Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cruise controle perikelen

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,121
13,373
Hilversum
Een goed werkende cruise control (cc) is een bijzonder prettige aanvulling op een auto.
Niet zo vreemd dat hij op heel veel auto's bijna standaard geleverd wordt tegenwoordig.
De cc op de MS blijkt bij sommige eigenaren wat onhebbelijkheden te hebben, zoals te lezen valt in de algemene thread.
Zelf ervaar ik het als erg vervelend dat na een versnelling de MS tot 2 km/u onder de ingestelde snelheid terugzakt, om daarna zo'n 10-20 sec nodig te hebben om weer op de ingestelde snelheid terug te komen. Hij zou m.i. gewoon in één keer naar de ingestelde snelheid terug moeten gaan.
Zijn er meer mensen die dat fenomeen bij hun MS zien? En: een afstelprobleem of een softwareprobleem?
 
Een goed werkende cruise control (cc) is een bijzonder prettige aanvulling op een auto.
Niet zo vreemd dat hij op heel veel auto's bijna standaard geleverd wordt tegenwoordig.
De cc op de MS blijkt bij sommige eigenaren wat onhebbelijkheden te hebben, zoals te lezen valt in de algemene thread.
Zelf ervaar ik het als erg vervelend dat na een versnelling de MS tot 2 km/u onder de ingestelde snelheid terugzakt, om daarna zo'n 10-20 sec nodig te hebben om weer op de ingestelde snelheid terug te komen. Hij zou m.i. gewoon in één keer naar de ingestelde snelheid terug moeten gaan.
Zijn er meer mensen die dat fenomeen bij hun MS zien? En: een afstelprobleem of een softwareprobleem?

Ik herken dit niet. Ik gebruik de cc letterlijk altijd. Houdt keurig de snelheid op de km nauwkeurig vast.
Op de snelweg hou ik als ik moet inhouden of zelfs remmen, het pookje van de cc naar omlaag getrokken. De MS 'remt' dan met rond 15 tot 17 KW. Dit is veel comfortabeler dan de 'regen' die dan soms met 60 KW de ankers uitgooit.
Natuurlijk kun je ook de 'regen' op een minder felle stand zetten, maar dat vergeet ik steeds.
 
Wim, mooie tip. Die van afremmen met de cc kende ik nog niet.
Maar ik bedoel een andere situatie, dus afremmen door het gas (nou ja, we weten neem ik aan wat ik bedoel) na even harder te hebben gereden loslaten en via de regen weer terug gaan naar de ingestelde snelheid. Zou toch gewoon direct weer op de ingestelde snelheid terug moeten komen?
 
Zelf ervaar ik het als erg vervelend dat na een versnelling de MS tot 2 km/u onder de ingestelde snelheid terugzakt, om daarna zo'n 10-20 sec nodig te hebben om weer op de ingestelde snelheid terug te komen.
ik heb in de algemene thread reeds het (licht) wiebelen van het achterwerk gemeld.
Ik deel je ervaring dat deze CC 'veel tijd' nodig heeft om de ingestelde snelheid te hernemen (i.e. nadat je de CC even uitschakelde bv door even te remmen).
Als ik dit doe bij mijn 'oude' ICE, geeft deze gelijk 'plankgas' om zo snel mogelijk de ingestelde snelheid te bereiken.
De model S doet dat op z'n dooie gemakje, waardoor ik in het begin twijfelde of ik nu de CC aan het werken was of niet.
Maar dit stoort me nog het minste: het (licht) zwabberende nerveuze achterwerk vind ik veel ambetanter.
Deze morgen nog gestest op autostrade Brussel - Leuven (redelijk vlak) met 'regen breaking' op standard en low: geen verschil.
Ik kom vrijdag met een andere model S eigenaar naar Amsterdam, misschien kan hij mijn bevindingen bevestigen/ontkrachten...
 
Mijn grootste issue met de CC is niet technisch, maar functioneel. Ik was in de BMW altijd gewend om, bijvoorbeeld als de maximum snelheid van 100 naar 120 gaat, zelf gas bij te geven en daarmee zelf de controle te hebben hoe snel je accelereert. Wanneer ik dan de nieuwe snelheid had bereikt, klikte ik de CC opnieuw vast, waarmee hij de nieuwe snelheid overnam, en ik mijn voet weer van het gas kon halen.

