Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet het, ik weet het, kleine kans.
Maar toch, mijn levensmotto is: niet geschoten..
____
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Ik heb geprobeerd u telefonisch te bereiken. Helaas is dit niet gelukt.

Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Ik heb uw e-mail voor verdere beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is 5 werkdagen.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW

--Oorspronkelijk bericht--
Aan: [email protected]
Onderwerp: gaat over een voertuig
Vraag: : gaat over een voertuig
Vraag/Opmerking :
Hallo,
Mijn (100% elektrische) auto is momenteel niet gehomologeerd voor het rijden met een aanhanger, dus het toegestane trekgewicht is '0'.
Toch is de auto zelf meer dan prima in staat en sterk genoeg om veilig een aanhanger te kunnen trekken.
Wat zijn de mogelijkheden en kosten (keuringen ofzo?) om alsnog een trekhaak toe te laten staan tot een bepaald trekgewicht?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ThijsM3
Trailer 002 sm.jpg


Als zo die foto bekijk denk ik dat het toch moet lukken. Heb die gevonden op Amerikaanse deel van het forum hier.
 
View attachment 42024

Als zo die foto bekijk denk ik dat het toch moet lukken. Heb die gevonden op Amerikaanse deel van het forum hier.

Ruim voor de aflevering heb ik via mijntesla contact een email met link gehad naar een amerikaanse site
Waar trekhaken voor detesla S te koop waren, zonder boren percies pas.
Alleen.... de garantie zou niet meer van toepassing zijn.
Dus nog even niet.
 
Ik heb de video van dat bedrijf gezien. Het was simpel een bumper en een ijzeren balk weghalen, extra balkje ertussen met trekhaakbevestiging en klaar. Lijkt me dat als er iets met je MS is je die eenvoudig weg kunt halen (voor de garantie dan)

De bedenking die ik maak is dat de bevestigingsbouten waar je de trekhaak aan vijst is bedoeld om een impact (lees: drukkracht) op te vangen. Terwijl je met een aanhangwagen ook (en geen kleine) trekkrachten veroorzaakt. En daar zijn die bouten niet op voorzien.
 
De bedenking die ik maak is dat de bevestigingsbouten waar je de trekhaak aan vijst is bedoeld om een impact (lees: drukkracht) op te vangen. Terwijl je met een aanhangwagen ook (en geen kleine) trekkrachten veroorzaakt. En daar zijn die bouten niet op voorzien.

Ik heb op zich geen twijfels (...) aan de technische geschiktheid van de auto om te worden voorzien van de juiste trekhaak. Mijn vraag (en dus dit topic) gaat over:

"mogelijkheden en kosten (keuringen ofzo?) om alsnog een trekhaak toe te laten staan tot een bepaald trekgewicht".

Ik deel met plezier (of misschien juist wel niet ;-( ) het antwoord op mijn vraag aan het RDW, gesteld dat deze binnen de beloofde 5 dagen komt.
IK WIL (potverdorie) GEWOON LEGITIEM MET EEN TREKHAAK ACHTER DEZE AUTO KUNNEN RONDRIJDEN!

Jullie toch ook? :confused:
 
Voor een karretje zou ik de investering niet doen en voor een sleurhut al helemaal niet.

Voor die paar keer in een autoleven dat het handig zou zijn rijd ik wel even langs een verhuurboer voor een grote bus. Dat is optisch, technisch en economisch een veel betere oplossing. De te vervoeren spullen blijven droog en er kan veel meer mee. Sleurhut maak ik verder geen woorden aan vuil. ;-)

Daar komt bij dat je jouw Model S dan na die rit weer opnieuw ontdekt. :) Noem het de Grin refresh.... :)
 
Voor de sleurhut bewaar ik de oude Peugeot 504 nog even:

image.jpg


Maar het het zou op termijn best praktisch zijn om een afneembare(!) trekhaak achter de Tesla te hebben als de kosten daarvoor niet te hoog zijn. Maar ik ben dan ook benieuwd wat technisch gezien mogelijk is (qua gewicht, afstand, versnelling e.d.) zonder de auto daaronder te laten lijden. Een klein aanhangertje met een paar balken van de Gamma naar huis zal geen probleem zijn, maar met een grote sleurhut de Alpen over lijkt me (los van het hoge verbruik) een minder goed idee.
 
Ik weet al wat ik morgen aan Elon ga vragen, mocht ik die gelegenheid krijgen...

___
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het verkrijgen van (geremde)trekgewichten voor uw Tesla.Een fabrikant bepaald door middel van testen welke voertuigconfiguratie een voertuig krijgt. Daarbij besluit een fabrikant voor sommige voertuigen in een reeks van hetzelfde merk en type een aantal testen niet uit te voeren. De besluitvoering hiervan ligt bij de fabrikant van het voertuig. U kunt hierbij denken aan kostenbesparing (goedkopere uitvoering), gunstigere milieu-uitslagen (goedkoper in wegenbelasting), ect. Wat de exacte reden bij uw voertuig is, kan de RDW u niet vertellen, daarvoor verwijs ik u naar de importeur of fabrikant van uw Tesla.

Verkrijgen van trekgewichtenHet is best mogelijk dat het voertuig alsnog (geremde)trekgewichten krijgt. Hiervoor dient de fabrikant een verklaring af te leggen waarin duidelijk wordt dat het voertuig kan worden voorzien van (geremde)trekgewichten. In de verklaring dient het chassisnummer van uw voertuig te zijn vermeld, tevens dient de fabrikant (d.m.v. testrapporten) aan te tonen dat het voertuig voldoet aan de 'zwaardere' toelatingseisen, welke van toepassing zijn op uw voertuig. Dergelijke verklaringen en/of testrapporten worden beoordeeld en gecontroleerd door afdeling TTV-PB. U kunt een aanvraag voor een dergelijke beoordeling indienen door het in de bijlage toegevoegde aanvraagformulier in te vullen en op te sturen. Het beoordelen van dergelijke verklaringen geschied op basis van uurloon, á 125 Euro per uur.

