km! Nice! :)

- - - Updated - - -



Daar ga ik ook 'last'van krijgen met een P85+ ben ik bang. :tongue: Gelukkig ga ik over het algemeen ook niet de maximale range nodig hebben.

- - - Updated - - -


Voor het geld hoef je het inderdaad niet te doen. Maar ga je dat met voorverwarmen van de accu niet voordat je weggaat 'oplossen'?

Je kunt de accu niet voorverwarmen. Wel kun je een uur of anderhalf voor vertrek bijv. van 80 tot 90% laden. De accu wordt daardoor warm en je zult zien dat het voorverwarmen, als het al gebeurt, maar een kleine bult in de verbruiksgrafiek toont.
 
gisteravond heb ik de instelling eens op "Range mode" gezet.
volgende dingen zijn me vandaag onmiddelijk opgevallen.

Het interieur warmt maar zeer langzaam op. (staat eco mode bij vermeld)
de zetelverwarming werkt normaal.
de regeneratie wordt sterk teruggeschroefd en komt maar traag terug op punt
de melding dat de batterij wordt verwarmd en daardoor het vermogen minder is, bleef weg.
de schermen starten iets trager op
het energieverbruik lijkt opvallend minder. de "bult" waarvan dijkwijls sprake bij een koude batterij, is een heel stuk minder.(nagenoeg verdwenen)

al bij al, iets minder comfort, maar niet om dood van te gaan.