In de MS is er geen "re-set" mogelijk. Als CC uit staat kan je hem "setten" door pookje omhoog of omlaag, maar als hij al aanstaat op, zeg, 100, en je doet dat, dan brengt hij de CC naar danwel 95, danwel 105, en als je dan het gas loslaat gaat 'ie vol in de "regen ankers". Ik stink daar zelfs na 4 maanden nog steeds bijna dagelijks in.

Edit; dat laatste zegt waarschijnlijk meer over mij, maar toch :)
 
Ik heb geen problemen met de CC en accepteer zoals hij is.
Ik maak gebruik van de regen om af te remmen en als ik de CC uit moet zetten doe ik automatisch al gas geven zodat ik niet meteen in de regen vlieg.

Deze CC werkt eigenlijk niet anders dan bij de ICE, wel reageert de auto anders omdat deze een regen heeft en de ICE niet.

Ik heb zowel het truukje toegepast met afremmen door de CC 'lager' te zetten en heb ook in het begin problemen gehad met de CC op een nieuwe snelheid in te stellen.

Het is een kwestie van wennen naar mijn idee...
 
Mijn grootste issue met de CC is niet technisch, maar functioneel. Ik was in de BMW altijd gewend om, bijvoorbeeld als de maximum snelheid van 100 naar 120 gaat, zelf gas bij te geven en daarmee zelf de controle te hebben hoe snel je accelereert. Wanneer ik dan de nieuwe snelheid had bereikt, klikte ik de CC opnieuw vast, waarmee hij de nieuwe snelheid overnam, en ik mijn voet weer van het gas kon halen.

In de MS is er geen "re-set" mogelijk. Als CC uit staat kan je hem "setten" door pookje omhoog of omlaag, maar als hij al aanstaat op, zeg, 100, en je doet dat, dan brengt hij de CC naar danwel 95, danwel 105, en als je dan het gas loslaat gaat 'ie vol in de "regen ankers". Ik stink daar zelfs na 4 maanden nog steeds bijna dagelijks in.

Edit; dat laatste zegt waarschijnlijk meer over mij, maar toch :)
Als je van 100 naar 120 wil doe je 4 keer het hendeltje naar boven, als je via het pedaal wil versnellen kan dat ook: versnellen tot 119 en dan klein tikje omhoog, ik zeg +1!
 
Als je van 100 naar 120 wil doe je 4 keer het hendeltje naar boven, als je via het pedaal wil versnellen kan dat ook: versnellen tot 119 en dan klein tikje omhoog, ik zeg +1!

Inderdaad, cc hendeltje een klein tikje omhoog is ongeveer +1 km/u, helemaal omhoog is ongeveer +5 km/u. Na versnellen met gaspedaal t.o.v. ingestelde cc snelheid kun je de hogere snelheid opnieuw vastzetten door klein tikje omhoog (volgens mij komt er op dat moment nog niet eens +1 bij, en anders doe je er nog een tikkie terug (Jaap) achteraan).
 
Last edited:
...Na versnellen met gaspedaal t.o.v. ingestelde cc snelheid kun je de hogere snelheid opnieuw vastzetten door klein tikje omhoog ....

In dat soort gevallen duw ik het hendeltje naar boven en houd het vast. Je trekt dat niet al te snel op, maar als je 'm dan loslaat, wordt die snelheid vastgehouden.

In redelijk druk verkeer vind ik dat wel relaxed rijden. Zelfde werkt ook voor afremmen, het gaat een stuk minder abrupt dan CC uit en hopen dat je genoeg gas bijgeeft om niet vol in de re-gen te gaan. De sport is om goed in te schatten hoe lang je die hendel naar beneden moet houden om exact op de juiste snelheid van je voorganger uit te komen...
 
Als je van 100 naar 120 wil doe je 4 keer het hendeltje naar boven
Dat begrijp ik, alleen is "van 100 naar 120" alleen maar een voorbeeld, ik wil gewoon harder rijden en weet vaak pas als ik de nieuwe snelheid heb hoe hard dat precies is. Verder vind ik accelereren één van de leukste dingen van de MS, en iets dat ik daarom graag zelf wil doen! ;) Niet via herhaaldelijk klikken met een pookje en dan maar wachten tot de CC me langzaam op die snelheid heeft gebracht.