Vragen? Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
 
Ik weet al wat ik morgen aan Elon ga vragen, mocht ik die gelegenheid krijgen...

___
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het verkrijgen van (geremde)trekgewichten voor uw Tesla.Een fabrikant bepaald door middel van testen welke voertuigconfiguratie een voertuig krijgt. Daarbij besluit een fabrikant voor sommige voertuigen in een reeks van hetzelfde merk en type een aantal testen niet uit te voeren. De besluitvoering hiervan ligt bij de fabrikant van het voertuig. U kunt hierbij denken aan kostenbesparing (goedkopere uitvoering), gunstigere milieu-uitslagen (goedkoper in wegenbelasting), ect. Wat de exacte reden bij uw voertuig is, kan de RDW u niet vertellen, daarvoor verwijs ik u naar de importeur of fabrikant van uw Tesla.

Verkrijgen van trekgewichtenHet is best mogelijk dat het voertuig alsnog (geremde)trekgewichten krijgt. Hiervoor dient de fabrikant een verklaring af te leggen waarin duidelijk wordt dat het voertuig kan worden voorzien van (geremde)trekgewichten. In de verklaring dient het chassisnummer van uw voertuig te zijn vermeld, tevens dient de fabrikant (d.m.v. testrapporten) aan te tonen dat het voertuig voldoet aan de 'zwaardere' toelatingseisen, welke van toepassing zijn op uw voertuig. Dergelijke verklaringen en/of testrapporten worden beoordeeld en gecontroleerd door afdeling TTV-PB. U kunt een aanvraag voor een dergelijke beoordeling indienen door het in de bijlage toegevoegde aanvraagformulier in te vullen en op te sturen. Het beoordelen van dergelijke verklaringen geschied op basis van uurloon, á 125 Euro per uur.

Vragen? Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Ik PM je mijn chassisnummer zo wel, kan je de mijne ook meteen voor me meenemen! ;)
 
Nou, ik zou best graag met m'n zeilbootje (van amper 100kg) achter de auto op vakantie willen, hoor. Heb ik meteen een goede reden om een beetje rustig te rijden en daardoor een betere range te hebben..

Belangrijkste reden om de Tesla MS nog geen trekgewicht mee te geven af fabriek is imo de terechte angst dat er eigenaren (of journalisten, of anti-elektrischrijden-mensen) zijn die er iets achter hangen met een gruwelijke rijweerstand (bijvoorbeeld een sleurhut idd), "vol goede moed" vertrekken en dan na ruim 100 kilometers ergens stranden. En dan de publiciteit zoeken. Heel slecht voor het nog broze imago van de elektrische auto, helemaal tot het moment van introductie van de MS, dus 2013 of eerder.
Daarom denk ik dat je heel goed moet kijken naar de luchtweerstand van de aanhanger in kwestie, en ik vermoed dat die luchtweerstand veel slechter is dan menigeen denkt - "het is maar een klein karretje / boot / ..."
Zelf gaat het mij vooral om een geode fietsdrager, en dan heel incidenteel een keer een aanhanger voor korte afstanden. Zeker niet voor vakanties en/of verre reizen.
 
Belangrijkste reden om de Tesla MS nog geen trekgewicht mee te geven af fabriek is imo de terechte angst dat er eigenaren (of journalisten, of anti-elektrischrijden-mensen) zijn die er iets achter hangen met een gruwelijke rijweerstand (bijvoorbeeld een sleurhut idd), "vol goede moed" vertrekken en dan na ruim 100 kilometers ergens stranden. En dan de publiciteit zoeken. Heel slecht voor het nog broze imago van de elektrische auto, helemaal tot het moment van introductie van de MS, dus 2013 of eerder.
Daarom denk ik dat je heel goed moet kijken naar de luchtweerstand van de aanhanger in kwestie, en ik vermoed dat die luchtweerstand veel slechter is dan menigeen denkt - "het is maar een klein karretje / boot / ..."
Zelf gaat het mij vooral om een geode fietsdrager, en dan heel incidenteel een keer een aanhanger voor korte afstanden. Zeker niet voor vakanties en/of verre reizen.
Diezelfde discussie was er indertijd ook met dakdragers. Maar de wetten van de aerodynamiva en wrijving veranderen niet doordat je een electrische motor hebt. Dus er is geen enkele reden waarom het verbruik tgv een aanhanger of dakkoffer méér zou toenemen bij een Tesla dan bij een willekeurige ICE. En als er verschil is, dan komt waarschijnlijk de EV er beter uit omdat die motor over een veel groter bereik efficient blijft.

De grootste invloed blijft snelheid - en het mooie van een aanhanger is dat die nou juist op natuurlijke wijze begrensd is. Die "na 100km stilstaan op vakantie" verhalen krijg je eerder met mensen die zondrr aanhanger of dakkoffer 200 gaan rijden in Duitsland, "omdat ze dat met hun dikke ICE ook altijd deden".

Niet dat ik denk dat het ervan gaat komen hoor, legaal een trekhaak achter de MS. Tesla zegt gewoon: daar is de Model X voor. (En daaraan zie je ook dat die overweging van slechte publiciteit vanwege range issues niet een factor is - dat geldt voor de Model X even hard).