... als je via het pedaal wil versnellen kan dat ook: versnellen tot 119 en dan klein tikje omhoog, ik zeg +1!
Na versnellen met gaspedaal t.o.v. ingestelde cc snelheid kun je de hogere snelheid opnieuw vastzetten door klein tikje omhoog (volgens mij komt er op dat moment nog niet eens +1 bij, en anders doe je er nog een tikkie terug (Jaap) achteraan).
Dat is (bij mij) dus pertinent NIET zo. Na versnellen met gaspedaal kan ik de nieuwe snelheid juist niet opnieuw vastzetten. Ik moet dan eerst CC uitzetten door de handle naar achter te duwen, dan pas kan ik hem opnieuw vastzetten. Als ik doe wat jullie beschrijven: met pedaal versnellen van 100 op de CC naar 120, dan één klikje omhoog, en het gas loslaat, dan regen-braked hij onmiddelijk naar 101km/h (oude CC snelheid +1). Ben ik de enige die dit gedrag heeft??
 
Last edited:
Dat is (bij mij) dus pertinent NIET zo. Na versnellen met gaspedaal kan ik de nieuwe snelheid juist niet opnieuw vastzetten. Ik moet dan eerst CC uitzetten door de handle naar achter te duwen, dan pas kan ik hem opnieuw vastzetten. Als ik doe wat jullie beschrijven: met pedaal versnellen van 100 op de CC naar 120, dan één klikje omhoog, en het gas loslaat, dan regen-braked hij onmiddelijk naar 101km/h (oude CC snelheid +1). Ben ik de enige die dit gedrag heeft??

Ik weet niet of je de enige bent, maar bij werkt het opnieuw instellen van de snelheid met 1 klikje omhoog perfect. Net nog zitten testen of dat nog een +1 km/u invloed heeft op de snelheid van dat moment, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
 
Ik weet niet of je de enige bent, maar bij werkt het opnieuw instellen van de snelheid met 1 klikje omhoog perfect. Net nog zitten testen of dat nog een +1 km/u invloed heeft op de snelheid van dat moment, maar dat lijkt niet het geval te zijn.

Bij mij werkt dat dus ook prima. Je ziet het effect ook op je km teller: je ziet op het moment dat je na aanpassen van je snelheid de handle een tikkie omhoog doet dat de CC snelheidsindicator (het driehoekje aan de rand van je snelheidsmeter) in 1x naar je huidige snelheid schiet. (Beetje overbodig om te noemen misschien, maar omhoog is dus niet indrukken, maar 'optillen').
 
Bij mij werkt dat dus ook prima. Je ziet het effect ook op je km teller: je ziet op het moment dat je na aanpassen van je snelheid de handle een tikkie omhoog doet dat de CC snelheidsindicator (het driehoekje aan de rand van je snelheidsmeter) in 1x naar je huidige snelheid schiet. (Beetje overbodig om te noemen misschien, maar omhoog is dus niet indrukken, maar 'optillen').

ik vind de visuals van dat driehoekje fantastisch. je ziet dat naar de SOLL-waarde lopen.
Net een analoog wijzertje.

overigens, CC werkt perfect hier.
 
CC werkt prima. Had graag gezien dat ze er een mogelijkheid bij hadden gemaakt om te remmen tot stilstand. Zodat je het rempedaal helemaal niet meer hoeft te gebruiken. Vanaf 28 km laat hij de auto uitrollen en dan moet je alsnog met de voet remmen.....(tis een werk allemaal....)
 
Ik weet niet of je de enige bent, maar bij werkt het opnieuw instellen van de snelheid met 1 klikje omhoog perfect. Net nog zitten testen of dat nog een +1 km/u invloed heeft op de snelheid van dat moment, maar dat lijkt niet het geval te zijn.

Bij mij werkt dat ook zo. Dus als dat bij jou (@Peter) niet zo werkt, zou ik ernaar laten kijken door Tesla (of eerst zelf nog eens reset van beide schermen proberen).
 
Bij mij werkt dat ook zo. Dus als dat bij jou (@Peter) niet zo werkt, zou ik ernaar laten kijken door Tesla (of eerst zelf nog eens reset van beide schermen proberen).
Thanks guys, dit is heel nuttige info! Ik heb de auto al 4 maanden, >15.000km gereden, en dit heeft bij mij nooit gewerkt, het driehoekje schiet niet naar boven maar een klein stukje omhoog (+1 of +5, afhankelijk van hoever ik het pookje omhoog klik). Resets van de computers heb ik in die 4 maanden al tig keer gedaan. Dus mag Tesla ernaar gaan kijken - ik heb 10 februari toch al een afspraak mbt defecte binnentemperatuur sensor.
 
Thanks guys, dit is heel nuttige info! Ik heb de auto al 4 maanden, >15.000km gereden, en dit heeft bij mij nooit gewerkt, het driehoekje schiet niet naar boven maar een klein stukje omhoog (+1 of +5, afhankelijk van hoever ik het pookje omhoog klik). Resets van de computers heb ik in die 4 maanden al tig keer gedaan. Dus mag Tesla ernaar gaan kijken - ik heb 10 februari toch al een afspraak mbt defecte binnentemperatuur sensor.
De werking bij het naar boven of naar onder drukken van het pookje is bij mij ook een versnelling/vertraging van 1 of 5 km/u. Dit hoort ook zo volgens mij. Je ziet bij een ingeschakelde CC een driehoekje bij de ingesteld snelheid. Als je het pookje naar de voorkant vd auto duwt gaat de CC uit maar houdt ie de ingestelde waarde vast. Als je vervolgens het pookje weer naar je toe trekt accelereert de auto terug naar de ingestelde waarde.
 
De werking bij het naar boven of naar onder drukken van het pookje is bij mij ook een versnelling/vertraging van 1 of 5 km/u. Dit hoort ook zo volgens mij. Je ziet bij een ingeschakelde CC een driehoekje bij de ingesteld snelheid. Als je het pookje naar de voorkant vd auto duwt gaat de CC uit maar houdt ie de ingestelde waarde vast. Als je vervolgens het pookje weer naar je toe trekt accelereert de auto terug naar de ingestelde waarde.

Dat klopt ook. Maar daarnaast kun je de +1 of -1 gebruiken om een nieuwe waarde in te stellen als je met het 'gaspedaal' naar een hogere snelheid hebt geaccelereerd. Je krijgt dan dus niet +/-1 de oude ingestelde waarde.
 
De werking bij het naar boven of naar onder drukken van het pookje is bij mij ook een versnelling/vertraging van 1 of 5 km/u. Dit hoort ook zo volgens mij. Je ziet bij een ingeschakelde CC een driehoekje bij de ingesteld snelheid. Als je het pookje naar de voorkant vd auto duwt gaat de CC uit maar houdt ie de ingestelde waarde vast. Als je vervolgens het pookje weer naar je toe trekt accelereert de auto terug naar de ingestelde waarde.
Ik weet niet zeker of je de hele discussie gevolgd hebt, maar het gaat niet om de situatie dat je op de CC rijdt, en dan het pookje naar boven drukt. Het gaat om de situatie dat je op CC rijdt, maar handmatig (errr. voetmatig) het pedaal gebruikt om naar een veel hogere snelheid te gaan, en dan probeert de CC opnieuw vast te zetten op die nieuwe, hogere snelheid. De meeste auto's waar ik mee heb gereden, waaronder mijn vorige BMW, konden dit zonder eerst van de CC af te gaan. Bij mij kan dat in de Tesla niet. Maar veel anderen hierboven gaven aan dat als hun CC op 100 staat, ze naar 120 accelereren met het pedaal, en dan simpelweg het pookje naar boven klikken (wat dus +1 was geweest als ze nog op de oude CC snelheid van 100 hadden gereden) bij hen in één keer de nieuwe CC snelheid op 120 vastzet.

Gezien hoe lastig het is om dit goed uit te leggen, zie ik de bui al hangen als ik dit aan Tesla probeer duidelijk te maken. Ik ga denk ik een Youtube filmpje maken van dit gedrag in mijn auto, inclusief het heftige regen-braking als ik het gas weer loslaat, en dat hier posten. Misschien dat iemand van jullie daarna ergens mogelijkheid ziet om diezelfde stappen te filmen, maar dan wel met het (m.i. gewenste) resultaat.